det är när de enorma lönerna INTE spenderas som det blir problem. Köp vad som helst, precis vad fan som helst blir alldeles utmärkt, bara det är tomt på kontot när du dör.
(Om det är pengar på kontot när du dör så har du gått minus på livet, lixom.

Moderator: Redaktörer
Tell skrev:För oavsett hur awesome han är på att hantera bollar (för det är han ju) så är han väl ändå ingen allsmäktig gud som förtjänar allt guld i världen?
Elfsberg skrev:Mer till ämnet:
det är när de enorma lönerna INTE spenderas som det blir problem. Köp vad som helst, precis vad fan som helst blir alldeles utmärkt, bara det är tomt på kontot när du dör.
(Om det är pengar på kontot när du dör så har du gått minus på livet, lixom.)
IngOehman skrev:Men varför bryr du dig om honom överhuvudtaget? Du verkar ju vara besatt av honom.
Jag känner inte Zlatan, men om han tjänar mycket pengar så beror det väl på att de som betalar honom tycker att han är värd det. Vad har vi med saken att göra? Det är väl inte Tell och jag som betalar.
Och det där med bostadsyta... Är bostadsyta en bristvara där han bor?
Då får man väl bygga mera. Markyta lär knappast vara en bristvara om han bor någon annanstans än i Monaco eller kanske i Nederländerna. Men oavsett vilket så är rika människors köp av saker något som ÖKAR resurserna för andra, inte tvärtom. Den som säljer ett jättehus för en massa pengar kan bygga något större, till andra.
Missunnsamhet är en kraft som alltsom ofta blockerar logikcentrum i hjärnan. Få saker är mera konstruktivt att befria sig från än just missunnsamhet.
Vh, iö
BORIS skrev:Denna diskussionen är inte på något sätt typisk svensk och insinuationer om att den svenska missunnsamheten och jantelagen ligger till grund för uppfattningen att Zlatan och andra världsstjärnor tjänar för mkt blir bara skeva. Frågan diskuteras bra mkt mer högljutt i tex Spanien och Italien där frågan om det borde finnas ett tak för vad spelare får tjäna och hur mycket man kan betala vid en spelarövergång diskuterats länge. Anledningen är såklart att det är absurda pengar det handlar om, det hela kulminerade väl för nåt år sedan då G Bale gick till Real Madrid för över en miljard kr samtidigt som den spanska ekonomin var i kris.
Visst finns det skäl att “misstänka att hans, Zlatans, lön motsvarat den nytta han gjort“, sportsligt är det säkert så men ekonomiskt förutsätter det att ekonomin är i någurlunda balans, det är den inte på väldigt många ställen inom fotbollen där enorma pengar läggs på spelarlöner och spelarövergångar. Pengar som inte motsvarar den “nytta“ spelarna gör i form av intäkter vilket lämnar fler och fler klubbar med lån upp över öronen och en sits där utländska investerare, offentlig hjälp eller konkurs är enda utvägarna.
Som redan sagts lämpar sig faktiskt.se dåligt för en mer ingående diskussion om hur och varför det ser ut som det gör men jag förstår verkligen dom som tycker det är vansinniga löner det handlar om, absurd snedfördelning av resurser osv det tycker jag också samtidigt har jag följt Zlatan sedan hans första matcher i superettan med MFF och för länge sedan tappat räkningen på hur många gånger han gjort mig lycklig och unnar honom allt.
DQ-20 skrev:Elfsberg skrev:Mer till ämnet:
(Om det är pengar på kontot när du dör så har du gått minus på livet, lixom.)
Så är det, om man begriper hur en ekonomi fungerar. De som tjänar pengar sätter sprätt på dem minus det som går till skatt. Och skatten går mest till att betala andra människor som i sin tur sätter sprätt på sina pengar. Man måste se ekonomin för vad det är - ett ständigt flöde av resurser.
/DQ-20
Tell skrev:Vafan, vaddå missunna? Visst att han är bra på att sparka boll o att folk roas av det o att han kan få en schysst lön för det, men det finns väl gränser? Eller tycker ni inte det?
O vad ska fyra pers med tusen kvadrat till? Är det inte bostadsbrist i stockholm? Hur många studentlägenheter skulle man inte kunna klämma in där lixom. Men nää, Zlatan är värd ett rum att läsa tidningen i, ett rum att ha sina fotbollsdojjor i, ett rum att spela Candy Crush i, ett rum att pilla navelludd i osv osv. Get my point?
Men visst, jag har inte jättebra koll på Zlatan för jag brukar inte bry mig om sport öht. Men jag har ändå råkat snubbla över klipp där han drygar sig mot folk. T ex nåt där han står o klagar på att en reporter luktar illa. O han gör inte ens nå småhintar om det, utan verkligen tjatar om det på ett lagom drygt sätt. Nej så gör man inte, inte schysst.
O angående hans själviskhet så baserar jag väl mest det på det folk jag känner som kollar på fotboll säger, att han brukar spela väldigt själviskt. Jag litar på dom för dom brukar vara vettigt, men dom kan ju såklart ha fel.
Tycker ändå ni borde se över eran idoldyrkan lite, sånt kan göra en blind. För oavsett hur awesome han är på att hantera bollar (för det är han ju) så är han väl ändå ingen allsmäktig gud som förtjänar allt guld i världen?
Kitchenmaster skrev:Har inte sett klippet där Zlatan klagar på en reporters lukt, men om beskrivningen stämmer så håller jag med om att det är ett dåligt beteende.
Piotr skrev:Kitchenmaster skrev:Har inte sett klippet där Zlatan klagar på en reporters lukt, men om beskrivningen stämmer så håller jag med om att det är ett dåligt beteende.
Medhåll, gå omkring och sprida dålig lukt är respektlöst.
sportbilsentusiasten skrev:Piotr skrev:Kitchenmaster skrev:Har inte sett klippet där Zlatan klagar på en reporters lukt, men om beskrivningen stämmer så håller jag med om att det är ett dåligt beteende.
Myt eller fakta?
Utan länk till klippet = myt
t0mas skrev:sportbilsentusiasten skrev:Piotr skrev:
Myt eller fakta?
https://youtu.be/hDJ7IRS4krA
t0mas skrev:sportbilsentusiasten skrev:Piotr skrev:
Myt eller fakta?
sportbilsentusiasten skrev:t0mas skrev:sportbilsentusiasten skrev:Myt eller fakta?
Ok, så när Zlatan skojar med reportern om hans parfym så använder ni det till bevis på hans dryghet?
Oseriöst att använda det klippet
sportbilsentusiasten skrev:Jag tycker det är avskyvärt att totalt döma ut personer på enstaka händelser, i detta fall ett klipp.
Allt övertolkas grovt!
Ni försöker "bevisa" att Zlatan är otäck, dryg och att människan ej bör bevistas bland folk - med detta klipp.
Inte undra på att det går åt skogen med världen...
Man ser dessutom i klippet att de har en tätare relation än vanligt mellan spelare/reportar. Tex de gör en high-five innan intervjun.
Klippet är taget direkt efter att Sverige gått till slutspel och Zlatan är väldigt upprymd. Då kan man, tycker jag, ha viss förståelse över att Zlatan säger som han gör.
Han menar inget illa.
IngOehman skrev:Jag får samma intryck. Han verkar skoja bara, pika lite för val av aftershave, typ.
Han har ju haft lite udda beteenden för sig, som dock varit eller blivit rådande jargång. T ex att sparka folk (kollegor) i huvudet. Helt okej om alla är med på det, tycker jag. Men skulle han få för sig att sparka mig i huvudet så skulle jag inte tycka det vore okej.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 17 gäster