Fallande rangordning av ljudirretation visar ...............

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Fallande rangordning av ljudirretation visar ...............

Inläggav JM » 2017-03-29 19:54

Bild

Har genom åren noterat det som stör mig när jag lyssnar i rummet inte behöver bara samma variabler som stör en annan van lyssnare.
Misstänker att ingen av oss har rätt eller fel. Olika subjektiva preferenser kan möjligen härledas till olika erfarenheter.

Att rangordna olika störande variabler ger knappast en lista på vad som skall undvikas för att erhålla det optimala ljudet utan ger möjligen en förståelse att vi inte tänker lika.
På alla fora finns grupper med tendens att tycka lika av olika skäl. Tycker personligen att på faktiskt.se finns relativt högt i tak med uttryck av starka divergerande åsikter.

Här är min spontana rangordningslista i fallande betydelseordning
1 För krokig tonkurva.
2 För mycket 3:e tonsdist.
3 För dominerande/för tidigt reflexljud som dränker direktljudet.
4 För komprimerande högtalare.

Kommer bättre förslag är jag beredd att ompröva min personliga lista.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Goldfinger

Re: Fallande rangordning av ljudirretation visar ...........

Inläggav Goldfinger » 2017-03-29 20:26

Smalbandiga och kraftiga peakar i trakten 2 khz är nog bland det värsta för min del,, kan typiskt uppstå i en delning när filtret lämnar en del att önska.
Alltför ojämn energirespons där återgivningen ändras markant beroende på var man står klarar jag inte heller.
Vidare vill jag att elementen skall klara att integrera fint vid 2-3 meters lyssningsavstånd så att triangelns storlek kan hållas moderat.

Det sista är dock en personlig kriterie och ingenting jag säger är rätt eller fel, det är kompromisser beroende på konstruktion.

Punkter i första inlägget är också intressanta fast krokig tonkurva iofs måste defineras.
Ang komprimering ser jag detta kan inträffa både i den akustiska och elektriska domänen (Låda,avstämning, filter) och blir således olika fenomen av samma produkt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-03-29 21:12

För mig kommer nog dist högst, av typen överstyrning av band eller förstärkare. Krokig tonkurva kan jag leva med rätt hyggligt med, dålig bandbredd likaså. Men allt är en fråga om mängd, förstås.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2017-03-29 23:09

Håller mer föregående talare. Visste inte att det var tredjetonsdist som jag var känslig för men nu vet jag. Harmonisk dist verkar inte lika jobbig. Aningen krokig frekvenskurva verkar inte störa så mycket.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-03-29 23:51

momus skrev:Håller mer föregående talare. Visste inte att det var tredjetonsdist som jag var känslig för men nu vet jag. Harmonisk dist verkar inte lika jobbig. Aningen krokig frekvenskurva verkar inte störa så mycket.

Tredjetonsdist är en form av harmonisk dist...

Dessutom tror jag inte att någon av er hör just tredjetonsdisten, det är nämligen mycket svårt att avgöra det om man inte lyssnar på sinusar. Hur gick det till när ni associerade ordet tredjetonsdist med era lyssningsupplevelser?

Jag frågar för att vi alla sätter etiketter på saker vi hör genom att lyssna och associera. Ganska ofta blir det feletiketterat.

Själv har det ändrat över tid, jag brydde mig mycket mer om extremerna i tonkurvan förut, jag bryr mig idag framför allt om snabba kast i tonkurvan som ger ett sånt där resonant ljud. Jag bryr mig mer om dist idag än tidigare, och värst är det med den som masteringen eller dålig produktion ger. Jag har också fått upp öronen för det transienta och hur det ofta stukas i produktionen. Brus och knaster brydde jag mig mer om förut, men det beror på att det fanns mer av den varan före CD. När jag hör samma nivåer idag bryr jag mig kanske mer, förresten. Det beror på hur man jämför.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-03-29 23:53

Alla fel som är för stora är ju störande, typ definitionsmässigt... men skärande tendenser kring 2 kHz (nånstans där) är olidligast medan "s-attacker" >5 kHz (är det väl) nog är svårast att bortse ifrån.
När det gäller reflexer vet jag inte riktigt! Jag förstår knappt att så många har tålamod att ordna det så bra för sig.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-03-30 09:00

Jag är mycket förvånad över att så många kan gilla låtar med dist pålagd, t.ex. vinylljud eller bandmättnad. Kraftiga överstyrningar av elektronik ger ju en effekt, men när det låter som misstag är jag inte med längre.

Exempel på vinylknaster: https://open.spotify.com/track/19MMMKq4LzbTvhOMYccIRd (Koop)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-03-30 11:35

Bumlig bas förstör allting.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-03-30 11:39

Kul tankeexperiment.

1. Avbrott - när musiken tystnar
2. Tydliga toppar i tonkurvan som ger "resonans" fenomen.
3. Överstyrningsdistortion
4. Volymmaximerad kompression av musiken
5. Varierande spridningskarakteristik som väsentligt förändrar återgivningen när man rör sig i rummet och att musiken kollapsar till ena högtalaren så fort man flyttar sig från exakt sweetspot.
6. Överdrivna "Ess"-ljud

I den ordningen, kanske.

Bubblaren på listan är volymmaximerad kompression. Kommer på mig själv att jag mer och mer undviker musik där detta blir alltför uppenbart i min upplevelse och inte känns som något medvetet konstnärligt val i produktionsprocessen.

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2017-03-30 13:29

Pressad musik, utan luft mellan tonerna,
tycker jag är värre än det mesta nämnda.

Subjektivt hört, inte blindtestat.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-03-30 15:50

Apropå avbrott: Två gånger har Spotify på Android på Sony-platta plötsligt hackat till, tystnat och sen spelat med alldeles för hög volym en kvarts sekund för att sen återgå till normal funktion. Det var irriterande, minst sagt.
Don’t just do something, sit there.

Tell

Inläggav Tell » 2017-03-30 20:57

Tonkurvan! Speciellt en helt platt sådan som verkar vara the shit för många. Noll bas o muffligt ljud är så himla trist att lyssna på. Sen är väl ekande rum nummer två, det har förstört många fina anläggningar :(

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2017-03-30 22:23

1.Folk med Subwoofern så stark inställd för att " noga fan skall det vara bas i denna rocklåt utan bas" och förstör ALL musik som passerar systemet.
2. Högtalare som inte kan återge röster utan att "rumbla" tex manliga röster.
3.Pickuper som schh :ar alla S-ljud.

Tack för mig :wink:

Tell

Inläggav Tell » 2017-03-30 22:27

thiel skrev:1.Folk med Subwoofern så stark inställd för att " noga fan skall det vara bas i denna rocklåt utan bas" och förstör ALL musik som passerar systemet.

Kan iofs personligen lägga till att jag irriterar mig starkt på all musik som saknar bas, speciellt rocklåtar utan bas. Jag menar, det hade ju kunnat låta sååå bra men så gör det inte det :(

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-03-31 23:01

Tell skrev:
thiel skrev:1.Folk med Subwoofern så stark inställd för att " noga fan skall det vara bas i denna rocklåt utan bas" och förstör ALL musik som passerar systemet.

Kan iofs personligen lägga till att jag irriterar mig starkt på all musik som saknar bas, speciellt rocklåtar utan bas. Jag menar, det hade ju kunnat låta sååå bra men så gör det inte det :(

Det är dock skillnad på mycket bas och bra bas. En tydligare bas där man hör detaljerna och kan följa med i svängarna är för mig mycket viktigare än mängden. Har hört många subbar, tex, som jllrar på bra men som inte tillför helheten någonting eftersom man inte ens kan höra vilket instrument som spelas. Nu ligger iofs övertonerna (som ger karaktär åt instrumenten) högre än vad som normala subbar spelar i, men ni förstår tanken. Men med ett system som verkligen återger basen så man förstår vad som spelas upplevs normalt sett som mindre basfattigt.

Bättre med kvalitet än kvantitet med andra ord!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tell

Inläggav Tell » 2017-04-01 01:40

Bill50x skrev:
Tell skrev:

Det är dock skillnad på mycket bas och bra bas. En tydligare bas där man hör detaljerna och kan följa med i svängarna är för mig mycket viktigare än mängden. Har hört många subbar, tex, som jllrar på bra men som inte tillför helheten någonting eftersom man inte ens kan höra vilket instrument som spelas. Nu ligger iofs övertonerna (som ger karaktär åt instrumenten) högre än vad som normala subbar spelar i, men ni förstår tanken. Men med ett system som verkligen återger basen så man förstår vad som spelas upplevs normalt sett som mindre basfattigt.

Bättre med kvalitet än kvantitet med andra ord!

/ B

Ja visst är det najs med najs bas, men om jag själv skulle vara tvungen att välja mellan ingen bas eller dålig bas så skulle jag nog välja det senare. Blir så jäddra tomt o klent i musik med ingen eller bara lite bas :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-04-01 07:33

En anläggning som presenterar ljudet med förstärkta och överdrivna kontraster, ofta via "essigt" ljud. Det stör mig nog mest.
Annat som jag inte retar mig på direkt kanske, är när musiken som presenteras inte har någon som helst betydelse för mig, trots att den kan ha det i andra anläggningar. Det blir ingen kommunikation. Finns en tendens till detta hos sk "imponator" anläggningar som ska låta häftigt!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
MagnusT

Inläggav MagnusT » 2017-04-01 07:35

Inte rangordnat alls men felcentrerade vinylskivor stör mig ofantligt när man närmar sig slutet på plattan.
Magnus Thomé

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-01 13:50

Vinylskivor stör mig ofantligt när man närmar sig slutet på plattan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2017-04-01 22:08

Iterera rubriksättningen!

Vad ska rangordningen i det här fallet visa?

/irriterad :D
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-04-01 22:14

Svante skrev:Vinylskivor stör mig ofantligt när man närmar sig slutet på plattan.

Vilken är den bästa skivspelare du har hört? Verk? Arm? Pickup?

/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-04-01 23:30

Svante skrev:Vinylskivor stör mig ofantligt när man närmar sig slutet på plattan.

:cry: Ja, det är alltid tråkigt då skivan tar slut då det är en LP. Det låter ju så bra att det vore mycket kuligare om låten aldrig ville ta slut. Precis raka motsatsen till CD för där önskar man att det snabbt tar slut. Det är väl därför alla svappar och byter låt hela tiden med det digitala. :(

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM

Inläggav JM » 2017-04-02 00:03

Jag ändrar mig.
På första gången på länge har jag ikväll lyssnat på hög volym på aktiva skräp hornhögtalare - Skytec. Högtalarna placerades ca 3,5, 9 och 4 m från närmaste vägg.
I början lät det så hemskt att jag var tvungen stänga av flera gånger. Då lyssnade jag på för mig normal lyssningsvolym ca 80 dB.
Ökade volymer med minst 20 dB och som genom ett trollslag blev distorsionen uthärdlig. Nu har jag lyssnat i flera timmar och till min förvåning noterat att högtalarna har lyssningsmässigt positiva egenskaper trots all distorsion.
Klart mindre kompression av ljudet och tydligare positionering av stereobilden än mina Quad-högtalare. Instrumenten, sången mm upplevdes som mer nära och närvarande.
Dags att kasta ut Quadarna?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-04-02 14:23

JM skrev:Jag ändrar mig.
På första gången på länge har jag ikväll lyssnat på hög volym på aktiva skräp hornhögtalare - Skytec. Högtalarna placerades ca 3,5, 9 och 4 m från närmaste vägg.
I början lät det så hemskt att jag var tvungen stänga av flera gånger. Då lyssnade jag på för mig normal lyssningsvolym ca 80 dB.
Ökade volymer med minst 20 dB och som genom ett trollslag blev distorsionen uthärdlig. Nu har jag lyssnat i flera timmar och till min förvåning noterat att högtalarna har lyssningsmässigt positiva egenskaper trots all distorsion.
Klart mindre kompression av ljudet och tydligare positionering av stereobilden än mina Quad-högtalare. Instrumenten, sången mm upplevdes som mer nära och närvarande.
Dags att kasta ut Quadarna?

JM

Vad skulle du byta till i så fall? Låg kompression är inte fel. Dynamisk kompression står högt upp på min ljudirritationslista. Det låter för mycket "högtalare" då, för mig. Det gör nästan alla högtalare, tyvärr. Speciellt de elektrostater och magnetostater jag har hört (tror även att spridningen spelar in, att dessa lät för mycket "högtalare" för mig).
Senast redigerad av rajapruk 2017-04-02 14:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-02 14:30

Harryup skrev:

/Harryup

Det vet inte jag, jag brukar inte lägga sånt på minnet. Men den var säkert sämre än den bästa du har hört. Den kostade säkert 10 ggr mer än den dyraste CD-spelare jag har ägt, dock. Om vi nu ska mäta tonarmslängd, menar jag.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-04-02 21:13

Svante skrev:
Harryup skrev:

/Harryup

Det vet inte jag, jag brukar inte lägga sånt på minnet. Men den var säkert sämre än den bästa du har hört. Den kostade säkert 10 ggr mer än den dyraste CD-spelare jag har ägt, dock. Om vi nu ska mäta tonarmslängd, menar jag.

OK, då finner jag din anmärkning helt utan relevans.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-02 22:08

Harryup skrev:
Svante skrev:
Harryup skrev:

/Harryup

OK, då finner jag din anmärkning helt utan relevans.

mvh/Harryup

:D

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-04 21:44

Det jag stör mig på mest hos andra: överdriven bas, allmänt skitljud (typ 2st 3tummare och en subwoofer).

musik: alla jävla chipmunkljud i ny radiomusik, i princip varenda låt så har man pitchat rösterna så det låter som en hamster.

hemma: slutsteg som behöver fläktar. brus från apparater. inte tillräcklig ljudtryckskapacitet.
~team klirrfaktor~

Återgå till Generellt om hifi