Hmmm...
Kloka ord onekligen, som princip alltså.
Att man inte skall skrämma bort oliktänkande alltså. Och att man inte skall använda tankar som slagträn mot "meningsmotståndare.
Å andra sidan vet jag inte om det fanns några sådana tendenser heller? Jag tyckte inte att Brumels kommentar var så farlig. Han skrev ju bara hur han själv såg på musikåtergivning? Alla har väl rätt att redovisa sina synvinklar?
Det bästa man kan göra med/mot meningsmotståndare är att lära sig att förstå grunderna till deras avvikande uppfattningar, tror jag.
Och det sker bäst medelst diskuterande.
Det kan leda till att man endera förstår och delar deras uppfattingar, får dem att förstå och dela ens egen uppfattning, eller förstår varför man inte är överens.
Patrikf skrev:Jag TROR att du Öhman känner dig träffad för att Brumel i sin tur kopierar ur din text.
Jo, jag kände mig nog helt enkelt träffad för att det ju (faktiskt) var jag som "började".
Det var ju jag som, i ett försök att beskriva varför jag tycker att Faktiskt är ett så trevligt Forum, svagt berörde att sätt att se på musikåtergivning som jag har svårt att förlika mig med, var vanligare på andra håll. Det kanske var dumt av mig?
Då är det ju liksom mitt fel.
Tyckte bara inte att felet är så stort.
Man måste få ha en uppfattning!
Det finns många (inte minst objektivister) som är väldigt inriktade på samförstånd. Ibland så till den milda grad att de tycker att själva samförståndet är viktigare än att diskussioner leder någonstans, tycks det mig ibland.
Jag känner ju liksom som så, att viljan att "undvika polariering/ uppnå samförstånd" inte under några omständigheter får leda till sådana absurditeter som att folk börjar bli oärliga om sina uppfattningar, bara för att ingen skall bli gramse på dem.
Jag tycker inte att det är så himla viktigt att alla är överens om allting. Jag menar, vem bryr sig så länge det handlar om sakfrågor? Men det är trist när folk är ovänliga och hellre pratar om sina förutfattade meningar om personen de ogillar, än om ämnet de är o-överens om. När samtalssabotage är en större ingrediens än sakdiskussionen. När folk är så till den milda grad ointresserade av att förstå vad den andra parten argumenterar att de hellre letar fel än letar rätt.
Dock känner jag hopp för alla fria diskussioner! De tenderar att klargöra saker.
Jag tror det var Rydberg som någonstans (kanske inte här på Faktiskt?) sade någon mycket klokt, nämligen att det finns en mycket bra sak med att moderatorerna inte går in och fipplar så mycket på faktiskt, nämligen att folk får "bråka klart".
Genialisk formulering verkligen Rydberg. Solklar.
Varför skall folk bråka klart då? Jo, då blir resultatet för det mesta att alla lär sig mycket om vad de andra har för uppfattningar, och i regel kommer man till diskussions ände, och det märker alla inblandade.
Förvånande nog är de flesta goda vänner på slutet. Mycket mer än de var i mitten

när de inte riktigt visste vad den andra memnade med det han sa.
I de allra flesta fall är det förstås sakfrågan som dryftas bara, och inga okväden uppstår utan bara klargöranden. Men inte sällan hinner folk bli lite i luven på varandra på vägen, då är det bra att det finns utrymme på Faktiskt att "bråka klart"...
Man ser även en tydlig mognad här på Faktiskt. När det uppstår nya knivhugg så är det nästan alltid från någon som inte vistats på Faktiskt så länge.
Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).