Moderator: Redaktörer
.IngOehman skrev:Orsaken att jag inte kommenterar vissas inlägg framdeles är att de betett sig som svin historiskt...
Nagrania skrev:Mayro det var en tid runt 1960 och framåt som man t.o.m var emot stereo inom LTS.![]()
Det kan jag ju i alla fall säga att det är nog ingen inom proffsljudstudiobranschen som tar LTS på allvar. Din fråga är alltså berättiga.
IngOehman skrev:För allas information:
Orsaken att jag inte kommenterar vissas inlägg framdeles är att de betett sig som svin historiskt. Jag bryr mig således inte om huruvida deras inlägg innehåller relevanta frågor eller ej.
Jag bryr mig inte om vad de tänker, skriver eller undrar. De har med sina spekulationer, lögner och oförskämdheter förverkat sin möjlighet att få några svar från mig. Så enkelt är det.
Vh, iö
Larsho skrev:Jag har full förståelse för IÖ:s agerande
Larsho skrev:Det är lugnt Mayro, kan hända den bästetro det eller ej men jag är inte din värste fiende
'IngOehman skrev:[
Det nämnda problemen under 60-talet gällde både inspelningstekniska aspekter (där fåspårsbandspelarna som användes för mono var överlägsna med avseende på brus och distorsion), och graveraspekterna, där primärt de underlägsna stereograververken dominerade problemen.
Jag är säker på att det finns gott om kunniga samlare av 60-talsmusik som kan uttala sig om skillnaderna i kvalitet mellan mono- och stereoversioner.
subjektivisten skrev:Saken är dock att oavsett vad vi audiofiler vill, så kommer inte detta ändrar. När säkert över 80% (kanske mer) av all musik idag lyssnas via bärbara spelare (ipod/mp3/etc), via dator, billig stereo, som bakgrundsljud, etc, så kommer vi nog tyvärr inte vinna. Det vi ska försöka är att dom fortfarande har fler än ett format i produktion. Så stöd vinylutgåvan, DVD-A, SACD, etc, som låter bättre. Kommer den bara ut på dålig mastrad CD, fråga om det kommer en DVD-A/vinyl/SACD. För jag tror inte vi kommer kunna få vanliga populär CD skivor att låta som vi vill, eftersom vi är för liten marknad.
Naqref™ skrev:Aja... jag bara spånar men att få in tanken på valfrihet till kunden är nog en viktig del i det hela.
ptr skrev:
Jag tror att du och de flesta debatörerna i denna tråd helt missar poängen, "Musikindustrin" är inte det minsta intresserad av att konsumenten skall får någon valfrihet.
Naqref™ skrev:ptr skrev:
Jag tror att du och de flesta debatörerna i denna tråd helt missar poängen, "Musikindustrin" är inte det minsta intresserad av att konsumenten skall får någon valfrihet.
Har inte missat det på något vis. Dock så framgår det inte av mitt inlägg, sorry.
Vad som är viktigt är att få branschen förstå att denna valfrihet kan generera pengar eller att oviljan till att erbjuda valfrihet kan kosta dem vinster. Det senare upplever de redan i o m nerlddning men de fattar ändå inget. "Nej vi gör inget fel." Dock är det nog inte så smart att ta den angreppspunkten i den här frågan.
Att ge kunderna valfrihet är inget vänstertrams utan snarare en fråga om brutal kapitalism. Det företagen sysslar med nu är mer att likna vid planekonomi däremot. (Ber om ursäkt för de politiska liknelserna). För att de ska inse att det lönar sig med denna 'valfrihet' så måste vi nog fundera på hur det kan lösas och hur vi kan visa dem att det verkligen kan fungera.
ptr skrev:
I stället för den här ovitterliga tråden borde dom flesta av oss ängna större tid och fler kulor åt musik från dom oberoende skivbolag som faktiskt erbjuder både välljudoch intressant musik!
/ptr
subjektivisten skrev:... Men du tror alltså att svensson vill ha okomprimerad musik? ... "Bara han/hon får höra hur det verkligen ska låta". Jag tror inte det är så. Spelar ingen roll hur mkt man försöker, dom vill inte ha det så tror jag. Dom vill ha jämn, hög volym så dom hör musiken i bakgrunden.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 55 gäster