Moderator: Redaktörer
cameltoe skrev:Tjena jag håller på att planera 2 nya baslådor. jag har extremt liten volym att jobba med (25m2 hela lägenheten), så plats är nåt jag inte har.
Innan har jag haft en xls 10, som jag nu spelat sönder. Den var det nästan tillräckligt med kräm i för att jag skulle bli nöjd. Igår startade jag upp mina jbl monitorer (lsr 305) som standalone, och satan vad missnöjd jag blev! Så nu funderar jag på kanske 2 st tior i slutna lådor till basregionen.
Har simulerat scanspeaks 10 tummare med alukoner i q .707 lådor och den som klarar sig i minst låda vill ha ca 35 liter. Jag hade tänkt mig nåt som går in i typ halva den volymen.
Vad finns det mer att titta på? Vill nog inte ha nån ny xls.
cameltoe skrev:Tjena jag håller på att planera 2 nya baslådor. jag har extremt liten volym att jobba med (25m2 hela lägenheten), så plats är nåt jag inte har.
Innan har jag haft en xls 10, som jag nu spelat sönder. Den var det nästan tillräckligt med kräm i för att jag skulle bli nöjd. Igår startade jag upp mina jbl monitorer (lsr 305) som standalone, och satan vad missnöjd jag blev! Så nu funderar jag på kanske 2 st tior i slutna lådor till basregionen.
Har simulerat scanspeaks 10 tummare med alukoner i q .707 lådor och den som klarar sig i minst låda vill ha ca 35 liter. Jag hade tänkt mig nåt som går in i typ halva den volymen.
Vad finns det mer att titta på? Vill nog inte ha nån ny xls.
Kraniet skrev:Seas Roy 1001 får ett q= 0,65 i 18 liter låda full med isolering.
1004 hamnar på q=0,47 i samma låda.
Lådan blir ju lite liten egentligen. helst skulle den ju fått vara 50 liter så att det inre trycket inte blev så stort.
Två sådana lådor producerar ungefär 110 dB vid 20 Hz med rumsstöd (Bastas standard rumskurva) så det är ju inte monstermycket bas? Ca 280 W i 4 ohm (32 Vrms) krävs isf, vilket också är angiven långtidseffekttålighet.
Antar du har en dsp för att kompensera kurvan? Det är i stort sett ett måste i detta fallet. -01 modellen skulle nog låta ok med betoning runt 70 Hz men sakna djupare bas, medan 04 modellen nog låter anemisk utan DSP.
mawes skrev:Dayton 315HO är ett alternativ. Bra jobbat med att ta livet av en xls 10:a, dom är ändå ganska seglivade.
MagnusÖstberg skrev:Det du vill ha är inte läsbart. Ta en öl till, så kommer du hitta plats för två lådor om 50 liter med lite klurande.
cameltoe skrev:MagnusÖstberg skrev:Det du vill ha är inte läsbart. Ta en öl till, så kommer du hitta plats för två lådor om 50 liter med lite klurande.
Jag har faktiskt kommit till mina sinnes fulla bruk nu verkar det som. och jag funderar helt seriöst på 2st 18 tum pa-basar i isobarik. 100-120l. och det gör jag för att jag redan har en ny i kartong, men den vill ha cirka 240l basreflexlåda. då ska den kunna ge runt 124db då. och det räcker med 120 för mig. och jag känner att jag måste få användning för den 18tummarn jag har nån gång.
cameltoe skrev:jag simulerade båda roy. och dom verkar falla av fortare än t ex alla scanspeaks 10:or. men nu när jag simulerat ett gäng element i slutna lådor så verkar det som att allt i små lådor faller av tidigare/går inte lika långt ner. har simulerat allt från 6-12 tum. och blir det litet så får man ingen bas. är det så det är helt enkelt?
Så nu måste jag ju helt enkelt glömma små lådor. Även fast jag egentligen inte har plats.
jansch skrev:124dB - vid vilken frekvens?
cameltoe skrev:jag bara märkte att med lite effekt med i simuleringen så drog elementutslaget iväg ganska mycket när lådan blev större.
cameltoe skrev:jansch skrev:124dB - vid vilken frekvens?
inte i basregionen tydligen. va tvungen att kolla vad det var jag hade när jag var på jobbet idag (den bor där tills vidare) och det visade sig att den ger 122db max (som mellanregister tydligen) men bara 115 i basregionen, xmaxbegränsat.
Och stoppar man in 2 i en isobarik så är man typ nere på max output som 2st scanspeak 10:or i samma volym (el mindre t o m).
Vad händer om man lägger en sluten låda på q0.6 el 0.8? kommer man höra skillnad mot 0,707?
Vilken slope vill man egentligen ha från lådan i små rum? typ 20m2.. så det matchar room gainen.
cameltoe skrev:Vilka tolvor är att anse som bra då?
cameltoe skrev:
Jag har faktiskt kommit till mina sinnes fulla bruk nu verkar det som. och jag funderar helt seriöst på 2st 18 tum pa-basar i isobarik. 100-120l.
bakerman22 skrev:cameltoe skrev:
Jag har faktiskt kommit till mina sinnes fulla bruk nu verkar det som. och jag funderar helt seriöst på 2st 18 tum pa-basar i isobarik. 100-120l.
![]()
![]()
![]()
Från två tior i 15-20 liter till två 18" i 100-120 liter!!
Skapligt hopp!!![]()
Har du skrivit nån budget?
Kraniet skrev:cameltoe skrev:Vilka tolvor är att anse som bra då?
Beror lite på prisklassen du tänkt dig
Dessa är ju ganska prisvärda
Scan-Speak 30W4558T08
Eminence Lab 12 (inte Lab 12C)
XXLS-P835017
Denna är ett monster med lägre dist
Scan-Speak 32W/8878T01
Finns säkert en del andra en skulle kunna tänka sig också.
I alla tre fallen är det ca 120 liter låda som krävs.
MagnusÖstberg skrev:cameltoe skrev:jansch skrev:124dB - vid vilken frekvens?
inte i basregionen tydligen. va tvungen att kolla vad det var jag hade när jag var på jobbet idag (den bor där tills vidare) och det visade sig att den ger 122db max (som mellanregister tydligen) men bara 115 i basregionen, xmaxbegränsat.
Och stoppar man in 2 i en isobarik så är man typ nere på max output som 2st scanspeak 10:or i samma volym (el mindre t o m).
Vad händer om man lägger en sluten låda på q0.6 el 0.8? kommer man höra skillnad mot 0,707?
Vilken slope vill man egentligen ha från lådan i små rum? typ 20m2.. så det matchar room gainen.
Du verkar tro att isobarik ger dig mindre än ett enskilt element?
Det gör det inte.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster