Rydberg skrev:Nattlorden skrev:Rydberg skrev:Vad märkligt! Jag trodde RS2000 spelade i en annan liga än NAD208. Nåväl, nya ägaren verkar supernöjd och slängde ut sina gamla 1090
Han är kanske ovanligt okänslig för placebo?
Jag tror snarare det är något annat som sätter gränserna för hörbarhet faktiskt eller att han inte undersökt saken noggrant helt enkelt. Givet diskussionen vi hade ca 2010 (NAD208 vs 28B-SST) hade det ju ävet varit en grav prestigeförlust att säga att han hörde skillnad så svaret var naturligtvis 100% väntat. Hifisverige är förövrigt rätt roligt, på andra forum diskuterar man skillnaderna på plätteringen på WBT-rcakontakter och hur olika de låter och på faktiskt insinuerar man att den hörbara skillnaden mellan NAD 208 och en cost-no-object-förstärkare skulle vara placebo. Känns som att detta mönster går att återfinna i vårt samhälle, det bli mer och mer polarisering med uppfattningar som mer liknar religion (på båda sidor), konstigt är det.
Jag ser inte vad som är konstigt i det. Han jämför tre steg som alla varit fruktansvärt svåra att detektera i Före/Efter-lyssning, där två av dem lyckades bli det vid vars ett specialfall. Att de vid normalt användande inte skulle gå att skilja är väl inte konstigt, snarare helt logiskt. Jag kan själv inte påstå mig ha hört någon skillnad mellan 208 och 1090 och jag hörde inget vid lyssning på HA's stora som indikerade att jag skulle höra någon skillnad om jag satte in det i systemet här. Sen hade jag gärna haft ett av andra anledningar. Men inte om jag skulle optimera ljudkvalité per krona.