IngOehman skrev:petersteindl skrev:IngOehman skrev:Jag skulle vilja hävda att praktiskt taget INGA ljud vi hör skapas i hjärnan. Praktiskt taget alla skapas av någonting som är i kontakt med luften och kan sätta den i vibration, eller röra på den rättare sagt, tonfrekvent. T ex musikinstrument, någon som nyser, ett fallande äpple eller en spänning som släpper i en trätrappa.
Däremot skapas i förekommande fall artefakter i hjärnan eller andra delar av nervsystemet (t ex innerörat) som är så lika ljudstimuli att det kan förväxlas med ljud, men utan att vara det.
Ljud är tryckförändringar i ett medium, oftast luft.
Ett specialfall där ljud skapas i hjärnan är om någon under en hjärnoperation liksom plufsar lite i hjärnsubstansen. Det är dock troligen så att det då inte är ett ljud som innehavaren av DEN hjärnan hör (jag förmodar sövning) men väl kirurgen.
Vh, iö
Jag skiljer på ljud som akustiskt fenomen kontra ljud som neuralt eller upplevt fenomen. Dessa är olika. I och med det så är det olyckligt att kalla båda fenomenen för samma ord. Du väljer att kalla det akustiska fenomenet för ljud och så gör Svante och det är accepterat i den värld som behandlar akustik men inte den värld som behandlar hjärnans aktiviteter.
Det beror på att den världen är dum i huvudet.

Jag skojar lite, men nog är det orimligt korkat att inte skilja på ljud och ljudupplevelse? Ljudupplevelsen är ju ett ord som är entydigt. Jag tror det är så att den engelskspråkiga världens ovilja att skapa sammansatta ord sätter pinnar i deras hjul, men det behöver inte drabba oss. Låt oss säga ljudupplevelse när vi menar det. Att kalla det för ljud är bara dumt.
PeterSteindl skrev:Eftersom fenomenen är skilda så vill jag inte använda samma uttryck i båda världar. Jag använder därför ljud i kombination med annat uttryck som akustiskt ljud eller akustisk ljudvåg till skillnad från hört ljud eller upplevt ljud eller som fenomenet neuralt ljud.
Dålig ide. Bättre att kalla ljud för ljud och ljudupplevelse för ljudupplevelse.
PeterSteindl skrev:Om vi entydigt skulle höra akustiskt ljud d v s akustiska ljudvågor så skulle vi inte kunna höra fantomprojiceringar utan då skulle vi höra bägge högtalarna var för sig som enskilda ljudkällor.
Jodå, det skulle vi visst. Att vår hörselns tillkortakommanden gör att vi med stereofoni kan skapa fantomprojetioner står inte på något sätt i motsättning till att ljud är tryckförändringar.
Fantomprojektion är dessutom bara ett exempel på där förutsättningarna gör att vår hörsel kommer till korta och ljudupplevelsen inte ger oss en 100% riktig information om det faktiska akustiska skeendet.
Det är inte märkligare än att vi t ex har svårt att avgöra avståndet till en trumpetare som står på en scen om vi inte ser musikern och hur denna riktar klockstycket.
Vissa ljud hör vi inte alls. Det är en större begränsning än att uppfatta ljudkällan som havande en annan position i rummet.
Men inget av det är ett vettigt skäl till att kalla ljud för något annat än ljud och ljudupplevelse något annat än ljudupplevelse.
Vh, iö
Fast fantomprojiceringar är inte på grund av tillkortakommanden hos vår hörsel.
Dessutom är det så att då man säger: "Jag hör ett ljud." Då är det något som är uppbyggt i hjärnan som man hör, även om det man hör upplevs som kommandes utanför hjärnan.
Input är en akustisk ljudvåg och den ger olika signaler med olika tidpunkter till höger respektive till vänster öra om ljudvågen inte alstras på medianplanet för då blir det lika signaler med samma tidpunkt till respektive öra.
Dessa båda öronsignaler blir till en och endast en signal i hjärnan och det är absolut inte på grund av tillkortakommanden. Utan det beror på att respektive öronsignaler konvergerar i hjärnan till en och endast en hörselsignal som i denna konvergens på direktljudet kan ges en riktning varifrån ljudet kommer. All bearbetning av två skilda öronsignaler ligger i hjärnan så att det i hjärnan konvergerar till en signal. Varje enskild reflex kommer också in i respektive öra som tvenne öronsignaler och kommer också konvergera till en signal med riktning och tid skilt från direktljudet.

Info från respektive öra går in i en så kallad "svart låda". Den består av hörselorgan och nervsystem och hjärnan. Dessa är internt i lådan.
Akustisk input transformeras till Neural information i innerörat. Denna neurala information är egentligen inte output, annat än att vara output vid nästa instans som inkluderar transformationen till upplevelsen.
Bilden nedan är från Jens Blauerts bok Spatial Hearing: The Psychophysics of Human Sound Localization, från 1974.

Förenklat kan det skrivas som att det rör sig om ett sound event. En ljudhändelse
s0Den "svarta lådan" kan beskrivas som den heldragna linjen. Den består av hörselsystemet t.ex. öron, inneröron, nervsystem och hjärna. Från dessa nervimpulser från respektive öra smälts det samman en och endast en Auditory Event. Hörselhändelse.
h0, som i denna figur är det upplevda ljudet, men inuti den svarta lådan är linjen streckad och där är det fortfarande frågan om mätbara aktionspotentialer.
Nu är frågan, är upplevt ljud = ljudhändelse = ljud? OBS!
h0 hör man ju någonstans ifrån och är avståndet större än 10 cm räknas ljudet som externt som t.ex. då man lyssnar på högtalare eller på akustiska instrument live, i annat fall internt som t.ex. då man lyssnar på hörlurar (förutom på binaural recordings). Upplevelsen är Output 1 som beror på Aktionspotentialer som ger upphov till
h0.
Upplevs ljudet externt så ligger upplevelsen utanför hjärnan och utanför huvudet.
Sedan har vi beskrivelsen av det upplevda. Det står som Output 2 och betecknas
b0. OBS! Det är
b0 som värderas i F/E-lyssning och inte
h0.
Bilden beskriver representationen hos ett subjekt i psykoakustiska eller psykofysiska experiment. Det var 1974. Idag med nya metoder att mäta hjärnaktivitet så är väldigt många kliniska experiment fokuserade på neuroradiologiska/neurofysiologisliska metoder för att lära sig vad som egentligen försiggår i den där svarta lådan.
Det är idag ofta ett samarbete mellan tekniska högskolor och universitetssjukhus då det gäller forskning inom psykoakustiken.
Det fysikaliska akustiska ljudet uppstår i ett Sound Event. Akustiska ljudvågor sker i en transmission på väg till att bli två hörselsignaler en för respektive öra. Efter att ha blivit nervimpulser och aktionspotentialer så uppstår medvetet ljud i form av en hörselhändelse. Det ljud vi då anser oss höra uppstår i hjärnan som en hörselhändelse.
Kan man hålla isär begreppen och fenomenen så har man mycket större chans att förstå de olika processerna.
Då jag får mer tid över så kommer jag beskriva definitionen på ljud. Det börjar vid Sound event som en fysikalisk akustisk händelse. Till slut uppstår ett upplevt ljud. Det är människans upplevelse av en fysikalisk vibration d v s en vanlig simpel harmonisk rörelse i ett massa-fjäder system med Newtons kraftekvation som grund.
Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.