Göra något med dessa bilbasar? - RE Audio SE15

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bakerman22

Re: Göra något med dessa bilbasar? - RE Audio SE15

Inläggav bakerman22 » 2017-04-03 17:02

Själv har jag sex extremt långslagiga 18" i ett 24 kvadrat väldigt tätt rum.
Har spelat elementen till bottning. Dock inte lyckats spräcka ett fönster.

Får nog sälja skiten och köpa Monacor.
Det verkar ju vara rejäla grejer.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-04-03 18:47

bakerman22 skrev:Själv har jag sex extremt långslagiga 18" i ett 24 kvadrat väldigt tätt rum.

Men var inte dina väggar mer långslagiga än basarna? :D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-04-03 19:41

NADifierad skrev:
bakerman22 skrev:Själv har jag sex extremt långslagiga 18" i ett 24 kvadrat väldigt tätt rum.

Förhoppningsvis inte.. men framförallt får vi hoppas att Sd är större för väggarna än elementen. :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-04-03 20:11

Cortado skrev:DOH. Glömde ändra Xmax på elementet, det står på någon sida att det är "one way 18mm" så jag antar att det betyder 36mm.. då ser Perfectors förslag ut såhär istället:

Xmax som du skall ange i basta är enkel väg.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2017-04-03 21:01

NADifierad skrev:

Nä.. Inte riktigt..
Men däremot är nog fönstren ungefär lika långslagiga som väggarna. :wink:

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-04-03 23:44

AndreasArvidsson skrev:
Cortado skrev:DOH. Glömde ändra Xmax på elementet, det står på någon sida att det är "one way 18mm" så jag antar att det betyder 36mm.. då ser Perfectors förslag ut såhär istället:

Xmax som du skall ange i basta är enkel väg.

Det har du såklart rätt i, tror nog att jag blev förvirrad av att de skrev 18mm one way.. brukar ju inte stå i de datablad jag vanligen läser. Hur som helst finns en simulering som har Basta!:s default Xmax som visar ett nästan vettigt resultat och det felaktiga som visar ett astokigt resultat, så det "rätta" ligger ändå på "tokigt-sidan". :)

Användarvisningsbild
Grahnbarr

Inläggav Grahnbarr » 2017-04-04 21:03

Blir att bygga en "stereobänk". Två lådor på ca. 200 liter som skjuts ihop för att bilda en bänk och sen ställer jag elektroniken på.
100 liters lådor tog en hel del plats dom med så skulle jag ändå köra på "stereobänks" idén så skalade jag upp det till 200 liter, skadar ju som sagt inte.
Blir det för mycket vibrationer för elektroniken får jag lösa det då, kanske en bänkskiva med sd-fötter under kan funka.
bas3.png
bas3.png (16.23 KiB) Visad 4754 gånger

Nu ska jag bara bli frisk från min förkylning sen skall det byggas. :D
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-04 21:13

Grahnbarr skrev:Blir att bygga en "stereobänk". Två lådor på ca. 200 liter som skjuts ihop för att bilda en bänk och sen ställer jag elektroniken på.
100 liters lådor tog en hel del plats dom med så skulle jag ändå köra på "stereobänks" idén så skalade jag upp det till 200 liter, skadar ju som sagt inte.
Blir det för mycket vibrationer för elektroniken får jag lösa det då, kanske en bänkskiva med sd-fötter under kan funka.
bas3.png

Om du nu sätter en mellanvägg i lådan och ett rör mellan kamrarna och ett rör från varje kammare ut så har du en dubbelkammare som ger ännu mer bas .
Tanken är att första och andra överton återskapar grundtonen i örat och då ger mer djupbas än 2 element i en volym.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Grahnbarr

Inläggav Grahnbarr » 2017-04-04 21:20

Perfector skrev:Om du nu sätter en mellanvägg i lådan och ett rör mellan kamrarna och ett rör från varje kammare ut så har du en dubbelkammare som ger ännu mer bas .
Tanken är att första och andra överton återskapar grundtonen i örat och då ger mer djupbas än 2 element i en volym.

Tack, men vill inte komplicera det mer nu och tror det blir fullt tillräckligt med bas för mina behov :)
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-04 21:23

Grahnbarr skrev:
Perfector skrev:Om du nu sätter en mellanvägg i lådan och ett rör mellan kamrarna och ett rör från varje kammare ut så har du en dubbelkammare som ger ännu mer bas .

Tack, men vill inte komplicera det mer nu och tror det blir fullt tillräckligt med bas för mina behov :)

:-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-04-05 05:46

Perfector skrev:
Grahnbarr skrev:Blir att bygga en "stereobänk". Två lådor på ca. 200 liter som skjuts ihop för att bilda en bänk och sen ställer jag elektroniken på.
bas3.png

Om du nu sätter en mellanvägg i lådan och ett rör mellan kamrarna och ett rör från varje kammare ut så har du en dubbelkammare som ger ännu mer bas .

varför skall han bygga en serieventilerad låda för som är rent skit.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-06 00:22

Du har naturligtvis provat mitt sätt och talar av erfarenhet?
Det dög för Sinus och det dög för reaggediscot i Israel.
Ordningslådor är etablerade konstruktioner.
Trist att du alltid ska uttrycka dig så ointelligent.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-04-06 09:25

Perfector skrev:Du har naturligtvis provat mitt sätt och talar av erfarenhet?

Ta och vakna ur din dinosaurie kåma du kommer hela tiden med gammalt skit och konstiga förslag om seriventilerade bandpasslådor och du vet inte om dom ens fungerar till dom element som T/S har .
Jag har byggt och provat sådana lådor och dom låter rent skit totalt o musikaliska entons bas och hur roligt är det .
Skriver du så för att imponera på dom som skall bygga.
och eftersom du inte kan visa med bild hurlådorna ser ut för T/S så skall jag göra det .
Sen drar du in bas element som inte ens finns på marknaden i dag (Sinus) håll dig till vad T/S har i stället så blir det bättre och håll dig borta från reggae discon och dylikt utan håll dig till nu tid i stället .
Bilagor
2017-04-06_090936.png
2017-04-06_090936.png (72.95 KiB) Visad 4643 gånger
2017-04-06_091105.png
2017-04-06_091105.png (55.26 KiB) Visad 4643 gånger
2017-04-06_091029.png
2017-04-06_091029.png (42.19 KiB) Visad 4643 gånger
2017-04-06_090956.png
2017-04-06_090956.png (46.64 KiB) Visad 4643 gånger
2017-04-06_090956.png
2017-04-06_090956.png (46.64 KiB) Visad 4643 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-06 09:32

boom skrev:
Perfector skrev:Du har naturligtvis provat mitt sätt och talar av erfarenhet?

Ta och vakna ur din dinosaurie kåma du kommer hela tiden med gammalt skit och konstiga förslag om seriventilerade bandpasslådor och du vet inte om dom ens fungerar till dom element som T/S har .
Jag har byggt och provat sådana lådor och dom låter rent skit totalt o musikaliska entons bas och hur roligt är det .
Skriver du så för att imponera på dom som skall bygga.
och eftersom du inte kan visa med bild hurlådorna ser ut för T/S så skall jag göra det .
Sen drar du in bas element som inte ens finns på marknaden i dag (Sinus) håll dig till vad T/S har i stället så blir det bättre och håll dig borta från reggae discon och dylikt utan håll dig till nu tid i stället .

Misstänkte det.
Du har aldrig sett och byggt mina dubbelkammare.
Bilagor
Dubbelkammare.png
Dubbelkammare.png (8.79 KiB) Visad 4641 gånger

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-04-06 09:37

Senast redigerad av boom 2017-04-06 09:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-06 09:46

boom skrev:Kategoriserar den som vanlig basreflex.

Dubbelkammare där röret i mellanväggen styr elementen så det inte blir olinjära utslag
Jag sa ju att det var en egen konstruktion.
Kan du inte lova att avhålla dig från grova kränkningar och istället försöka förstå?
Jag vet av erfarenhet att den funkar klockrent.
Det blir så tråkig stämning i forumet när folk hoppar jämfota på varandra, och jag har ingen lust att delta i sådant.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-04-06 09:57

Perfector skrev:

Dubbelkammare där röret i mellanväggen styr elementen så det inte blir olinjära utslag
Kan du inte lova att avhålla dig från grova kränkningar och istället försöka förstå?
Det blir så tråkig stämning i forumet när folk hoppar jämfota på varandra, och jag har ingen lust att delta i sådant.

Ta och vakna upp du referera hela tiden till gammal skåpmat som inte ens finns på marknaden i dag om den ventilerade basreflexen hade varit en sån succse varför finns den inte då på marknaden
Läs det som jag la till i det jag svarade och efter lite letande så hittade jag det här . (Som jag skrev i den tidigare tråden som det länkas till ovan: interna portar ger endast upphov till nackdelar. Man får inte djupare bas på detta sätt som det påstås i en del av länkarna, bara problem med frekvensgången och även en ökad känslighet för portturbulens vid höga ljudtryck. Den påstådda fördelen med minskade membranrörelser är märklig eftersom detta i det här fallet inte uppvägs av något portbidrag (den interna porten strålar inte ut i rummet). Visst, membranet rör sig mindre, men detta medför endast att ljudtrycket blir lägre! )
Så skrev isidor .
Det som gör mig upprörd hela tiden är dina konstiga förslag som du kommer med och inga förklaringar överhuvudtaget.
Och kränkning bör du ta reda på vad det är innan du ens nämner ordet Men det är fint att använda när argumenten tar slut.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-06 10:07

boom skrev:
Perfector skrev:

Ta och vakna upp du referera hela tiden till gammal skåpmat som inte ens finns på marknaden i dag om den ventilerade basreflexen hade varit en sån succse varför finns den inte då på marknaden
Läs det som jag la till i det jag svarade och efter lite letande så hittade jag det här . (Som jag skrev i den tidigare tråden som det länkas till ovan: interna portar ger endast upphov till nackdelar. Man får inte djupare bas på detta sätt som det påstås i en del av länkarna, bara problem med frekvensgången och även en ökad känslighet för portturbulens vid höga ljudtryck. Den påstådda fördelen med minskade membranrörelser är märklig eftersom detta i det här fallet inte uppvägs av något portbidrag (den interna porten strålar inte ut i rummet). Visst, membranet rör sig mindre, men detta medför endast att ljudtrycket blir lägre! )
Så skrev isidor .
Det som gör mig upprörd hela tiden är dina konstiga förslag som du kommer med och inga förklaringar överhuvudtaget.
Och kränkning bör du ta reda på vad det är innan du ens nämner ordet Men det är fint att använda när argumenten tar slut.

Mindre ljud?
Den var märklig den.
Enligt Sinus fick jag 9 dB förstärkning och effekttåligheten ökade så mycket att dom inte hade slutsteg att köra sönder elementen.
Men jag kan inte hindra dig att ha åsikter.
Dock kommer jag fortsätta att föreslå sådant som jag använt och vet fungerar.
Tänk vad tråkigt forumet skulle bli om alla bara byggda samma saker och ingen hade visioner.
Då skulle det bli en klubb för introvert navelskådning och det låter som döden i grytan för mig.
Se'n är det så att det är inte dig jag ger förslag och jag behöver inte ditt tillstånd att skriva vad jag vill.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-04-06 10:18

Perfector skrev:
boom skrev:
Perfector skrev:Dubbelkammare där röret i mellanväggen styr elementen så det inte blir olinjära utslag

Så skrev isidor .

Mindre ljud?
Den var märklig den.
Enligt Sinus fick jag 9 dB förstärkning och effekttåligheten ökade så mycket att dom inte hade slutsteg att köra sönder elementen.
Men jag kan inte hindra dig att ha åsikter.
Dock kommer jag fortsätta att föreslå sådant som jag använt och vet fungerar.
Tänk vad tråkigt forumet skulle bli om alla bara byggda samma saker och ingen hade visioner.
Då skulle det bli en klubb för introvert navelskådning och det låter som döden i grytan för mig.
Se'n är det så att det är inte dig jag ger förslag och jag behöver inte ditt tillstånd att skriva vad jag vill.

Jag tror mera på Isidor och vad han skrev på forumet än på dig.
Du får skriva precis vad du vill men du får räkna med mothugg och det får du lite titt som tätt om man läser vad som skrivs.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-06 10:34

Mothugg är ok, rena otidligheter med förolämpande påhopp är inte ok.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-04-06 10:52

Perfector skrev:Mothugg är ok, rena otidligheter med förolämpande påhopp är inte ok.

Hur förolämpar man en psedunym! det kan vara något att tänka på och vill du slippa det så är det bara att använda ditt riktiga namn.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-06 11:00

jag är Perfector sedan sent 70-tal och kommer fortsätta vara det.
Det enda jag ber om är att slippa bli kallad liknande saker som när du kommenterade lådan jag föreslog.
Det finns andra uttryck som kan ge utlopp för dina åsikter utan att dra ner attityden i tråden.
Det är inget TS har användning eller glädje av.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-04-06 11:12

Perfector skrev:Mothugg är ok, rena otidligheter med förolämpande påhopp är inte ok.

Påhopp blir förhoppningsvis modererade, eftersom en moderator inte vart här och städat det du kallar för påhopp så klassas det nog inte som det här. Jag håller faktiskt med boom här, du bör försöka förklara saker med fakta istället för att hänvisa till händelser/personer/företag/myndigheter som inte ingen annan på forumet verkar kunna styrka.

Samtidigt som du har din frustration med att ingen förstår dina teorier, tror på dig etc så uppstår en inte alltför olik frustration hos alla andra som visar dig vad de tycker är vedertagna teorier med matematik, simuleringar backat av flerhundraårig vetenskap och får svar från dig som i stora drag är "Vi gjorde så på Sinus på 70talet och det är bevis på att det ni säger är fel oavsett vad era böcker och simuleringar säger". Det är extremt arrogant och provocerande.

.. och för att låta som en trasig skivspelare: det vore jättefint att se dig anamma jargong och vedertagna teorier om hur högtalare fungerar.

Tycker att vi låter bli att smutsa ner tråden ytterligare och om man vill fortsätta så kan vi göra det i Perfectors förklaringstråd som ju är till för exakt detta.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-04-06 11:18

Perfector skrev:jag är Perfector sedan sent 70-tal och kommer fortsätta vara det.
Det enda jag ber om är att slippa bli kallad liknande saker som när du kommenterade lådan jag föreslog.
Det finns andra uttryck som kan ge utlopp för dina åsikter utan att dra ner attityden i tråden.

Så eftersom du vill ha en synonym så är det helt okej att kalla dig vad som helst !
Vad har T/S för nytta av dina åsikter i tråden då dom bara fördyrar och försvårar för T/S eller vill du att T/S skall komma hem till dig så du får hjälpa T/S eller vad är du ute efter .
Ett forum är till för att hjälpa folk som vill bygga med specifika element och ge råd om det fungerar eller inte fungerar med en viss lådtyp som den specifika personen har tänkt sig .
För jag tror att du kollar inte ens i simulerings program om ett visst element passar till en viss lådtyp som ger en fingervisning om passande lådtyp.
Utan du kommer med konstiga förslag som inte är beräknade för personens specifika element.Varför!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-06 11:23

boom skrev:
Perfector skrev:jag är Perfector sedan sent 70-tal och kommer fortsätta vara det.

Så eftersom du vill ha en synonym så är det helt okej att kalla dig vad som helst !
Vad har T/S för nytta av dina åsikter i tråden då dom bara fördyrar och försvårar för T/S eller vill du att T/S skall komma hem till dig så du får hjälpa T/S eller vad är du ute efter .
Ett forum är till för att hjälpa folk som vill bygga med specifika element och ge råd om det fungerar eller inte fungerar med en viss lådtyp som den specifika personen har tänkt sig .
För jag tror att du kollar inte ens i simulerings program om ett visst element passar till en viss lådtyp som ger en fingervisning om passande lådtyp.
Utan du kommer med konstiga förslag som inte är beräknade för personens specifika element.Varför!

Jag gör inga liknelser om att något gammalt inte skulle fungera, bara att det finns variationer på alla tema.
Och en mellanvägg samt 3 rör är inte fördyrande på samma sätt som alla förslag om superdyra element och annat som drar upp kostnaden.
Dessutom, jag skiriver till TS.
Varför inte låta honom avgöra vad han tycker är gjörbart?
Det som händer här är att han blir idiotförklarad i så motto att han inte själv kan avgöra vad som funkar för honom utan er hjälp.
Och fungerar eller inte.
Jag har ju själv byggt och fått bra resultat.
Tror ni verkligen att jag skulle sitta och föreslå nå't som inte har funkat?
Nej, jag kommer fortsätta min resa och ni kommer antagligen fortsätta att hacka på det jag skriver.
men tills någon byggt något av det som jag föreslår så är all kritik obefogad.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-04-06 11:31

Perfector skrev:
boom skrev:

Jag gör inga liknelser om att något gammalt inte skulle fungera, bara att det finns variationer på alla tema.
Och en mellanvägg samt 3 rör är inte fördyrande på samma sätt som alla förslag om superdyra element och annat som drar upp kostnaden.
Dessutom, jag skiriver till TS.
Varför inte låta honom avgöra vad han tycker är gjörbart?
Det som händer här är att han blir idiotförklarad i så motto att han inte själv kan avgöra vad som funkar för honom utan er hjälp.
Och fungerar eller inte.
Jag har ju själv byggt och fått bra resultat.
Tror ni verkligen att jag skulle sitta och föreslå nå't som inte har funkat?
Nej, jag kommer fortsätta min resa och ni kommer antagligen fortsätta att hacka på det jag skriver.
men tills någon byggt något av det som jag föreslår så är all kritik obefogad.

jag länkade till en artikel på forumet som Isidor skrev om just den typen av låda som du rekommenderade och fick ett tydligt svar .
du måste ta och tänka till lite vad har T/S för kunskaper i att bygga och vad har T/S för till gång till mätutrustning .
Det är så man hjälper en person på ett forum att få till en låda som funkar på ett enkelt sätt.
men kommer du att fortsätta mantrat med att ge förslag att så gjorde vi på 70 talet så får du räkna med mothugg.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-06 11:36

Det du visade var en låda med olika stora kammare, min har 2 lika.
Och varför skulle jag bry mig om vad andra kommit fram till när jag själv provat med dussintals element av olika fabrikat och alltid fått det jag eftersträvat.
Sen är jag inte 70-tal utan fram till 2002 höll jag på, och utvecklade hela tiden det jag byggde.
Att jag slutat bygga betyder inte att jag blivit en senil idiot.
Men att ingen ens besvärar sig med att bygga det minsta och kolla i praktiken är både tråkigt och typiskt.
Därmed avslutar jag min bevakning av tråden då jag framfört det jag ville till TS!
Hoppas du TS får det så bra som du kan önska dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-06 11:40

Perfector skrev:Det du visade var en låda med olika stora kammare, min har 2 lika.
Och varför skulle jag bry mig om vad andra kommit fram till när jag själv provat med dussintals element av olika fabrikat och alltid fått det jag eftersträvat.

Lika stora är ju ett specialfall av en generellare princip.

Fast vad du eftersträvar behöver inte vara vad resten av världen vill ha, om nu dina resultat inte passar ihop med vad alla andra kommit fram till.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-06 11:44

Nattlorden skrev:
Perfector skrev:Det du visade var en låda med olika stora kammare, min har 2 lika.

Fast vad du eftersträvar behöver inte vara vad resten av världen vill ha, om nu dina resultat inte passar ihop med vad alla andra kommit fram till.

Det var ett förslag som han dessutom avstod ifrån.
Varför ska alla ondgöra sig då?
Kverulant kärringgnäll kan tyckas.
Det vore skillnad om han skulle säga att han tänkte bygga, men det ska han ju inte.
LÅT TS SJÄLV AVGÖRA VAD HAN VILL OCH SLUTA VARA DADDA TILL ALLA PÅ FORUMET!!!!!
Låt bli att bry er så länge det inte riktas till er andra som nu spyr galla på hela världen för att den inte gör som ni.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-06 12:00

Perfector skrev:
Nattlorden skrev:

Det var ett förslag som han dessutom avstod ifrån.
Varför ska alla ondgöra sig då?
Kverulant kärringgnäll kan tyckas.
Det vore skillnad om han skulle säga att han tänkte bygga, men det ska han ju inte.
LÅT TS SJÄLV AVGÖRA VAD HAN VILL OCH SLUTA VARA DADDA TILL ALLA PÅ FORUMET!!!!!
Låt bli att bry er så länge det inte riktas till er andra som nu spyr galla på hela världen för att den inte gör som ni.

Läs vad forumet heter en gång då och då... Ju bättre du presenterar dina förslag i faktaform, desto mindre invändningar lär folk ha.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum