petersteindl skrev:
Jättebra! Av dina svar kan jag ganska snabbt utläsa att du anser att av de alternativ jag gav så anser du att gränsen uppnås med 16/96.
Då vill jag gå vidare och ställa följande fråga.
22.) Anser du att det hörs skillnad på 16/96 och 14/96? Förenklat, hur få bitar kan du tänka dig behövs för att uppnå hörbarhetsgräns?
Med vänlig hälsning
Peter
Det är ju väldigt materialberoende, som sagt. Och inget man heller sitter och utsätter sig för dagligen...
Men då jag gjort lite jämförelsefiler för undervisningsändamål, blir både jag och elever förvånade över hur få bitar som faktiskt fungerar.
Jag har aldrig jämfört 16/96 med 14/96 - men spontant tror jag det skulle vara svårt att höra skillnad - beroende då på material förstås.
24 i förhållande till 16, "kollar" man ju liksom hela tiden, eftersom man i arbetsledet alltid befinner sig i 24, ja eller typ 32 float.
Och hör efterföljande konvertering till 16 som ständig jämförelse.
(man skulle ju kunna tänka sig att man då uppfattar dither-bruset, vilket man ju också gör, om man vrider upp ett pianissimo till jättenivå.
men i praktiken hörs det ju inte. Särskilda testsignaler eller ytterligheter just för att visa/höra/demonstrera är en sak. Praktisk musiklyssning,
en annan.)
På väldigt dynamiskt material kan jag tänka mig att 24/96 är att föredra. Men att det sannolikt i 99 fall av 100 inte ger någon hörbar skillnad.
14 bitar verkar dock lite hazardaktigt.
/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---