Dags för ny förstärkare (budget 10-20kSEK

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

lida2k

Dags för ny förstärkare (budget 10-20kSEK

Inläggav lida2k » 2017-03-24 15:40

Idag kör jag:

Dac/försteg: Audiolab MDAC
Slutsteg: XTZ ClassA D3
Högtalare: XTZ 99.38 mkII.
Som källa kör jag Tidal via chromecast eller FLAC från PC.

Jag är nöjd med högtalarna och DAC:n är ypperlig. XTZ-förstärkaren känns som svaga länken. Den spelar inte så detaljerat och känns inte harmoniskt. Ljudet känns lite tillbakalutat och lite instängt. Lånade hem en Lyngdorf TDAI 2175 och totalharmoni uppstog. Öppen och luftig ljudbild. Väsentligt mer dynamik och svärta i ljudet. Lyngdorfen är dock lite dyr och har inte tillräckligt med kraft för högtalarna. På lite högre volymer tappade orken när jag spelade bastung elektronisk musik. Jag behöver nåt med mera kraft.

Har tittat på Rega Elex R, Rega Elexit R, Hegel160. Har dock inte lyssnat på dessa hemma utan bara i butik. Hegeln var jag mycket besviken på. Lät inte alls bra. Kan dock vara lyssningsrummet som fullt av andra högatalare och utrustning. Misstänker att akustiken i rummet dålde försärkarens kvaliteer. ElexitR lät grymt fint, en jäkla attack i ljudbilden och dynamik i överflöd. Kanske för mycket? Högtalarna i butiken var dock mindre än mina så förstärkaren kanske lugnar sig när den skall driva 99.38:orna??

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Dags för ny förstärkare (budget 10-20kSEK

Inläggav paa » 2017-03-24 16:14

Man kan väl inte jämföra förstärkare via olika högtalare i olika rum?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-03-24 16:21

paa skrev:Man kan väl inte jämföra förstärkare via olika högtalare i olika rum?

Svårt som tusan, men på något vis måste man ändå gallra bland allt som finns. Att ta hem ALLA varianter för prov i hemmiljö låter sig knappast göras.
Är det säkert att det är slutsteget som är den svaga länken? Inte så att du ska prova annan möblering, högtalarplacering, mattor på golvet, akustikfix eller bara sitta nöjd? Jag är inte avundsjuk på den som behöver jaga ett slutsteg, det är en djungel därute. Å andra sidan, låter verkligen slutsteg så olika? :roll:
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-03-24 17:28

Har du någon kompis som kan låna ut en förstärkare några dagar? Det kan vara intressant för att få någon känsla för om det är slutsteget som är problemet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-03-25 12:03

Det är väldigt lite fel på din förstärkare. Garanterat tjänar du mer på att byta ut högtalarna, de gör garanterat större fel.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-03-25 12:45

lida2k skrev:Idag kör jag:

Har du provat både klass A och klass AB-läget?
Vilket funkar bäst tycker du?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

lida2k

Inläggav lida2k » 2017-03-27 16:02

Jag har ju redan lånat hem en fin förstärkare och högtalarna och dac lät mycket fint med lyngdorf-förstärkaren. Därför är jag säker på att det är slutsteget som brister.

Angående klass A och klass AB. Det finns en liten tendens till att den förstärkaren låter bättre i klassA. Men den är ingen drastisk skillnad. tror ej jag skulle kunna få 100% rätt i ett blindtest.

Blir nog till att försöka låna hem några fler förstärkare för det är omöjligt att lyssna o gissa i butik.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-03-27 16:11

Spontant skulle tro att XTZ-stärkaren är många gånger bättre än Lyngdorf-stärkaren.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-03-27 16:13

lida2k skrev:...
Angående klass A och klass AB. Det finns en liten tendens till att den förstärkaren låter bättre i klassA. Men den är ingen drastisk skillnad. tror ej jag skulle kunna få 100% rätt i ett blindtest.

Känner du ingen skillnad mellan 2x50 W och 2x110 W när du spelar starkt?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
dali

Inläggav dali » 2017-03-27 19:22

lida2k skrev:På lite högre volymer tappade [Lyngdorf] orken när jag spelade bastung elektronisk musik. Jag behöver nåt med mera kraft.

lida2k skrev:Hegel160. [...] Hegeln var jag mycket besviken på. Lät inte alls bra.

Hegel brukar ha bra med kraft. Ge H160 en till chans, i din hemmiljö, med dina högtalare. Jag har bytt från ett Primare A34.2 till ett Hegel H20 och basen är den största skillnaden. Jag har kopplat ur subwoofern, behövs inte längre (mina högtalare spelar ner till 30 Hz).

TAS: "Another thing that has to be said is that, while the Hegel likes to play music, it isn’t playing around. Which is to say that its bass definition is stellar."
Har ingen relation till danska högtalare.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-03-28 09:06

lida2k skrev:Idag kör jag:

Dac/försteg: Audiolab MDAC
Högtalare: XTZ 99.38 mkII.
Som källa kör jag Tidal via chromecast eller FLAC från PC.

Jag är nöjd med högtalarna och DAC:n är ypperlig. XTZ-förstärkaren känns som svaga länken. Den spelar inte så detaljerat och känns inte harmoniskt. Ljudet känns lite tillbakalutat och lite instängt. Lånade hem en Lyngdorf TDAI 2175 och totalharmoni uppstog. Öppen och luftig ljudbild. Väsentligt mer dynamik och svärta i ljudet. Lyngdorfen är dock lite dyr och har inte tillräckligt med kraft för högtalarna. På lite högre volymer tappade orken när jag spelade bastung elektronisk musik. Jag behöver nåt med mera kraft.

Har tittat på Rega Elex R, Rega Elexit R, Hegel160. Har dock inte lyssnat på dessa hemma utan bara i butik. Hegeln var jag mycket besviken på. Lät inte alls bra. Kan dock vara lyssningsrummet som fullt av andra högatalare och utrustning. Misstänker att akustiken i rummet dålde försärkarens kvaliteer. ElexitR lät grymt fint, en jäkla attack i ljudbilden och dynamik i överflöd. Kanske för mycket? Högtalarna i butiken var dock mindre än mina så förstärkaren kanske lugnar sig när den skall driva 99.38:orna??
Jag har lyssnat på ditt steg i hemmiljö och har liknande intryck, men tänk också på att Lyngdorf är dess motpol enligt allt jag läst om det märket så beskrivs deras produkter som luftiga och detaljerade i tester något som jag personligen brukar akta mig för då det för ofta kan ge lyssningströtthet för egen del. Men dina högtalare kanske har en dragning emot det mörka och då kan det bli bra. Jag rekommenderar att du letar efter begagnat i den prisklassen som du satt annars blir det knepigt att hitta något som ger en tydlig förbättring och läs tester och intryck på det som du hittar. Tex detta steg har garanterat bättre upplösning och mer öppenhet i ljudet än ditt nuvarande. http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... sID=189336 http://www.soundstage.com/revequip/classe_ca2200.htm eller detta om du vll spara lite pengar http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... sID=191912 http://www.ljudochbild.se/test/musical-fidelity-m6i som jag tror kan passa mycket bra för en klart mindre summa. Har lyssnat på föregångaren till den och den hade ett tydligt klart ljud utan några betoningar åt något håll och en öppnare karaktär än XTZ steget som i mina öron låter lite murrigt. Och Rega grejerna är för klena om du tyckte Lyngdorf inte räcker till kraftmässigt så de avråder jag dig ifrån för att köpa.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

lida2k

Inläggav lida2k » 2017-03-28 10:04

tack för tipsen. skall titat på dem.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-28 16:39

Rotel ra 1592 Hegel dödare. finns en beg i Norge men på väg till Sverige.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-04-21 18:40

jag kör integra och gillar den skarpt.
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Återgå till Köpråd