Moderator: Redaktörer
alfasud skrev:ja, som tråden frågar.
alfasud skrev:ja, som tråden frågar.
Nattlorden skrev:alfasud skrev:ja, som tråden frågar.
Att du inte hör var högtalarna står.
PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:alfasud skrev:ja, som tråden frågar.
Det krävs alltså minst två högtalare för att "släpp" ska inträffa?
Nattlorden skrev:PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:
Varför skulle inte en högtalare kunna presentera en ljudbild där den själv inte utmärker sig?
PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:PerStromgren skrev:
Varför skulle inte en högtalare kunna presentera en ljudbild där den själv inte utmärker sig?
Det kanske den kan, jag har bara inte hört det. Jag har bara så svårt att tänka mig en högtalare som man inte direkt kan peka på var den står(*). Har du?
*) Fostex har dock en poäng, en Popbox/OA4/5/6 kanske skulle kunna.
Perfector skrev:Rundstrålande diskanter gör det svårt att peka ut var högtalaren står.
RogerGustavsson skrev:Nattlorden skrev:alfasud skrev:ja, som tråden frågar.
Så tänker jag också. Det kan flera faktorer som hjälper till att göra gör detta, högtalarnas placering i rummet, inbördes avstånd, invinkling, spridning, omgivande väggar och deras beskaffenhet. Inspelningen kvalitet bör heller förglömmas.
Kalejdokom skrev:Jag tror snarare att TS tänker på det här fenomenet:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=93204
PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:PerStromgren skrev:
Det kanske den kan, jag har bara inte hört det. Jag har bara så svårt att tänka mig en högtalare som man inte direkt kan peka på var den står(*). Har du?
Nattlorden skrev:PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:
Inos ambiens2 är jäkligt svår att höra att den ens är igång, speciellt med örat under fullregisterelemetet.
Evil_Homer skrev:Nattlorden skrev:alfasud skrev:ja, som tråden frågar.
Nej det är det inte!
Jag är väl en av dom som använder uttrycket och kan säga att det räcker inte till med att högtalarna inte kan placeras i ljudbilden för att få använda uttrycket.
Det klarar en heldel högtalare av, och det är väldigt få burkar som har "släpp"
Nattlorden skrev:Evil_Homer skrev:Nattlorden skrev:
Nej det är det inte!
Jag är väl en av dom som använder uttrycket och kan säga att det räcker inte till med att högtalarna inte kan placeras i ljudbilden för att få använda uttrycket.
Tycker du ja, för mig händer det inte innan släppet.
Evil_Homer skrev:Jag är väl en av dom som använder uttrycket och kan säga att det räcker inte till med att högtalarna inte kan placeras i ljudbilden för att få använda uttrycket.
rajapruk skrev:För mig är "släpp" nog när det man hör blir en illusion av något annat än det man ser (högtalarna).
Jag upplevde en sorts "släpp" när jag tidskorrigerade elementen i min tvåvägshögtalare med delay på woofern så att de anländer exakt samtidigt till lyssningsplatsen. Kanske kan hörselsinnet identifiera "onaturligheter" i ljudet, och då blir det inget "släpp"? Före tidskorrigeringen upplevdes ljudet komma från högtalarna. Efter tidskorrigeringen blev det en helt annan illusion av verklighet.
Hur lite "högtalare" det låter kanske kan vara en annan förklaring av "släpp".
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 18 gäster