Mera specifikt:
Tell skrev:Vafan, vaddå missunna? Visst att han är bra på att sparka boll o att folk roas av det o att han kan få en schysst lön för det, men det finns väl gränser? Eller tycker ni inte det?
Jovisst. Gränsen är vad han lyckas tjäna ihop. Det gäller inte bara honom utan även dig och alla andra.
Tell skrev:O vad ska fyra pers med tusen kvadrat till? Är det inte bostadsbrist i stockholm? Hur många studentlägenheter skulle man inte kunna klämma in där lixom. Men nää, Zlatan är värd ett rum att läsa tidningen i, ett rum att ha sina fotbollsdojjor i, ett rum att spela Candy Crush i, ett rum att pilla navelludd i osv osv. Get my point?
Jag märker att du har en massa åsikter om vad Zlatan skall få och vad han skall göra, men varför har du det? Vad har du med saken att göra?
Tell skrev:Men visst, jag har inte jättebra koll på Zlatan för jag brukar inte bry mig om sport öht. Men jag har ändå råkat snubbla över klipp där han drygar sig mot folk. T ex nåt där han står o klagar på att en reporter luktar illa. O han gör inte ens nå småhintar om det, utan verkligen tjatar om det på ett lagom drygt sätt. Nej så gör man inte, inte schysst.
Håller med. Riktigt svinaktigt beteende. Men knappast nog för att ta ifrån honom bostaden.
Tell skrev:O angående hans själviskhet så baserar jag väl mest det på det folk jag känner som kollar på fotboll säger, att han brukar spela väldigt själviskt. Jag litar på dom för dom brukar vara vettigt, men dom kan ju såklart ha fel.
Det är aldrig en bra ide att lita på tumregler, auktoriteter eller majoriteten. Alla de nämnda har ofta illa fel. På det kommer svårigheten att värdera det man får från dem.
Först när man själv är insatt så kan man bedöma kvaliteten på information man får, och då behöver man inte lyssna på den längre, man vet ju själv, men sin egen kunskap och insikt i sammanhangen som grund.
Bättre att ta sig dit utan omvägar som att tro på något eller någon. Vad skall man med tron till?
Tell skrev:Tycker ändå ni borde se över eran idoldyrkan lite, sånt kan göra en blind. För oavsett hur awesome han är på att hantera bollar (för det är han ju) så är han väl ändå ingen allsmäktig gud som förtjänar allt guld i världen?
Mina idoler inkluderar inga fotbollsspelare, men svaret på din fråga är att han varken har fått allt guld i världen (knappast ens en miljarddel av det) eller att det är din sak att bestämma vad olika människor är värda.
Visst kan man hävda att alla människor har samma människovärde, men människor har olika behov och vilken lön de lyckas skaffa sig märker man ju. Det är vad personen är värd - enligt dem som ger honom pengarna. Varken du eller jag har bodragit till Zlatans lön för jag förmoda. Så vad har vi att klaga på?
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).