Påverkar ett finmaskigt högtalargaller basåtergivningen?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morgan

Påverkar ett finmaskigt högtalargaller basåtergivningen?

Inläggav Morgan » 2017-04-12 20:10

När jag helt nyligen köpte 8st 12-tummare (Tonegen/NHT 1259) medföljde finmaskiga högtalargaller i metall. Jag har testat att blåsa genom dem, och de utövar ett icke försumbart luftmotstånd. Hörs sådant? Vore det mer gynnsamt att använda grovmaskiga galler? Vad är era erfarenheter? Är det kanske till och med någon som har mätt på saken?
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Påverkar ett finmaskigt högtalargaller basåtergivningen?

Inläggav Perfector » 2017-04-12 20:12

Morgan skrev:När jag helt nyligen köpte 8st 12-tummare (Tonegen/NHT 1259) medföljde finmaskiga högtalargaller i metall. Jag har testat att blåsa genom dem, och de utövar ett icke försumbart luftmotstånd. Hörs sådant? Vore det mer gynnsamt att använda grovmaskiga galler? Vad är era erfarenheter? Är det kanske till och med någon som har mätt på saken?

Ta ett kort och visa oss hur det ser ut.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-04-12 21:02

Hade ett litet finmaskigt galler påverkat mycket hade folk inte byggt halvmetertjocka absorbentväggar för att rå på basen, tänker jag.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-04-12 22:30

>30 % öppen area tror jag mig ha stött på som ljudtransparent när det gäller som skyddsgaller över resistiva absorbenter.

Nu är jag för lat för att grotta mig ned i det men du finner säkert svaret här: http://www.iperf.org/perforating/knowle ... -approach/ Tanka ned handboken från sidan, finns en hel del matnyttigt i den.

Återgå till Teknikforum