Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
momus skrev:Lustigt det där med att dom inte spelar lika djupt. Har visserligen mina Satori i ett par "gamla" OA 50.3 och basen blev faktiskt djupare där (vilket jag inte trodde och Öhman delvis varnade för). Känsligheten sjönk endast marginellt (subjektivt uppfattat). "Motorn" är ju lite svagare i Satori.
Däremot är kanske basen inte lika djup i mina OA 12:or Satori, som förr. Men bra mycket renare.
Satori verkar gilla OA 50-lådan. Har aldrig provat Satori i OA 14 däremot. Basen i den högtalaren fanns ju där men var inte lika pregnant som i OA 12 (har lyssnat på OA 14 original i ca 20 år). Idag skulle jag inte tveka om att byta till Satori i mina OA 14 (om jag hade några). Så stor blev ändå skillnaden. Speciellt vad gäller den distorsion som jag inte uppfattade att SC 165 och dess släktingar hade. Men det är uppenbart att Satori distar bra mycket mindre.
STDI skrev:Momus, bootstrap och gflar har alltså Satori i olika Sonab/Carlsson-högtalare och jämför med sin minnesbild med andra element. Själv behöver jag oftast jämföra direkt sida vid sida. Har någon av er gjort det?
Jag har både OD11, OA12 och OA14 med B65oaII samt OA50. Om någon av er bor i hyfsad närhet av mig i Helsingborg så kanske vi kan göra en jämförelse.
zlim skrev:Hej på er,
Nu har jag testar OA-12 standard med Satori i (äntligen). Alltså inga ändringar. Bredvid har jag en omkantad OA-14 i original skick.
Känslan är att jag måste byta till Satori i dem med, de var helt klart värt pengarna. Detta är från första intrycket.
T22 diskanter och nya filter är på väg. Sedan har jag 2st original OA-12:or och 2st fullt uppgraderade oa-12:or som jag skall lyssna på och jämföra. Blir ju inte riktigt rättvist sen när t22 sitter i om man ämnar att testa ut Satori. Men mt20 diskanterna är trötta.
Bengt N skrev:Jag har byggt två OA14 med Satori och 4x T22 samt nya filter enligt Carlsson Kult. Har lyssningsjmf dem med två andra OA14 som en kompis äger. Där sitter B65 typ 2 samt original MT20HFC. Mina är helt överlägsna. Betydligt bättre bas och överhuvudtaget snyggare ljudbild. Vid en mycket simpel ljudmätning med RTA Pro och en mobiltelefon samt Pink Noise från en test-cd så ser man tydligt att originalet faller av neråt från 64Hz medan de ombyggda nästa knappt faller av ner mot 20 Hz. Mikrofonen i en mobil är ju ingen mätmikrofon precis men vid direkt jmf mellan två högtalare kan man dock se skillnaden. Skillnaden i verkningsgrad är minimal. På RTA-analysen fick jag ett RMS-värde som var 0,6 dB lägre med de ombyggda.
Bengt N skrev:Korrigering. Kom på att jag kanske flyttat volymkontrollen mellan de två mätningarna. Gjorde en ny mätning nu. Då får jag en skillnad i RMS-värde på ca 1,6 dB. Originalet spelar alltså något högre. Sannolikt upplever man ytterligare något högre skillnad beroende på att originalet faller mer i basdelen vilket ju minskar RMS-värdet för originalet. Trots allt är skillnaden försumbar.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster