Bryston

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RMA

Re: Bryston

Inläggav RMA » 2017-03-22 22:40

DVD-ai skrev:Det vore riktigt spännande att jämföra denna Bryston DAC med DAC2, det känns som om ingen skillnad borde gå att höra när man är uppe på denna snor-höga nivå!
Men så har jag sagt förr (nästan så i alla fall) och har blivit tvungen att rucka på mina uppfattningar... så jag är inte säker på sådant längre. :)

Jag tycker iallafall att jag hör stora skillnader mellan BDA1;an och 3;an. Helt subjektivt då utan några djupare undersökningar.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-03-22 22:43

DVD-ai skrev:Tänk om den mäter dåligt, vad gör du då ?! :P

Då hyllar jag placebons effekter :lol: .

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-03-22 22:56

Det gör den ej, kolla in Stereophiles mätningar.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-03-23 07:17

Jaha fanns det sånna också :lol:
Jag får kolla på dom, men jag trodde aldrig för 1sekund att den skulle mäta dåligt på något sätt :wink:
Det är ju Bryston, dom verkar vara ett av som mest "non bullchitt" företagen jag har kommit i kontakt med inom ljudsvängen...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2017-03-24 01:55

RMA skrev:

Då hyllar jag placebons effekter :lol: .
RMA skrev:
Nattlorden skrev:
RMA skrev:
Försteget skickar han från England först imorgon Torsdag. Återkommer när jag fått hem det.
BDA3;an hann jag lyssna på en del igår, låter helt fantastiskt fint.
Det känns verkligen som den återger skivorna exakt som dom är utan att lägga till eller ta bort något.
Går att spela mycket högre utan att öronen gråter :D .
Låter det illa så känns det som det är inspelat så, inget som Dacen lägger till.
Verkligen nöjd med den :P .

Hade varit kul om du hade kunnat låna ut den till LTS för att få samma mätningar på den som på några andra och inte bara försöka jämföra med Stereophile.

Håller med att det vore intressant, men det känns lite långt och omständigt att åka till Stockholm med grejorna.
Lassej på forumet har ju också en och såvitt jag förstått bor han i Stockholmsområdet.
Om du läser detta Lasse så är det något du kunde tänka dig?

Hej på er. Kul att du satsar på Bryston Och att du är så nöjd. Själv håller jag på förhandla om ett demoex av en 14B Cubed. Får se om det går i hamn. Visserligen är Classé steget jag har också bra men kraften i en 14B passar mina B&W 802D2 bra.

Vad det gäller BDA-3 så är det en kanon DAC och som David skrev så har även jag fått tänka om. Min erfarenhet är att det är skillnad på DAC:ar men vad jag har hört och läst av de som har testet så är klivet från BDA-1 till BDA-2 större än från BDA-2 till BDA-3. Jag tycker det är svårt att beskriva ljud hur det låter så jag säger bara att med min Bryston DAC så blir musiken så förbaskat njutbar. Hur den mäter kan jag inte uttala mig om men jag har sett rätt många tester och den hyllas överallt.

Ja, jag bor i Stockholmområdet. Faktist nästan granne med David. Jag skulle kunna tänka mig att låna ut min DAC om man inte är av med den än max några dagar. Annars får jag abstinensbesvär utan musik. Jag kopplar av med musik i princip varje kväll. Men jag har precis uppdaterat mig på vinysidan då jag har skaffat mig en Michell Orbe med en Benz Micro Wood SL puppa och oj vad det också låter bra.

Tillbaka till BDA-3. Den låter ännu bättre när den matas från BDP-2. De passar utmärkt ihop.

Kul att du även skaffar ett Bryston försteg också. Rydberg har ju det och har jämfört och testat flertalet andra fina försteg och så vitt jag vet har inget knuffat undan Bryston till avbytarbänken. Jag har också testat många försteg och de är skillnad där också enligt mig. Det jag har fastnat för är ett Mark Levinson No326S.

mvh
Lasse

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-03-24 07:10

Ojoj 14Bsst3, ja många många pengar! :D

Själv hoppas jag att aldrig behöva byta ut mitt Bryston 14Bsst2, jag hoppas att den håller måttet, håller ihop och håller mig glad i all framtid - det är enklast så. :)

Bryston försteg har jag varit rätt sugen på, men jag har hejdat mig själv, jag har nästan ingen lust att veta om den är bättre än HA pre25, vill inte behöva byta elektronik.
Lyckligt ovetande :mrgreen:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2017-03-24 19:20

DVD-ai skrev:Ojoj 14Bsst3, ja många många pengar! :D

Själv hoppas jag att aldrig behöva byta ut mitt Bryston 14Bsst2, jag hoppas att den håller måttet, håller ihop och håller mig glad i all framtid - det är enklast så. :)

Bryston försteg har jag varit rätt sugen på, men jag har hejdat mig själv, jag har nästan ingen lust att veta om den är bättre än HA pre25, vill inte behöva byta elektronik.
Lyckligt ovetande :mrgreen:

Ja, många pengar och just nu lutar det åt för många. Trodde jag kunde få ner priset lite men nej så här långt...
Ibland ska man vara lyckligt ovetande :D
Riktigt kul att du är nöjd med ditt slutsteg David. Det gläder mig!

mvh
Lasse

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2017-03-27 19:44

Som jag nämnde tidigare så får BDA-3 toppbetyg i varenda test jag har sett. Här är ett nytt test.

Slutkläm:
No other outboard DAC that exists today offers so many connectivity options, has such a goosebump inducing sound quality, and, by audiophile standards, has such a reasonable price.

http://novo.press/bryston-bda-3-dac-dig ... er-review/

Hoppas att du är fortsatt nöjd?

mvh
Lasse

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-03-27 20:13

Lassej skrev:Som jag nämnde tidigare så får BDA-3 toppbetyg i varenda test jag har sett. Här är ett nytt test.

Slutkläm:
No other outboard DAC that exists today offers so many connectivity options, has such a goosebump inducing sound quality, and, by audiophile standards, has such a reasonable price.

mvh
Lasse

Ja absolut! Det låter fantastiskt bra :P .
Det hela började med att jag hittade en begagnad BDA1 strax före jul.
Den lät så pass bra jämfört med allt jag testat innan att Bryston manin blommade ut för fullt :P .
Nu har jag betydligt bättre ljud än innan :) . Återstår BP26;an som bör dyka upp i slutet på veckan eller så.
Ångrar verkligen inte att jag satsade fullt ut!

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2017-03-27 20:45

RMA skrev:
Lassej skrev:Som jag nämnde tidigare så får BDA-3 toppbetyg i varenda test jag har sett. Här är ett nytt test.

Slutkläm:

mvh
Lasse

Ja absolut! Det låter fantastiskt bra :P .
Det hela började med att jag hittade en begagnad BDA1 strax före jul.
Den lät så pass bra jämfört med allt jag testat innan att Bryston manin blommade ut för fullt :P .
Nu har jag betydligt bättre ljud än innan :) . Återstår BP26;an som bör dyka upp i slutet på veckan eller så.
Ångrar verkligen inte att jag satsade fullt ut!

Kul! Ska bli intressant att läsa vad du tycker om BP26 när den väl är på plats. Sedan är det "bara" att skaffa en BDP-2 också så är du hemma :D
Tyvärr så blev det inget av med den 14B Cubed jag hade på gång. Den blev för dyr helt enkelt.

mvh
Lasse

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-03-27 22:41

Ja problemet är att dom är lite väl dyra nya, jag har haft tur att hitta mina till riktigt bra priser.
Även om det ändå inte är billigt så tycker jag det har varit värt det.
Men det innebär att man får leta igenom hela internet i jakten.
Är själv sugen på dom större Cubed stegen men dom är för nya för att förekomma i några större mängder begagnat och alldeles för dyra nya!
Har inte bråttom dock, alltid kul att ha nåt att se fram mot även om det tar några år.
Är sjukt sugen på i32s, eller rättare sagt varit i flera år.
Blev ju inte mindre sugen efter DVD-ai;s recensioner :) .
Inte för att mina i28 låter direkt dåligt 8) .
Bara att man vill ha mer av det goda :P .

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-03-27 22:49

På tal om BDP så är det nog riktigt bra och framförallt framtiden.
Problemet är att jag är lite allergisk mot data pillande.
Har inget tålamod och framförallt inga kunskaper.
Dessutom gillar jag att välja skiva och stoppa i släden och njuta mot att pilla på en data terminal.
Är väl lite gammaldags.
Förr eller senare blir det nog något sådant ändå, som komplement om inte annat, ingen brådska dock.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2017-03-28 20:06

Jag fulannonserar...min 4B sst2 ligger ute på hifimagasinet.
Skalar ned lite nu i bänken.
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-03-28 20:09

Triggerhappy skrev:Jag fulannonserar...min 4B sst2 ligger ute på hifimagasinet.

Jo jag vet och har varit sugen men är egentligen redo att slå mig själv i huvudet med en gjutjärnspanna om kag kommer längre än så.... :lol:

jag ska INTE köpa en 4B till basmodulerna istället för Rotel 1090, 14B har jag ju till topparna och den byter jag inte ut!
Mvh//David

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2017-03-28 20:14

DVD-ai skrev:

Jo jag vet och har varit sugen men är egentligen redo att slå mig själv i huvudet med en gjutjärnspanna om kag kommer längre än så.... :lol:

jag ska INTE köpa en 4B till basmodulerna istället för Rotel 1090, 14B har jag ju till topparna och den byter jag inte ut!

I ditt fall ingår hemkörning så får man se dina fina 32'or IRL.
Kan ta med en tunn teflonpanna så bulorna blir mindre
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-03-28 20:25

Triggerhappy skrev:
DVD-ai skrev:

Nu är du elak ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2017-03-28 20:41

Triggerhappy skrev:
DVD-ai skrev:

:D :D :D

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2017-03-28 20:46

RMA skrev:På tal om BDP så är det nog riktigt bra och framförallt framtiden.
Problemet är att jag är lite allergisk mot data pillande.
Har inget tålamod och framförallt inga kunskaper.
Dessutom gillar jag att välja skiva och stoppa i släden och njuta mot att pilla på en data terminal.
Är väl lite gammaldags.
Förr eller senare blir det nog något sådant ändå, som komplement om inte annat, ingen brådska dock.

Men det är just för sådana som dig som BDP-2 är helrätt. Behövs ingen datorvana utan mer "plug and play" och extremt lättanvänd så tålamod behövs inte heller. Styr med webbgränssnitt, fjärrkontroll eller app.
Dock kan jag själv gilla att pyssla med fysiska medier. Gillar t.ex. att spela vinyl. Det har sin charm.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-03-29 21:02

Kopplade just in BP26;an.
Som vanligt; Bryston LEVERERAR!
Kall ur boxen; Kristallklart öppet och mjukt ljud!! :P
Jämfört låter Pre 25 något torrare, denna har lite mer glimrande ljud på ett väldigt positivt sätt.
Rätt eller fel? Vet faktiskt inte men subjektivt tycker jag Bryston låter bättre.
Och framför allt volymen fungerar perfekt med nästan lite mycket spel, kanske ska prova 29db läget på slutstegen.
Detta trots att det är exakt samma pot som i Pre25.
Fick med en Harmony multi fjärr, fick inte volymen att fungera men fas skiftaren fungerade.
Får sätta mig in i hur den fungerar framöver.
Tung som en stridsvagn är den också, framförallt nätdelen.
Återkommer när den stått på några dar.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-03-30 06:35

Nu blir man ju nyfiken! :)
Det finns en faktor i spelet också som man bör känna till, nämligen finessen i att ha försteg/slutsteg av samma märke. De gifter sig ofta fint med varandra. Ha pre och slutsteg bör nog avlyssnas i en kombination för en mer rättvis jämförelse, kanske?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-03-30 07:33

Vilket märke respektive del är av har normalt ingen som helst betydelse.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-03-30 07:36

UrSv skrev:Vilket märke respektive del är av har normalt ingen som helst betydelse.

Där har du delvis fel !
Estetik och feelgood är kraftfullt och har ofta en enormt stor betydelse :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-03-30 08:11

Det är som att olika apparater jobbar bättre ihop.
Pioneer 668 funkade fint med min 4BSST, med 4B3 fungerade BDA1 fint.
Nu med BDA3 så blev ljudet så kontrollerat att det nästan blev lite torrt jämfört med BDA1 som var lite mer liv i.
Nu med BP26 återkom lite av "livet" från BDA1.
Olika kombinationer låter något annorlunda hela tiden.
Vad som verkar lira tack vare märkes anpassning är volymen, jag hade läst att BP26 hade väldigt mycket gain och att folk hade problem med volym justeringen.
Var beredd på problem där men tvärtom, fungerar mycket bättre än Pre25 med mina slutsteg.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-03-30 09:27

DVD-ai skrev:
UrSv skrev:Vilket märke respektive del är av har normalt ingen som helst betydelse.

Där har du delvis fel !
Estetik och feelgood är kraftfullt och har ofta en enormt stor betydelse :)

Jaja, estetik och feelgood må vara hänt men det var ju inte det det handlade om.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-03-30 09:47

Nä, både Bryston och Holographic har så välspecade in- och utgångsdata och är så välingenjörade att sådana saker inte skall spela någon roll. Vad man upplever sig höra beror nog på andra saker.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-03-30 10:26

Almen skrev:Nä, både Bryston och Holographic har så välspecade in- och utgångsdata och är så välingenjörade att sådana saker inte skall spela någon roll. Vad man upplever sig höra beror nog på andra saker.

Det är nog mångas erfarenhet att hur det skall vara inte alltid är så.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-03-30 10:33

Mjuk och detaljerat ljud känner jag igen från mitt BP-25. Skulle tro att BP-26 tar transparensbiten några steg längre för det är där jag tycker BP25 kan bli bättre. Just nu kör jag med min Bryston B135-SST2 som försteg (motsvarar BP-17) och det låter mer detaljerat jämfört med mitt BP-25 även om grundkaraktären är densamma.

Konstigt att du inte fick med originalfjärren till priset du betalade, den borde ha varit med. Skulle i ditt ställe köpa Brystons systemfjärr (BR-2), den fungerar mycket bra och med den kan du även styra din BDA-3. Fick med en BR2 när jag köpte min B135.

Kul att du är nöjd med ljudet! Ska bli spännande att höra gur det utvecklar sig, spciellt mot HA Pre25.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-03-30 14:15

sprudel skrev:Nu blir man ju nyfiken! :)
Det finns en faktor i spelet också som man bör känna till, nämligen finessen i att ha försteg/slutsteg av samma märke. De gifter sig ofta fint med varandra. Ha pre och slutsteg bör nog avlyssnas i en kombination för en mer rättvis jämförelse, kanske?

Nu är ju faktiskt AMP27 och PRE25 konstruerade av helt olika konstruktörer och enbart sålda under samma märke :wink: De flesta vettigt dimensionerade förstegen har en utimpedans om ca 50-100 ohm och en drivförmåga som driver några kiloohm och uppåt utan större problem (JA brukar köra 600 ohm som tortyrbelastning och det fixar inte alla försteg). Mao, de flesta märken borde vara elektriskt kompatibla med varandra :)

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2017-03-30 14:28

RMA skrev:Kall ur boxen; Kristallklart öppet och mjukt ljud!! :P
Jämfört låter Pre 25 något torrare, denna har lite mer glimrande ljud på ett väldigt positivt sätt.
Rätt eller fel? Vet faktiskt inte men subjektivt tycker jag Bryston låter bättre.

Ge det tid, upplevelser kan ändras efter ett tag.
somlig dist har den egenheten att den upplevs förskönande initiellt men blir störande efter ett tag.
Inte sagt att Pre 25 är bättre, upplevelsen kan komma av något annat också.
Men dock att torrt eller tom tråkigt KAN vara bättre.
Prova olika inspelningskvaliteter och musiktyper, ju bättre grejorna är desto mer variation mellan olika fonogram brukar upplevas, men också paradoxalt nog att fler fonogram låter bra. :)
Samtidigt har jag den tron att BP26 är så pass bra att det nästan är dumt att bekymra sig, den utgör nog knappast något problem värt namnet.
Senast redigerad av Goldfinger 2017-03-30 15:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-03-30 15:26

Goldfinger skrev:
RMA skrev:Kall ur boxen; Kristallklart öppet och mjukt ljud!! :P

Ge det tid, upplevelser kan ändras efter ett tag.
somlig dist har den egenheten att den upplevs förskönande initiellt men blir störande efter ett tag.
Inte sagt att Pre 25 är bättre, upplevelsen kan komma av något annat.
Men dock att torrt eller tom tråkigt KAN vara bättre.
Prova olika inspelningskvaliteter och musiktyper, ju bättre grejorna är desto mer variation mellan olika fonogram brukar upplevas, men också paradoxalt nog att fler fonogram låter bra. :)
Samtidigt har jag den tron att BP26 är så pass bra att det nästan är dumt att bekymra sig, den utgör nog knappast något problem värt namnet.

Ja, jag är väl medveten om detta. Kan vara stor skillnad när man bara lämnar apparaten på några dygn och sen lyssnar igen.
Detta var en väldigt preliminär rapport kall ur box och 2 skivor spelade.
Men ändå så lät det väldigt bra iallafall.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi