Göra något med dessa bilbasar? - RE Audio SE15

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Grahnbarr

Göra något med dessa bilbasar? - RE Audio SE15

Inläggav Grahnbarr » 2017-03-31 08:22

Har fått två stycken 15" bilbasar och undrar om det går att göra något bra av för hemmabruk?
Vet att bilbasar inte skall användas men PetterPerssons Kraken med JBL GTO1214 fungerade ju bra så kanske har tur med detta elementet. :D
Lådvolym eller lådtyp spelar inte så stor roll så kom med förslag. Byggbilder utlovas.

T/S är:
BL: 17,7
FS: 22hz
QMS: 4.3
QES: 0.55
QTS: 0.49
MMS: 229
VAS: 209
RE: 2,8 Ohm

Är det värt att bygga med eller ska jag försöka sälja dom och köpa riktiga element istället?
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Kraniet

Re: Göra något med dessa bilbasar? - RE Audio SE15

Inläggav Kraniet » 2017-03-31 08:43

150 liter med en avstämning runt 20 Hz kanske kan vara nåt. Eller 100 liter sluten.

Vet dock inte om T/S stämmer, parametrarna går inte ihop med den angivna Re på 2,8. Det är så svårt med basar med dubbla talspolar, att veta om värdena är för en spole, två i serie eller två parallellt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Grahnbarr

Inläggav Grahnbarr » 2017-03-31 09:07

Försökte hitta nått i manualen men fanns bara detta:
IMG_20170331_085449.jpg
IMG_20170331_085449.jpg (132.94 KiB) Visad 6251 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-03-31 09:27

Kraniet skrev:150 liter med en avstämning runt 20 Hz kanske kan vara nåt. Eller 100 liter sluten.

Vet dock inte om T/S stämmer, parametrarna går inte ihop med den angivna Re på 2,8. Det är så svårt med basar med dubbla talspolar, att veta om värdena är för en spole, två i serie eller två parallellt.

Instämmer helt med förslaget.
150 - 160 liter basreflex.
Har byggt discolådor med 15" som spräckte fönster :-)
Det kan inte bli fel om man säger.
Och bilder, massor med bilder.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Grahnbarr

Inläggav Grahnbarr » 2017-03-31 09:29

Vad blir det för portstorlek/längd då?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-03-31 09:57

för att parametrarna ska gå ihop krävs att Re är 5,44. Så kanske är parametrarna för seriekopplade spolar.

Tre 76mm (3 tum?) rör med längden ca 4-500 mm kan nog bli bra. Längden får förstås provas ut/justeras när lådorna är byggda.
150 liter med lite lagom mängd fluff

edit: men du bör också spela in basarna och mäta upp T/S. Värdena kan ju tänkas vara något helt annat i verkligheten. Eftersom qts-värdet redan är såpass högt kan det hända att elementet är olämpligt för basreflexlåda. Qts har en tendens att vara högre än det angivna
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-03-31 10:03

Grahnbarr skrev:Vad blir det för portstorlek/längd då?

Egna prov visar att porten blir 110 x 259.6 mm :-) = 260 mm
Då är porten så stor att du undviker flåsljud i röret och längden gör att konen belastas vid resonansfrekvensen så att rörelsen inte bottnar talspolen.
Eller så mäter du längden med 2 skjutbara rör och en signal motsvarande resonansen och dra rören i längd till konen rör sig så lite som möjligt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-03-31 10:26

Här är Perfectors förslag, ur flåssynpunkt är det rätt vettigt, om man vill ha en resonansfrekens (fp) på ca 27Hz.

Perfector SE15.png
Perfector SE15.png (14.85 KiB) Visad 6214 gånger

Lyssna på Kraniet istället, han är vettig. Lever upp till sitt namn osv. :)

Mina tankar är nog mer åt Kraniets håll, det är svårt att porta element med stor pumpförmåga om man vill ha låg avstämningsfrekvens och lite flås. Jag har ett par UM15 i slutna lådor av den anledningen och funderar på att gå till fler mindre element, eventuellt i portade lådor.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-03-31 10:33

DOH. Glömde ändra Xmax på elementet, det står på någon sida att det är "one way 18mm" så jag antar att det betyder 36mm.. då ser Perfectors förslag ut såhär istället:

Perfector SE15 med rätt Xmax.png
Perfector SE15 med rätt Xmax.png (15.25 KiB) Visad 6212 gånger

Användarvisningsbild
Grahnbarr

Inläggav Grahnbarr » 2017-03-31 11:15

Tack för alla inlägg. Verkar ju gå att få till något bra med det här elementen ändå.

Kraniet skrev:edit: men du bör också spela in basarna och mäta upp T/S. Värdena kan ju tänkas vara något helt annat i verkligheten. Eftersom qts-värdet redan är såpass högt kan det hända att elementet är olämpligt för basreflexlåda. Qts har en tendens att vara högre än det angivna

Cortado skrev:Mina tankar är nog mer åt Kraniets håll, det är svårt att porta element med stor pumpförmåga om man vill ha låg avstämningsfrekvens och lite flås. Jag har ett par UM15 i slutna lådor av den anledningen och funderar på att gå till fler mindre element, eventuellt i portade lådor.

Låter som det får bli 100 liter slutet istället. Även om verkningsgraden blir lägre så borde två 15-tummare räcka gott ändå.
Blir de kass kan man alltid bygga om. Bygga lådor är ju skoj :D

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-03-31 11:31

Grahnbarr skrev:Låter som det får bli 100 liter slutet istället. Även om verkningsgraden blir lägre så borde två 15-tummare räcka gott ändå.

Det känns ganska vettigt. Större lådor skulle kunna ge lite lägre lådtryck, men det gör väl ingen stor skillnad om man spelar lågt. Sen behöver man öka storleken tiotal procent för att det ska bli små skillnader. Då är det bättre att ha fler basar. :)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2017-03-31 14:09

Tycker de verkar kunna funka i OB! :-) bara köpa 2 el 6 till!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-31 17:05

Perfector skrev:
Kraniet skrev:150 liter med en avstämning runt 20 Hz kanske kan vara nåt. Eller 100 liter sluten.

Instämmer helt med förslaget.
150 - 160 liter basreflex.
Har byggt discolådor med 15" som spräckte fönster :-)
Det kan inte bli fel om man säger.
Och bilder, massor med bilder.

Är du säker på att det var en 15 och inte den brutala rumble 10 . :P

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-31 17:13

Grahnbarr skrev:Tack för alla inlägg. Verkar ju gå att få till något bra med det här elementen ändå.

Kraniet skrev:edit: men du bör också spela in basarna och mäta upp T/S. Värdena kan ju tänkas vara något helt annat i verkligheten. Eftersom qts-värdet redan är såpass högt kan det hända att elementet är olämpligt för basreflexlåda. Qts har en tendens att vara högre än det angivna

Cortado skrev:Mina tankar är nog mer åt Kraniets håll, det är svårt att porta element med stor pumpförmåga om man vill ha låg avstämningsfrekvens och lite flås. Jag har ett par UM15 i slutna lådor av den anledningen och funderar på att gå till fler mindre element, eventuellt i portade lådor.

Låter som det får bli 100 liter slutet istället. Även om verkningsgraden blir lägre så borde två 15-tummare räcka gott ändå.

Ger ett högt Q värde blir som gammal hederlig disco dunk

Användarvisningsbild
Grahnbarr

Inläggav Grahnbarr » 2017-03-31 18:54

boom skrev:Ger ett högt Q värde blir som gammal hederlig disco dunk

Det vill jag inte ha, vad föreslår du istället?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-03-31 19:17

större låda kan nog vara rätt väg att gå.
Dina ursprungliga 150 till 160 liter är ju en väg.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-31 20:01

Grahnbarr skrev:
boom skrev:Ger ett högt Q värde blir som gammal hederlig disco dunk

Det vill jag inte ha, vad föreslår du istället?

200 liter

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-03-31 20:22

Perfector skrev:större låda kan nog vara rätt väg att gå.

Eh, näe.

Dubbla storleken gör ganska liten skillnad, 10L skillnad är inte ens att tänka på. Det verkar vara så att skillnaden mellan 100L och en oändlig låda ger en skillnad på 5dB vid 20Hz. Och då är lådan oändligt stor, för 5dB. Ökar man från 100 till 200 så är skillnaden väldigt liten och du har en väldigt stor låda hemma.. eller ja TVÅ då. Då får man nog skaffa en riktigt bekväm soffa, om du förstår hur jag menar. :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-04-01 08:04

Cortado skrev:

Eh, näe.

Dubbla storleken gör ganska liten skillnad, 10L skillnad är inte ens att tänka på. Det verkar vara så att skillnaden mellan 100L och en oändlig låda ger en skillnad på 5dB vid 20Hz. Och då är lådan oändligt stor, för 5dB. Ökar man från 100 till 200 så är skillnaden väldigt liten och du har en väldigt stor låda hemma.. eller ja TVÅ då. Då får man nog skaffa en riktigt bekväm soffa, om du förstår hur jag menar. :)

Men Q värdet skjuter i höjden med mindre låda och då får man fasförskjutningar som följd svårare integration i systemet.
100 l Q 0.85
150 l Q 0.77
175 l Q 0.74
200 l Q 0.72
250 l Q 0.69 här har fasförskjutningen slutat mellan 0.707 och kritisk dämpad låda 0:5 så finns ingen fasförskjutning. Finns att läsa om i kokboken.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-04-01 09:55

boom skrev:
Cortado skrev:

Eh, näe.

Men Q värdet skjuter i höjden med mindre låda och då får man fasförskjutningar som följd svårare integration i systemet.
100 l Q 0.85
150 l Q 0.77
175 l Q 0.74
200 l Q 0.72
250 l Q 0.69 här har fasförskjutningen slutat mellan 0.707 och kritisk dämpad låda 0:5 så finns ingen fasförskjutning. Finns att läsa om i kokboken.

Boom, jag är nyfiken på hur du hade gjort med dessa basar. Är det något du skulle vilja dela med dig av?

Discopuckeln du refererar till verkar vara en skillnad på inte ens 1dB som högst mellan 33-100Hz, med 70 graders talspoletemp (som du verkar ha simulerat med). Skillnaden i fasförskjutning är jag nyfiken på, hur stor är skillnaden mellan 100 och 200L och på vilket sätt blir det svårare att integrera?

SE15 100v200.png
SE15 100v200.png (28.14 KiB) Visad 6001 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-04-01 10:19

.. om man sen tänker vad rummet basarna står i gör med tonkurvan så blir ju discopuckeln i det här fallet .. väldigt sekundär.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-04-01 11:51

Cortado skrev:.. om man sen tänker vad rummet basarna står i gör med tonkurvan så blir ju discopuckeln i det här fallet .. väldigt sekundär.

1 vad gör rummet med tonkurvan det får man bara fram genom att mäta
2 hur påverkar rummet Q värdet det får man bara fram genom att mäta impedansen och sedan räkna
3 Basta är ett bra simulerings program men den funkar inte som verkligheten genom mätningar
4 om jag hade ägt basarna så hade jag först byggt en provlåda på 200 liter och mät och mät för att se var hamnar lådan i sin ton kurva i ett rum sen är det bara att fylla lådan med trä tills man hamnar på en acceptabel volym som funkar för T/S med ännu mera mätningar .
Dom uttalanden som jag gör baserar sig på högtalare kokboken men du kanske har rätt och vance dickason har fel.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-04-01 12:28

boom skrev:
Cortado skrev:.. om man sen tänker vad rummet basarna står i gör med tonkurvan så blir ju discopuckeln i det här fallet .. väldigt sekundär.

Det har du såklart rätt i, men det var ju inte min poäng. Poängen att du lägger fokus på en "discopuckel" på mindre än 1dB när rummet kan ge en boost på 15dB vid någon frekvens med högt Q-värde och en dipp på lika mycket vid någon annan frekvens, vilket dessutom kan variera beroende på var man sitter i rummet.

boom skrev:2 hur påverkar rummet Q värdet det får man bara fram genom att mäta impedansen och sedan räkna

Tror inte jag förstår vad du menar här.

boom skrev:3 Basta är ett bra simulerings program men den funkar inte som verkligheten genom mätningar

Det är korrekt, fast vi pratade ju också bara om simuleringar, du om dina och jag om mina.

boom skrev:4 om jag hade ägt basarna så hade jag först byggt en provlåda på 200 liter och mät och mät för att se var hamnar lådan i sin ton kurva i ett rum sen är det bara att fylla lådan med trä tills man hamnar på en acceptabel volym som funkar för T/S med ännu mera mätningar .

Hmm, ok. Jag hade nöjt mig med att se en simulering som visar mig att dubbla lådvolymen inte gör någon jättestor skillnad och sedan byggt en låda som är 100L eller lite mer beroende på hur jag tycker att det passar i vardagsrummet den ska stå i och vilken storlek som accepteras av mig och/eller den jag bor med. Har man en egen dedikerad hifi-grotta där man själv bestämmer så hade man kanske inte behövt kompromissa så mycket.

boom skrev:Dom uttalanden som jag gör baserar sig på högtalare kokboken men du kanske har rätt och vance dickason har fel.

Så vitt jag kan se så är diskussionspunkten om vinsten mellan två lådors storlekar, 100 och 200L. Jag tror inte Vance Dickasson i boken skriver att man ska bygga 200L istället för 100L för att vinna en relativt ohörbar skillnad. Eller?

Notera nu att jag håller med dig!...

.. om att Q0,5 är bättre och snyggare än det Q man får när man kompromissar. Det är väl kompromissen vi pratar om, det känns som att varje gång vi hamnat i Q-diskussionen så trycker du på att alla måste ha Q 0,5 eller lägre - annars låter det discodunk. Det hjälper ju inte att skillnaderna beskrivs med frasering som "Q-värdet skjuter i höjden" när det i verkligheten handlar om fåtal tiondelar i Q-värde eller enstaka dB på en tonkurva. Alla människor vill inte ha 500L lådor hemma med element för 10k/st.

Mina önskemål är att man inte är så kategorisk, lämna utrymme för att människor har olika förutsättningar så kompromisser kan vara nödvändiga och uttryck skillnader mer neutralt (eller "faktiskt"?). Är det fair? :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-04-02 10:54

Cortado skrev:
boom skrev:

Det har du såklart rätt i, men det var ju inte min poäng. Poängen att du lägger fokus på en "discopuckel" på mindre än 1dB när rummet kan ge en boost på 15dB vid någon frekvens med högt Q-värde och en dipp på lika mycket vid någon annan frekvens, vilket dessutom kan variera beroende på var man sitter i rummet.

boom skrev:2 hur påverkar rummet Q värdet det får man bara fram genom att mäta impedansen och sedan räkna

Tror inte jag förstår vad du menar här.

boom skrev:3 Basta är ett bra simulerings program men den funkar inte som verkligheten genom mätningar

Det är korrekt, fast vi pratade ju också bara om simuleringar, du om dina och jag om mina.

boom skrev:4 om jag hade ägt basarna så hade jag först byggt en provlåda på 200 liter och mät och mät för att se var hamnar lådan i sin ton kurva i ett rum sen är det bara att fylla lådan med trä tills man hamnar på en acceptabel volym som funkar för T/S med ännu mera mätningar .

Hmm, ok. Jag hade nöjt mig med att se en simulering som visar mig att dubbla lådvolymen inte gör någon jättestor skillnad och sedan byggt en låda som är 100L eller lite mer beroende på hur jag tycker att det passar i vardagsrummet den ska stå i och vilken storlek som accepteras av mig och/eller den jag bor med. Har man en egen dedikerad hifi-grotta där man själv bestämmer så hade man kanske inte behövt kompromissa så mycket.

boom skrev:Dom uttalanden som jag gör baserar sig på högtalare kokboken men du kanske har rätt och vance dickason har fel.

Så vitt jag kan se så är diskussionspunkten om vinsten mellan två lådors storlekar, 100 och 200L. Jag tror inte Vance Dickasson i boken skriver att man ska bygga 200L istället för 100L för att vinna en relativt ohörbar skillnad. Eller?

Notera nu att jag håller med dig!...

.. om att Q0,5 är bättre och snyggare än det Q man får när man kompromissar. Det är väl kompromissen vi pratar om, det känns som att varje gång vi hamnat i Q-diskussionen så trycker du på att alla måste ha Q 0,5 eller lägre - annars låter det discodunk. Det hjälper ju inte att skillnaderna beskrivs med frasering som "Q-värdet skjuter i höjden" när det i verkligheten handlar om fåtal tiondelar i Q-värde eller enstaka dB på en tonkurva. Alla människor vill inte ha 500L lådor hemma med element för 10k/st.

Mina önskemål är att man inte är så kategorisk, lämna utrymme för att människor har olika förutsättningar så kompromisser kan vara nödvändiga och uttryck skillnader mer neutralt (eller "faktiskt"?). Är det fair? :)

http://www.reocities.com/kreskovs/Box-Q.html

Användarvisningsbild
Grahnbarr

Inläggav Grahnbarr » 2017-04-02 13:14

Har ett dedikerat ljudrum så kan göra lite vad jag vill men två 200 liter lådor tar ändå en hel del plats men förstår att det skulle vara det bästa om platsen finns.

Har skissat på två ideér:

Bild
Så här ser rummet ut

bas2.png
bas2.png (23.89 KiB) Visad 5888 gånger

Här skulle man kunna sätta en bänkskiva över och använda som stereobänk antingen en och en eller över bägge två.

bas1.png
bas1.png (27.23 KiB) Visad 5888 gånger

Såhär blir det på sätt och vis mer diskret men dom går väldigt långt in i rummet och jag är rädd att dom skall påverka mina L6 om jag gör dom högre.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-04-02 23:13

Har du läst det där boom?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-04-03 06:04

Cortado skrev:

Har du läst det där boom?

Man kan läsa slut delen av det har för mig att du citerade det och förstod ingenting .

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-04-03 09:24

boom skrev:Man kan läsa slut delen av det har för mig att du citerade det och förstod ingenting .

Jag har inte citerat nått från artikeln, om det är det du menar. Har aldrig sett den.

Är det något speciellt du tycker specifikt jag ska uppmärksamma i den?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2017-04-03 16:49

Perfector skrev:Har byggt discolådor med 15" som spräckte fönster :-)

Jättedumt att spela ett jättestort bassystem i ett rum med 1800-talsfönster med spröda enkelglas..

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-03 16:53

bakerman22 skrev:
Perfector skrev:Har byggt discolådor med 15" som spräckte fönster :-)

Jättedumt att spela ett jättestort bassystem i ett rum med 1800-talsfönster med spröda enkelglas..

Ja, det låter inte helt optimalt.
Men dom gick som discohögtalare i 7 år och därefter köptes dom i retur av Monacor och därifrån till ett disco i malmö.
Tror inte dom är spelbara idag dock, måste byta basar först.

Nästa

Återgå till DIY-forum