Idag kör jag:
Dac/försteg: Audiolab MDAC
Slutsteg: XTZ ClassA D3
Högtalare: XTZ 99.38 mkII.
Som källa kör jag Tidal via chromecast eller FLAC från PC.
Jag är nöjd med högtalarna och DAC:n är ypperlig. XTZ-förstärkaren känns som svaga länken. Den spelar inte så detaljerat och känns inte harmoniskt. Ljudet känns lite tillbakalutat och lite instängt. Lånade hem en Lyngdorf TDAI 2175 och totalharmoni uppstog. Öppen och luftig ljudbild. Väsentligt mer dynamik och svärta i ljudet. Lyngdorfen är dock lite dyr och har inte tillräckligt med kraft för högtalarna. På lite högre volymer tappade orken när jag spelade bastung elektronisk musik. Jag behöver nåt med mera kraft.
Har tittat på Rega Elex R, Rega Elexit R, Hegel160. Har dock inte lyssnat på dessa hemma utan bara i butik. Hegeln var jag mycket besviken på. Lät inte alls bra. Kan dock vara lyssningsrummet som fullt av andra högatalare och utrustning. Misstänker att akustiken i rummet dålde försärkarens kvaliteer. ElexitR lät grymt fint, en jäkla attack i ljudbilden och dynamik i överflöd. Kanske för mycket? Högtalarna i butiken var dock mindre än mina så förstärkaren kanske lugnar sig när den skall driva 99.38:orna??