"Nytt" sätt att mäta högtalare - Laser

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

"Nytt" sätt att mäta högtalare - Laser

Inläggav Cortado » 2017-03-30 16:49

Tjohej,

En länk:
https://phys.org/news/2013-01-laser-bas ... eaker.html

De relaterade länkarna längst ner i artikeln leder till lite mer information.

Är det någon som vet om vi har något liknande i Sverige?

Användarvisningsbild
idea

Re: "Nytt" sätt att mäta högtalare - Laser

Inläggav idea » 2017-03-31 08:49

Vet ej om det finns något liknande i sverige men det finns ju en del laservibrometers på Volvo Cars, Volvo AB och några till. Dock används dessa inte för högtalarmätningar.

Vill man veta det mesta om högtalarmätningar så surfar man in på https://www.klippel.de/know-how/measurements/measurement-overview.html
och tar del av vad Klippel kan.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-03-31 09:08

idea skrev:Vet ej om det finns något liknande i sverige men det finns ju en del laservibrometers på Volvo Cars, Volvo AB och några till. Dock används dessa inte för högtalarmätningar.

Vill man veta det mesta om högtalarmätningar så surfar man in på https://www.klippel.de/know-how/measurements/measurement-overview.html
och tar del av vad Klippel kan.

Jo, Klippel är ju "gammalt".. :)

Rätta mig om jag har fel, Klippelmätningarna går ju mer/endast ut på att mäta konrörelsen snarare än luftpropageringen vid olika frekvenser?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-03-31 15:45

Laservibrometer finns ju som sagts i Sverige, på flera platser. Men det var ju inte sådant de mäter. Nu är jag ju inte akustiker, men det finns system med många mikrofoner (array) och häftig mjukvara. Där man kan titta sig omkring i olika plan. Undra om inte de kan visa samma sak... kanske.

//Michael

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-03-31 16:10

Michael skrev:Laservibrometer finns ju som sagts i Sverige, på flera platser. Men det var ju inte sådant de mäter. Nu är jag ju inte akustiker, men det finns system med många mikrofoner (array) och häftig mjukvara. Där man kan titta sig omkring i olika plan. Undra om inte de kan visa samma sak... kanske.

//Michael

Jorå, det går att göra med mikrofoner, men om jag förstod poängen med lasern så var det väl att det var snabbare, enklare och smidigare än med mikrofoner som man måste flytta runt en massa mellan varje mätning. Men jag har kanske förstått fel. :)

Tänkte inte på det förrän nu, men en Youtubesökning enligt följande ger lite intressanta saker att glo på en stund:
https://www.youtube.com/results?search_ ... oudspeaker

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-03-31 19:36

Om jag inte missmnner mig så gjorde Linn motsvarande mätningar på 80- talet. De tyckte dock inte att de fick ut något vettigt och la ner den verksamheten (då). Om man återupptaget metoden vet jag inget om.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-03-31 21:04

hcl skrev:Om jag inte missmnner mig så gjorde Linn motsvarande mätningar på 80- talet. De tyckte dock inte att de fick ut något vettigt och la ner den verksamheten (då). Om man återupptaget metoden vet jag inget om.

Om det stämmer så är det ju lite intressant.. :)

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2017-03-31 22:49

Det finns ju skannande och en-punkts laser-vibrometrar, de använder dopplereffekten för att bestämma hastigheten på det föremål man vill mäta på. Hur man kan mäta ett ljudfält framför en högtalare med en laser-vibrometer verkar ju intressant :)
Pekar man lasern mot en reflekterande yta som inte rör sig borde hastigheten bli noll... om inte tätheten på luftmolekylerna franför högtalaren spelar spratt! :?
Jag använder en en-punkts laservibrometer(Polytec) regelbundet för att kunna mäta vibrationsnivåer på mätpunkter där man inte kan mäta på något annat sätt.
Med en skannande laser-vibrometer så kan man ju kunna mäta upp hur en högtalarkon beter sig, men det säger ju ingenting om hur utstrålningsmönstret ser ut när den sitter i en högtalarlåda...

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-03-31 23:40

Cortado skrev:Är det någon som vet om vi har något liknande i Sverige?

Jo typ liknande har gjorts. I alla fall för att mäta turbulens. Krävs det inte mycket högt ljudtryck?

//Michael

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-04-01 10:25

Jonas skrev:Med en skannande laser-vibrometer så kan man ju kunna mäta upp hur en högtalarkon beter sig

Var det KEF eller B&W som använde en liknande teknik för rätt längre sedan?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-04-01 10:40

Michael skrev:
Cortado skrev:Är det någon som vet om vi har något liknande i Sverige?

Jo typ liknande har gjorts. I alla fall för att mäta turbulens. Krävs det inte mycket högt ljudtryck?

//Michael

Hmm, vet faktiskt inte. Högre ljudtryck ökar väl bara partikelhastigheten, vet inte om det gör det lättare eller svårare att göra mätningen.

Det kanske skulle vara något för att undersöka turbulens i basreflexportar.. !

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-04-01 21:45

RogerGustavsson skrev:Var det KEF eller B&W som använde en liknande teknik för rätt längre sedan?

Vet inget om de två, men det gjordes i Sverige av Ericsson (om än mycket kort tid på det ställe jag tänker på, för det såldes). Om det var länge sedan beror på definitionen.

PS. Ursäkta, nu blev det kanske inte bra citerat. Detta gällde alltså laservibrometer och inte det som tråden startade om.

//Michael

Återgå till Generellt om hifi