Svante skrev:
Lustiga tre filer, undrar vad du har gjort med en av dem...
Oj - är de fortfarande "lustiga"? Alltså den nya uppsättningen?
Hur?
Moderator: Redaktörer
Svante skrev:
Ogjort skrev:Svante skrev:
Oj - är de fortfarande "lustiga"? Alltså den nya uppsättningen?
Hur?
Svante skrev:
Jag skriver så här då för de som inte vill veta:
Ogjort skrev:Nu blev det rätt - med annan ordningsföljd förstås
Ber om ursäkt för den tidigare röran...
Vilken är vilken?
https://www.dropbox.com/s/ra4w9kjrpakqz ... 1.wav?dl=1
https://www.dropbox.com/s/aa2bb7zeup3ri ... 2.wav?dl=1
https://www.dropbox.com/s/zjm9jjmde7igu ... 3.wav?dl=1
hcl skrev:Har lyssnat i datorn och det är bara Slagverk2.wav som känns naturlig. Vilken av de två övriga som känns minst skum vet jag inte riktigt.
RogerJoensson skrev: -Behövde inte ens lyssna...
RogerJoensson skrev:Det jag menar är att tester med sådana här filer behöver ske under övervakning för att man ska veta något om sanningshalten i det som rapporteras. (Om man lyssnat sig fram till resultatet eller inte). Du skulle kunna riggat en fälla för att fånga upp fusk, men jag gissar att du inte gjorde det.(?)
RogerJoensson skrev:Det jag menar är att tester med sådana här filer behöver ske under övervakning för att man ska veta något om sanningshalten i det som rapporteras. (Om man lyssnat sig fram till resultatet eller inte). Du skulle kunna riggat en fälla för att fånga upp fusk, men jag gissar att du inte gjorde det.(?)
Ogjort skrev:Men de kan fortfarande "testa" sig själva - om de vill.
Och det är den möjligheten jag ville erbjuda.
Harryup skrev:Och vad lyssnar ni till? Enbart 16/44 mot 24/96 eller kanske daccarnas förmåga att hantera olika format också?
/Harryup
petersteindl skrev:Fantastiskt initsiativ där, ogjort.
Mvh
Peter
Tell skrev: Tycker det är värt att notera att brusgolvet på 16bit-filen verkar ligga på runt -126db, alltså långt mer än tillräckligt för precis vem som helst egentligen
Ogjort skrev:Oavsett upplösningsdiskussionen...
Visst är det läckert med en inspelning där Gran Cassans lågfrekventa muller faktiskt finns med.
Det saknas ju på i stort sett alla symfoniska inspelningar. Undrar varför?
RogerJoensson skrev:Man högpassfiltrerar för att det ska funka i alla högtalare? Djup bas kan ju tyvärr få en del högtalare att balla ur fullständigt.
Sen tillkommer de där fläktsystemen, trafik och annat. Det löser man ofta genom att beskära, tror jag.
Svante skrev:Tell skrev: Tycker det är värt att notera att brusgolvet på 16bit-filen verkar ligga på runt -126db, alltså långt mer än tillräckligt för precis vem som helst egentligen
Nja, det där måste man vara vaksam med... Var "golvet" ligger i en FFT-graf säger inte så mycket om hur stor den samlade bruseffekten är. Inte om man inte vet vilken analysbandbredd man har. Brusnivån i en 16-bitsfil med vettigt dither ligger på ungefär -94 dB, det går inte att komma runt. Men om man bara tittar i ett frekvensband mellan tex 15000 och 15001 Hz så är förstås bruseffekten mycket mindre där, den totala bruseffekten är ju fördelad på många sådana frekvensband. Och det är det som FFTn visar vid ungefär 15 kHz. Det gör att hela "golvet" kommer att visas på en mycket lägre nivå än vad den totala bruseffekten ligger på.
Tell skrev:Svante skrev:Tell skrev: Tycker det är värt att notera att brusgolvet på 16bit-filen verkar ligga på runt -126db, alltså långt mer än tillräckligt för precis vem som helst egentligen
Nja, det där måste man vara vaksam med... Var "golvet" ligger i en FFT-graf säger inte så mycket om hur stor den samlade bruseffekten är. Inte om man inte vet vilken analysbandbredd man har. Brusnivån i en 16-bitsfil med vettigt dither ligger på ungefär -94 dB, det går inte att komma runt. Men om man bara tittar i ett frekvensband mellan tex 15000 och 15001 Hz så är förstås bruseffekten mycket mindre där, den totala bruseffekten är ju fördelad på många sådana frekvensband. Och det är det som FFTn visar vid ungefär 15 kHz. Det gör att hela "golvet" kommer att visas på en mycket lägre nivå än vad den totala bruseffekten ligger på.
Hm, ja det har du ju rätt i. Men det upplevda dynamiska omfånget av en vettigt dithrad signal ska väl ändå kunna ligga på runt 120db?
Ogjort skrev:RogerJoensson skrev:Man högpassfiltrerar för att det ska funka i alla högtalare? Djup bas kan ju tyvärr få en del högtalare att balla ur fullständigt.
Sen tillkommer de där fläktsystemen, trafik och annat. Det löser man ofta genom att beskära, tror jag.
Filtrering i någon slags missriktad(?) iver att rädda högtalare, kanske kan vara en faktor. Men det har jag inte mött.
Jag tror snarare det beror på val av mikrofoner och/eller mikrofonskogar av idel njurar.
Tell skrev:Svante skrev:Tell skrev: Tycker det är värt att notera att brusgolvet på 16bit-filen verkar ligga på runt -126db, alltså långt mer än tillräckligt för precis vem som helst egentligen
Hm, ja det har du ju rätt i. Men det upplevda dynamiska omfånget av en vettigt dithrad signal ska väl ändå kunna ligga på runt 120db?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 43 gäster