Moderator: Redaktörer
BPM skrev:Har fått ett litet bekymmer..
Steget som driver basarna (Alto Mac 2.4) har 2st 80mm fläktar, en på varje sida, men dessa får steget att låta som en dammsugare och eftersom steget i mina omständigheter inte precis plågas som vid professionellt bruk så har jag en längre tid helt enkelt spelat med fläktarna urkopplade.
Jag har aldrig upplevt att det varit problematiskt trots att steget hela tiden varit placerat under en stor receiver, men i dagarna har jag kört lite med en annan receiver än den ursprungliga..och denna nya receiver blir en hel del varmare än den förra.
Resultatet är att Alto Mac efter ett par timmars drift går i protect, och jag kan inte dra någon annan slutsats än att det är värmerelaterat. Steget startar och fungerar när det fått kyla ner sig ett tag.
Nu hamnar alltså steget på golvet, utan ett värmeelement ovanpå sig, men jag börjar ändå fundera på att fixa till detta med fläktarna och jag ska beställa tysta 80mm-varianter från Noctua. Det kommer ta ett tag innan de är hemma dock och jag vill ju lyssna på musik under tiden..
Anslutningarna till fläktarna är 2-pin, röd och svart, och motstånd i lite olika värden finns hemma. En snabblösning vore alltså att temporärt sänka hastigheten på de befintliga fläktarna. Halva hastigheten eller gärna ännu mindre räcker säkert gott för kylningen. Lite luftflöde liksom..
Frågan är då hur jag löser det på enklaste sett. Funkar det att bara löda ett motstånd på plusledaren och i så fall: vilket värde vore lämpligt? Ytterligare en tanke är att då motståndet borde dubbleras vid parallellkoppling kanske det funkar med att bara skarva ihop de två fläktarna och ansluta båda till samma uttag i kortet?
Tips och idéer uppskattas.
HenrikTornquist skrev:Kolla med valfri datoraffär. Det finns färdiga hastighetsreglerande motstånd med kontakter att sätta på.
BPM skrev:Perfector
En lösning men knappast en snabblösning..för vem har sådant hemma?
Henric
Noctua-fläktar är alltså beställda och kommer i slutet av veckan. Söker en temporär lösning tills dess. Och sugen på att pilla lite..*s*
Hade en dataaffär funnits här i skogen hade jag redan haft fläktarna..
Att parallellkoppla fläktarna ger ingen effekt eller?
Märker att de värden på motstånd som behövs inte finns hemma.. Största i arsenalen är 18ohm och det verkar inte förslå..
Perfector skrev:BPM skrev:Perfector
En lösning men knappast en snabblösning..för vem har sådant hemma?
Henric
Noctua-fläktar är alltså beställda och kommer i slutet av veckan. Söker en temporär lösning tills dess. Och sugen på att pilla lite..*s*
Hade en dataaffär funnits här i skogen hade jag redan haft fläktarna..
Att parallellkoppla fläktarna ger ingen effekt eller?
Märker att de värden på motstånd som behövs inte finns hemma.. Största i arsenalen är 18ohm och det verkar inte förslå..
Seriekoppla kan ge den effekt du behöver.
Då sjunker spänningen.
BPM skrev:Jag fastnade lite i motstånd..och tänkte att två parallella borde öka motståndet...och sänka varvet..
BPM skrev:Skumt..
Inga konstiga ljud, det blir inte varmt.. Bara att protect aldrig hoppar ur..
Perfector skrev:BPM skrev:Skumt..
Inga konstiga ljud, det blir inte varmt.. Bara att protect aldrig hoppar ur..
Kan det vara en signalväg som kortar och löser ur?
Jag vet att Monacor hade slutsteg som inte slog till om signalkablarna inte var ok.
Den löste iofs ut om det blir kortis åxå.
Ta ur alla kablar och börja om från början.
Sätt i en sladd i taget och prova att starta slutsteget
NADifierad skrev:Jag hade behållt mini-dsp, och kört på ett steg utan inbyggd DSP.
När man i varierande grad tillämpar dsp på basmodulerna, så ökar man signalens gångtid genom apparaterna. Det betyder att basarna blir mer eller mindre fördröjda i förhållande till topparna. Då kan det vara bra att ha en möjlighet att fördröja topparna, så att man får gångtider som harmonerar med de till basarna.
Den möjligheten förlorar du om du ersätter mini-dsp'n med ett bas-steg, med inbyggd dsp endast för sina egna ingångar.
BPM skrev:Testade att seriekoppla fläktarna..men ingen lösning och tror jag kan ha pajjat något mer (men begriper inte vad.. Har inte rört något annat..)..
Fläktarna startar och snurrar klart långsammare än innan..men fortfarande låter de för mycket för att vara acceptabelt så kopplade ur dem igen.
Typiskt nog verkar något annat ha hänt. Flyttade ner steget på golvet och anslöt signal och högtalare igen men nu släcks aldrig protect-lampan.. Steget startar men lampan som normalt slocknar efter 10s håller sig tänd och det blir inget ljud.
Precis som innan ibland, men utan någon som helst värmeproblematik.
Blir väl att byta steget..men att ersätta 2x1800w i 2ohm (lasten varje kanal driver) blir nog inte billigt..(även om jag säkert skulle klara mig med 2x500 i den aktuella impedansen..)
Ser en knapp på baksidan som heter "Breaker" som borde bryta strömmen men inget händer när jag trycker på den.. Kan den vara boven? Är det säkert att bara koppla förbi den?
BPM skrev:NADifierad skrev:Jag hade behållt mini-dsp, och kört på ett steg utan inbyggd DSP.
När man i varierande grad tillämpar dsp på basmodulerna, så ökar man signalens gångtid genom apparaterna. Det betyder att basarna blir mer eller mindre fördröjda i förhållande till topparna. Då kan det vara bra att ha en möjlighet att fördröja topparna, så att man får gångtider som harmonerar med de till basarna.
Den möjligheten förlorar du om du ersätter mini-dsp'n med ett bas-steg, med inbyggd dsp endast för sina egna ingångar.
Njae.. Gör jag det? Har ju en bioreceivers subutgång som signal och fördröjning kan jag göra där. Använder inte heller filter i minidsp utan den plockar det sista som antimode lämnar och sedan ren LT.
BPM skrev:Beställde ett iNuke 3000.. Inte lika kraftigt som Alto men med en vikt på 5kg istället för 25 och ett smidigare format så får man ta det. För mitt behov lär effekten räcka och bli över i alla fall.
Steget är inte hemma ännu men var i alla fall inne på Kjell idag och hämtade speakon-kontakter (aldrig använt.. Ingen aning om hur de ska kopplas och behöver få in dubbla kablar i varje kontakt..) och något jag läst ska vara en absolut nödvändighet med dessa steg: En tystare fläkt! Blev en Noctua NF-R8 Redux.. (lyckades stoppa ordern på två beställda av samma modell.. När jag ändå var på Kjell så högg jag en över disk nu när jag ändå inte behöver två..)
Bytet ska va rättframt men i Alton hade fläktarna en 2-pin kontakt och bara en röd och en svart kabel. Om det är likadant i iNuke, hur kopplar jag då in fläkten? Min Noctua har 3st kablar..
Klippa och skarva begriper jag, men har en svart, en gul och en röd. Funkar fläkten med bara gul eller röd inkopplad ihop med svart, och spelar det i så fall någon roll vilken jag väljer?
BPM skrev:Vill någon ha ett Alto Mac 2.4 förresten är det bara att hämta. Kan ju vara ett enkelt fel för den med mer förstånd än jag, och annars kanske delar kan behövas. Finns ju t.ex en trafo storlek gjutjärnspanna i diameter (svintung) som kanske kan användas till något.
Steget startar som det ska men släcker som sagt inte protect-lampan och släpper inte ifrån sig ljud..
BPM skrev:"darkg"
Tackar!
"Perfector"
Finns verkligen inga firmor häromkring som skulle kunna titta på steget och att frakta runt på 25kg steg känns inte roligt..
Det har gjort utmärkt service, men kostade inte mer än dryga 5k nytt och är ett antal år gammalt så det har s.a.s betalat sig med råge.
Känns bra att gå över till något mer strömsnålt och smidigt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster