Projekt JBL Kebnekaise

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

rajapruk

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2017-04-05 10:45

Evil_Homer skrev:Docka dämpningen mot kanten lät ju inte dumt alls!
Kanske att man snor den idéen! 8)

Jag har fått massa fina hjälpmedel till låns, limknektar, kexmaskin osv osv, men ett bra tag har det inte funnits någon bygglust alls, knappt musikintresse heller, husrenoveringen har tagit all tid och ork.

Nu har vi dessutom möblerat om så burkarna får inte plats brevid tv, men kanske att lilleman skulle kunna ha dom på sitt rum då :P

Sno på du, det är open source! Kul att du gillade idén.
Hoppas tiden och orken återkommer.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-04-05 12:52

Jo, precis. Det är dags att lyfta på röven Elake Homer. Sluta impregnera soffan med rumpluft och börja producera sågspån i stället.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-04-05 14:57

Adhoc skrev:Jo, precis. Det är dags att lyfta på röven Elake Homer. Sluta impregnera soffan med rumpluft och börja producera sågspån i stället.

Här kastas det stenar i glashus...! Får se vem av oss tre som får något ljud ur skällan först, och vilket år det blir.

Evil_Homer, vad är det för grejer du tänker/tänkte bygga, finns det beskrivet någonstans? Hade varit kul att se. Har jag drömt SEOS-15 med BMS-driver och nån 12" woofer? 2-vägs? Passivt eller aktivt delad?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-04-05 23:19

rajapruk skrev:
Adhoc skrev:Jo, precis. Det är dags att lyfta på röven Elake Homer. Sluta impregnera soffan med rumpluft och börja producera sågspån i stället.

Här kastas det stenar i glashus...! Får se vem av oss tre som får något ljud ur skällan först, och vilket år det blir.

Evil_Homer, vad är det för grejer du tänker/tänkte bygga, finns det beskrivet någonstans? Hade varit kul att se. Har jag drömt SEOS-15 med BMS-driver och nån 12" woofer? 2-vägs? Passivt eller aktivt delad?

App, app, app! Illa riktad pajkastning där. -Jag har ju redan ljud ur 3 färdigbyggda burkar medans ni inte hunnit få på er snickarbrallorna ens. Framtida mål är att få till en stram, sömlös integration i delningen mellan midbas och AMT-hornet. Med mekaniskt filter (googla! :wink: ) behövs utlånta limknektar och kexmaskin i retur från E Homer, det säger sig självt. AMT:en har dessutom högre verkningsgrad än midbasen och behöver strypas några dB, då behövs tving att dra åt med i det mekaniska filtret.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-04-06 10:54

rajapruk skrev:

Det skall byggas frontar samt center, samtliga med AE TD15M, Seos 15 + B&C DE250. Passivt är tanken, allt enligt Waslos förslag.
Ska förhoppningsvis räcka för mina behov 8)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-04-06 10:57

Adhoc skrev:
rajapruk skrev:

App, app, app! Illa riktad pajkastning där. -Jag har ju redan ljud ur 3 färdigbyggda burkar medans ni inte hunnit få på er snickarbrallorna ens. Framtida mål är att få till en stram, sömlös integration i delningen mellan midbas och AMT-hornet. Med mekaniskt filter (googla! :wink: ) behövs utlånta limknektar och kexmaskin i retur från E Homer, det säger sig självt. AMT:en har dessutom högre verkningsgrad än midbasen och behöver strypas några dB, då behövs tving att dra åt med i det mekaniska filtret.

:roll:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-04-06 11:57

Adhoc skrev:
rajapruk skrev:

Utan att googla vågar jag påstå att dubbelkonelement delar med mekaniskt delningsfilter mellan ytter och innerkon.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-04-06 13:27

Evil_Homer skrev:Det skall byggas frontar samt center, samtliga med AE TD15M, Seos 15 + B&C DE250. Passivt är tanken, allt enligt Waslos förslag.

Coolt. Jag vet inte så mycket om dessa grejer, men känns "helrätt" ändå :)
SEOS-hornet ser ju ut att sprida väldigt fint.

Har du tänkt bygga in hornet i lådan, eller ha de löst uppe på som jag? Det blir ju nästan identiska lådor vi skulle kunna använda isf, kanske? Då återstår ju bara att förklara för Adhoc hur fel ute han är med sina AMT-dragspel/hörlurar, så att vi tre tillsammans kan köra samma lådor! ;)

Eller så kan vi få ett bättre pris av Aerob vid tillverkning av flera lådor.

Eller så bygger du lådor till mig också när du ändå håller på. Barnrummet i ditt hus behöver dynamiskt ljud, det vet du!! ;)

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-04-06 13:37

Adhoc skrev: Med mekaniskt filter (googla! :wink: ) behövs utlånta limknektar och kexmaskin i retur från E Homer, det säger sig självt. AMT:en har dessutom högre verkningsgrad än midbasen och behöver strypas några dB, då behövs tving att dra åt med i det mekaniska filtret.

Jag är bara normalbegåvad, så jag fattar inte det där. :roll:

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-04-06 15:37

En ledtråd = :wink:
Imponerande, vad lång du blivit sen sist vi sågs (http://dictionary.cambridge.org/diction ... eone-s-leg)

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-04-06 18:17

Vad tycker ni, ska jag hålla på och jobba mig med viktanpassade vibrationsdämpande fötter, och grejer?
Eller bara dra på de gummifötter jag har liggandes?
https://www.thomann.de/se/adam_hall_491 ... s_pack.htm

Kommer det göra någon praktisk skillnad på dessa tunga högtalare tro? De kommer ju vara helt dämplimmade med.

Greg Timbers förordar hård koppling till golvet, á la spikes. Det blir bättre transienter i basen då säger han. Känns som det går mot den rådande uppfattningen här (inte gjort någon djupare analys av det).
Men de har ju annan golv-typ over-there tror jag. Oftast heltäckningsmatta. Vad som brukar vara under vet jag inte. Kanske spelar in.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-06 19:06

rajapruk skrev:Vad tycker ni, ska jag hålla på och jobba mig med viktanpassade vibrationsdämpande fötter, och grejer?

Kommer det göra någon praktisk skillnad på dessa tunga högtalare tro? De kommer ju vara helt dämplimmade med.

Greg Timbers förordar hård koppling till golvet, á la spikes. Det blir bättre transienter i basen då säger han. Känns som det går mot den rådande uppfattningen här (inte gjort någon djupare analys av det).
Men de har ju annan golv-typ over-there tror jag. Oftast heltäckningsmatta. Vad som brukar vara under vet jag inte. Kanske spelar in.

Klart du skall ha viktanpassade färilafötter! Det har jag under mina stenisar och det är mätbar förbättring mot stum koppling - och de bör väga mer än dina.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-04-06 20:07

Nattlorden skrev:
rajapruk skrev:Vad tycker ni, ska jag hålla på och jobba mig med viktanpassade vibrationsdämpande fötter, och grejer?

Klart du skall ha viktanpassade färilafötter! Det har jag under mina stenisar och det är mätbar förbättring mot stum koppling - och de bör väga mer än dina.

Har du länk?
Jag vill ha fötter som sitter fast bra, helst fastskruvade.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-04-06 20:19

Jag tillhör också mjukfotsförespråkarna, tycker dock du kan skjuta på funderingarna. För att dom ska fungera som tänkt, behöver du veta viktfördelningen (tyngdpunkten) för lådan med elementet på plats och hornet ställt ovanpå. Den vet du ju inte än. Fötterna från Thoman och nuvarande lådtänk ger dig möbleringsvänlighet och ger inte skrapmärken i golvet men som fötterna verkar vara från bilden, blir högtalaren relativt sett alldeles för lätt och fötterna för styva mot belastningen för att kvala in som "mjukfot", om det är ordentlig avisolering mot omgivningen (golvet) som är målet. Fötterna ska vara placerade på rätt ställen och om det är tillskurna kuddar kan dom behöva vara olika stora.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-06 20:26

Dörrstoppar, 30 x 30 mm.
2 i framkanten och 1 mitt i bak så hittar högtalaren själv balansen även på ojämnt golv.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-04-06 20:36

Dom är också "möbleringsvänliga" men ger inget av "seriöst mjukfotstänk", om man då menar avkoppling mot golv så lågfrekventa vibrationer inte går vidare. (Thomas Jouanjean på Northward Acoustics beskriver en del här: http://prorecordingworkshop.lefora.com/ ... OZ1z4jhA2w )

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-06 20:41

Man skruvar inte fast Sonic Designs fötter. Huruvida man kan limma eller sätta dubbelhäftande på dem finns det andra som kan svara bättre på.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-04-06 22:06

rajapruk skrev:
Evil_Homer skrev:Det skall byggas frontar samt center, samtliga med AE TD15M, Seos 15 + B&C DE250. Passivt är tanken, allt enligt Waslos förslag.

Coolt. Jag vet inte så mycket om dessa grejer, men känns "helrätt" ändå :)
SEOS-hornet ser ju ut att sprida väldigt fint.

Har du tänkt bygga in hornet i lådan, eller ha de löst uppe på som jag? Det blir ju nästan identiska lådor vi skulle kunna använda isf, kanske? Då återstår ju bara att förklara för Adhoc hur fel ute han är med sina AMT-dragspel/hörlurar, så att vi tre tillsammans kan köra samma lådor! ;)

Eller så kan vi få ett bättre pris av Aerob vid tillverkning av flera lådor.

Eller så bygger du lådor till mig också när du ändå håller på. Barnrummet i ditt hus behöver dynamiskt ljud, det vet du!! ;)

Hornet ska ligga löst uppe på lådan, så sett kommer dom likna varandra :)
Mina är nog lite större volymmässigt om jag kommer ihåg rätt, men kanske att Adhoc ska få skissa om min låda nu igen nu när jag såg din finurliga lösning med att att "docka dämpet"

Jag ska allt bygga själv, någon dag 8)

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-04-07 14:47

Nattlorden skrev:

Vad är det du mäter som blir bättre?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-04-07 15:19

rajapruk skrev:
Adhoc skrev:Du kan räkna ut elementets volym med hjälp av programmet i den här länken.:
https://www.diyaudioandvideo.com/Calcul ... Help.aspx/

Tack!

3.64L säger den. Jag hade all information den behövde.

Screen Shot 2017-04-03 at 00.17.10.png

lite sent men frågan tar konan någon volym då det är baksidan på den.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-04-07 22:40

Jag tycker att du skall testa själv när grejorna står där, ingen vet innan vad som verkligen blir bäst hos just dig. Min erfarenhet är att det är underlagsberoende vad som passar. Spikar är dock inte med ibland mina val men väl både hårda och mjuka fötter.

/Harryup

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-04-08 08:17

Jag kommer prova mjuka viktanpassade fötter på slutet, när jag vet slutvikten. Aldrig provat sådana.
Jag tror själv att det finns både fördelar och nackdelar, som får olika stor påverkan beroende på aktuell golvkonstruktion.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-04-09 17:08

Ja, man kan tro jävligt många saker.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-04-09 17:59

paa skrev:
Michael skrev:Du har tänkt noll mm dämplim?

Speca hundradels millimeter känns lite så och så. Bättre ange toleranser.

//Michael

Dämplimmet är vattenbaserat, och man lägger på ca 1 mm med spackelspade, men sedan suger limmet in i plattorna och därefter avdunstar vattnet så limskiktet blir väldigt tunt när det torkat.

Om det sjunker ihop till noll så gör det nog inte så mycket nytta, då skulle man kunna köra med vanligt trälim istället. Vad man bör räkna med beror på. Om detta mått påverkar storlek på stag (eller liknande inuti lådan) så kan det bli hel galet att räkna med noll. Stag bör i många fall ha lite minus tolerans. Om limmet byggs på för passningen, så kanske det inte går att klämma ihop lådan. Jag kollade vad jag räknade med i Mina blå och det var visst 1 mm, men jag tänkte kanske inte så mycket på det.

Jag kollade på två bitar, kommer åt i diskantlådorna där jag använde spillbit som stag. Jag mäter 32,5 - 32,7 mm.

//Michael

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-04-09 19:31

Michael skrev:Om det sjunker ihop till noll så gör det nog inte så mycket nytta, då skulle man kunna köra med vanligt trälim istället.
//Michael

Hur menar du när du skriver att vitlim skulle vara likvärdigt med dämplim?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-09 20:30

rajapruk skrev:Jag kommer prova mjuka viktanpassade fötter på slutet, när jag vet slutvikten. Aldrig provat sådana.
Jag tror själv att det finns både fördelar och nackdelar, som får olika stor påverkan beroende på aktuell golvkonstruktion.

Vad tror du det finns för nackdelar?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-04-09 20:43

IngOehman skrev:
rajapruk skrev:Jag kommer prova mjuka viktanpassade fötter på slutet, när jag vet slutvikten. Aldrig provat sådana.

Vh, iö

Såhär skriver Greg Timbers (som jag har väldigt stor respekt för) angående JBL 4367 Studio Monitor (som är en högtalare som liknar den högtalare som denna tråd handlar om):
You will eat the bass kick immediately if any enclosure movement is allowed. The woofer kicks really hard and if any energy is consumed moving (rocking) the enclosure due to it not being properly coupled to the floor, you will lose bass kick and impact. The proper use and need for spikes (or equivalent) is not BS. It is based in sound theory and is easily demonstrable

Källa:
http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... post386898

Jag tror därför att en nackdel med mjuka fötter är att man kan "loose bass kick and impact" på denna typen högtalare med låg dynamisk kompression. Jag kan tänka mig att det inte alls är lika märkbart på mer ordinärt dynamiska högtalare. Jag kan också tänka mig att heltäckningsmatta eller inte spelar roll. Greg har, likt många amerikaner, heltäckningsmatta i sitt vardagsrum.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-04-09 21:16

paa skrev:Hur menar du när du skriver att vitlim skulle vara likvärdigt med dämplim?
Om dämplimmet är så tunnt, alltså typ noll millimeter (inte ens en tiondels mm), så tror inte jag det gör någon nytta. Sitter mdf skivorna ihop med varandra utan något skikt av lim, så tror jag det kvittar om det är trälim eller dämplim som sugits in i skivorna. Tanken (tekniken) med dämplim är att det är ett skikt mellan skivorna. Skivorna skall inte sitta stumt ihop. ...men nu tror jag vi är medvetna om det. Jag reagerade dock, för en som inte är insatt så kanske detta inte är självklart. Därav min ursprungliga fråga. För limma med vanligt trälim och limma med dämplim måste göras olika och ger olika tjocklek.

//Michael

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-04-09 22:16

rajapruk skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

Såhär skriver Greg Timbers (som jag har väldigt stor respekt för) angående JBL 4367 Studio Monitor (som är en högtalare som liknar den högtalare som denna tråd handlar om):
You will eat the bass kick immediately if any enclosure movement is allowed. The woofer kicks really hard and if any energy is consumed moving (rocking) the enclosure due to it not being properly coupled to the floor, you will lose bass kick and impact. The proper use and need for spikes (or equivalent) is not BS. It is based in sound theory and is easily demonstrable

Källa:

Jag tror därför att en nackdel med mjuka fötter är att man kan "loose bass kick and impact" på denna typen högtalare med låg dynamisk kompression. Jag kan tänka mig att det inte alls är lika märkbart på mer ordinärt dynamiska högtalare. Jag kan också tänka mig att heltäckningsmatta eller inte spelar roll. Greg har, likt många amerikaner, heltäckningsmatta i sitt vardagsrum.

Jag tror att det är visat att högtalare står stillare med typ sd än med spikes.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-04-09 22:21

rajapruk skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

Källa:

Vilket jökla påhitt :D :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum