Olika volym på kanalerna

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2006-01-12 16:47

Tack för tipsen, Roger. För 30 Euro hos Shuro får man alltså en som spelar utan någon som helst kanalskillnad? Eller? Borde inte en förstärkare för 15000kr ha en sån?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-01-12 18:35

Hos Schuro kostar den väl 15 € utan motor? Den har för stor kanalskillnad! Likadant med de Elfa har.

Den för 22 € hos Thel är mera rätt men de har nog en minimiorder på 50 € om jag minns rätt.

Kollade på Internet vad PrimaLuna var för något. Vilken modell har du? Verkar som alla har hög känslighet på ingångarna vilket gör att volymkontrollen hamnar i kraftig dämpning hela tiden. Just då dämpningen är kraftig är obalansen som störst. Med en annan ingångskänslighet hade problemet förmodligen varit mindre.

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2006-01-12 21:43

Roger: Jag har en "PrimaLuna Two".

Fick det här svaret från tillverkaren, Upscale, i USA.
"With higher efficiency speakers that can certainly happen. It could even happen with products costing much more".
Verkar det logiskt?

Shuro har med motor också, 30 Euro. Art nr 850 440.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-01-12 22:45

Skillnaden i dB gäller väl inte den absolut första biten. Just då den ena kanalen släpper igenom lite så är oftast skillnaden mycket stor.
Det enklaste konstruktionsknepet är att ha låg förstärkning. Det gör att man måste vria mer på potten för att få normalvolym, och i det området är pottarna oftast mycket bättre.

Vill man ha riktigt bra matchning så bör man köra med fasta steg. Dvs antingen via digital styrning av analog dämpning i chip (som Naqref redan nämnde) eller via en stepped attenuator eller via en mångtappad transformator.
De två senare alternativen blir dock mycket svåra att göra så att man kan styra dem via fjärrkontroll.
Kanske en stark stegmotor skulle fungera?
Alternativt kan en drös reläer eller liknande användas för att välja steg på potten (=dyr och klumpig lösning).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-01-12 23:10

petern skrev:Roger: Jag har en "PrimaLuna Two".

Fick det här svaret från tillverkaren, Upscale, i USA.
"With higher efficiency speakers that can certainly happen. It could even happen with products costing much more".
Verkar det logiskt?

Shuro har med motor också, 30 Euro. Art nr 850 440.

Jo, det verkar logiskt. PrimaLuna Two har en förstärkning på 60 gånger. Hade räckt med 9 för en CD-spelare. Man kan lägga en dämpning bestående av två motstånd/per kanal på ingången(arna) och på så vis sänka signalen in till förstärkaren. Då kommer man att få vrida lite mer på volymkontrollen och den kanske hamnar i ett område där kanalbalansen är bättre.

Är din volymkontroll motordriven?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-13 00:52

När jag lånade opera försteget förut så hade jag en RCA till XLR mellan försteg o slutsteg..

Så vart den så att vid noll volym så hördes det lite lite i ena burken.. Bytte då till exakt lika dan kabel och vips var det borta.. Samma tilverkning på båda kablarna o allt...

Så konstiga saker kan ske.. Försteget hade motståndspot...samt var helt passivt med step up trafo som stärkte upp med 6 Db..

Sedan angående tiltat ljud.. Det är högtalarplaceringen alltid om det inte är rent fel på grejorna. Här sjunger dom alltid i mitten exakt. Såvida inte annat är inspelat..

Alla ljud ligger placerade i djup o höjd såsom öronen uppfattar dom. Samt exakt .. Så en cymbal är inte ett krach utan just en cymbal osv osv...

Ljudbilden skall aldrig tillta åt något håll.. Aldrig någonsin.. Utom om så är meningen, vilket är sällan det....

Trummor skall oftast ligga ifrån höger kanal till vänster... bakom sångaren.. Ungefär e fjärdedel in från högtalarens yttre område i ljudbilden. Till motsvarande på andra sidan..dvs med stor bredd då trummorna går genom sitt registrer i ett tramtramtra från ena åt andra hållet.. Detta skall även vara MYCKET tydligt att höra om sakerna spelar som dom skall..

Detta gäller i stort dom flesta inspelningar jag vet samt har...

Om man inte har så.. Ja då har man mer jobb att göra på sitt system ..mycket mer ...

men men.. Detta med ljud som börjar i ena burken är inte ovanligt ... tyvärr väldigt retfullt...

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2006-01-13 13:24

Roger: Volymkontrollen är nog inte motordriven.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-01-13 14:38

Håller med Mayro om att det vanliga är att sångare (rock/pop) ligger i mitten. I jazz/klassiskt är variationerna större. Någon generell tilt åt vänster har jag inte uppfattat med en korrekt högtalaruppställning.

Däremot upplever jag nog att trummixarna skiljer sig åt alltför mycket för att man skall kunna ange hur de oftast skall ligga. Det vanliga (inom rock/pop) är dock att de ligger längre bak i ljudbilden och att de är mixade med relativt stor "bredd". Men på flera inspelningar ligger trummorna panorerade hela vägen från vänster till höger och på flera inspelningar hörs trumsetet mer riktningsbestämt (som på riktigt - antingen till vänster, eller höger, eller mitt fram - beroende på var trummisen sitter ifh de andra musikerna).

Min anläggning har egenheten att det låter (i bägge högtalarna) även när volymen är maximalt neddragen. Det är visserligen så svagt att man måste hålla örat mycket nära elementen för att höra det - men ändå. Däremot retar jag mig inte på det, eftersom det inte utgör ett problem i praktiken.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-01-13 15:01

Min anläggning har egenheten att det låter (i bägge högtalarna) även när volymen är maximalt neddragen. Det är visserligen så svagt att man måste hålla örat mycket nära elementen för att höra det - men ändå.
Jo, detta har jag också märkt på alla förstärkare jag provat. Även här mer eller mindre.

Jag gissar att det handlar om överhörning helt enkelt.

staffann

Inläggav staffann » 2006-01-22 18:49

Min Vincent SV233 har en klar obalans mellan kanalerna ända upp till normal lyssningsvolym. Det försvinner dock när man drar på lite extra. Då lämnade jag ändå in förstärkaren under garantitiden med klagomål på detta. Efter _lång_ tid fick jag den tillbaka från Septon med en ny pot som var lika dålig som den gamla. Det tycker jag är väldigt dåligt - när man gör en reparation bör man väl ändå kolla att resultatet blir bra??

Problemet förstärks ( :D ) ju också av att känsligheten på ingångarna är ganska hög och att man därmed bara använder en liten del av volymkontrollens område.

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2006-01-22 19:58

Staffann: Är sådana här fel alltid relaterade till volympotten? Ska du lämna in din igen?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-01-22 20:26

Jag tror det finns något missförstånd om att volymkontrollens läge har att göra med utnivån, att de finns reserver när kontrollen står i botten. Det har det ju men det är bättre att använda en större del av kontrollens omfång, att man får vrida rejält för att få sin maxnivå. Då blir oftast kanalskillnaden betydligt mindre. Med för hög förstärkning i försteget hamnar volymen i botten där kanalskillanderna är som störst, ibland är det riktigt illa och närmast oanvändbart.

staffann

Inläggav staffann » 2006-01-22 23:13

petern skrev:Staffann: Är sådana här fel alltid relaterade till volympotten? Ska du lämna in din igen?

Vet inte, men antagligen oftast. Det är ju en komponent som är svår att tillverka riktigt bra, och dessutom den komponent som ändrar sig direkt med volymen. Fel i andra komponenter borde ge kanalskillnad vid alla volymer.
Detta var ett tag sedan, och jag orkade inte hålla på med det längre. Nu har garantin dessutom gått ut.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-01-22 23:26

Det försvinner dock när man drar på lite extra.

staffann: Jag hade ett liknande problem förut (om det nu var beroende av hur högt man vridit upp volymen).

Alltså att det lät mycket mindre i ena kanalen tills man vred upp volymen ganska högt. Sedan kom den andra kanalen igång.

Lämnade in den förstärkaren flera vändor utan att de hittade något fel. Sedan i efterhand kom jag på vad feler var. Det var högtalarkablarna som var så styva att de glappade i kontakterna på förstärkaren. Vred man upp volymen ganska mycket som kom kontakten plötsligt "igång" och det gick att lyssna på lägre volym utan kanalobalans.

Det var ett väldigt konsekvent fel dessutom så man kunde först inte fantisera om att det skulle kunna bli så med glappkontakt i ett par kablar.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi