Moderator: Redaktörer
rajapruk skrev:Aerob har svarat något i stil med "det går att göra". Men jag vet inte priset ännu, så det kanske blir för dyrt.
Kedjekurva-formen ser spontant för djup ut, men skulle det bli våldsamt mycket billigare så är det kanske ett alternativ.
Aerob är en MUPP för tillfället, verkar det somFår se när han får tid till mig.
sportbilsentusiasten skrev:Har du fått ordning på tätningen mellan element och låda?
Annars kolla på någon JBL-högtalare. Jag har o bor i Göteborg om du vill hälsa på.
Skulle likna den med en topplockspackning = packningen går runt hålen, där skruvarna till toppen skruvas fast.
En bild inifrån så du ser hur skruvarna till diskanthornet sitter fast i baffeln. (samma för basen)
Du ser även de två portarna över hornet med skumgummi-dämpningen över rörens öppningar.
An alignment which fits is a QB3 somewhere (interpolated) betweeen alignments #2 and #3.
Alignment #3 results in f3 = 53 Hz, Vb = 49 Liters, fb = 42 Hz.
That is a ballpark figure. You can vary that a bit, but not much.
Ca. 50 Hz from a 50 liter box is quite attractive.
paa skrev:Om du gör dom med den 40 mm tjocka baffeln så blir invändiga tvärsnittet 67114.5 kvadratmilimeter, eller 6,71 kvadratdecimeter.
Volymen blir då 53.8 liter utan element och förstyvningar.
En stor del av elementets volym hamnar dock inom öppningen i den 40 mm tjocka baffeln.
paa skrev:Då blir inre tvärsnittsarean 7,27 kvadratdecimeter och volymen 58,3 liter.
F=282,84
D=141,74
Vad är det för skivor som är 20 mm tjocka? MDF brukar vara 19.
Det är ingen större mening att limma ihop 4 st 10 mm skivor, två 19 blir styvare och lika bra dämpade med dämplimmet.
rajapruk skrev:Jag vet inte ännu om jag skall ha mdf eller plywood. Har ni några åsikter om detta?
rajapruk skrev:Den inre tvärsnittsytan du räknade fram paa, är hålet för woofern avdraget? (Undrar för lådans vikt).
rajapruk skrev:Hmm, hur skall jag tänka med hur stor volym som elementet kommer tar upp? Finns det någon tumregel?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 225 gäster