Vardagsrums-HiFi ("inspirationstråd")

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fostex

Vardagsrums-HiFi ("inspirationstråd")

Inläggav Fostex » 2017-03-19 20:32

Hej!

Jag är knappast ensam om att finna det utmanande att kombinera ett snyggt och trivsamt vardagsrum med hifi-apparater och en dräglig akustikmiljö. För mig är det inte på kartan att skaffa ett hus med ljudrum på flertalet år. Då blir det ett absolut kriterium att lösningarna ser acceptabla ut i möblerade rum - samtidigt som de på ett eller annat sätt gagnar ljudåtergivningen.

Vissa lyckas att få till det riktigt snyggt hemma. Jag är övertygad om att det finns många kreativa idéer som kan inspirera och visa på att det inte måste se ut som i en ljudbutik/musikstudio, som i rummet på bilden.
Bild

Min idé med tråden är att vi kan utbyta tips eller inspirerande bilder på till exempel:
- Lyssningsvardagsrum i helhet
- Akustikreglering
- Mediaförvaring
- Möbler som kan inhysa apparater
- Möbleringstips
- You name it!

Shoot! :D
Senast redigerad av Fostex 2017-04-06 16:01, redigerad totalt 3 gånger.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Fostex

Re: Vardagsrums-HiFi ("inspirationstråd")

Inläggav Fostex » 2017-03-19 20:36

En platsbyggd bokhylla tycker jag kan vara väldigt snyggt, och förutom böcker kan den rymma elektronik, skivor, bakkanalhögtalare eller varför inte en helmholtz-absorbent i botten?

Dessutom blir det en utmärkt diffusor med alla fack, prylar och ojämnheter.
Bild
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2017-03-19 21:47

Mitt eget är inget vidare som varken vardagsrum eller lyssningsrum dessvärre :)
Häpp!

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2017-03-19 21:50

Det behöver absolut inte vara från ens eget rum. :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2017-03-19 22:07

Bra initiativ, denna tråd kommer jag följa.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-03-19 22:26

Trevligt. Återkommer när rummet är klart :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-03-21 12:24

Bra initiativ! :)

Sådan där platsbyggd bokhylla är fint och lära vara bra akustiskt.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2017-03-21 12:30

Jag gillar inte hifi-altare, mycket snyggare är en smakfull möbel på t.ex. sidan i rummet som kan inhysa lite mer än bara elektronik och kablar.

Detta är t.ex. en snygg lösning:
Bild
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-03-21 12:42

Jag håller med dig, Fostex, jag förstår inte heller denna fäbless för att elektronik i blickpunkten mellan högtalarna. I mitt rum ryms försteg och CD-spelare på ett litet rullbord vid lyssningsplatsen och ett slutsteg står gömt i ett hörn vid ena högtalaren.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-03-21 13:42

Fostex skrev:Jag gillar inte hifi-altare, mycket snyggare är en smakfull möbel på t.ex. sidan i rummet som kan inhysa lite mer än bara elektronik och kablar.

Jag tycker också så numer, därför vi valde en sådana lösning i nya boendet. En möbel vid sidan alltså. Blir lite luftigare på något sätt, några av apparaterna är dessutom dolda i bänken.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-03-21 13:48

Det här ser ju inte ut som ett vardagsrum i mina ögon. Verkar bara vara ett lyssningsrum. Tycker det ser alldeles för "tekniskt" och närmast "kliniskt" ut.

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-03-21 14:05

RogerGustavsson skrev:Det här ser ju inte ut som ett vardagsrum i mina ögon. Verkar bara vara ett lyssningsrum. Tycker det ser alldeles för "tekniskt" och närmast "kliniskt" ut.

[ Bild ]

Så här stod det i förstainlägget som kommentar till den bilden:
"jag är övertygad om att det finns många kreativa idéer som kan inspirera och visa på att det inte måste se ut som i en ljudbutik/musikstudio, som i rummet på bilden."
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2017-03-21 14:06

Precis! Det är det jag menar. Hur kan man göra för att få ett trivsamt och välljudande rum, som inte behöver se ut som på första bilden? :)

Soffdämpning vet jag att många har gjort, inklusive jag själv. Mycket fiffig lösning att göra något helt osynligt. Även soffbord kan man dämpa undertill, och få osynligt (beroende på modell såklart).

Bild knyckt av vr6jos, hoppas det är OK, säg till annars - :roll:
Bild
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2017-03-21 14:09

Ytterligare en snygg sideboard-möbel som dessutom passar bra som skivförvaring. Det tunga slutsteget får man gömma någonstans.

Försök att ignorera högtalarna på bilden :lol:

Bild
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-03-21 14:19

Ajdå, läste inte så noga i förstainlägget. Jo, här har visats några rum som ser mera "vanliga" ut t.ex. Sprudels innan ombyggnad. Det är förstås många fler av typ madrasserade mörka rum som visats. Blir nästan så att vardagsrumsfunktionen tonas ner hos en del och att de tekniska lösningarna tar överhanden. Jag tror att man kommer rätt långt med mer grejor i rummet än vad som är vanligt idag. Sedan beror det på vad övriga familjemedlemmar har för synpunkter... Kombinationen vanligt vardagsrum och hembiorum är förstås svår om det är det man vill göra.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-03-21 14:46

RogerGustavsson skrev: Jag tror att man kommer rätt långt med mer grejor i rummet än vad som är vanligt idag.

Jo jag tror också att den minimalistiska öppna planlösningen ställer till mer bekymmer akustiskt sett än inredningsmodet på till exempel 60 eller 70-talet.

Soffmoddningen är det riktigt ninja-skillz på! :) Jag tycker helt klart att det gör skillnad, speciellt om man har lyssningsplats mot en vägg inbillar jag mig. Den är dessutom osynlig!

Jag har alltid varit lite förtjust i detta vardagsrum: https://www.minhembio.com/Molle%20M/150495/

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-03-21 16:28

genstruktur skrev:Soffmoddningen är det riktigt ninja-skillz på! :) Jag tycker helt klart att det gör skillnad, speciellt om man har lyssningsplats mot en vägg inbillar jag mig. Den är dessutom osynlig!

På vilket sätt tycker du att den gör skillnad? Jag har soffa nära vägg men det är också där basnivån låter riktigast. Stoppar jag soffan full vad händer då?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-03-21 16:46

RogerGustavsson skrev:
genstruktur skrev:Soffmoddningen är det riktigt ninja-skillz på! :) Jag tycker helt klart att det gör skillnad, speciellt om man har lyssningsplats mot en vägg inbillar jag mig. Den är dessutom osynlig!

På vilket sätt tycker du att den gör skillnad? Jag har soffa nära vägg men det är också där basnivån låter riktigast. Stoppar jag soffan full vad händer då?

Jag tyckte basen blev lite tightare och min problempeak gör sig lite mindre påmind. Men det är väl som vanligt, det beror på :wink: .

adagio

Inläggav adagio » 2017-03-23 21:29

Känns som lite dacapo, men det har hänt lite sen sist. Gröna växter som flyttas runt för att hitta var de gör mest nytta.
Bild
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2017-03-24 02:35

En ide som jag själv funderar på att bygga är en typ sarg runt taket ca15x10cm isssh som innehåller spottar och agerar bas absorbenter.
Nu är ju mitt rum 4,5x8m så det blir ju några liter effektiv basätare plus att det blir snyggt....Såg ett galleri hos en kille som byggt så men bara för spottarna och det blev riktigt snyggt, men min tanke är att ha en luftspalt emellan och dämp matrial fyllt runt om.
Sen får man ju se hur mkt jag behöver med mätningar o så men en bra början om man lyckas få det att stämma med hjälp av kunnigt folk.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-03-24 08:33

robert293 skrev:En ide som jag själv funderar på att bygga är en typ sarg runt taket ca15x10cm isssh som innehåller spottar och agerar bas absorbenter.
Nu är ju mitt rum 4,5x8m så det blir ju några liter effektiv basätare plus att det blir snyggt....Såg ett galleri hos en kille som byggt så men bara för spottarna och det blev riktigt snyggt, men min tanke är att ha en luftspalt emellan och dämp matrial fyllt runt om.
Sen får man ju se hur mkt jag behöver med mätningar o så men en bra början om man lyckas få det att stämma med hjälp av kunnigt folk.

Blir nog alldeles för liten volym hos en sådan för att göra markant skillnad i ett så stort rum.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2017-03-24 09:01

Fostex skrev:Ytterligare en snygg sideboard-möbel som dessutom passar bra som skivförvaring. Det tunga slutsteget får man gömma någonstans.

Försök att ignorera högtalarna på bilden :lol:

[ Bild ]

Snyggt. Mycket mycket snyggt.
Snickrat, nytt eller loppis?
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-03-24 09:38

Hur fungerar denna vinylförvaring? Undertill ser man ett hyllplan men hur resten av hyllan ser man inte mycket av.

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-03-24 09:47

Lite mer familje-vardagsrum-realism till skillnad från möbelmagasinfoton:
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-03-24 11:31

Det finns ganska många inspirationsbilder i hemmahosreportgaen i tråden Din lyssningsplats....

Nattis, du kan väl inte ha TV:n sådär i hörnet, då kan man ju inte titta! 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Olle99

Inläggav Olle99 » 2017-03-24 11:33

Bild det går ju att fixa en vägg med fusktegel , väggtegel, sedan är det bara att ställa dit grejer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-03-24 11:49

PerStromgren skrev:Nattis, du kan väl inte ha TV:n sådär i hörnet, då kan man ju inte titta! 8O

Haha... finns ingen svart-vit HDMI för en helt rörbaserad TV... den var hel senast den testades, men det var på 80-talet och redan då var den svår att koppla in. Ljudet kom efter 10 minuter, bilden efter en kvart.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-03-24 11:50

Nattlorden skrev:
PerStromgren skrev:Nattis, du kan väl inte ha TV:n sådär i hörnet, då kan man ju inte titta! 8O

Haha... finns ingen svart-vit HDMI för en helt rörbaserad TV... den var hel senast den testades, men det var på 80-talet och redan då var den svår att koppla in. Ljudet kom efter 10 minuter, bilden efter en kvart.

Frågan som inställer sig är genast: vad har du den till? Om inget: varför har du den kvar?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-03-24 11:54

PerStromgren skrev:
Nattlorden skrev:

Frågan som inställer sig är genast: vad har du den till? Om inget: varför har du den kvar?

Den är ovanligt stor för en svart/vit - 28" så jag skulle helst vilja att den kom till något museum snarare än att den kastades. Annars är det en fin möbel med kopplingar till barndomen och den funkar bra att ha akvarium på.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-03-24 12:28

Nattlorden skrev:Den är ovanligt stor för en svart/vit - 28" så jag skulle helst vilja att den kom till något museum snarare än att den kastades. Annars är det en fin möbel med kopplingar till barndomen och den funkar bra att ha akvarium på.

Vanligt är att man bygger om gamla TV-apparater, som i sig är snygga möbler, till barskåp och liknande. I ditt fall, varför inte göra ett akvarium av möbeln? Barskåp har du väl redan?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi