Fråga om forumet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Fråga om forumet

Inläggav jonasp » 2003-08-05 16:57

Hepp!

En fråga om forumet: det är väl helt fristående från LTS på alla sätt och vis?

Att vissa av personerna bakom faktiskt.se har med LTS att göra är ju inte samma sak som att det är ett LTS-forum.

Vilket kanske är lätt att tro... speciellt för de som rekommenderar en kräkhink... :cry:

mvh
J.P.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2003-08-05 17:02

Nej vi är absolut inget LTS-forum.
Visst är Naqref med i LTS-styrelse, men vi är många som står bakom faktiskt.se och vi har vit skilda åsikter!

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2003-08-05 17:09

Vårat mål är att vara så oberoende som bara möjligt. Men vi kommer givetvis ha olika grenar på forumet som håller på sina filosofier. :)

Se oss som ett hockeyforum där olika grupper håller på olika lag. Visst, kass liknelse men what-a-heck jag är dålig på sånt :oops:

Vi har redan nu lyckats rätt bra med en go blandning av personer. Tunga Linn-anhängare, mätnissar, PA-fantaster, old-skool-rör och jag själv som kanske är den mest "voodoobetonade" personen som glatt sprejjar mina cd-skivor med ECO 3 spray och tycker resultatet är toppen 8)

Allt från mig för stunden.

Användarvisningsbild
Jesper
Redaktör

Inläggav Jesper » 2003-08-05 17:10

Hej Jonas!

Nej. vi är inget LTS-forum. De flesta som är bakom forumet är inte med i LTS.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-08-05 17:13

Hej..

Nej, det är inget LTS-forum :) Det finns ett sådant dock för de som vill, men inte här. :)

Vår styrka är som Alexi sa. Vi som administrerar har vitt skillda uppfattningar om hifi, men vi kommer bra överrens ändå. :)

Den där lilla avvikaren på hififorum är en pettitess. Jag tror inte det är någon som tar åt sig. Har man bara humor så. Skämta gärna om t.ex mig o min galna Carlsson-fanatism. :)

-------offtopic--------
Jag blandar tex dyrkablage med lts rekommendationer. ;) Och jag har inga problem med det.. Sålänge det låter bra. :)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2003-08-05 17:19

Ok!

Tack för alla svar!

Tycker oavsett att jag själv är LTS-are att det är bra med flera olika åsikter och inställningar. Det gör diskussionen intressant och levande.

bästa hälsningar
j.p.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-08-06 00:36

Halloj,

Kanske bör tilläggas att LTS-medlemmar sällan står för några specifika åsikter i olika spörsmål. Den gemensamma nämnaren torde vara det brinnande intrresset för god ljudreproduktion 8), utan tillsats av snakeoil :mrgreen:

Vem var det föresten som skrev något om sovjet-stat? :?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2003-08-06 00:46

Det var ingen av oss, admins, men vi han menade det säkerligen som ett internskämt, det skulle ha raderats innan vi gick ut oficiellt... men, men...

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2003-08-06 12:22

Alla är välkommna och det är som sagt innan inte ett Lts-forum

Men några/någon av oss admins är med i lts dock inte jag.

//jonas

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2003-12-22 20:56

Detta är inte ett LTS-forum! 8O

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2003-12-22 22:29

Jag fattar inte varför vissa tycker att detta är ett LTS forum! Det står väl vem som helst fritt att öppna munnen. Jag har inte sett att någon har förbjuditits att säga sin mening!

Det roliga är att tittar man på de längsta trådarna så handlar det om mjuka fötter, nad208, ormolja och liknande. Varför är dessa så populära??

Är det vissa medlemmars fel eller! 8O

Äh ni som tycker detta är ett LTS forum sluta och mesa er och visa hur ni vill att detta forum ska se ut. :D :D

//Lars

(Är det någon som känner sig orättvist behandlad kan väl säga det istället för att gå omkring och muttra.)

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-23 01:27

Själv är jag inte med i LTS !
Varför inte ? Ja det har jag också frågat mig själv. :)
Finner absolut ingen anledning att inte vara medlem i den föreningen. :o
Möjligen då, att kunna ge svar på tal om man blir beskylld för att vara det.
Men det räcker ju inte som argument, helt ologiskt.
Hur som helst, så är det i alla fall.
Någon som har en teori om detta märkliga beteende ?

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2003-12-23 11:52

E detta ett Linn-forum? :roll:

Eller har jag missat nåt....? :?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-23 12:18

Det är inte ett Linn-forum eller ett LTS-forum men de som tycker sig vara det ena eller det andra är naturligtvis välkomna här. Detta forum är öppet för alla som vill diskutera en eller annan aspekt av hifi som hobby, fenomen eller ur något annat perspektiv! :)

Välkomna! Och god jul... nu ska jag bygga hus! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
palm

Inläggav palm » 2003-12-23 12:21

Jag som trodde det var ett naimforum :oops: :P
God Jul på er allihop!!! :D

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2003-12-23 12:24

Jag bara skoja lite... Skulle vara kul med ett Genexxa-forum! :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-23 14:02

Mnjaaa...

Ett flumforum är det nog trots allt.

Detta inte menat som något negativt. Tvärtom, det är ju inte ett "tekniskt flumforum", utan anarare ett ganska tekniskt nyktert forum (om man jämför...). Men mera ett allmänt flumforum. För flummigt folk som gillar. Verkligen gillar. Upplevelser. Främst då förstås musik.

Jo, alltså, jag har funderat lite på det här, och kommit på att det nog är ett musikgillarforum det här. Alltså ett för dom som gillar musik. Så mycket att de inte nöjer sig med att lyssna på musiken live, utan vill göra det hemma också. Ohälsosamt mycket, fast det finns förstås inte.

Med undantag av några få (som flytt Faktiskt på eget bevåg) verkar musiklyssnandet/musiklyssnarna vara legio.

ALLA, oavsett preferenser och egen syn på musikåtergivning, verkar i grunden ha en musiklyssningspassion.

Jag har (på andra Forum) sett många som jag från verkligheten vet är "apparatmänniskor". Folk som inte har sin anläggningen för att kunna spela sina skivor, utan sådana som bara har ett hundratal skivor, som de använder för att kunna spela sin stereoanläggning! :o

Dessa människor tycks undantagslöst vara rädda för varje objektivisering av återgivningsproblematiken. Det kan verka knasigt (rädsla är överhuvudtaget en extremt icke-kreativ känsla)men kanske är det logiskt att känna så när man valt att välja apparaterna som huvudintresset? Då vill man ju att magin skall finnas där - i apparaterna. Utan subjektivitet och obestämbarhet hos återgivningens mysterier - ingen magi!

Stackarna... Tänk om de aldrig vaknar upp och inser att magin finns dold i inspelningarna i själva musiken? Att vecklas ut i sin maximala, fantastiska mångfald med hjälp av transparenta apparater!

Nä, det här inlägget blev mycket allvarligare än jag hade tänkt från börja.

Attan.

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
palm

Inläggav palm » 2003-12-23 14:54

Kan hålla med I.Ö. till punkt och pricka. Intresset hos mig skulle ju inte finnas om jag inte ville lyssna på musik. Känner endel "apparatmänniskor" som har färre skivor än vad jag har i bilen! :D

Ett litet skivtipps till alla såhär dagen före julafton; Van Morrison - Whats wrong with this picture. En riktig kononskiva, en av hans bästa rent ut av! :D :P :wink:

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2003-12-25 01:51

Jo det stämmer jag också in i. Forumet är ett musiken-främst-apparater/kablar-är-inte-mystiska-forum.
Själv lyssnar jag till apprater som tar mig in i musiken så att jag glömmer apparaterna. Åtminstone är målet det. Och förstår mig inte på "kryddblandningshifi" med eufoniska tendenser. Typ "nej nu är jag less på det här soundet-far ut och testar ett nytt". :wink: :P
Let forever be

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2003-12-25 10:03

Trist att läsa enfaldigheter som att VI lyssnar på musik och DOM lyssnar på sina mystiska kablar och apparater. Det låter som en mycket perspektivlös kategorisering av tillvaron.
Jag själv tröttnar snabbt på både musik och anläggning. Är jag "fel" då? Jag tror snarare att jag är allmänt rastlös.
Vill jag få information som öppnar nya horisonter ang. musik lyssnar jag på radio eller andras skivor eller recensioner. Vill jag veta mer om apparater är bla. faktiskt en lämplig informationskanal.

Användarvisningsbild
palm

Inläggav palm » 2003-12-25 12:55

håller med patrikf också, håller visst med många nu :?
ibland tycker jag att det kan vara tillfredställande och byta något i kedjan för att få ett nytt sound :) man brukar tappa något samtidigt som man vinner något i ljudåtervinningen.
även jag är ganska rastlös av mig och ett tips är då att man kan flytta lite på högtalarna brukar göra enorm skillnad. Detta kan tillfredställa för stunden på vissa skivor, jag har stativar så de e lätta att flytta runt :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-25 18:51

Jag håller med både mig själv, Patrikf och Palm! :D

Vad jag menar med detta är att jag inte ser några större konfliker mellan det Patrikf skrev och det jag skrev.

Fast jag kanske skall korrigera mig från det ovanstående och påpeka att jag håller med det Patrikf skrev "efter de första två meningarna".

Dessa två första meningar han skrev gick ju bara ut på att översätta mitt inlägg på ett ofördelaktigt sätt. Lite onödigt tycker jag. Om Patrikf läser inlägget en gång till så tror jag han ser att hans översättning inte alls motsvarar vad jag skrev.

Ing. Öhman skrev:Jag har (på andra Forum) sett många som jag från verkligheten vet är "apparatmänniskor". Folk som inte har sin anläggningen för att kunna spela sina skivor, utan sådana som bara har ett hundratal skivor, som de använder för att kunna spela sin stereoanläggning

Motsvaras inte alls av Patrikf's:
Partikf skrev:VI lyssnar på musik och DOM lyssnar på sina mystiska kablar och apparater

Ditt snack om "en mycket perspektivlös kategorisering av tillvaron" är relevant för din egen text, som jag absolut inte vill stå för.

Dessutom är det väl generellt onödigt att översätta det andra skriver? Om du inte är övertygad om att du vet bättre vad skribenten menade än han själv. Gör du det?

Jag har säkert också syndat själv på denna punkt, men tycker trots allt, innerst inne, att det är bättre att läsa originaltexter än andras tolkningar av vad originaltextförfattaren ville ha sagt/egentligen menade.

Även jag lyssnar mycket på radio och på andras skivor. Recensioner vågar jag däremot aldrig lite riktigt på, inte oreserverat i varje fall. Det har nog faktiskt hänt oftare att jag köpt skivor ohört på grund av deras omslag än på grund av en recension... :o För mig känns det på något vis fel att beskriva ljud med bokstäver. Det är liksom bättre att lyssna än att läsa.

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2003-12-25 19:35

Alltid trevligt att bli citerad!
Dessa två första meningar han skrev gick ju bara ut på att översätta mitt inlägg på ett ofördelaktigt sätt. Lite onödigt tycker jag. Om Patrikf läser inlägget en gång till så tror jag han ser att hans översättning inte alls motsvarar vad jag skrev.
Öhman

Håller fullkomligt med, jag översatte inte ditt inlägg, utan mitt "snack" gällde Brumels inlägg ovanför mitt!

Själv lyssnar jag till apprater som tar mig in i musiken så att jag glömmer apparaterna. Åtminstone är målet det. Och förstår mig inte på "kryddblandningshifi" med eufoniska tendenser.
Brumel

Du behöver inte stå för något, jag lovar!
Det här för tankarna till att skriva i samma tråd som Jorma, då brukar det också tolkas såhär!
Jag TROR att du Öhman känner dig träffad för att Brumel i sin tur kopierar ur din text.
Senast redigerad av patrikf_inaktiv 2003-12-25 19:56, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2003-12-25 19:51

Vill framförallt att "oliktänkande" ska våga sig hit till faktiskt. Därför reagerar jag när en svans av skribenter efter Öhmans roliga och välskrivna inlägg använder tankar därifrån som slagträn mot "meningsmotståndare. Ser samma tendenser på Euphonia när Timbre har skrivit något.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-25 23:26

Hmmm...

Kloka ord onekligen, som princip alltså.

Att man inte skall skrämma bort oliktänkande alltså. Och att man inte skall använda tankar som slagträn mot "meningsmotståndare.

Å andra sidan vet jag inte om det fanns några sådana tendenser heller? Jag tyckte inte att Brumels kommentar var så farlig. Han skrev ju bara hur han själv såg på musikåtergivning? Alla har väl rätt att redovisa sina synvinklar?

Det bästa man kan göra med/mot meningsmotståndare är att lära sig att förstå grunderna till deras avvikande uppfattningar, tror jag.

Och det sker bäst medelst diskuterande.

Det kan leda till att man endera förstår och delar deras uppfattingar, får dem att förstå och dela ens egen uppfattning, eller förstår varför man inte är överens.

Patrikf skrev:Jag TROR att du Öhman känner dig träffad för att Brumel i sin tur kopierar ur din text.

Jo, jag kände mig nog helt enkelt träffad för att det ju (faktiskt) var jag som "började". :wink:

Det var ju jag som, i ett försök att beskriva varför jag tycker att Faktiskt är ett så trevligt Forum, svagt berörde att sätt att se på musikåtergivning som jag har svårt att förlika mig med, var vanligare på andra håll. Det kanske var dumt av mig?

Då är det ju liksom mitt fel.

Tyckte bara inte att felet är så stort.

Man måste få ha en uppfattning!

Det finns många (inte minst objektivister) som är väldigt inriktade på samförstånd. Ibland så till den milda grad att de tycker att själva samförståndet är viktigare än att diskussioner leder någonstans, tycks det mig ibland.

Jag känner ju liksom som så, att viljan att "undvika polariering/ uppnå samförstånd" inte under några omständigheter får leda till sådana absurditeter som att folk börjar bli oärliga om sina uppfattningar, bara för att ingen skall bli gramse på dem.

Jag tycker inte att det är så himla viktigt att alla är överens om allting. Jag menar, vem bryr sig så länge det handlar om sakfrågor? Men det är trist när folk är ovänliga och hellre pratar om sina förutfattade meningar om personen de ogillar, än om ämnet de är o-överens om. När samtalssabotage är en större ingrediens än sakdiskussionen. När folk är så till den milda grad ointresserade av att förstå vad den andra parten argumenterar att de hellre letar fel än letar rätt.

Dock känner jag hopp för alla fria diskussioner! De tenderar att klargöra saker.

Jag tror det var Rydberg som någonstans (kanske inte här på Faktiskt?) sade någon mycket klokt, nämligen att det finns en mycket bra sak med att moderatorerna inte går in och fipplar så mycket på faktiskt, nämligen att folk får "bråka klart".

Genialisk formulering verkligen Rydberg. Solklar.

Varför skall folk bråka klart då? Jo, då blir resultatet för det mesta att alla lär sig mycket om vad de andra har för uppfattningar, och i regel kommer man till diskussions ände, och det märker alla inblandade.

Förvånande nog är de flesta goda vänner på slutet. Mycket mer än de var i mitten :o när de inte riktigt visste vad den andra memnade med det han sa.

I de allra flesta fall är det förstås sakfrågan som dryftas bara, och inga okväden uppstår utan bara klargöranden. Men inte sällan hinner folk bli lite i luven på varandra på vägen, då är det bra att det finns utrymme på Faktiskt att "bråka klart"...

Man ser även en tydlig mognad här på Faktiskt. När det uppstår nya knivhugg så är det nästan alltid från någon som inte vistats på Faktiskt så länge.

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2003-12-25 23:48

Patrik F: Märkliga tolkningar du gör av vad jag inte skrivit.
På vilket sätt kopierar jag Öhman? Jag skriver bara utifrån min egen horisont och formuleringarna är mina egna. Om "apparatmänniskor" har jag inte skrivit och jag vill inte kategorisera människor.
Men jag gör en åtskillnad mellan olika forum.
När det gäller avmystifiering (och där tycker jag Öhman har en klar poäng som jag vill fylla i): Så länge jag har varit på det här forumet så har ämnen tagits upp här som inte varit riktigt ok på Hififorum.
Vissa trådar bara försvann vill jag minnas. :)
Det gällde främst esoteriska tillbehör och kablar där de flesta här har intagit en skeptisk attityd. Så även jag. Det är bara en iakttagelse. Och jag har faktiskt börjt läsa hifipressen med nya ögon och särskilt det sätt dom tillskriver vissa produkter en speciell karaktär som dom tycker sig höra och på vilket sätt denna karaktär harmonierar med andra.
Jag kallar det "kryddblandningshifi". Jag försöker att undvika den fåran. Take it or leave it.
Let forever be

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2003-12-25 23:59

Och är det något du vill bemöta Patrik f så är det bättre att du nämner vem du vill bemöta i ditt inlägg. Då blir det mindre oklarheter.
Let forever be

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-12-26 00:24

Naqref skrev:Det är inte ett Linn-forum eller ett LTS-forum ...

Men visst måste detta ändå vara ett QUAD-forum!??! Annars måste jag ha hamnat fel! :roll: :oops: 8O

//Michael

Ps. Glögg är gott.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2003-12-26 02:26

Det finns många (inte minst objektivister) som är väldigt inriktade på samförstånd. Ibland så till den milda grad att de tycker att själva samförståndet är viktigare än att diskussioner leder någonstans, tycks det mig ibland.

En väldigt bra början på att beskriva mej!, Jag tror nämligen att vi tenderar att göra åsiktsskillnaderna större än vad de egentligen är. Jag håller med dig Öhman i stort sett det mesta, men jag tycker att dina "visdomar" är bortkastade om man människor med olika uppfattning leds ifrån varandra. Jag tycker inte heller att man behöver vara överens om alltíng. Förutsättningen för att en diskussion ska uppstå tycker jag knappast är uppfyllda här, nämligen att människor med olika infallsvinklar på det hala finns representerade. En företeelse som inte är befrämjande för detta är "svansar" av instämmanden som inte tillför någon information i trådarna utan endast ger intryck av att detta forum är ett partiskt forum för oinvigda
Senast redigerad av patrikf_inaktiv 2003-12-26 03:21, redigerad totalt 1 gång.

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-12-26 02:27

Kloka ord onekligen, som princip alltså.

Det räcker inte, patrickf har rört vid något essentiellt
Patrikf skrev:
Trist att läsa enfaldigheter som att VI lyssnar på musik och DOM lyssnar på sina mystiska kablar och apparater. Det låter som en mycket perspektivlös kategorisering av tillvaron.
Jag själv tröttnar snabbt på både musik och anläggning. Är jag "fel" då? Jag tror snarare att jag är allmänt rastlös.

Jag har uppfattat att ”Vi” i citatet ovan refererar till ”VI” på det andra forumet och att det är enfaldigt. Vilket jag håller med honom om.
Man kan läsa inlägg med olika á priori inställningar. Jag försöker alltid läsa med en vällvillig inställning.
Patrikf skriver
Vill framförallt att "oliktänkande" ska våga sig hit till faktiskt. Därför reagerar jag när en svans av skribenter efter Öhmans roliga och välskrivna inlägg använder tankar därifrån som slagträn mot "meningsmotståndare. Ser samma tendenser på Euphonia när Timbre har skrivit något.

Det ligger något i detta. Det medför ett stort ansvar för en eller ett par skribenter som är tongivande i ett forum. Som Pippi sa ”Om man är stark så måste man vara väldigt snäll” (fritt citerat). IÖ’s inlägg kan vara enormt välskrivna, inspirerande och nytänkande. Hans teoretiska kunnande är ”breathtaking” och det finns en fantastisk generositet, osjälviskhet i det att han delar med sig av sina kunskaper som inte är så lätta att hitta annars, ibland omöjliga.
Faktiskt känns som en frisk och fri fläkt jämfört med HF, åtminstone innan ägarbytet.. Icke desto mindre har det hänt att jag dragit mig för att skriva ett inlägg med, den iofs nyktra, insikten att mina kunskaper inte räcker till, men även med viss bävan för näsmålning. Ja, jag vet att det är mitt problem. Men ändå.
Ju mer man har rätt ju mer ska man vara varsam med förmuleringar.
Dimitri

Nästa

Återgå till Generellt om hifi