Skivspelarmätningar...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Skivspelarmätningar...

Inläggav Thomas_A » 2004-07-01 13:10

Jag postade ju litegrann förr men minns inte om jag postat detta:

Bild

Detta är min skivspelare, 1 kHz, flera varv, polär plot. Variationen totalt är ca 998.9±2 Hz, men för upprepade varv är noggrannheten ca ±0.75 Hz.

En Linn LP12/Lingo har ung. samma noggrannhet (obs annan skala):

Bild

Medans en direktdriven Pioneer med linjär tonarm varierar mer vid upprepade varv:

Bild

De senare är tagna från de data som J. Atkinson publicerade i Stereophile:

http://www.stereophile.com/analogsource ... ndex4.html

Som synes har Linnen skarpare topp men lider av 100, 50 och 33 Hz "jitter". Det har inte den direktdrivna, men den har en bredare topp. Polärplottarna visar dock att detta mest beror på ickecentrerad skiva.

Jämfört med LP12 så lider inte Linn Axis så mycket av jitter. Jag ser dock svaga toppar vid ca 50 Hz. Förmodligen pga av en bra, tyst motorstyrning och dess högdämpade chassi:

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-01 13:33

Kul grafer! Tänk om man hade haft sån där utrustning för 20 år sen!

Men det heter flutter, inte jitter, när det gäller skivspelare, tror jag, även om det är besläktade saker.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-07-03 23:04

Flutter för snabba hastighetsvariationer, wow för långsamma.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-07-04 17:51

Ang. terminologi, så slog jag upp termerna:

Jitter:

1. In relation to cathode-ray tube displays, errors in the signal's amplitude, phase or both that result in small, rapid aberrations in size or position of the image.

2. Errors of synchronization between a facsimile's transmitter and receiver that are characterized by a raggedness in the copy.

3. Small spurious variations in a waveform, such as in pulse repetition rate, amplitude, frequency or phase, that stem from supply-voltage variations, mechanical instability and other factors.

Flutter:

Noun
1.
flutter - the act of moving back and forth
Synonyms: flicker, waver

2.
flutter - abnormally rapid beating of the auricles of the heart (especially in a regular rhythm); can result in heart block

3.
flutter - a disorderly outburst or tumult; "they were amazed by the furious disturbance they had caused"
Synonyms: hoo-ha, hoo-hah, hurly burly, kerfuffle, stir, to-do, commotion, disruption, disturbance

4.
flutter - the motion made by flapping up and down
Synonyms: flapping, fluttering, flap

Verb
1.
flutter - move along rapidly and lightly; skim or dart
Synonyms: dart, fleet, flit

2.
flutter - move back and forth very rapidly; "the candle flickered"
Synonyms: flicker, flitter, quiver, waver

3.
flutter - beat rapidly; "His heart palpitated"
Synonyms: palpitate

4.
flutter - wink briefly; "bat one's eyelids"
Synonyms: bat

Vad är det som säger att jitter egentligen måste vara aperiodicited endast i en digital signal när det betyder "small spurious variations in a waveform"?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-04 19:06

Thomas_A skrev:Vad är det som säger att jitter egentligen måste vara aperiodicited endast i en digital signal när det betyder "small spurious variations in a waveform"?

Att wow och flutter är väl etablerade termer för hastighetsvariationer hos en skivspelare. Svaj kallas de (båda) på svenska.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flutter

Skivspelarmätningar

Inläggav Flutter » 2006-01-19 23:51

Thomas_A

Vad är det för mätinstrument som används?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-20 00:21

Svante skrev:Kul grafer! Tänk om man hade haft sån där utrustning för 20 år sen!

Men det heter flutter, inte jitter, när det gäller skivspelare, tror jag, även om det är besläktade saker.

Wow, post 6001

Sorry för OT
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Flutter

WOW Å FLUTTER samt frekvenssvar

Inläggav Flutter » 2006-01-21 17:46

Hej,

Om man mäter en skivspelare som har fel på hastigheten av någon okänd anledning kanman med hjälp av en spectrumanalys avgör avar felen sitter ex. om det är motorfel eller om tonarmen pickuppen lägge till något skivan kan ju vara ojämn men om bortser från skivan.

Jag minns att Unamco gjorde så att dom centrerade skivan med hjälp av ett microscope ( jag har glömt den svenska stavningen) det var helt avgörande för att kunna mäta så exakt som möjligt.

Iofs kan man ju använda den metod som LINN har utvecklat en väldigt nogrann stroboscopeskiva men centreringen är väl ändå med i spelet.

Å andra sidan så är det väl vinylskivor som används vid normal lyssning och kanske det är det bästa med en bra mätskiva ( om sådana görs fortfarande).

Någon amerikan provade med att göra en FFT analys på en skivspelare med hjälp av en skiva som man preparerat så att pickuppen genererade en relativt kraftig puls som man sedan matade in i en spectrumanalysator varvid den kunde visa pickuppens frekvensgång, vet någon hur man tillverkade denna defekt på skivan.

Eller räcker det med att släppa picken( detta fläskben bjuder jag på) från ett par cm höjd för att sedan analysera pickuppens frekvenssvar.

\Flutter

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-01-21 22:01

Hej!

Programmet är något hemmabyggt som eg ska analysera AM/FM men jag vet inte mycket om det (ej mitt). Bilderna på min Axis ligger inte kvar på servern, men jag har dem på datorn.

T

Användarvisningsbild
Flutter

Inläggav Flutter » 2006-01-21 22:20

Hej,

Går det att få en shareware på programmet eller är det inte till allmän nytta.

Kanske man kan prova med MLSSA den har en polär funktion inbyggd jag tror till och med att den kan man trigga igång med en yttre start switch, här kan man kanske gör nått kul.

\Flutter
Bättre att sova på jobbet än att ligga någon till last.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-01-21 23:12

Flutter skrev:Hej,

Går det att få en shareware på programmet eller är det inte till allmän nytta.

Kanske man kan prova med MLSSA den har en polär funktion inbyggd jag tror till och med att den kan man trigga igång med en yttre start switch, här kan man kanske gör nått kul.

\Flutter

Tror inte den finns som shareware. Här är originaltråden. JA på Stereophile spelade in LP12ans signal som han sedan vidarebefordrade till denna person.

Återgå till Teknikforum