"Högtalare = soundpixels => fler högtalare ger bättre ljud?"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

"Högtalare = soundpixels => fler högtalare ger bättre ljud?"

Inläggav JM » 2017-04-05 18:24

"Soundpixels" är en konsekvens av objektorienterat ljud?
Ju fler bra högtalare i ett akustiskt anpassat rum desto bättre ljud?
Kanske ska börja sälja högtalare.

https://twit.tv/shows/home-theater-geek ... tart=false
(kolla efter 44 minuter)

JM
Senast redigerad av JM 2017-04-05 19:25, redigerad totalt 1 gång.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
cameltoe

Re: "Högtalare = soundpixels => fler högtalare ger bättre lj

Inläggav cameltoe » 2017-04-05 19:20

Jag är tveksam till att antal högtalare är relaterat till "bättre ljud" vad nu det kan tänkas betyda.
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-04-05 21:07

Behövs inte fler än två högtalare för att åstadkomma en 100% ljudbild, hur man nu uttrycker det. Bevisat om och om igen. :)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

JM

Inläggav JM » 2017-04-05 21:20

Elfsberg skrev:Behövs inte fler än två högtalare för att åstadkomma en 100% ljudbild, hur man nu uttrycker det. Bevisat om och om igen. :)

Var i verkligheten hittar du två icke artificiella ljudkällor identiska med ljudet från två stereohögtalare?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-04-06 19:26

Bland annat IÖ har åstadkommit det(blindtestat), men man ska kanske akta sig för att kalla det för "studie"(eller?). Harman Kardon har väl också lyckats, med blindtest.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-04-07 07:40

Elfsberg skrev:Bland annat IÖ har åstadkommit det(blindtestat), men man ska kanske akta sig för att kalla det för "studie"(eller?). Harman Kardon har väl också lyckats, med blindtest.

Näe.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-04-07 08:40

JM skrev:
Elfsberg skrev:Behövs inte fler än två högtalare för att åstadkomma en 100% ljudbild, hur man nu uttrycker det. Bevisat om och om igen. :)

Var i verkligheten hittar du två icke artificiella ljudkällor identiska med ljudet från två stereohögtalare?

JM

Du har nåt knas i anläggningen om det låter "två stereohögtalare" om den.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-04-07 09:58

Johan_Lindroos skrev:
Elfsberg skrev:Bland annat IÖ har åstadkommit det(blindtestat), men man ska kanske akta sig för att kalla det för "studie"(eller?). Harman Kardon har väl också lyckats, med blindtest.

Näe.

Han hade väl surrar i testet?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-04-07 17:11

Jag har aldrig upplevt någon återgivning som är exakt som i verkligheten om jag räknar in det totala upplevelsen av hur ljudet kommer till mina öron.
Vissa enstaka ljud i sin enskilldhet kan naturligtvis upplevas mer eller mindre helt verkliga men aldrig helheten.

Jag tror att det behövs något helt annat än dom lösningar vi har för att spela in och upp för att uppnå en exakt verklig upplevelse :) i alla fall för egen del !
Jag är just nu nöjd med att ljudet låter som det gör på inspelningen i så stor grad som möjligt, och att ljudet kommer ut i mitt rum på ett så naturligt och självklart sätt som möjligt sedan så blir det automatiskt så verkligt som möjligt bara, är min upplevelse...
Och verkligare än så kan det ju inte bli (sv naturliga skäl) med den tekniken vi har idag :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-04-07 23:14

Johan_Lindroos skrev:

Näe.

OK!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-07 23:49

Hmm... Well,

Jag skulle ändå gärna se Johan vidareutveckla sitt "näe".

Tills dess vill jag klargöra att två högtalare efter vad jag erfarit INTE kan användas för att rekonstruera en ljudhändelse i 4pi steradianer, ens om man har fastskruvade lyssnare.

Med det sagt kan de dock skapa alldeles fantastiska saker, även om lyssnare får röra sig lite. Men rymdvinkeln (öppningen in till ljudbilden) blir väldigt mycket mindre än 4pi steradianer om det skall fungera. Typ 1/100-del av det.

Det kan låta lite. Men det är ändå en ganska rejäl öppning in till stereobilden. Det är viktigt att säga det då jag tror att de flesta tänker sig att 1/100 av "alla riktningar" blir en väldigt liten öppning, men vi talar alltså om typ 60 grader brett och 20 grader högt. För vissa ljud mera än så.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

JM

Inläggav JM » 2017-04-09 09:37

I veckan var jag i fina ljudbutiken och lyssnade på några av deras bästa och dyraste högtalare - monopoler.
Katastrof.
Sällan har diskrepansen mellan säljarens positiva ordflöde och mitt negativa lyssningsintryck varit så pinsamt stort.

I verklighetens rum när vi lyssnar på icke förstärkt tal, sång, musikinstrument mm har vi som jag ser det i princip två viktiga väsensskilda ljudflöden vilka är helt avgörande för optimal ljudupplevelse.
När ett musikerproffs framför icke förstärkt musik är alltid direktljudet likt ljudet från dyra högtalaren optimalt.
Musikerproffset vet vilka lokaler som ger bästa ljudet till publiken.
Musikerproffset vet att det indirekta ljudet är helt avgörande för bästa totalupplevelse. Olika levande musik kräver olika lokaler för optimal ljudupplevelse.
Helt självklart.
Det indirekta ljudet i verkligheten varierar i tid, frekvens, fas, intensitet mm från varje reflexpunkt i rummet.
Varje ljudreflexpunkt är som en "ljudpixel". I verklighetens rum byggs det indirekta ljudet upp av nästan oändligt med variabla "ljudpixlar".

Nu är jag huvudsakligen inlyssnad på dipolljud i ett lite större rum. Dipolljud ger som jag ser det fler korrekta indirekta ljudpixlar än monopoler men ändå helt inte optimalt.
Har jag rätt att det optimala rummet har fler högtalare = ljudpixlar för ge bättre mer variabelt indirekt ljud.

JM

Återgå till Generellt om hifi