Moderator: Redaktörer
cameltoe skrev:Det verkar inte finnas nån parameter för mängd fluff enbart.
Ska se om jag kan få till nåt senare ikväll. Jag bara tyckte det blev lustigt små lådvolymer jämfört med annat program.
Sen fick jag lustigt litet konutslag på max effekt. det gick upp till kanske 5mm vid 80hz sen höll det sig där ner till 0hz. Och det vet jag inte stämmer.
Det borde varit 35mm el liknande vid 0hz, långt över xmech iaf.
DQ-20 skrev:Eftersom jag har en kampanj för/mot "viso" i Basta så vill jag lägga till följande:
1. Om man jämför med IÖ:s empiriska konstanter för isotermisering motsvarar 33% "viso" i Basta en halvfull basreflexlåda (+13% akustisk volym empiriskt) och 66% (+26% akustisk volym empiriskt) en helt fylld sluten låda. Teoretiskt max är ca +40% om man går från adiabatisk till isoterm process.
2. Basta tar inte hänsyn till dämpningen i dämpmaterialet [sic] utan endast isotermiseringen. Därför kommer elementets q-värde i låda vara lägre än vad Basta anger, i synnerhet vid seriös moffning.
3. Min slutsats är att med mindre än att någon anna mäter upp lite olika "standard"-moffningar så är 33% och 66% i princip de enda värdena på viso som bör användas. Möjligen kan man öka parametern för slutna lådor som "optimalmoffas", dvs. att man moffar tills elementets resonansfrevkvens i låda inte längre sjunker. Gör man så gissar jag att man även får dra av någon tiondel på q-värdet pga av mekanisk dämpning och man tappar någon dB eller så.
cameltoe skrev:jag försöker men jag blir inte klokare.
jag försökte ställa volymen på lådorna tills jag fick ca q .707. men då upptäckte jag att lådstorleken jämfört med winisd är rejält mindre, då började jag läsa på om vad parametrarna betydde. men lådorna blir aldrig av liknande storlek vid samma q. då är det nåt fuffent nånstans gissar jag på. i det ena el andra programmet.
MagnusÖstberg skrev:cameltoe skrev:jag försöker men jag blir inte klokare.
jag försökte ställa volymen på lådorna tills jag fick ca q .707. men då upptäckte jag att lådstorleken jämfört med winisd är rejält mindre, då började jag läsa på om vad parametrarna betydde. men lådorna blir aldrig av liknande storlek vid samma q. då är det nåt fuffent nånstans gissar jag på. i det ena el andra programmet.
Då får jag passa på att göra livet än svårare. Att sikta på 0,707 är dumt. När talspolen blir varm, kommer Q att öka. Själv finner jag okompenserade basar att låta bäst vi (d 0,6 och designar gärna ner mot det som kallas "criticall damping" eller 0,5 om min tanke är att aktivt kompensera dem.
Att det blir olika mellan programmen får man ofta leva med. De har olika tankesätt liksom och värderar parametrar olika som standardvärden; luftläckage, dämpnings påverkan och talspoletemperatur (som nästan alltid har ett löjligt lågt värde och bör justeras).
Så resonerar jag.
Ovanpå det är det en del spridning över elements faktiska parametrar. Det bästa är alltså att låta dem spela i en testlåda under några veckor om man gör basreflexlåda (som är känsligare och mäta elementet sedan) eller helt enkelt höfta dämpmaterialet i en sluten låda och justera det när elementet är inspelat. I alla fall om man väljer ett helt okänt element som ingen annan redan gjort processen med. Bremenbasarna som var till salu, hade tex 27 liters låda eller med elementet borträknat, ungefär 25 liter nettovolym vilket i princip alla som har det elementet hamnat på. De som säljs på Hifimagasinet (om de inte är sålda) räcker mer än väl för din lya - fast det bara är två 10"-basar. Du kommer dock att behöva ett rejält steg, de har inga problem att matas på hårt med effekt. Vi har klippt ett EP2500 steg vid test. Bra basar Peter Steindl fick fram. Idag skulle de säkert hamna på över 4kkr/styck vid nyproduktion.
cameltoe skrev:MagnusÖstberg skrev:cameltoe skrev:jag försöker men jag blir inte klokare.
jag försökte ställa volymen på lådorna tills jag fick ca q .707. men då upptäckte jag att lådstorleken jämfört med winisd är rejält mindre, då började jag läsa på om vad parametrarna betydde. men lådorna blir aldrig av liknande storlek vid samma q. då är det nåt fuffent nånstans gissar jag på. i det ena el andra programmet.
Då får jag passa på att göra livet än svårare. Att sikta på 0,707 är dumt. När talspolen blir varm, kommer Q att öka. Själv finner jag okompenserade basar att låta bäst vi (d 0,6 och designar gärna ner mot det som kallas "criticall damping" eller 0,5 om min tanke är att aktivt kompensera dem.
Att det blir olika mellan programmen får man ofta leva med. De har olika tankesätt liksom och värderar parametrar olika som standardvärden; luftläckage, dämpnings påverkan och talspoletemperatur (som nästan alltid har ett löjligt lågt värde och bör justeras).
Så resonerar jag.
Ovanpå det är det en del spridning över elements faktiska parametrar. Det bästa är alltså att låta dem spela i en testlåda under några veckor om man gör basreflexlåda (som är känsligare och mäta elementet sedan) eller helt enkelt höfta dämpmaterialet i en sluten låda och justera det när elementet är inspelat. I alla fall om man väljer ett helt okänt element som ingen annan redan gjort processen med. Bremenbasarna som var till salu, hade tex 27 liters låda eller med elementet borträknat, ungefär 25 liter nettovolym vilket i princip alla som har det elementet hamnat på. De som säljs på Hifimagasinet (om de inte är sålda) räcker mer än väl för din lya - fast det bara är två 10"-basar. Du kommer dock att behöva ett rejält steg, de har inga problem att matas på hårt med effekt. Vi har klippt ett EP2500 steg vid test. Bra basar Peter Steindl fick fram. Idag skulle de säkert hamna på över 4kkr/styck vid nyproduktion.
ep 2500 är ju rejäla doningar!
ok q 0.6 är det som gäller alltså.
Det som är skoj i winisd är att det är simpelt. men jag förstår ju att det nu finns fler parametrar som helt enkelt inte är justerbara i det programmet, eller att dom inte ens är medräknade alls.
Jag bara undrar vilka värden för Viso% och Qb jag ska sätta för att få en sanningsenlig bild av det jag tänker bygga.
Hade tänkt mig 20mm mdf som material.
och sen nåt fluff från hifikit el liknande, typ fylla hela lådan, men inte packa den, lite lätt luftigt liksom.
minimal stagning.
vilka parametrar kan tänkas stämma överrens med den beskrivningen?
Har nästan bestämt mig för dom silvriga seasarna, för dom är snyggast tycker jagser lite coola ut. och det verkar va i princip samma (ok kanske lite sämre prestanda) som scanspeakarna (10 tum alu). Om jag ändå ska lägga ner tid och pengar på att bygga nåt så ska det va snyggt också tycker jag.
Ok 2 st 10or i en sluten låda?vad är det för skit tänker ni.
Jag var nästan nöjd med 1st 10a då. i en lägenhet som var minst dubbelt så stor också.
i värsta fall får man väl bygga en till
Kalejdokom skrev:Om den ska funka som slavbas måste du nog ta bort magneten först. Lycka till...
cameltoe skrev:Kalejdokom skrev:Om den ska funka som slavbas måste du nog ta bort magneten först. Lycka till...
Jag ska nog inte ha den mer. Men jag kan tänka mig att ge bort den till nån som vill ha den som slav eller linda om den med ogrillad talspoletråd.
Perfector skrev:cameltoe skrev:Kalejdokom skrev:Om den ska funka som slavbas måste du nog ta bort magneten först. Lycka till...
Jag ska nog inte ha den mer. Men jag kan tänka mig att ge bort den till nån som vill ha den som slav eller linda om den med ogrillad talspoletråd.
Jag kan sätta myror i huvudet på dig.
Det finns härdlim på sprayburk.
Om du sprayar talspolen kanske du kan få den isolerad igen..
Annars behöver man nog inte ta bort magneten.
Egentligen är det idealt att talspolen sitter kvar för då väger slaven och det drivande elementet redan lika mycket om det är samma element som är drivande.
Ska den gå som slav är det ju bara att koppla bort anslutningen och köra på.
cameltoe skrev:Igår kom familjen bas på besök. Dom har bestämt sig för att stanna här.
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudettydligen
NADifierad skrev:Är det Piotrbasar?
De ser hur som helst fläskiga ut.
Elfsberg skrev:Bra köp!
Filten, är det invändigt? Den är knappast prisvärd.. (mycket billigare med en för ändamålet lämplig väggisoleringsskiva, t ex mineralull 25 kg/m3)
Bjorn_ skrev:Jag körde med Ikeakuddar a 10kr styck som moff. Två i varje låda på 35 liter. Funkade bra
Varför kör du inte alla element framåt?
Jag hade själv ett fläktmoddat inuke med dsp. Dspn funkar iofs "bara" ner till 20 Hz, men i realiteten går det fint ner till 15-16Hz, enkelt att pilla med också. Nackdelen är att man för ha någon form av nivåreglering från lfe till inuke (700 kr). Men det blir ändå billigt i jämförelse med rotel och annat (om du inte har det på hyllan)
Skall sägas att jag inte testat minidsp, det funkar säkert bra de med.
Edit:tillägg
Bjorn_ skrev:Jag körde med Ikeakuddar a 10kr styck som moff. Två i varje låda på 35 liter. Funkade bra
Varför kör du inte alla element framåt?
Jag hade själv ett fläktmoddat inuke med dsp. Dspn funkar iofs "bara" ner till 20 Hz, men i realiteten går det fint ner till 15-16Hz, enkelt att pilla med också. Nackdelen är att man för ha någon form av nivåreglering från lfe till inuke (700 kr). Men det blir ändå billigt i jämförelse med rotel och annat (om du inte har det på hyllan)
Skall sägas att jag inte testat minidsp, det funkar säkert bra de med.
Edit:tillägg
cameltoe skrev:Bjorn_ skrev:Jag körde med Ikeakuddar a 10kr styck som moff. Två i varje låda på 35 liter. Funkade bra
Varför kör du inte alla element framåt?
Jag hade själv ett fläktmoddat inuke med dsp. Dspn funkar iofs "bara" ner till 20 Hz, men i realiteten går det fint ner till 15-16Hz, enkelt att pilla med också. Nackdelen är att man för ha någon form av nivåreglering från lfe till inuke (700 kr). Men det blir ändå billigt i jämförelse med rotel och annat (om du inte har det på hyllan)
Skall sägas att jag inte testat minidsp, det funkar säkert bra de med.
Edit:tillägg
Vad är det i kuddarna? foam el fluff?
Anledningen till att inte alla element hamnar på samma sida är att jag vill att lådan ska stå kvar på plats och sen att det som kommer stå uppepå lådan inte trillar ner av vibrationerna.
Jag kommer troligtvis subsonicfiltrera lådan vid 20hz el liknande. Jag har massa syntar som kan skicka ut lite vad som helst på max amplitud.
Jag har ett ep1500 men det låter så mycket (tråkig fläkt) så nu köper jag nog ett rotel istället som drivning.
cameltoe skrev:Bjorn_ skrev:Jag körde med Ikeakuddar a 10kr styck som moff. Två i varje låda på 35 liter. Funkade bra
Varför kör du inte alla element framåt?
Jag hade själv ett fläktmoddat inuke med dsp. Dspn funkar iofs "bara" ner till 20 Hz, men i realiteten går det fint ner till 15-16Hz, enkelt att pilla med också. Nackdelen är att man för ha någon form av nivåreglering från lfe till inuke (700 kr). Men det blir ändå billigt i jämförelse med rotel och annat (om du inte har det på hyllan)
Skall sägas att jag inte testat minidsp, det funkar säkert bra de med.
Edit:tillägg
Vad är det i kuddarna? foam el fluff?
Anledningen till att inte alla element hamnar på samma sida är att jag vill att lådan ska stå kvar på plats och sen att det som kommer stå uppepå lådan inte trillar ner av vibrationerna.
Jag kommer troligtvis subsonicfiltrera lådan vid 20hz el liknande. Jag har massa syntar som kan skicka ut lite vad som helst på max amplitud.
Jag har ett ep1500 men det låter så mycket (tråkig fläkt) så nu köper jag nog ett rotel istället som drivning.
cameltoe skrev:xls-lådan jag hade innan dansade runt ganska mycket. Så motstående element blir nog det bästa tror jag.
Användare som besöker denna kategori: Imperial-Blomman och 16 gäster