Moderator: Redaktörer
Tell skrev:Ja det är en grej jag inte riktigt förstått. O då menar jag alltså det här med linjär och olinjär fas i en högtalare. Har koll på hur fas i typ en sinuston funkar, att man liksom flyttar var signalen börjar osv, men vad menas med att en högtalare har olinjär fas? Flyttar man starten "per frekvens" eller vaddå? Har hört en del om group delay också att det är lite samma sak men ändå inte? Nån som kan förklara grejen på nåt bra sätt? Kanske finns nån bra youtube-länk? Gärna grafiskt för då fattar min hjärna bättre
Perfector skrev:Undrar om du inte lite blandar ihop faslinjär med löptidskorrigerad återgivning?
Det enda jag provat som varit faslinjärt är en konstruktion med 20 stycken 3" bredband som då blev filterlös och faslinjär eftersom alla elementen rörde sig och samma håll samtidigt.
Man kan även göra en högtalare med faslinjära filter som tar hänsyn till löptidsförskjutningen mellan elementen och sedan bygga lådan så att löptiden är exakt, då når allt ljud örat samtidigt från alla element och ljudet blir som jag upplevde klarare och mer närvarande.
Ta en bas och en diskant med filter, utan låda och håll dom framför dig. Flytta diskanten i djupled så hör direkt när djupledet och fas kommer i balans.
Om du sedan mäter hur djupt elementen ligger från varandra och bygger lådan efter det så är du i princip hemma.
Tell skrev: Flyttar man starten "per frekvens" eller vaddå?
Piotr skrev:En fasvridning kan anges i tid (group delay) eller i grader och ger samma info.
Piotr skrev:Tell skrev: Flyttar man starten "per frekvens" eller vaddå?
Typ så. En apparat kan ha snörrät frekvensgång vilket betyder att styrkan på varje enskild ton är korrekt men de olika tonerna kan ändå komma ut i olika tid. Kör du in en signal bestående av två sinusar i en faslinjär apparat så kommer vågformen se likadan ut på utgången. En apparat med fasdistortion kan förändra vågformens utseende tack vare att de ingående tonerna fördröjs olika mycket genom apparaten.
Är apparaten faslinjär så kommer alla komplexa signaler, transienter osv. bibehålla sin korrekta information i tidsdomän. En puls eller godtycklig signal kommer se likadan ut på ingång vs utgång (om du tittar med ett oscilloscope).
Har du signifikant fasvridning så kan signalen ändra utseende ordentligt.. även fast frekvensgången är ok och "vanlig distortion" är låg.
Tell skrev:Ah, nu tror jag fattat det helt. Tack! ^^ Experimenterade lite med att bygga upp en fyrkantsvåg i Ableton o ändrade fasen på dom olika övertonerna o fick fram dom bilderna jag sett förut men inte riktigt förstått, alltså en fyrkantsvåg som inte är fyrkantig längre. Då förstår jag dom här impuls-tonerna också, vad som är grejen med dom alltså o varför folk diskuterar dom (fast inte exakt vilka toner som man "bygger upp" den av?).
Men då har jag en följdfråga. Hur många grader eller nano/millisekunder behövs för att en människa ska kunna höra eventuella fas-fel? Hur ofta är det ett riktigt problem liksom?
Tell skrev:Men då har jag en följdfråga. Hur många grader eller nano/millisekunder behövs för att en människa ska kunna höra eventuella fas-fel? Hur ofta är det ett riktigt problem liksom?
PerStromgren skrev:Tell skrev:Ah, nu tror jag fattat det helt. Tack! ^^ Experimenterade lite med att bygga upp en fyrkantsvåg i Ableton o ändrade fasen på dom olika övertonerna o fick fram dom bilderna jag sett förut men inte riktigt förstått, alltså en fyrkantsvåg som inte är fyrkantig längre. Då förstår jag dom här impuls-tonerna också, vad som är grejen med dom alltså o varför folk diskuterar dom (fast inte exakt vilka toner som man "bygger upp" den av?).
Men då har jag en följdfråga. Hur många grader eller nano/millisekunder behövs för att en människa ska kunna höra eventuella fas-fel? Hur ofta är det ett riktigt problem liksom?
Jag vet inte svaret, tyvärr, men du har ju goda möjligheter att kolla hur mycket du själv tål! Snurra på dina rattar när du bygger din fyrkantvåg och kolla hur det låter. Nu är ju inte fyrkantvåg (duh!), men en indikation borde det ge!
Tarzan skrev:Tell skrev:Men då har jag en följdfråga. Hur många grader eller nano/millisekunder behövs för att en människa ska kunna höra eventuella fas-fel? Hur ofta är det ett riktigt problem liksom?
Jag skulle nog säga att det sällan är ett riktigt problem. Mycket enklare att mäta än att höra i alla fall, tyvärr till skillnad från mycket annat som har med högtalarmeck att göra.
IngOehman skrev:
<snip>
1. Absolut fas betyder att man hållit koll på + och - polen således att man inte blandar ihop övertryck med undertryck.
Växlad absolut fas (i båda kanaler) har mycket lägre hörbarhet än de flesta i audiobranschen tycks tro.
<snip>
4. Linjärfas betyder att fasgången beskriver en linje. Ett linjärfassystem kan ha stora avvikelser från minimumfas, och vågformsåtergivningen kan var väldigt dålig. Exempelvis kan fasen vid alla frekvenser vara 90 grader.
https://en.wikipedia.org/wiki/Linear_phase skrev:Linear phase is a property of a filter, where the phase response of the filter is a linear function of frequency. The result is that all frequency components of the input signal are shifted in time (usually delayed) by the same constant amount, which is referred to as the phase delay. And consequently, there is no phase distortion due to the time delay of frequencies relative to one another.
<snip>
Generalized linear phase[edit]
Systems with generalized linear phase have an additional frequency-independent constant added to the phase. Because of this constant, the phase of the system is not a strictly linear function of frequency, but it retains many of the useful properties of linear phase systems. [3]
Tell skrev:Men då har jag en följdfråga. Hur många grader eller nano/millisekunder behövs för att en människa ska kunna höra eventuella fas-fel? Hur ofta är det ett riktigt problem liksom?
IngOehman skrev:3. Minimumfassystem är ett system med fasvridning, men en fasvridning som beror på tonkurvan. Alla minimumfassystem får linjär fas om man rätar ut deras tonkurva med minimumfas-eq.
IngOehman skrev:4. Linjärfas betyder att fasgången beskriver en linje. Ett linjärfassystem kan ha stora avvikelser från minimumfas, och vågformsåtergivningen kan var väldigt dålig. Exempelvis kan fasen vid alla frekvenser vara 90 grader.
Svante skrev:Tell skrev:Men då har jag en följdfråga. Hur många grader eller nano/millisekunder behövs för att en människa ska kunna höra eventuella fas-fel? Hur ofta är det ett riktigt problem liksom?
Oj, det är en fråga med fasligt många svar. Du måste beskriva testet som du skulle vilja göra och exakt vad du menar med fasfel. Om du talar om att ändra fasläget på en av tonerna i den där fyrkantvågen som du byggde upp så finns det fortfarande många svar.... Du måste tala om vilken frekvens fyrkantvågen har och vilken eller vilka av delonerna du vill ändra fasläget på. Och när du har talat om det för mig så kommer jag inte att veta, för det finns så många olika frekvenser och deltoner så det kan jag ju inte ha i huvudet
.
Men... Man kan väl säga att om man kör en signal genom ett allpassfilter (som just vrider fasen lite olika på olika deltoner, men låter alla passera utan amplitudförändring) så hörs det för det mesta inte alls. Jag hade tom en labb i en kurs jag höll i förr där folk fick göra en FE-lyssning på ett allpassfilter med musik, och det blev nästan aldrig några signifikanta serier.
Tell skrev: Om man ska förenkla allting, är det som Piotr förklarade?
Tell skrev:Svante skrev:Tell skrev:Men då har jag en följdfråga. Hur många grader eller nano/millisekunder behövs för att en människa ska kunna höra eventuella fas-fel? Hur ofta är det ett riktigt problem liksom?
Oj, det är en fråga med fasligt många svar. Du måste beskriva testet som du skulle vilja göra och exakt vad du menar med fasfel. Om du talar om att ändra fasläget på en av tonerna i den där fyrkantvågen som du byggde upp så finns det fortfarande många svar.... Du måste tala om vilken frekvens fyrkantvågen har och vilken eller vilka av delonerna du vill ändra fasläget på. Och när du har talat om det för mig så kommer jag inte att veta, för det finns så många olika frekvenser och deltoner så det kan jag ju inte ha i huvudet
.
Men... Man kan väl säga att om man kör en signal genom ett allpassfilter (som just vrider fasen lite olika på olika deltoner, men låter alla passera utan amplitudförändring) så hörs det för det mesta inte alls. Jag hade tom en labb i en kurs jag höll i förr där folk fick göra en FE-lyssning på ett allpassfilter med musik, och det blev nästan aldrig några signifikanta serier.
Hm, okej, inte en hel lätt fråga alltså. Men antar att mitt lilla test ändå gett nån fingervisning om nånting? O intressant labb också, gav också en fingervisning
Svante skrev:Att faspåverkan (generellt) är hörbar är annars en självklarhet om man tänker sig att man spelar ett ljud baklänges. Baklängesljudet innehåller ju precis lika mycket av alla frekvenser som framlängesljudet, men i ett annat fasläge. Så den intressanta frågan är i mitt tycke om den faspåverkan som varje specifik apparat ger är hörbar.
IngOehman skrev:Fast baklängesljud är inte ett exempel på faspåverkan.
Fasvridning från en linjär överföringsfunktion ger frekvensberoende fördröjning, vilket ger vågformsförändringar. När man vänder ett ljud bakåfram så är det inte sådana fysikaliska egenskaper hos musiksignalen som bestämmer vad som kommer att påverka den, utan bara hur signalen ser ut.
momus skrev:Nä, det som Grafpro skriver är ju inget ”nytt”. Tänkte bara som en kommentar till det som står lite tidigare i tråden.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster