Små slutna lådor med massa bas?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Re: Små slutna lådor med massa bas?

Inläggav Cortado » 2017-04-15 22:23

Perfector skrev:3 gummifötter 30 x 30 mm (2 i fram och 1 i bak) balanserar lådan och frikopplar från återkoppling samt gör att lådan står väldigt stilla.

Ptja, du har inte helt fel, dock är det inte riktigt så enkelt. :)

Hur mycket och vad den "frikopplar" (avkopplar) beror på den rörliga massan, fjädringen på "gummifoten" och frekvensen. Man vill alltså att fjädringen ska ha lägre resonansfrekvens än den lägsta frekvensen högtalaren kommer spela, på så vis absorberar man alla frekvenser som är högre än fjädringens resonansfrekvens. Fjädringen är alltså en funktion av fotens hårdhet och vikten som står på den - det ska vara lagom. Att bara säga att den ska vara av gummi är för ospecifikt. Tror det är enklast att bygga subbarna, väga dem och sen köpa SD-fötter, vars styvhet är viktanpassad - detta mest för att man vet vilken vikt den är avsedd för, istället för att köpa gummifötter där man inte vet egenskaperna.

Till TS;
Jag skulle nog byggt fyra lådor om jag hade fyra element, just för att man ska kunna ha möjligheten att placera dem bra i rummet. Den akustiska vinsten osv.
(att man ska kunna "släcka" några av de jobbigaste rumsresonanserna och få jämnare bas)

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-15 23:21

Cortado skrev:
Perfector skrev:3 gummifötter 30 x 30 mm (2 i fram och 1 i bak) balanserar lådan och frikopplar från återkoppling samt gör att lådan står väldigt stilla.

Ptja, du har inte helt fel, dock är det inte riktigt så enkelt. :)

Hur mycket och vad den "frikopplar" (avkopplar) beror på den rörliga massan, fjädringen på "gummifoten" och frekvensen. Man vill alltså att fjädringen ska ha lägre resonansfrekvens än den lägsta frekvensen högtalaren kommer spela, på så vis absorberar man alla frekvenser som är högre än fjädringens resonansfrekvens. Fjädringen är alltså en funktion av fotens hårdhet och vikten som står på den - det ska vara lagom. Att bara säga att den ska vara av gummi är för ospecifikt. Tror det är enklast att bygga subbarna, väga dem och sen köpa SD-fötter, vars styvhet är viktanpassad - detta mest för att man vet vilken vikt den är avsedd för, istället för att köpa gummifötter där man inte vet egenskaperna.

Till TS;
Jag skulle nog byggt fyra lådor om jag hade fyra element, just för att man ska kunna ha möjligheten att placera dem bra i rummet. Den akustiska vinsten osv.
(att man ska kunna "släcka" några av de jobbigaste rumsresonanserna och få jämnare bas)

hade xls:en på mjuk gummimatta 10mm för friktionen, den skuttade glatt iväg in i en vägg ändå.

vad gäller antal subbar osv så kan jag meddela att jag bor på ca 20m2 och då har jag alltså 0 plats. så det blir inte 4 subbar här kan jag lova. det blir 1. som blir multipurpose-yta.
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-04-15 23:49

cameltoe skrev:hade xls:en på mjuk gummimatta 10mm för friktionen, den skuttade glatt iväg in i en vägg ändå.

Ptja, jag sa visserligen inte att du skulle ha en gummimatta. :)

Du ska alltså i princip ha fjädrar som "äter" vibrationerna. SD-fötter har bra grepp med rätt vikt på.

Edit: Iom att vi ju inte vet vad gummimattan i övrigt hade för egenskaper (utöver att den var 10mm tjock, att den var "mjuk" säger ju egentligen inte så mycket), hur tunga högtalarna var så är det ju väldigt svårt att säga varför högtalaren "gick in i väggen". Vill minnas, kanske felaktigt, att kudden du använder ska komprimeras till (ungefär?) sin halva höjd och vid den största rörelsen högtalaren gör ska den inte ha expanderat helt eller bottnat. Högtalaren ska kunna "gunga" lite på fötterna, när man petar/trycker lätt på den.

Finns formler på det där, om man har lust med det. Men, gummifötter som Perfector nämnder är ju ändå mycket bättre än t.ex. spikes, som bara är dumheter.

cameltoe skrev:vad gäller antal subbar osv så kan jag meddela att jag bor på ca 20m2 och då har jag alltså 0 plats. så det blir inte 4 subbar här kan jag lova. det blir 1. som blir multipurpose-yta.

Du kan ju hänga ett par i taket, med fjädrar! :D

(Det är inte ett helt seriöst förslag, även om det ju faktiskt inte är en så dålig idé i teorin.. )
Senast redigerad av Cortado 2017-04-16 00:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-16 00:01

jo jag vet hur sd-fötterna fungerar. men nu skulle allt va gratis. och det var det också.

Den nya lådan ska jag ha på hjul. det är det ultimata.

Sen motstående basar.. då står den still.
~team klirrfaktor~

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-04-16 08:08

cameltoe skrev:xls-lådan jag hade innan dansade runt ganska mycket. Så motstående element blir nog det bästa tror jag.

Fel byggd .Vanligt fel när man bygger med slavbas.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-04-16 11:38

boom skrev:
cameltoe skrev:xls-lådan jag hade innan dansade runt ganska mycket. Så motstående element blir nog det bästa tror jag.

Fel byggd .Vanligt fel när man bygger med slavbas.

Ja, det är sjukt vanligt med felkonstruerade slavbaslådor. På alla vis.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Föregående

Återgå till DIY-forum