Nad 216 börjar plötsligt brusa i höger kanal..

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rishna

Nad 216 börjar plötsligt brusa i höger kanal..

Inläggav Rishna » 2017-03-19 10:38

Jag köpte i dagarna två st. slutsteg Nad 216 i kanonfint yttre skick till ett bra pris varav det ena fungerar som det ska men det andra plötsligt började brusa i höger kanal efter ett par timmars spelande. Bruset är "vitt" och på en konstant ganska låg nivå men väl hörbart genom musiken. Det stiger inte i takt med att ljudstyrkan höjs utan ligger där det ligger.

Jag hörde av mig till en reparatör i Skåne som inte vill ta i steget eftersom det tydligen ska innehålla väldigt "specifika" komponenter. Vederbörande rekommenderade Hifi-klubben istället. Jag har också hört av mig till en firma (Assist) i Halmstad där jag bor för att höra med dem om de kan tänka sig att titta på förstärkaren. Jag vill gärna slippa skicka iväg den av rädsla för att den ska få stryk vid transporten (därav avvaktar jag lite med Hifi-klubben).

Är det någon lärd och kunnig här på forat som har en aning om vad det kan vara för fel på mitt slutsteg?

/Fredrik

boom
Semesterfirare

Re: Nad 216 börjar plötsligt brusa i höger kanal..

Inläggav boom » 2017-03-19 16:11

är steget tyst när du inte har några rca kablar kopplade . för om bruset är konstant så skall det höras aven om du inte har några rca kablar kopplade till steget .

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-03-19 19:03

Om du kör det mono?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-19 20:33

boom skrev:är steget tyst när du inte har några rca kablar kopplade . för om bruset är konstant så skall det höras aven om du inte har några rca kablar kopplade till steget .

Detta ska jag kolla per omgående. Återkommer...

Elfsberg skrev:Om du kör det mono?

Jag har bara kört det i stereo, dvs. inte bryggat.

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-19 20:50

Bruset hörs också utan att några kablar är anslutna. Det är lite märkligt faktiskt, för det är inte bara ett brus utan också lite skrap som kommer och går. Det påminner om när det blåser storm ute, som när vinden genererar ett konstant dån och sen kommer det vindstötar som hörs extra mycket för att avta lika snabbt. Det är alltså inte fråga om något konstant jämnt brus.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2017-03-19 21:29

Jag har samma problem med mitt då och då...

Lösningen i mitt fall:

Det går en svart kabel från mittenkortet ut till respektive kanal, med en vit liten kontakt på.

I mitt fall så kan den där glappa/oxidera då man inte spelar på steget ett tag.

Jag brukar motionera kontakten genom att dra loss och trycka dit den några gånger, sista gången tror jag till och med att jag tog en topps med lite elektronik spray på och gnuggade lite på stiften...
Sen dess har det varit brusfritt! :)

Värt att kika på och testa själv!

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-19 22:12

smile skrev:Jag har samma problem med mitt då och då...

Lösningen i mitt fall:

Det går en svart kabel från mittenkortet ut till respektive kanal, med en vit liten kontakt på.

Jag brukar motionera kontakten genom att dra loss och trycka dit den några gånger, sista gången tror jag till och med att jag tog en topps med lite elektronik spray på och gnuggade lite på stiften...

Du är en stjärna "smile"! Nu är slutsteget tyst och fint igen! :D

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-19 22:43

smile skrev:Jag har samma problem med mitt då och då...

Lösningen i mitt fall:

Gott tips åker och snor systersonens i morgon.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2017-03-20 06:50

Kul att det löste problemet även för dig!

Man kan ju fundera på om den där kontakten är särskilt nödvändig egentligen, det är väl om man behöver laga stegen för sig och lyfta ur korten.

Annars skulle man ju kunna tänka sig att man löder kabeln direkt i kretskortet för att undvika framtida problem!

Jag tänkte göra så sista gången jag var på den, men nu har mitt fungerat brusfritt ett tag så då har jag låtit den vara.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2017-03-20 18:18

Hade annars kunnat svära på att det var utgångsreläet. Mitt 216 betedde sig exakt sådär. Efter byte funkar det perfekt.
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2017-03-20 18:42

Magnusjohansson skrev:Hade annars kunnat svära på att det var utgångsreläet. Mitt 216 betedde sig exakt sådär. Efter byte funkar det perfekt.

Du kanske hade loss eller ruckade på ovan nämnd kontakt vid reläbytet... :D

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2017-03-20 20:51

heliac skrev:
Magnusjohansson skrev:Hade annars kunnat svära på att det var utgångsreläet. Mitt 216 betedde sig exakt sådär. Efter byte funkar det perfekt.

Du kanske hade loss eller ruckade på ovan nämnd kontakt vid reläbytet... :D

Nja, reläet var helt svart inuti. Och det är ett standardfel på dessa så det bör man tydligen byta oavsett. Gjorde en del sökningar när det begav sig.

https://www.google.se/search?q=nad+216+ ... =676&dpr=2
Fan av Ino audio och DIY..

Återgå till Teknikforum