Moderator: Redaktörer
jw_celtic skrev:Åå.. tack för all input å alla svar!![]()
Råttboet är lite städat men det ska städas ännu mer!
Solen Fast Cap PB-MKP-FC 400VDC sitter i nu.
Ingen ide å börja diskutera om d blir nån skillnad lr värt det att byta kondningar, många har gjort d och blivit nöjda och jag ska testa!
Hur resultatet än blir så har jag fått mig mer erfarenhet i ämnet![]()
Tack alla igen!
RogerGustavsson skrev:jw_celtic skrev:Åå.. tack för all input å alla svar!![]()
Råttboet är lite städat men det ska städas ännu mer!
Solen Fast Cap PB-MKP-FC 400VDC sitter i nu.
Ingen ide å börja diskutera om d blir nån skillnad lr värt det att byta kondningar, många har gjort d och blivit nöjda och jag ska testa!
Hur resultatet än blir så har jag fått mig mer erfarenhet i ämnet![]()
Tack alla igen!
Vet att många gärna vill tro så men det är ofta en rätt stor portion placebo med när man modifierar själv. "Råttboet" är i min värld nummer ett om man ska pula lite. Där är mängder med kontaktövergångar som kan rensas bort. Även kontaktdonen kan man byta ut. Säkringen sitter i en hållare av tveksam kvalitet, bättre att skaffa säkringar som löddes in. När det gäller själva delningsfiltret, så är det förmodligen större vinst att pilla i basfiltret, seriespolen. Ännu lite bättre är det att göra delningen på lågnivå via ett externt delningsfilter, aktivt för basen och passivt för diskanten. Nackdelen är att man behöver ett slutsteg till men de kan vara lite mindre effektstarka (blir en lite höjning av verkningsgraden i basen). Alla mina Magnepan har varit "aktiverade" och det är ett steg i rätt riktning, i alla fall för de större trevägssystemen.
Fostex skrev:Det där har jag inte sett tidigare, väldigt intressant! Ofta beskrivs hörselintryck med ord som är direkt beskrivande även för synintryck, ljus/mörk, tydligt/suddigt, beslöjat etc. Jag tycker dessutom att det inte är helt ovanligt att ljudprodukter beskrivs låta på ett sätt som påminner om deras utseende. Branding som smittar av sig på ljudupplevelsen månne?
- Vintage-receivrar i trächassie med glödljusfront låter varmt och mysigt.
- NAD-prylar låter murrigt och platt.
- Silverkablage låter ljust och detaljerat.
- Softdomes låter mjukt och luftigt.
Förlåt för OT.
DVD-ai skrev:Fostex skrev:Det där har jag inte sett tidigare, väldigt intressant! Ofta beskrivs hörselintryck med ord som är direkt beskrivande även för synintryck, ljus/mörk, tydligt/suddigt, beslöjat etc. Jag tycker dessutom att det inte är helt ovanligt att ljudprodukter beskrivs låta på ett sätt som påminner om deras utseende. Branding som smittar av sig på ljudupplevelsen månne?
- Vintage-receivrar i trächassie med glödljusfront låter varmt och mysigt.
- NAD-prylar låter murrigt och platt.
- Silverkablage låter ljust och detaljerat.
- Softdomes låter mjukt och luftigt.
Förlåt för OT.
Jag tycker att
Vintagepeylar ofta låter odetaljerat och disstat
NAD-prylar ofta låter lite påträngande i diskanten
Silverkablage låter som koppar kablage
Softdomes låter som det ska
Topoc relaterad OT är ju bra i rimlig mängd
och jag håller med om din poäng !
Perfector skrev:Låter som om filtertillverkaren haft väldigt höga ambitioner när han byggde filtret.
400 volt räcker till minst 800 Watt effekt och det är nog inte vad din högtalare tål, eller?
jw_celtic skrev:....
Kul å pula lite, testa å tweeka. Ska byta för å se om det blir nån skillnad på ljudet! ( för hoppnings vis något bättre)
IngOehman skrev:Den uppgift jag saknar mest av allt är dock en helt annan: Varför vill du (TS) byta ut kondensatorn?
jw_celtic skrev:En film på bio: 7st säger att den är dålig, 4st säger att dom hört att den ska va dålig och 3st säger att den är bra!
Ja då är d ju solklart 11 mot 3!! Bäst å stanna hemma och inte få reda på va JAG skulle tycka om filmen eller hur!!?
Nä usch va tråkigt mitt liv skulle bli om jag resonera så!
Går nog hellre å tittar på filmen, testar kablarna, kondningen, dämpfötterna m.m. och får egna erfarenheter (bra eller dåliga)!!
Tjo flöjt hifi nördar...![]()
![]()
jw_celtic skrev:Går nog hellre å tittar på filmen, testar kablarna, kondningen, dämpfötterna m.m. och får egna erfarenheter (bra eller dåliga)!!
Tjo flöjt hifi nördar...![]()
![]()
AndersP skrev:Efter att ha läst tråden har jag några tankar jag vill lufta:
Rimligtvis är högtalaren ifråga designad, mätt och lyssnad med befintlig kondensator + serieresistans. En polyprop skulle väl inte förändras med tiden? Vill man ändra konstruktionen kan man såklart göra det med risk för att högtalaren på sätt och vis inte längere är en Magnepan. En kondensator har ju fler egenskaper än kapacitans.
UrSv skrev:Åja, det är inte så svårt att köpa 1 % polypropylenkondingar idag. Man får bara betala för det...
Jag misstänker att man vill ändra på konstruktionen men det finns långt billigare och verkningsfullare sätt än att slänga in några överprissatta komponenter.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster