Hifi har länge haft fel image. => minskat intresse

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Hifi har länge haft fel image. => minskat intresse

Inläggav PerStromgren » 2017-04-12 15:23

Johan_Lindroos skrev:Jag har aldrig hittat några "goda" hörlurar, trots att jag letat rätt mycket. Jag tycker de allra bästa hörlurarna har väldigt mycket kvar att önska, jämfört med bra högtalare. T.ex. hamnar ju ljudet inne i huvudet, vilket är ett väldigt stort tillkortakommande. Dessutom är frekvensgången klart undermålig i samtliga lurar jag testat, liksom att de distar friskt vid alltför låga ljudtryck. Har du lyckats hitta några hörlurar du tycker är väldigt bra, på riktigt?

Jag har inte så stora krav och tycker att mina HD600 är bra. Så även mina Quad-högtalare. Men som det lilla testet visar duger de inte till att njuta av musiken jag fick tips om.

Det är dock inget som helst problem för mig personligen, eftersom det inte är "min" musik.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-12 15:28

Johan_Lindroos skrev:Jag har aldrig hittat några "goda" hörlurar, trots att jag letat rätt mycket. Jag tycker de allra bästa hörlurarna har väldigt mycket kvar att önska, jämfört med bra högtalare.

Medhåll igen.
Men du glömde en stor nackdel :wink: - den fysiska upplevelsen av basslag etc uteblir helt.De hörs men känns inte.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-12 15:32

sportbilsentusiasten skrev:
Johan_Lindroos skrev:Jag har aldrig hittat några "goda" hörlurar, trots att jag letat rätt mycket. Jag tycker de allra bästa hörlurarna har väldigt mycket kvar att önska, jämfört med bra högtalare.

Medhåll igen.
Men du glömde en stor nackdel :wink: - den fysiska upplevelsen av basslag etc uteblir helt.De hörs men känns inte.

Har du missat att man skall använda subwoofer till hörlurar?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-12 16:10

Nattlorden skrev:

Medhåll igen.

fast slam är ju över 100Hz = sub hjälper inte

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-12 19:22

Nattlorden skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Medhåll igen.

fast slam är ju över 100Hz = sub hjälper inte

Finns många subbar som har sin övre delning över 100Hz och ingen har en ideal brickwall heller. Så jag lovar den blir fysisk nog att sitta på för dig.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-04-13 07:46

Johan_Lindroos skrev:
DVD-ai skrev:Dåliga inspelningar eller masteingar är helt klart något som förtar mycket.... men med "stor ino" så kom också att jag lättare lyssnar till och enbart njuter av även riktigt kass ljudkvalitet. :)
Det är nästan en av dom mest uppskattade egenskaperna hos pi60 och upp, att allting går att lyssna på för det blir inte jobbigt, det låter bara dåligt men ärligt.
befriande!

Tack för ett insiktsfullt inlägg som jag håller helt med dig om. :) Alla som gnäller på dåliga produktioner har helt enkelt för dålig ljudåtergivning. Man måste dock inte ha Ino-högtalare, det räcker med über-klasse.

1000% riktigt.

PS
Det är för mycket gnäll på andra personer...prylar...inspelningar...rent generellt. När det egentligen handlar om egna tillkortakommanden.

Å ena sidan kan jag hålla med om att de flesta anläggningar är för mycket prestanda-propp, men å andra sidan hävdar jag att det är extremt få inspelningar som inte skulle kunna göra musiken och musikerna bättre rättvisa. Överdriven dynamikkomprimering är en brist, men det finns många andra minst lika tråkiga brister.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-04-13 13:53

Medhåll igen.

Med de här så känns basen om man drar på lite 8) . https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2760822
Jag köpte 3 st par för att reserv om de skulle gå sönder, så mycket gillar jag dem. Har lyssnat på en hel del lurar och då även upp i högre prisklasser, men så mycket bättre blir det inte när man tänker på helheten utan det blir oftast bara mer fokus på diskantåtergivningen (High End fnissel i mina öron) när det drar iväg kostnadsmässigt. De här lurarna låter mer åt hållet som högtalare gjorde förr (stora högtalare) dvs. högtalare med mer fyllig botten. Men gillar man inte ett ljud med fyllig botten så kan man hoppa dem direkt då de flesta nog skulle kalla den bastunga, jag tycker bara att det är roligare att lyssna när det lutar åt det hållet än motsatta.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-13 20:30

Vadå fel image? Jag förstår inte.
Bilagor
Audiophiles+be+like_b5628b_5887444.jpg
Audiophiles+be+like_b5628b_5887444.jpg (115.9 KiB) Visad 5798 gånger
Audiophile-Speakers-363x500.jpg
Audiophile-Speakers-363x500.jpg (56.84 KiB) Visad 5798 gånger
phones_float.jpg
phones_float.jpg (58.8 KiB) Visad 5798 gånger
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-04-13 20:32

Haha fy fan :lol:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-04-14 00:10

cameltoe skrev:Vadå fel image? Jag förstår inte.

De där e ju värre än min Coconutsnok!!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-04-17 22:20

Man var ju tvungen att börja lyssna på te.x mp3, hur skulle det se ut om alla sprang runt med en kärra med ett elverk och en vinylspelare på och sen hörlurar på öronen :) :wink:

Spotify går 99% av min musik genom och jag tycker det låter bra, det gör förmodligen de flesta andra också.. man är liksom beredd att offra "det där lilla extra" (som jag som 90talist knappast förstår vad det är för något), nyckelordet är väl bekvämlighet, man har hela sin spellista på mobilen te.x. Vet inte hur många artister som en släpps på platta idag? de stora inkluderade.
Framtiden är inte att sitta och snurra på en vinylskiva eller cd-rom och jag har svårt att tro att det alltid kommer vara det som låter bäst!

De som är intresserade av "hifi" (i min värld dyra stereoprylar som spelar bra ljud) köper ju "bra" högtalare och dom som inte är så intresserade köper bara en "vanlig" stereo, så har det väl alltid varit?
Omsättningen på hifiklubben har ju stigit för varje år vad jag kan se.. Är inte hifi större nu än det någonsin varit? Eller vad är hifi för er? Jag tror bara att utvecklingen av all musik, inklusive MTV har knuffat hifi i rätt riktning, allt utvecklas, köper ni spotify premium så kan ni till och med switcha upp ljudkvallitén ett snäpp har jag för mig.

I min umgängeskrets / livet runt omkring mig tycker jag att fler och fler blir mer måna om att ha en bra stereoanläggning.

Jag lyssnar mycket på trance, techno osv, går på stora event med (för oss) kända Djs och här är det mycket viktigt med ljudet, alltid varit.. Eventen man är på skyltar alltid med vilket ljudsystem man har, främst ska det ju då skulle spela riktigt högt med riktigt mycket bas utan att överrösta toppar/middar och så rent som möjligt (annars får man ont i öronen). De flesta av "oss" är intresserade av ljud vid sidan om också.

Här är ett event jag var på nydligen, finns inte mycket som slår känslan av denna musiken till ett riktigt bra ljudssytem.. man blir galet imponerad, så mycket detaljer som gömmer sig i bakgrunden :)

Ska nämna såhär i efterhand att jag ser en hifi intresserad person som en person som är intresserad av musik/stereo i allmänhet, svävade kanske iväg från ämnet lite granna men eftersom att det är ett så stort sådant så finns det ju många svängar att ta ut i och diskutera :)
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-04-17 23:38

Förstår varför du är ute efter ett par RF7 ii, klippt och skuren till sådan musik i mina öron. Låten på länken är asbra i mina öron, vet du vad artisten 2 minuter in den heter.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Tell

Inläggav Tell » 2017-04-17 23:52

dawelito skrev:I min umgängeskrets / livet runt omkring mig tycker jag att fler och fler blir mer måna om att ha en bra stereoanläggning.

Jag lyssnar mycket på trance, techno osv, går på stora event med (för oss) kända Djs och här är det mycket viktigt med ljudet, alltid varit.. Eventen man är på skyltar alltid med vilket ljudsystem man har, främst ska det ju då skulle spela riktigt högt med riktigt mycket bas utan att överrösta toppar/middar och så rent som möjligt (annars får man ont i öronen). De flesta av "oss" är intresserade av ljud vid sidan om också.

Här är ett event jag var på nydligen, finns inte mycket som slår känslan av denna musiken till ett riktigt bra ljudssytem.. man blir galet imponerad, så mycket detaljer som gömmer sig i bakgrunden :)
https://www.youtube.com/watch?v=AluHfG67yZM

Ska nämna såhär i efterhand att jag ser en hifi intresserad person som en person som är intresserad av musik/stereo i allmänhet, svävade kanske iväg från ämnet lite granna men eftersom att det är ett så stort sådant så finns det ju många svängar att ta ut i och diskutera :)

Skrev väl nåt lite liknande på nån sida sen att trance o techno-folk ofta är rätt ljudbögiga av sig :) Finns mycket musik inom dom genrarna som låter riiiktigt fint. Dock finns det förståsigpåare där också, som ja gärna skyltar med vilket ljudsystem dom har men som inte fattar alls om grejen med akustik. Vet inte exakt vilken del av techno/trance-delen du hänger i, men jag har varit i rätt många lokaler som gjort att musiken låtit skit fast där arrangörer säger att det låter bra "för det är ett bra ljudsystem ju!". Dock blir det ju betydligt bättre om somrarna när dom tar ut högtalarna i skogen istället ^^

FBK skrev:Förstår varför du är ute efter ett par RF7 ii, klippt och skuren till sådan musik i mina öron. Låten på länken är asbra i mina öron, vet du vad artisten 2 minuter in den heter.

Highlight Tribe - Free Tibet, fast nån remix av den låter det som :)

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-04-18 07:45

dawelito skrev:...
Spotify går 99% av min musik genom och jag tycker det låter bra, det gör förmodligen de flesta andra också.. man är liksom beredd att offra "det där lilla extra" (som jag som 90talist knappast förstår vad det är för något),...

"Problemet" är väl just det. 99% av magin, artisteriet, känslan i musiken göms i den där sista 1%... De basala delarna av musiken fångas kanske även av komprimerade distributionsformat? Har man vant sig vid att höra även det som finns i den sista %-en så ter sig mp3 ofta lite torftigt. Är man van vid att lyssna på musik genom mp3-filter så lär man sig säkert ohöra formatbristerna, men dessvärre är det nog inte bara det man missar.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-04-18 10:34

Det största ljudmässiga problemet med Spotify för min del när det gäller lite äldre pop/rock är inte snålkodningen utan att de äldre och bättre ljudande utgåvorna ofta saknas och är ersatta med ommastrade utgåvor som låter sämre (men starkare) eller re-mixar som låter helt annorlunda än det som en gång skapades av artisten/producenten. -Ofta finns där bara de utgåvorna som jag inte letar efter.
I vissa fall har skivbolagen inte gett ut något ommastrat och då är det den gamla mastringen som finns tillgänglig. Då kan det låta så bra!

I mina öron spelar den där lilla påverkan som snålkodningen ger ingen roll när ommastringarna ofta låter så väldigt mycket sämre.
Troligen skulle jag ha väldiga problem att peka ut snålkodat/icke snålkodat i betalläget, medan det inte sällan är direkt ansträngande att stå ut med ommastringarna/remixarna.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-18 11:23

Håller med om det där.

Håller även med om några saker som "sportbilsentusiasten" och "i" skrivit i tråden.

- - -

Sammanfattnkngsvis är min uppfattning om problemet i HiFi- branschen totalt motsatt TS' och de flesta andras som skrivit i tråden.

Det är just den sönderkomprimerade och kommersiella musiken som kommit in i HiFi-världen och gjort att begreppet HiFi i sådan hög grad blivit meningslöst.

Just mässjazz är möjligen ett bidragande problem (sådan kan jag i stort sett vara utan) men musik som klassisk musik och annan akustisk musik, för att inte tala om techno/house/trance... som i sina bästa stunder är den musik som ställer de högsta krav på anläggningen, är sådan musik där anläggningen spelar roll. Framförallt underground-musik i techno/house/trance genrena låter påfallande ofta enastående bra, och är dessutom ofta mycket roligare musik än sönderkommersialliserad eurotechno.

HiFi-branschens stora misstag är, som jag ser det, att de glömde bort ljudkvalitet, vilket är det enda (möjligen utöver prestige...) som kan entusiasmera människor att lägga resurser på anläggningen. HiFi-branschen gjorde just det som TS antyder att de inte gjorde men borde ha gjort - bytte inriktning från hög fidelitet till "apparatur för att spela kommersiell smörja".

Klassisk musik är tidlös och människor är inte genetiskt signifikant annorlunda idag än för 40-50 år sedan. Unga av idag behöver bara inspireras. Visst finns det människor som kanske inte är mottagliga för klassisk musik, men de flesta som inte lyssnar på klassisk musik gör det inte för att de inte vet vad de går miste om. De har inte fått uppleva det, de har inte suttit och avnjutit Stravinskys våroffer eller Debussys tre nocturner, live.

Hela kulturlivet har gått samma väg. Idag har en normal kulturperson i urban miljö tappat bort den klassiska musiken. När kontrapunkt återintroduceras så är det inte längre ett renodlat musikprogram, trots att det behöver vara det mera än någonsin...

- - -

Kort sagt - HiFi-världen borde omfamna och återintroducera ett fokus på den musik som verkligen gynnas av hög fidelitet. Den som gör att anläggningen blir värd sin vikt i guld. Självklart är den fallande ljudkvaliteten på majoriteten av kommersiell musik de senaste 30 åren ett stort problem, men inte ett som hifi-branschen själv kan lösa.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-18 11:54

dawelito skrev:Omsättningen på hifiklubben har ju stigit för varje år vad jag kan se.. Är inte hifi större nu än det någonsin varit? Eller vad är hifi för er?

Och vad säljer de?
Mest TV o allehanda lo-fi. Inte hifi-prylar.
Bara att titta in i butiken så ser du vad som säljer.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2017-04-18 12:00

Ingvar nämnde Vårfoffer, kan lämpligen avnjutas nu på Torsdag kl 19.00 på Stockholms konserthus. :D
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-18 12:00

IngOehman skrev:HiFi-branschens stora misstag är, som jag ser det, att de glömde bort ljudkvalitet, vilket är det enda (möjligen utöver prestige...) som kan entusiasmera människor att lägga resurser på anläggningen. HiFi-branschen gjorde just det som TS antyder att de inte gjorde men borde ha gjort - bytte inriktning från hög fidelitet till "apparatur för att spela kommersiell smörja".

Det är tyvärr inte branschen som styr konsumenterna, det är tvärt om.

Det finns massa bra hifi-utrustning att köpa, ändå fylls Applebutikerna av MASSA folk medan hifibutikerna är närmast tomma. Hur förklarar du det?
Nej, konsumenterna vill ha något annat idag (se mina tidigare inlägg)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-18 12:16

Hur hifi-butikerna väljer att visa/demonstrera de apparater/anläggningar de säljer är VERKLIGEN något de kan välja!

Sen tycker jag inte detta handlar om att styra, det handlar om att öppna dörrarna till upplevelsernas möjligheter!

Attityden "vi kan inget göra då det är konsumenterna som styr branschen" är uppgiven och defaitism av värsta slag. Det är den attityden som gjort att HiFi-branschen håller på att förlora just det som den borde hålla högst - sin roll som de som visar varför hög fidelitet är fantastiskt!

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2017-04-18 12:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-04-18 12:28

IngOehman skrev:Attityden "vi kan inget göra då det är konsumenterna som styr branschen" är uppgiven och defaitism av värsta slag. Det är den attityden som gjort att HiFi-branschen håller på att förlora just det som den borde hålla högst - sin roll som de som visar varför hög fidelitet är fantastiskt!

Jo, jag håller med. Har du några konkreta förslag tror jag att de är idel öra!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-18 12:54

Första steget är väl att se till så att alla som jobbar i affären är hifi-entusiaster mera än säljare.

Historielöshet är kanske den största hotet, eftersom en historielös säljare inte har något att ge en historielös kund. Den som visar apparaterna får inte tro att det inte kan bli bättre än det blir när man spelar majoriteten av den kommersiella smörjan som dominerar*.

En högklassig anläggning är självsäljande om den demonstreras så att man får förstå vilka upplevelser man (tillsammans med lämpliga fonogram och videogram) faktiskt kan få med sig hem.

Vh, iö

- - - - -

*Missförstå mig inte, även kommersiell sönderkomprimerad smörja låter som bäst i en i sanning bra anläggning, men det visar inte anläggningens potential.
Senast redigerad av IngOehman 2017-04-18 13:19, redigerad totalt 1 gång.

JM

Inläggav JM » 2017-04-18 13:16

IngOehman skrev:Första steget är väl att se till så att alla som jobbar i affären är hifi-entusiaster mera än säljare.

Historielöshet är kanske den största hotet, eftersom en historielös säljare inte har något att ge en historielös kund. Den som visar apparaterna får inte tro att det inte kan bli bättre än det blir när man spelar majoriteten av den kommersiella smörjan som dominerar*.

En högklassig anläggning är självsäljande om den demonstreras så att man får förstå vilka upplevelser man (tillsammans med lämpliga fonogram och videogram) faktiskt kan få med sig hem.

Vh, iö

- - - - -

*Missförstå mig inte, även kommersiell sönderkomprimerad smörja låter som bäst i en i sanning bra anläggning, men det visar inte anläggningens potential.

Expediering är ingen försäljning.
Ingenting säljer sig själv!
Alternativ handlingen avgör om försäljning eller ej.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-18 13:21

Läs det jag skrev igen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-18 13:21

IngOehman skrev:Hur hifi-butikerna väljer att visa/demonstrera de apparater/anläggningar de säljer är VERKLIGEN något de kan välja!

Sen tycker jag inte detta handlar om att styra, det handlar om att öppna dörrarna till upplevelsernas möjligheter!

Attityden "vi kan inget göra då det är konsumenterna som styr branschen" är uppgiven och defaitism av värsta slag. Det är den attityden som gjort att HiFi-branschen håller på att förlora just det som den borde hålla högst - sin roll som de som visar varför hög fidelitet är fantastiskt!

Du har rätt i detta, men att ge upp skrev jag inte.
Däremot behöver man inse vad kunderna vill ha idag. Enkelhet, mobilitet mm och göra produkter som möter dessa behov.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-18 13:34

Håller inte med.

Vill man att riktig HiFi skall komma tillbaka så behöver man ignorera vad kunderna vill ha (eller tror att de vill ha) och visa dem hur mycket bättre saker det finns/hur mycket större upplevelser som går att åstadkomma.

När man lyssnar på kunder för att tillgodose deras önskemål så begränsar man sig till små ambitioner. Vad spelar det för roll vad någon tror är den ultimata upplevelsen om de inte vet gränserna?

- - -

Just det du beskriver - att lyssna på kunderna och ge dem enkla bärbara apparater - är ju vad branschen har gjort, och det var just det som dödade de riktiga HiFi-anläggningarna. Och när alla har glömt bort vad som går att få uppleva så kommer det inte tillbaka så lätt. Att loudness war ställt till det ytterligare gör att vägen tillbaka bara blir längre och längre.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2017-04-18 13:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-18 13:42

Länge leve HPD-anläggningen. (Hop plockade delar)
Jag har nog aldrig hört en anläggning som gjorts av en enda tillverkare som låtit lika bra som en man plockar ihop själv, men det är jag det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-18 13:54

Perfector skrev:Länge leve HPD-anläggningen. (Hop plockade delar)
Jag har nog aldrig hört en anläggning som gjorts av en enda tillverkare som låtit lika bra som en man plockar ihop själv, men det är jag det.

Prova ett fullt Steinway Lyngdorf-system då.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-18 14:16

Nattlorden skrev:
Perfector skrev:Länge leve HPD-anläggningen. (Hop plockade delar)

Prova ett fullt Steinway Lyngdorf-system då.

Det faller som alltid på högtalarna som jag bygger själv och som då är absolut anpassade till mina öron och mina behov.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-18 14:27

IngOehman skrev:Just det du beskriver - att lyssna på kunderna och ge dem enkla bärbara apparater - är ju vad branschen har gjort, och det var just det som dödade de riktiga HiFi-anläggningarna. Och när alla har glömt bort vad som går att få uppleva så kommer det inte tillbaka så lätt. Att loudness war ställt till det ytterligare gör att vägen tillbaka bara blir längre och längre.

Musikkonsumtionen är högre än någonsin, samma med filmtittandet.
Varför finns det då inte större sug efter hemmaHIFI och hemmabio enl dig? Mitt svar har du redan.

digitalkameran kom...Kodak tyckte att "skitkass bild med digital, nää analog med film är helt överlägset"
iPhone kom...Nokia tyckte att "skitkass att ringa från, kass rent allmän"
Många sa, visar man bara konsumenterna en VERKLIGT bra kamera (o deras bilder) och en VERKLIGT bra telefon så kommer de köa för att köpa analog kamera och Nokiatelefoner"

Hur gick det?

Näää, kvalitet är helt ute tyvärr. Tillgänglighet o finesser är det alla vill ha

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi