Magnusjohansson skrev:Hur gör jag detta, borde väll gå med ett motstånd på något vis eller? Tänkte slippa strul och kostnader med att byta slutsteg bara för det. Jag har en hel del gamla kunskaper men dom har tyvärr fallit i glömska.
Jag vill det skall få full utstyrning vid 1,1v som mitt andra slutsteg Nad 216. Nad 245bee har bara 0,27v vilket skapar problem med mycket brus. Hur gör man?
serie och paralellmotstånd.
För att ta ner signalen till den nivån du vill ha blir det förmodligen 20 kOhm i serie och paralellt ett motstånd som motsvarar nuvarande ingångsimpedans.
Har gjort på kassettdeck som hade för hög ingångskänslighet och det fungerar utan missljud.
Exakta värden kan jag inte ge dig men du kan göra en mellankoppling med motstånden och har rätt paralellmotstånd och sedan byta seriemotståndet tills du får rätt nivå.
Att experimentera är att lära.
Lärdom är kunskap.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.