Moderator: Redaktörer
gopnik skrev:Vikten på den i röret inneslutna och utanför röret medsvängande luftvolymen ska vara densamma.
HK430 skrev:Tänkte om man skulle lägga till ett till rör av samma diameter för att få bort lite flås.
Hur blir längdförhållandet om man vill behålla samma avstämning fast lägga till ett till rör med samma diameter som man redan har?
Svante skrev:Helmholtzfrekvensen ges av fh=c/(2*pi)*sqrt(S/(LV)). Det betyder att om sammanlagda tvärsnittsarean ökar så ska även den effektiva längden öka i samma grad. Luftvolymen i röret kan bli helt annorlunda.
heliac skrev:Tackar för svar. Blev dock inte så mycket klokare då jag inte riktigt förstår vad ni skriver
paa skrev:heliac skrev:Tackar för svar. Blev dock inte så mycket klokare då jag inte riktigt förstår vad ni skriver
Svantes sammanfattning av vad som gäller i just ditt fall var väl inte så krånglig?
"...det känns sunt att utgå ifrån samma längd och kapa röret om mätningen efteråt visar att det är för långt."
Piotr skrev:paa skrev:heliac skrev:Tackar för svar. Blev dock inte så mycket klokare då jag inte riktigt förstår vad ni skriver
Svantes sammanfattning av vad som gäller i just ditt fall var väl inte så krånglig?
"...det känns sunt att utgå ifrån samma längd och kapa röret om mätningen efteråt visar att det är för långt."
Njaej Svante pratade i det fallet om att gå från ett rör till två st rör som gemensamt har mindre tvärsnittsarea än det första röret.
Frågeställningen från heliac var nu att lägga till ett rör med samma diameter som det första. Då måste båda rören förlängas menligt.. dvs. typ inte görbart utan avsevärt jobb.
heliac skrev:Tackar för svar. Blev dock inte så mycket klokare då jag inte riktigt förstår vad ni skriver
paa skrev:Nja, du får nog dubbelkolla vad som står i förstainlägget.
Tänkte om man skulle lägga till ett till rör av samma diameter för att få bort lite flås.
Hur blir längdförhållandet om man vill behålla samma avstämning fast lägga till ett till rör med samma diameter som man redan har?
IngOehman skrev:Ja, det som skall hållas konstant är den övertransformerade akustiska massan - som är proportionell mot rörets akustiska längd (mekaniska längden plus ändkorrektionern) men omvändt proportionell mot kvadraten på diametern.
IngOehman skrev:Men det är inte så lätt att veta hur man skall skriva för att bli så pedagogisk som möjligt. Man vet ju hur man själv visualiserar alla melanismer, men att veta hur andra visualiserar det de kan, och hur man skall presentera det de inte kan så det blir pedagogiskt, är svårare.
IngOehman skrev:Ja, och förståelse för oförståelse - och för falsk förförståelse!
Det sistnämnda är så himla ofta det störste hindret. De som inte vet någonting har ett stort försprång framför dem som tycker att de vet en massa, som bara är tumregler och annat mög. De har en massa att olära innan de är uppe på nollkunskapsnivån.
Jag brukar därför be folk som vill lära sig från grunden att börja med att försöka olära sig allt det de tror att de vet. Inte för att allt de tycker att de vet MÅSTE vara fel men för att mycket brukar vara det och för att det som inte är fel ändå ofta saknar spjärn i fysiken, alltså sambanden och orsakerna.
Att "veta att något är på ett visst sätt" för att man lärt sig det som en utantilläxa, är liksom ingen byggsten som man kan bygga vidare på. Att veta varför varje sak är som den är, är det däremot.
IngOehman skrev:Okej...
Först: Tack för de vänliga orden.
Sen: Men jag gav faktiskt svar på hur man räknar ut längden på de två 4"-portarna.
Allt du behöver veta för att kunna göra det, finns med. Ja det vill säga, inklusive det du men inte jag vet, alltså hur lång 6"porten är. Så med den info jag har kan jag inte räkna ut det, men du kan det, med den info du har.
Vh, iö
Svante skrev:Jag ser inte det som ett stort problem och jag brukar sällan uppmana till att avprogrammera sig. Jag brukar i stället fokusera på det som är rätt, förr eller senare brukar insikterna om felförståelser att infinna sig alldeles av sig själva. Rent psykologiskt/pedagogiskt tror jag att det är bättre att den insikten kommer inifrån. Det lär dessutom ut källkritik, inklusive att vara kritisk emot det jag säger.
DQ-20 skrev:Ja, alltså, om du jobbar som lärare kan du ju knappast han någon annat angreppssätt eftersom vi bara lär oss mer, inte mindre.
DQ-20 skrev:Svante skrev:Jag ser inte det som ett stort problem och jag brukar sällan uppmana till att avprogrammera sig. Jag brukar i stället fokusera på det som är rätt, förr eller senare brukar insikterna om felförståelser att infinna sig alldeles av sig själva. Rent psykologiskt/pedagogiskt tror jag att det är bättre att den insikten kommer inifrån. Det lär dessutom ut källkritik, inklusive att vara kritisk emot det jag säger.
Ja, alltså, om du jobbar som lärare kan du ju knappast han någon annat angreppssätt eftersom vi bara lär oss mer, inte mindre. När man förstår vad som är rätt förstår man också varför det som är fel är fel. Ibland kan det t.o.m. vara en pedagogisk fördel att ha kommit in i något från fel håll och letat sig ut, av sig själv eller med hjälp av andra, så blir lättare att hjälpa andra i samma situation. Man kan liksom gå in och ut i olika tankefigurer utan att fångas av dem. Visst är det kul att citera Yoda, men det gäller främst muskelminnet.
/DQ-20
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster