Hur hantera värmeutveckling i små rum

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

niklasmagnus

Hur hantera värmeutveckling i små rum

Inläggav niklasmagnus » 2017-04-07 09:48

Som ni vet håller jag på att bygga ett dedikerat biorum, 15m2 ~35m3, och har nu insett att värmeutvecklingen från projektor, förstärkare människor etc. kommer göra att det blir olidligt värmt i rummet under en filmkväll. Har några olika ideer för att lösa detta men önskar få input hur ni hanterar det.
//Niklas

Användarvisningsbild
RMA

Re: Hur hantera värmeutveckling i små rum

Inläggav RMA » 2017-04-07 10:11

Hur viktigt är ljud genomsläppet i den eventuella ventilationen?
Det blir väldigt mycket svårare om man har höga krav på det.
Det finns ljud dämpande ventilation att köpa dock.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-07 11:13

Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-07 12:34

Perfector skrev:http://www.pricerunner.se/cl/453/Inomhusklimat?attr_54895297=59654493
Här finns nog något som passar.

Hur funkar de där egentligen? De måste ju liksom transportera ut värmen från rummet för att det ska funka. Har de nån kylare som monteras utomhus?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-04-07 12:44

Svante skrev:
Perfector skrev:http://www.pricerunner.se/cl/453/Inomhusklimat?attr_54895297=59654493

Hur funkar de där egentligen? De måste ju liksom transportera ut värmen från rummet för att det ska funka. Har de nån kylare som monteras utomhus?

de blåser kall luft åt ena hållet och varm åt det andra. :) brukar vara en slang som man leder ut genom ett fönster eller dylikt så den varma luften kan dumpas nån annanstans
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-07 12:51

Kraniet skrev:
Svante skrev:

de blåser kall luft åt ena hållet och varm åt det andra. :) brukar vara en slang som man leder ut genom ett fönster eller dylikt så den varma luften kan dumpas nån annanstans

Man kan använda ett peltier-element åxå.
Metall och bimetall och en värmare emellan.
Man kyler den varma sidan och får en förhöjd kyleffekt på den kalla sidan.
Tänk kylskåp för husvagn eller en kylbox, den arbetar efter den principen.
Jag har en kylbox själv, det var därför jag kom på att nog kan funka i ett rum även.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Rollo

Inläggav Rollo » 2017-04-07 12:53

Svante skrev:Hur funkar de där egentligen? De måste ju liksom transportera ut värmen från rummet för att det ska funka. Har de nån kylare som monteras utomhus?

Apparaterna i länken fylls med kallt vatten eller is som sedan måste bytas manuellt - värmetransporten är "betald i förskott" där vattnet kyldes ned.
Jag lämnar det som en övning för läsaren att fundera på hur snabbt en projektors effektförbrukning förvandlar isen i apparaten till rumstempererat vatten.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2017-04-07 13:08

Dagen ventilation är central frånluft fläkt och tilluft via fönsterventiler. Sitter ljuddämpare på rören så det är ett icke problem. Men det är inte dimensionerat för denna värmeutveckling. Så jag behöver göra något.
har redan några lösningar men ingen känns direkt klockren.

Är framför allt intresserad av hur andra har gjort?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-04-07 13:17

Öppna dörren och ett fönster... :) .
Det går ju liksom inte att trolla bort värmen. Förmodligen behöver du öka luftomsättningen på något sätt, antingen via ventiler men förmodligen också med hjälp av någon extra fläkt.

Jag har min bio i vardagsrummet, så jag har tyvärr inte något annat förslag baserat på egen erfarenhet.
Varför är du förtegen om dina egna idéer?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-07 13:36

Sammanfattningsvis så behöver man typiskt både ventilation och kyla.

Ventilation för att kunna andas (luften "tar slut" (koldioxidhalten stiger till nivåer som ger vissa huvudvärk) rätt så snabbt om man är många i ett litet rum utan ventilation).

Men oftast så räcker inte ventilation annat än på vintern då det ju går att ta in kall luft. Bästa tillbehöret är då en luftvärmepump, som bäst placeras högt upp och långt bort ifrån människorna så de slipper drag.

Någon nämnde peltierelement som en lösning, men sämre lösning än så är svår att hitta.

Effektiviteten är extremt låg i termer av absorberad energi (på kalla sidan) per införd energi. En luftvärmepump är i storleksordningen 20 gånger bättre, och det är väldigt bra när det kan handla om kW-effekter som skall kylas bort.

Ett kylskåp är något helt annat, där finns dels ingen inre genererad effekt som behöver kylas bort utan den enda effekt som ett kylskåp i det långa perspektivet behöver absorbera är den som läcker in i skåpet på grund av att isoleringen inte är oändligt bra.

- - -

Jag kan ha lite ringrostiga siffror, man jag tror att ett stort kylskåp med kompressorteknik (samma som en luftvärmepump) drar mindre än 25 W typiskt, medan ett med absorptionsteknik (von Platen) drar kanske 50-100 W. Motsvarande förbrukning om peltier-teknik hade användts blev nog några hundra W, vilket väl är orsaken till att inga stora kylskåp görs med pelierteknik, bara minikylskåp.

Nackdelen med kompressorteknik är förstår att det låter lite. Men när det börjar bli för varmt i biografen och man sätter på kylan så har man en tendens att tycka att luftvärmepumpens ljud är vackert. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2017-04-07 14:33

Om inte ljudisolering varit hög pro så hade det varit ett ickeproblem.
Inte alls förtegen om mina tankar då jag tagit upp dem i min medlemstråd. Fanns en baktanke med att inte redovisa vad jag redan tänkt på då jag ville ha ny ofärgad input och inte förslag på hur min egna ideer kan förbättras.
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=64767&start=30

Har viss ventilation idag, ventilationssystemet är balanserat så luften byts varannan timme i samtliga rum. Går säkert att öka till det dubbla i bion utan att hela husets balansering blir tok knas. Men det kommer ändå inte räcka då jag provat "det" med en bygglampa igång ~400 watt under tiden jag bygger. Blir galet värm där inne. Har tittat lite på denna luftvärmepump då den är rätt tyst, 20dB(A) vid kyla. Om jag tolkar specen rätt så kan den kyla 10m2 vid min läge, men det borde funka för att hålla nere temperaturen hyfsat under en film 2-3 timmar.
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/mitsubishi-electric/mitsubishi-electric-kj25?gclid=Cj0KEQjwzpfHBRC1iIaL78Ol-eIBEiQAdZPVKmxECd8c1AOpH-tOnd6abff1wyx8GhHAIfB_385xDXMaAg408P8HAQ
[url]https://www.polarpumpen.se/media/dokument/produktblad/mitsubishi-kj-25-35.pdf
[/url]

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2017-04-07 15:24

Har du kallvatten i närheten?

Såfall är ju kylbaffel den enklaste lösningen, och den tystaste.

Finns sådana med tilluft och utan tilluft.
Värme stiger uppåt och kall luft sjunker.

Har inte läst detta men vet att det fungerar:
http://www.lindab.com/se/pro/about-lind ... remax.aspx

Inte billigaste lösningen, men jag tror den blir bäst för dig.
Men en rumsgivare ställer du bara in rumstemperatur, och sedan låter du tekniken sköta resten.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-04-09 15:43

Enklaste lösningen är att flytta ut det som alstrar värme.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-04-09 17:36

...men kanske lite tråkigt flytta ut människorna, speciellt om man råkar vara en själv 8)

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2017-04-09 17:48

niklasmagnus skrev:Som ni vet håller jag på att bygga ett dedikerat biorum, 15m2 ~35m3, och har nu insett att värmeutvecklingen från projektor, förstärkare människor etc. kommer göra att det blir olidligt värmt i rummet under en filmkväll. Har några olika ideer för att lösa detta men önskar få input hur ni hanterar det.
//Niklas

Sätt dit en AC, ett tudelat aggregat kan fås för 10.000 Glöm "kompaktburkarna" med slang för varmluft, de
är ineffektiva och bullriga.
De tudelade är dessutom med kyldelen tak eller väggmonterbar och låter inte särskilt mycket. Fjärr
får man på köpet.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-09 17:55

Hålles som ni vet (om ni läst mitt inlägg tidigare i tråden) med om detta. Men mitt tips är att köpa apparaten på Jula. De har alltid luftvärmepumpar till salu för under 10 000:- och rätt så ofta klr de någon kampanj och säljer för typ halva det priset.

Har köpt och använt flera sådana l.v.pumpar och de har fungerat prima.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-04-09 19:36

MagnusÖstberg skrev:Enklaste lösningen är att flytta ut det som alstrar värme.

Håller helt med, ett tystare ( om man nu har saker med fläktar ) rum, mer yta, slipper värmen!
Om man då bara har personerna som värmer upp, räcker det inte då med extra ventilation?

Menar, vem fasiken vill ha en AC på undertiden man tittar på film eller lyssnar på musik??
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-04-09 20:28

Michael skrev:...men kanske lite tråkigt flytta ut människorna, speciellt om man råkar vara en själv 8)

4 personer alstrar insammanhanget försumbar värme, men förbrukar desto mer syre.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-09 20:32

Försumbar?!? 8O

Fyra människor alstrar ungefär 300 W.

Det är långt ifrån försumbart. Du behöver uppdatara din kunskap i ämnet.

Hemmabioprojektorer drar oftast effekter under 200 W (min drar vid mätning drygt 150 W) och resten av anläggningen drar ofta betydligt mindre än det i snitt.

Vh, iö

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2017-04-09 21:59

Tyvärr kan jag inte flytta elektroniken till annat rum. Så behöver lösa värmen inne i rymmer, och precis som Ingvsr skriver så alstrar en människa väldigt mycke värme.
Blir att kolla vidare om lult lult värmepump med aggregat utanför huset och fläkten i rummet. Har dålig koll på Julas sortiment men en snabb koll visar på bra/låga priser och lågt ljud, 21dB.
Ingvar, du som har erfarenhet av dessa. Störs man av 21dB(A) från en sådan här apparat?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-09 22:07

Märkvärdigt lite.

Som jag skrev tidigare - en varm dag dådet är kvavt i rummet så blir det ett vackert ljud.

Vh, iö

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-04-09 22:32

IngOehman skrev:Försumbar?!? 8O

Fyra människor alstrar ungefär 300 W.

Det är långt ifrån försumbart. Du behöver uppdatara din kunskap i ämnet.

Hemmabioprojektorer drar oftast effekter under 200 W (min drar vid mätning drygt 150 W) och resten av anläggningen drar ofta betydligt mindre än det i snitt.

Vh, iö

Njae, snarare 240w, men ja, i sammanhanget försumbart i 15 kvadrat.

Jag tror du är intelligent nog att lägga samman mina inlägg och förstå att ventilation och att flytta ut värmealstrande utrustning ur rummet är steg ett. Först efter det kan man fundera på om man vill köpa fler prylar.

Tillräckligt många hembiorum är olidliga att vara i för de saknar vettig ventilation eller överhuvudtaget ventilation. Att ventilera bort 250w med luftomsbättning som ger syretillförsel är inget svårt jobb.

Eller så har jag fel, och du är idiot nog att tycka det är roligt att vara ett svin. Egentligen slitsamma för mig.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-04-09 22:39

niklasmagnus skrev:Tyvärr kan jag inte flytta elektroniken till annat rum. Så behöver lösa värmen inne i rymmer, och precis som Ingvsr skriver så alstrar en människa väldigt mycke värme.
Blir att kolla vidare om lult lult värmepump med aggregat utanför huset och fläkten i rummet. Har dålig koll på Julas sortiment men en snabb koll visar på bra/låga priser och lågt ljud, 21dB.
Ingvar, du som har erfarenhet av dessa. Störs man av 21dB(A) från en sådan här apparat?

Trist.

Tror precis som IÖ att du inte störs ett dugg av det och du behöver nog inte direkt köra den hårt i det lilla utrymmet.

Skulle säga att det troligaste är att du inte hör den alls från sittplats, men de låter lite olika och man störs olika av dem.

Jag har valt en något dyrare än de där på Rusta, det blev en Panasonic HZ9RKE-1 för mig, då den bl.a. kan köras när det är apkallt ute. Den ligger på 12900 plus installation just nu. Köpte förra veckan.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-04-10 12:09

Ett extra frånluftdon vid elektronik, som gärna får stå i skåp. Frånluft även vid projektor. Ett extra tilluftdon, som du kan ha stängt när rummet inte används (t.ex. kall årstid).

Blev lite osäker på ventilationsystem, men såg nu din andra tråd. Snälla skriv inte balancerad, för det har du inte. Du verkar ha tänkt en hel del.

//Michael

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2017-04-10 15:00

Ett budget tips(jämfört med en fast ac) är att du kan använda en beg portabel ac i ett rum brevid och koppla en flex slang till den och sen leda in kalla luften igenom väggen, man kan också koppla till en egen termostat som sitter i rummet så man kan styra temperaturen.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2017-04-10 15:59

Michael skrev:Ett extra frånluftdon vid elektronik, som gärna får stå i skåp. Frånluft även vid projektor. Ett extra tilluftdon, som du kan ha stängt när rummet inte används (t.ex. kall årstid).

Blev lite osäker på ventilationsystem, men såg nu din andra tråd. Snälla skriv inte balancerad, för det har du inte. Du verkar ha tänkt en hel del.

//Michael

har kontaktat en ventkille i stan nu som får komma och titta nästa vecka. Han var mer inne på att ventilera bort värmen och gärna med någon värmeväxlar apparat ex: Mitsubishi vl100. Tyvärr låter den för mycket, 37 dB(A) vid högsta läge för flöde på 105 m3/h så den går bort.
https://mitsubishivillavarme.se/varmepump/miniventilation-vl100/

Ventkillen sa även om man bara ventilerar finns risk att man måste ha på sig vinterjacka under vinterhalvåret om den inte går att styra på något smart sätt.
Skall man ventilera bort värmen så bör man med fördel värmeväxlar på smällkalla vintern för att inte elda för kråkorna, medan på sommarn vilja ha in så kall luft som möjligt.

Men det finns ju värmeförflyttare med tempsensor, med ljudnivå ca 20db(A) på 3m avstånd och kan flytta ca 30m3/h. Skulle man sätta en vid projektorn och en vid elektroniken så kanske det räcker och tilluft utan värmeväxlare??? :blink: Då fläktarna styrs av temp sensor så borde det även kunna funka på vintern.

dac83 skrev:Ett budget tips(jämfört med en fast ac) är att du kan använda en beg portabel ac i ett rum brevid och koppla en flex slang till den och sen leda in kalla luften igenom väggen, man kan också koppla till en egen termostat som sitter i rummet så man kan styra temperaturen.

Jag har faktiskt en portabel AC hos mina föräldrar som man skulle kunna nyttja genom att dra rör från klädkammaren på övervåningen. Kan dock blir svårt att få igenom det hos min bättre hälft. Tåls att tänka på.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2017-04-10 16:21

glöm portabla ac, glöm kostsamma ventilationslösningar. Köp en tak/väggmonterad 2-delad AC och var klar med problemet.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-04-10 18:20

Bygg om ventilationen till riktig FTX. Allt annat är halvmesyr och kompromiss.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2017-04-11 15:32

peterh skrev:glöm portabla ac, glöm kostsamma ventilationslösningar. Köp en tak/väggmonterad 2-delad AC och var klar med problemet.

Glömt! :lol:

Ja, allt annat är kanske att göra det svårt för sig, ex nedan. Får se vad ventkillen säger.

Belker skrev:Bygg om ventilationen till riktig FTX. Allt annat är halvmesyr och kompromiss.

Kommer så klart inte bygga om huset ventilationssystem, skulle vara idiotiskt på ett nybyggt hus. Sedan kanske man skulle tänkt till under projekteringen ett steg längre, men nu var jag inte smart nog för att tänka så lång :oops:

Där emot så kanske man kan göra en FTX lösning för bara biorummet, men vad jag kan hitta så blir det en kostsam historia ifall man vill ha kylbatteri som dessutom kräver framdragning av kallvatten.

Det man skulle kunna göra är att installera mini FTX och en luftvärmepump för att då koppla bort rummet får huset ventsystem. Blir en lite mer kostsamt installation än att bara sätta in luftvärmepump, men man spara en del i uppvärmning då inte huset ventsytem behöver ta hand om den kalla luften.
https://www.delat.ws/download/Vento-expert-a50-1w.pdf

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-16 14:24

peterh skrev:glöm portabla ac, glöm kostsamma ventilationslösningar. Köp en tak/väggmonterad 2-delad AC och var klar med problemet.

Exakt. Finns för småpengar hos Jula.

Vh, iö

Nästa

Återgå till DIY-forum