Tänker Zlatan o Svanberg på akustiken?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Tänkte Zlatan på akustiken?

Inläggav hifikg » 2017-04-13 10:12

Svante skrev:Det är väl ok att tjäna mycket pengar. Det är bara det att det är fel personer som gör det. För hur mycket är det värt egentligen att sparka tåfjuttar på en boll? Det är ju bara fånigt! :roll:

Om du får tiotusentals människor att betala dig hundratals kronor varje gång du gör det så har det ett visst värde :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
daCapo

Inläggav daCapo » 2017-04-13 11:25

Åja, United spelade väl inte inför tomma läktare när Zlatan var avstängd.....

ante_77

Inläggav ante_77 » 2017-04-14 02:00

daCapo skrev:Åja, United spelade väl inte inför tomma läktare när Zlatan var avstängd.....

Nej, men han är inte heller den enda som har lön.
Pengarna finns bevisligen och är det klubbägare som ska få hela penningen medan spelarna ska få på a-kassa?

Så funkar det.
Use the system or be used by the system

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-14 07:57

Inte en till lönediskussion, suck.
Ni är bara avundsjuka.
Killen är ju värsta (=bra alltså) reklamen för sverige, ändå klagas det?

Tycker fler o fler på forumet klagar nuförtiden. Vad är det som händer??
Missundsamhet o bitterhet är farligt. Tänk på det.

Samtidigt som man hetsar upp sig på Zlatan (o loudness war), verkar man strunta i verkliga problem i samhället :roll:
Ja...jag fattar ingenting.

Kramas mer o gläds åt andra istället :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-04-14 08:49

sportbilsentusiasten skrev:Inte en till lönediskussion, suck.
Ni är bara avundsjuka.

Samtidigt som man hetsar upp sig på Zlatan (o loudness war), verkar man strunta i verkliga problem i samhället :roll:

I second that! :-)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-04-14 08:54

Ni är bara avundsjuka.

I agree!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

JM

Inläggav JM » 2017-04-14 08:56

hifikg skrev:
Ni är bara avundsjuka.

I second that! :-)

Se kreativa möjligheter!
Alla problem kan vändas till möjligheter!

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-04-14 09:10

Tufft att vara Zlatan...
Bilagor
Skärmklipp 2017-04-14 09.08.55.png
Skärmklipp 2017-04-14 09.08.55.png (240.61 KiB) Visad 1805 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-04-14 09:11

Eller inte... (båda rubrikerna från dagens skörd)
Bilagor
Skärmklipp 2017-04-14 09.09.33.png
Skärmklipp 2017-04-14 09.09.33.png (15.82 KiB) Visad 1805 gånger

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-14 09:20

Av alla mål som United gjort, har en spelare gjort nästan hälften...
Sedan är han mästerlig på att passa till andra o ge dem målchanser. Något förvånande de flesta missar. Jag menar att han är världens bästa passare.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-04-14 09:21

Jag vill nog påstå att Zlatan gör ett ganska bra jobb som kändis och förebild för de unga. Man måste ta konflikter, man måste stå upp för sig själv, göra saker för sig och våga vara bäst och vara stolt över sig själv.

Mnja, man kan ju diskutera lönerna, men nog får vi vara glada att han Zlatan investerar cash i Sverige.

Nått som verkligen är ruttet är politikernas löner och att de knappt kan bli arbetslösa.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

JM

Inläggav JM » 2017-04-14 09:38

hifikg skrev:En liten lya i stan, ombyggd och renoverad. Jag hade tagit dit en akustiker. För åtminstone några hundra av kvadratmetrarna. Skönt att lyssna när man inte kör omkring med bilarna i det privata garaget :-)

http://www.expressen.se/leva-och-bo/hemma-hos-5/kandishem/zlatans-och-helenas-nya-lyxhus-ar-fardigt/

Jag ägde en gång en timmerkyrka eller snarare ett större missionshus från 1870-talet!

Akustiken var en av anledningarna att jag la vantarna på objektet. Över 15 m i takhöjd. Stora salen var ca 20 x 15 m i bredd och längd. Träläktare och stora fönster. Ljudet på min bröllopsfest i kyrkan var fantastiskt. Hade via Lodström kommit över 4 stora JBL monitorer som används på Cirkus Kungliga Djurgården. Utan folk i kyrkan var akustiken så där.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-14 09:53

Coolt!!
Var låg den kyrkan?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-04-14 10:21

Elfsberg skrev:...de knappt kan bli arbetslösa.

Inkomstlösa menar du *s*
För arbete är inget krav.
När jag åker ur Riksdagen ska jag ägna mig åt finlyssning och intressanta resor på heltid.

JM

Inläggav JM » 2017-04-14 10:45

sportbilsentusiasten skrev:Coolt!!
Var låg den kyrkan?

I Söderbärke mellan Fagersta och Smedjebacken i södra Dalarna.
Det var gamla släktingar som byggde kyrkan - missionshuset på 1870-talet i revolt mot statskyrkan. Det var lite mindre gamla släktingar som tipsade att församlingen hade dött ut och så sätt blev jag ägare.

Stora lokaler ger kan ge bra ljud till viss musik men inte all. Dagen flerkanalsljud är egentligen bättre i en relativt mindre lokal än än stor som jag ser det. Flerkanalsljudet kan simulera både stora och små rum. Stora lokaler har svårt att simulera små rum.

JM

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-04-14 10:51

Zlatan fick en fråga om han kunde skänka en signerad matchtröja till landslaget för lindrigt utvecklingstörda. Han undrade varför dom skulle ha den. Dom förklarade att dom skulle ha auktion på lite grejor för att förhoppningsvis ha råd att åka till Brasilien till VM. Han ställde direkt upp och betalade hela resan med uppehälle själv. Så reagerade den "dryga" själviska killen.
https://www.fotbollskanalen.se/sverige/tv-zlatan-stottar-landslaget-for-lindrigt-utvecklingsstorda---nu-vi-ett-svensk/

/Harryup

Användarvisningsbild
daCapo

Inläggav daCapo » 2017-04-14 11:05

Ni är bara avundsjuka.

Alltså, visst har Zlatan många gånger imponerat på fotbollsplanen och jag gillar vad han gör där, men till skillnad från många här tycker jag inte att han är så märkvärdig utanför planen..... vilket man naturligtvis kan tycka utan att vara missunnsam.

Idolhysteri ägnade jag mig inte åt ens när jag var liten.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-14 11:40

Men varför bryr du dig om honom överhuvudtaget? Du verkar ju vara besatt av honom. :?

Jag känner inte Zlatan, men om han tjänar mycket pengar så beror det väl på att de som betalar honom tycker att han är värd det. Vad har vi med saken att göra? Det är väl inte Tell och jag som betalar.

Och det där med bostadsyta... Är bostadsyta en bristvara där han bor?

Då får man väl bygga mera. Markyta lär knappast vara en bristvara om han bor någon annanstans än i Monaco eller kanske i Nederländerna. Men oavsett vilket så är rika människors köp av saker något som ÖKAR resurserna för andra, inte tvärtom. Den som säljer ett jättehus för en massa pengar kan bygga något större, till andra.

Missunnsamhet är en kraft som alltsom ofta blockerar logikcentrum i hjärnan. Få saker är mera konstruktivt att befria sig från än just missunnsamhet.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-14 11:57

Harryup skrev:Zlatan fick en fråga om han kunde skänka en signerad matchtröja till landslaget för lindrigt utvecklingstörda. Han undrade varför dom skulle ha den. Dom förklarade att dom skulle ha auktion på lite grejor för att förhoppningsvis ha råd att åka till Brasilien till VM. Han ställde direkt upp och betalade hela resan med uppehälle själv. Så reagerade den "dryga" själviska killen.
https://www.fotbollskanalen.se/sverige/tv-zlatan-stottar-landslaget-for-lindrigt-utvecklingsstorda---nu-vi-ett-svensk/

/Harryup

Visste inte om detta. "Tumme upp"

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-14 12:03

JM skrev:
Var låg den kyrkan?

Det var gamla släktingar som byggde kyrkan - missionshuset på 1870-talet i revolt mot statskyrkan. Det var lite mindre gamla släktingar som tipsade att församlingen hade dött ut och så sätt blev jag ägare.

Stora lokaler ger kan ge bra ljud till viss musik men inte all. Dagen flerkanalsljud är egentligen bättre i en relativt mindre lokal än än stor som jag ser det. Flerkanalsljudet kan simulera både stora och små rum. Stora lokaler har svårt att simulera små rum.

JM

O du sålde den.
Varför då?
Värsta partykåken ju :)
Sämre än brutalstora JBL kan man ju ha :mrgreen:

Flerkanal kan du ha ett litet rum

JM

Inläggav JM » 2017-04-14 12:41

sportbilsentusiasten skrev:
JM skrev:
Var låg den kyrkan?

JM

O du sålde den.
Varför då?
Värsta partykåken ju :)
Sämre än brutalstora JBL kan man ju ha :mrgreen:

Flerkanal kan du ha ett litet rum

Jag sålde inte - jag gav bort kyrkan. Så kan det bli ibland.

JM

Tell

Inläggav Tell » 2017-04-14 13:20

Vafan, vaddå missunna? Visst att han är bra på att sparka boll o att folk roas av det o att han kan få en schysst lön för det, men det finns väl gränser? Eller tycker ni inte det?
O vad ska fyra pers med tusen kvadrat till? Är det inte bostadsbrist i stockholm? Hur många studentlägenheter skulle man inte kunna klämma in där lixom. Men nää, Zlatan är värd ett rum att läsa tidningen i, ett rum att ha sina fotbollsdojjor i, ett rum att spela Candy Crush i, ett rum att pilla navelludd i osv osv. Get my point?
Men visst, jag har inte jättebra koll på Zlatan för jag brukar inte bry mig om sport öht. Men jag har ändå råkat snubbla över klipp där han drygar sig mot folk. T ex nåt där han står o klagar på att en reporter luktar illa. O han gör inte ens nå småhintar om det, utan verkligen tjatar om det på ett lagom drygt sätt. Nej så gör man inte, inte schysst.
O angående hans själviskhet så baserar jag väl mest det på det folk jag känner som kollar på fotboll säger, att han brukar spela väldigt själviskt. Jag litar på dom för dom brukar vara vettigt, men dom kan ju såklart ha fel.

Tycker ändå ni borde se över eran idoldyrkan lite, sånt kan göra en blind. För oavsett hur awesome han är på att hantera bollar (för det är han ju) så är han väl ändå ingen allsmäktig gud som förtjänar allt guld i världen?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-14 15:05

Vad han förtjänar är självreglerande. Han får det som folk är beredda att betala.

Om det han gör enligt dig är omärkvärdigt, varför gör du inte samma sak och blir rik och sen gör det du tycker är rätt med alla dina pengar? Du kommer inte att drabbas av gnäll från mig. De pengar du förtjänat gör du som du vill med. Men kanske kommer du att drabbas av missunnsamhet från andra Tell? Säg i så fall åt dem att de inte har att göra med vad DU gör med de resurser som du själv skapat. Hälsa från mig. :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-14 15:21

Mera specifikt:

Tell skrev:Vafan, vaddå missunna? Visst att han är bra på att sparka boll o att folk roas av det o att han kan få en schysst lön för det, men det finns väl gränser? Eller tycker ni inte det?

Jovisst. Gränsen är vad han lyckas tjäna ihop. Det gäller inte bara honom utan även dig och alla andra.

Tell skrev:O vad ska fyra pers med tusen kvadrat till? Är det inte bostadsbrist i stockholm? Hur många studentlägenheter skulle man inte kunna klämma in där lixom. Men nää, Zlatan är värd ett rum att läsa tidningen i, ett rum att ha sina fotbollsdojjor i, ett rum att spela Candy Crush i, ett rum att pilla navelludd i osv osv. Get my point?

Jag märker att du har en massa åsikter om vad Zlatan skall få och vad han skall göra, men varför har du det? Vad har du med saken att göra?

Tell skrev:Men visst, jag har inte jättebra koll på Zlatan för jag brukar inte bry mig om sport öht. Men jag har ändå råkat snubbla över klipp där han drygar sig mot folk. T ex nåt där han står o klagar på att en reporter luktar illa. O han gör inte ens nå småhintar om det, utan verkligen tjatar om det på ett lagom drygt sätt. Nej så gör man inte, inte schysst.

Håller med. Riktigt svinaktigt beteende. Men knappast nog för att ta ifrån honom bostaden.

Tell skrev:O angående hans själviskhet så baserar jag väl mest det på det folk jag känner som kollar på fotboll säger, att han brukar spela väldigt själviskt. Jag litar på dom för dom brukar vara vettigt, men dom kan ju såklart ha fel.

Det är aldrig en bra ide att lita på tumregler, auktoriteter eller majoriteten. Alla de nämnda har ofta illa fel. På det kommer svårigheten att värdera det man får från dem.

Först när man själv är insatt så kan man bedöma kvaliteten på information man får, och då behöver man inte lyssna på den längre, man vet ju själv, men sin egen kunskap och insikt i sammanhangen som grund.

Bättre att ta sig dit utan omvägar som att tro på något eller någon. Vad skall man med tron till?

Tell skrev:Tycker ändå ni borde se över eran idoldyrkan lite, sånt kan göra en blind. För oavsett hur awesome han är på att hantera bollar (för det är han ju) så är han väl ändå ingen allsmäktig gud som förtjänar allt guld i världen?

Mina idoler inkluderar inga fotbollsspelare, men svaret på din fråga är att han varken har fått allt guld i världen (knappast ens en miljarddel av det) eller att det är din sak att bestämma vad olika människor är värda.

Visst kan man hävda att alla människor har samma människovärde, men människor har olika behov och vilken lön de lyckas skaffa sig märker man ju. Det är vad personen är värd - enligt dem som ger honom pengarna. Varken du eller jag har bodragit till Zlatans lön för jag förmoda. Så vad har vi att klaga på?

Vh, iö

Tell

Inläggav Tell » 2017-04-14 15:55

Orkar tyvärr jag inte quotea o kommentera allt du skriver (har argumenterat för mycket på internet för idag redan :P), men kan väl iaf svara att egentligen anser jag att det här "problemet" är så mycket större än bara Zlatan egentligen. Folk som tjänar apmycket o har det så fantastiskt med sitt överflöda av pengar medans andra inte har nånting alls. Lixom Zlatan är inte en så mycket bättre människa än alla dom andra bara för han är asgrym på bollhantering. T ex alla lärare eller sjuksköterskor jobbar skiten ur sig o räddar liv på människor o utbildar våra barn osv men får ändå en liten fjuttdel av vad en fotbollsspelare tjänar.

O det handlar fortfarnade inte om nåt missunnande, det är bara det att jag inte FÖRSTÅR vad en människa ska med allt sån överflöde till. Jag förstår verkligen inte. Speciellt inte när andra har det så mycket sämre även fast dom också bara kämpar o kämpar med att få ihop sitt liv men allt går skit pga t ex allmän otur med sin lott i livet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-14 16:04

Jag tror jag förstår hur du känner, men jag får en känsla av att du betraktar samhällsmaskineriet på ett sätt som inte stämmer.

Vad folk har är inte en fördelningsfråga, det är en fråga om vad som produceras. Att något har det svårt beror ALDRIG på att någon annan har det bra. Det vill säga ofta är det till och med så att färre har det svårt om fler har det bra.

Det beror på att väldigt många som har det bra har det på grund av att de byggt ett företag som genererar en massa arbetstillfällen och därmed fördelar graserna.

Vissa, som t ex Zlatan, bidrar kanske inte i jättehög grad på det sättet (jag vet inte dock) utan primärt genom att ge underhållning. Men även det kan vara en del av livskvaliteten för dem som tittar på det, och det är ju därför han blir så rikt belönad. Att ta ifrån honom det kan vara samma sak som att ta ifrån honom en viktig del av orsaken till att han blivit det han blivit, och då blir världen fattigare, inte rikare.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-04-14 16:18

Harryup skrev:Zlatan fick en fråga om han kunde skänka en signerad matchtröja till landslaget för lindrigt utvecklingstörda. Han undrade varför dom skulle ha den. Dom förklarade att dom skulle ha auktion på lite grejor för att förhoppningsvis ha råd att åka till Brasilien till VM. Han ställde direkt upp och betalade hela resan med uppehälle själv. Så reagerade den "dryga" själviska killen.

/Harryup

Jo, men fick de någon signerad matchtröja . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-14 16:38

:lol:

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-04-14 17:12

sportbilsentusiasten skrev:

/Harryup

Visste inte om detta. "Tumme upp"

Jo så är det. Jag tänkte skriva detta men ville läsa hela tråden först. Det är heller inte enda gången Zlatan gjort dylika saker. . . och vad jag har läst fick de tröjor också. :)

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2017-04-14 18:06

Tell skrev:Vafan, vaddå missunna? Visst att han är bra på att sparka boll o att folk roas av det o att han kan få en schysst lön för det, men det finns väl gränser? Eller tycker ni inte det?
O vad ska fyra pers med tusen kvadrat till? Är det inte bostadsbrist i stockholm? Hur många studentlägenheter skulle man inte kunna klämma in där lixom. Men nää, Zlatan är värd ett rum att läsa tidningen i, ett rum att ha sina fotbollsdojjor i, ett rum att spela Candy Crush i, ett rum att pilla navelludd i osv osv. Get my point?
Men visst, jag har inte jättebra koll på Zlatan för jag brukar inte bry mig om sport öht. Men jag har ändå råkat snubbla över klipp där han drygar sig mot folk. T ex nåt där han står o klagar på att en reporter luktar illa. O han gör inte ens nå småhintar om det, utan verkligen tjatar om det på ett lagom drygt sätt. Nej så gör man inte, inte schysst.
O angående hans själviskhet så baserar jag väl mest det på det folk jag känner som kollar på fotboll säger, att han brukar spela väldigt själviskt. Jag litar på dom för dom brukar vara vettigt, men dom kan ju såklart ha fel.

Tycker ändå ni borde se över eran idoldyrkan lite, sånt kan göra en blind. För oavsett hur awesome han är på att hantera bollar (för det är han ju) så är han väl ändå ingen allsmäktig gud som förtjänar allt guld i världen?

Idoldyrkan är väl att ta i.

Det är väl upp till dig själv hur mycket pengar du kan tjäna.
Det var väl ingen som förbjöd någon annan att bjuda på kåken.
Jag tycker att du hade kunnat göra det och byggt 20 studentlyor av den.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi