Hifi har länge haft fel image. => minskat intresse

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shaft

Re: Hifi har länge haft fel image. => minskat intresse

Inläggav shaft » 2017-04-19 11:55

Jag tror som hifikg att Hifi egentligen inte har varit så himla stort bland massan. Man köpte det som fanns att köpa och det var ju ganska dyra grejor (jämfört med idag). Ljudet var ju ofta helt ok dock. Så om hifi har fel "image" idag jämfört med förr tror jag egentligen inte på. De flesta familjer hade någon typ av stereo/anläggning, men det var man ju tvungen till för att lyssna på den musik man själv ville välja annars blev det ju i princip bara radio man kunde lyssna på.

Också, som Harryup beskrev så fint och uttömmande , så var det väldigt krångligt att få bra ljud och ta med sig musik mobilt. Man lånade LP-skivor av varandra och spelade in kassettband med alla dess begränsningar. När Walkman kom var det en revolution. Nu kunde man lyssna mobilt i hifi och gå runt i sin egen rockvideo. Innan dess hade vi kassettbandspelarna med mono eller i bästa fall stereo. Dessa blev större och värre med tiden på 80-talet. Till sist blev de "bergsprängare" som kunde spela hyfsat högt och på sin höjd släpbara ;-)

Sen är det ju så att i min åsikt var det inte bättre förr. Det här loudness-racet är såklart inte trevligt men det pajar ju inte det fantastiska att du kan gå runt med all världens musik i fickan med bra ljud och lång speltid. Ett mirakel helt enkelt. Alla som haft en Walkman vet vad jag pratar om. Bandtrassel, speltid, svaj o brus är bara förnamnet. :mrgreen: Ändå var Walkman fantastiskt när det kom!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-19 12:35

IngOehman skrev:Tyvärr ser man ofta samma utveckling - när olyckskorparna kraxar om att en marknad kommer att försvagas, så blir det självuppfyllande då ALLA ger upp samtidigt.

Forskning inom området visar på motsatsen, när en marknad försvagas (kunder byter till andra produkter) - har tillverkare/handlare ofta otroligt svårt att inse detta och håller benhårt kvar vid de gamla produkterna.
Tex Fazit, Hasselblad, Nokia, Kodak.

Hur många har inte hört optimalt injusterade Ino-system eller optimalt fixade rum (av dig) och trots det väljer att inte köpa?
Det låter skitbra (hört flera själv) men det är helt enkelt svårt att motivera familjen att husera ett stort antal burkar i v-rumet eller avvara helt rum till hifi - då småsystem o tfn är så pass bra numera. till pyttesummor.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-19 12:40

shaft skrev: fantastiska att du kan gå runt med all världens musik i fickan med bra ljud och lång speltid. Ett mirakel helt enkelt. Alla som haft en Walkman vet vad jag pratar om. Bandtrassel, speltid, svaj o brus är bara förnamnet. :mrgreen: Ändå var Walkman fantastiskt när det kom!

Exakt detta säger mina barn o deras kompisar!!
Varför ett rum fullt med prylar, allt musik finns ju här. Låter asbra (o pekar på iPhone)
Även vänner i vår ålder 50, säger...låter ju kanon i ditt rum men jag har lagt ned detta med hifi, "är ju SÅ bra i min mobil"...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-19 13:12

Jag är av uppfattningen att SciFi ofta ger väldigt bra ledtrådar till framtiden... om det sedan är för att de som uppfinner saker läst/sett det samma och försöker uppnå det eller det ligger mer tanke bakom vill jag inte sia... men vanligt förekommande vid musiklyssning är att när man kommer hem så säger man till datorn/rummet att spela musik. Högtalare ses sällan till, så inwall/inceiling. Fysisk media förekommer sällan, så med tanke på vart vi kommit så säkerligen strömmat snarare än från lokal storage.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2017-04-19 13:49

sportbilsentusiasten skrev:
shaft skrev: fantastiska att du kan gå runt med all världens musik i fickan med bra ljud och lång speltid. Ett mirakel helt enkelt. Alla som haft en Walkman vet vad jag pratar om. Bandtrassel, speltid, svaj o brus är bara förnamnet. :mrgreen: Ändå var Walkman fantastiskt när det kom!

Exakt detta säger mina barn o deras kompisar!!
Varför ett rum fullt med prylar, allt musik finns ju här. Låter asbra (o pekar på iPhone)
Även vänner i vår ålder 50, säger...låter ju kanon i ditt rum men jag har lagt ned detta med hifi, "är ju SÅ bra i min mobil"...

Du har så rätt! Mina tonårsbarn har dock fått lite "special treatment" - killen fick använda mina STAX Lambda på sin dator - jag vet inte hur många gånger han har berömt ljudkvaliteten :mrgreen: Sen har jag fixat med hans övriga stereo med hyfsade Dali-högtalare + Subwoofer så att det låter bra det med. Tjejen gillar bäst ljudet ur hemmastereon - brukar köra lite shootouts på vinyl/stream och CD med henne. Så det bästa man kan göra är nog att skämma bort dem lite så det vet vad de saknar...

På en positiv not så har jag lyckats smitta flera polare med hifi-bacillen så de har uppgraderat till bättre högtalare osv. Från Geneva kompakt till Devialet Phantoms är t.ex ett bra steg!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-19 14:17

Dottern fyller år idag... hon fick ett par sådana här att skicka musik trådlöst till på rummet.
Bild

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-19 14:38

Äldsta sonen 26år har ett beggat 2-kanal system tot inköpt för 25k (nypris 70k) - ingen av hans kompisar har något överhuvudtaget. De kör alla bara med tfn.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-19 14:39

Nattlorden skrev:Dottern fyller år idag... hon fick ett par sådana här att skicka musik trådlöst till på rummet.

BRA nattis!
Du tar ditt ansvar, heder :D

Shaft, du med!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-04-19 14:57

Känns som man behöver system som i någon form "expanderar" dynamiken i musikexemplen "Elements promo video" och "Genesis Halloween Project" som det länkats till i tråden. Sitter man på ett system som mera har uppgiften att spela upp något som är "en dokumentation av en akustisk händelse" (som Bosse Hansson/Rauna/Opus 3 brukade säga) blir det inte så kul. Vi har rätt olika referenser ibland...

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2017-04-19 15:36

En sak är klar som korvspad, många firmor i branschen över hela världen byter ägare, delar lokaler med kollegor mm fram och tillbaka. Det om något tyder på att HiFi branschen står inför en förändring. En klick entusiaster finns alltid kvar men det stora flertalet nöjer sig med en tfn eller surfplatta idag, där finns all världens musik tillgänglig även ofta med bild.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2017-04-19 16:14

Jag skyller det minskade intresset på audiofilerna. Tråkiga gubbjävlar som sitter å lyssnar på mässjazz och hatar på mp3 och streaming? Hur öppet känns det för en tonåring?

Eller allt jävla teknobabbel. 24/192 och 0.03% THD betyder inte ett skit för den ointresserade/oinsatta.

Glöm inte all ormolja och annat trams som skjuter bort normalt folk.

Se er själv i spegeln och kolla vad det är för gemenskap ni har skapat. Känns den välkomnande? Jag har slutat kalla mig själv för audiofil.

Audiofilerna ska dock inte få hela skulden, även tillverkarna är dåliga på att få fram välljudande och enkla produkter. Klart som korvspad att blåtandslådor säljer bättre än HPD. Det börjar som tur är komma riktiga högtalare, tex från Audio Pro, med blåtand, air play och allt vad det heter.

Exempel: https://www.audiopro.com/product/addon-t20/#white
Senast redigerad av Zeeall 2017-04-19 16:21, redigerad totalt 2 gånger.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-04-19 16:16

Nattlorden skrev:Jag är av uppfattningen att SciFi ofta ger väldigt bra ledtrådar till framtiden... om det sedan är för att de som uppfinner saker läst/sett det samma och försöker uppnå det eller det ligger mer tanke bakom vill jag inte sia... men vanligt förekommande vid musiklyssning är att när man kommer hem så säger man till datorn/rummet att spela musik. Högtalare ses sällan till, så inwall/inceiling. Fysisk media förekommer sällan, så med tanke på vart vi kommit så säkerligen strömmat snarare än från lokal storage.

Men det är ju här det finns ett jätteglapp i utbudet - inbyggda system som funkar sömlöst med telefonen och paddan, och som ger en hygglig ljudkvalitet. Det är rent löjligt att se apparater och högtalare i stora, fyrkantiga lådor, när det inte är detta som efterfrågas. Den tillverkare som är lite på här och får återförsäljare med sig kan nog göra bra med pengar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-04-19 16:26

Zeeall skrev:Jag skyller det minskade intresset på audiofilerna. Tråkiga gubbjävlar som sitter å lyssnar på mässjazz och hatar på mp3 och streaming? Hur öppet känns det för en tonåring?

Eller allt jävla teknobabbel. 24/192 och 0.03% THD betyder inte ett skit för den ointresserade/oinsatta.

Se er själv i spegeln och kolla vad det är för gemenskap ni har skapat. Känns den välkomnande? Jag har slutat kalla mig själv för audiofil.

Audiofilerna ska dock inte få hela skulden, även tillverkarna är dåliga på att få fram välljudande och enkla produkter. Klart som korvspad att blåtandslådor säljer bättre än HPD. Det börjar som tur är komma riktiga högtalare, tex från Audio Pro, med blåtand, air play och allt vad det heter.

På det hela taget är jag rätt enig. Det är en stor generationsklyfta. Audiopro har jag dock inte lyssnat på.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-04-19 16:39

Plockade från vinden ned ett par gamla Focal-högtalare av lite större "bokhyllemodell" samt en liten Audio Pro-sub. Lämnades över till bonusdottern på 16 år som fick lära sig den svåra konsten att koppla högtalarsladdar plus till plus och minus till minus mellan förstärkare och högtalare. Hon är helt lyrisk och tycker det är helt faaaantastiskt ljud. Vad har hon och kompisarna varit vana vid (?), -ljud ur i-fånen. Nästa steg kanske blir att hon får ratta in utbudet på P4 Plus mot P3 eller någon reklamradiokanal och jämföra.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-19 16:50

Du gör precis rätt!

Upplevelsen är vägen. Det är upplevelser man måste hjälpa folk att få.

De flesta yngre är hifi-historielösa idag. De har ingen aning om vilka upplevelser en högklassig anläggning (matad med goda signaler) kan ge. Men historielöshet går att bota.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2017-04-19 16:52

Nu börjar det likna nåt

Själv tror jag att tillverkarna ej insett att det snart bara är gamla gubbar som köper vulgär-HiFi.
Med vulgär HiFi menar jag stora jävla fula burkar samt ännu störr högtalare, gubbarna, och det är BARA gubbar, som lever kvar i sitt pojkrum men har flyttat det till vardagsrummet. Finns många sådana här på Faktiskt, och det är FULT!
Moderna, yngre folk, vill inte ha det så, speciellt inte det täckta könet i familjen.
Man vill ha något vackrare och som är mindre iögonfallande. Det är få tillverkare som kan erbjuda det med tillräcklig ljudkvalite och till rimliga priser.
När jag är på mässor och liknade är nästan alla typ runt 60 år, de som köpte sin första stereorack på 70-talet. Vad händer i HiFi branchen när de dött ut?

JM

Inläggav JM » 2017-04-19 16:59

Zeeall skrev:Jag skyller det minskade intresset på audiofilerna. Tråkiga gubbjävlar som sitter å lyssnar på mässjazz och hatar på mp3 och streaming? Hur öppet känns det för en tonåring?

Vi audiofiler är inte speciellt inkluderande. Vi är inte heller speciellt justa inom audiofilgruppen av intressanta orsaker.
Finns det något attraktivt val för icke audiofiler?
Varje generation gör sina val och ända sedan de gamla grekerna har alltid de äldre förfasat sig ungdomens val.

Min äldsta son, uppväxt i ett hus där det kryllade med hifi utmed väggarna i varje rum, köpte själv pi60 + 4 x 12" IÖ subbasar + 2 x NAD 208 mm + betalat IÖ att helt anpassa 2 bio-rum.
En sorts revolt på pappas gata.

JM
Senast redigerad av JM 2017-04-19 17:29, redigerad totalt 3 gånger.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-19 17:01

JM skrev:

Vi audiofiler är inte speciellt inkluderande. Vi är inte heller speciellt justa inom audiofilgruppen av intressanta orsaker.
Varje generation gör sina val och sedan de gamla grekerna har alltid de äldre förfasat sig ungdomens val.

Min äldsta son köpte själv pi60 + 4 x 12" IÖ subbasar + 2 x NAD 208 mm + betalat IÖ att helt anpassa 2 bio-rum.

JM

Då återgår vi till de små transistorapparaterna från sent 60-tal som man lyssnade på tio-i-topp på.
Uselt ljud, men det var musik och man gjorde upprormot alla stofiler som inte fattade att det åxå var musik.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-19 17:11

JM skrev:

Varje generation gör sina val och sedan de gamla grekerna har alltid de äldre förfasat sig ungdomens val.

Min äldsta son, uppväxt i ett hus där det kryllade med hifi utmed väggarna i varje rum, köpte själv pi60 + 4 x 12" IÖ subbasar + 2 x NAD 208 mm + betalat IÖ att helt anpassa 2 bio-rum.

JM

Hur menar du med revolt?

Det låter som om du givit honom en bra uppväxt med massor av hifi och musik, och han verkar ha blivit en bra människa, rik på positiva upplevelser av hifi och musik från barndomen, och som därför delar din välljudspassion.

Var stolt!

Du är dock självklart inte ensam, väldigt många välljudsintresserade yngre människor har fått det med moders- (eller faders?)mjölken. Jag tror att just detta att se till så ens barn slipper vara historielösa är en av de viktigaste sakerna om de skall växa upp och bry sig om sådana här saker.

Vh, iö

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-04-19 17:16

Man kan väl inte annat än hålla med. Musiken på mässor är något som jag kritiserat länge, men branschen fortsätter så det går väl bra med affärerna eftersom de agerar som de gör. Annars får vi väl se om det snart blir några butiker som stänger igen för utbudet av Hifi butiker är ju mer än det någonsin varit.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2017-04-19 17:18

Äh!

Det enda som stoppar ungdomen är pengarna. Den stoppar väl de flesta av oss.
Eller pengarna kanske inte är problemet, det är prioriteringarna som är "fel".
För mig är det prioriteringarna som är fel samtidigt som jag har ett vardagsrum som är så jävla avlångt och svårmöblerat. Vardagsrummet påminner mest om en korridor.

JM

Inläggav JM » 2017-04-19 17:19

Min förhoppning är att den dagen det finns dyr fin-musik till skillnad från billig/gratis ful-musik kommer vissa tongivande grupper sätta en ny trend.

Fin musiken kräver nya yttre attribut som markant skiljer sig från gråskallarnas fulburkar.

Ty musiken är hårdare DNA-kodad än talet och en viktig del i ffa ungdomens frigörelseprocess - " jag kan själv strävan".

Måste tillstå att Peters högtalare möjligen är ett steg på vägen.

Bild

JM
Senast redigerad av JM 2017-04-19 17:33, redigerad totalt 2 gånger.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

JM

Inläggav JM » 2017-04-19 17:23

IngOehman skrev:
JM skrev:

JM

Hur menar du med revolt?

Det låter som om du givit honom en bra uppväxt med massor av hifi och musik, och han verkar ha blivit en bra människa, rik på positiva upplevelser av hifi och musik från barndomen, och som därför delar din välljudspassion.

Var stolt!

Du är dock självklart inte ensam, väldigt många välljudsintresserade yngre människor har fått det med moders- (eller faders?)mjölken. Jag tror att just detta att se till så ens barn slipper vara historielösa är en av de viktigaste sakerna om de skall växa upp och bry sig om sådana här saker.

Vh, iö

Tack Ingvar! Jag är stolt.
Han är mycket nöjd med dina grejor och dina rum.
Det där med revolt kan du fundera på. Möjligen kan vi prata om det när vi träffas nästa gång.

JM

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-19 19:22

Absolut.

Det låter spännande.

- - -

För mig skulle ju en ungdom som revolterade mot musikälskande och musikåtergivningsbryende föräldrar vara en person som gav tusan i musik och hifi. :(

Det vore verkligen trist.

För varje person som förlorar intresset så förlorar ju även musikvärlden en konsument. Och i slutändan så drabbar det kulturen. Ingen kultur kan finnas utan sina "konsumenter". Konsumenter av just kultur är ju lite speciella då det är dessa som är myllan i vilken kulturen växer.

- - -

Nu vet jag förvisso att det finns hifi-intresserade människor som älskar sina apparater, som objekt.

Olika människor kan förstås ha olika uppfattning om vad som finns till för vad, men för mig är det självklart att hifi-apparater mer eller mindre saknar egenvärde* och finns till för musiken och inte tvärtom.

Har dock sett att det finns människor vars främsta intresse är apparaterna och som ser musik (och film) som sådant man har "för att kunna spela sina apparater". Egentligen är det väl okej det också, allt som gör någon lycklig typ. Men jag har aldrig kunnat förstå hur det känns att känna så.

Vh, iö

- - - - -

*Med det sagt finns dock ändå undantag, alltså apparater som jag tycker har en personlighet och ett egenvärde. Framförallt äldre apparater. Gärna med rör. Men även dessa står och faller i varje fall delvis på om de kan förmedla musik, för mig. Älskar min gamla Grundig rörradio. Fruktar dock den dag då den bara kan glöda, det vill säga då FM-nätet släcks ned och det är meningen att vi hädanefter bara skall få digitalradio. :?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-19 21:51

JM skrev:Min förhoppning är att den dagen det finns dyr fin-musik till skillnad från billig/gratis ful-musik kommer vissa tongivande grupper sätta en ny trend.

Fin musiken kräver nya yttre attribut som markant skiljer sig från gråskallarnas fulburkar.

Ty musiken är hårdare DNA-kodad än talet och en viktig del i ffa ungdomens frigörelseprocess - " jag kan själv strävan".

Måste tillstå att Peters högtalare möjligen är ett steg på vägen.

[ Bild ]

JM

Jättesnyggt så om man har dragit kabel i väggen till den, annars blir det inte riktigt lika stiligt.

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2017-04-19 23:06

En sak som gör att dagens ungar inte blir intresserade på samma sätt som vi är att de inte har tålamod att ägna sig åt en sak i taget och verkligen grotta ner sig i det.
Allt ska vara lättillgängligt och serveras omedelbart, att läsa i timmar på forum eller åka iväg och provlyssna och fundera om och om igen är sådant de helt enkelt inte har tålamod att göra. Kvalitet på ljud, det är inget de funderar över, det streamade genom mobilen räcker till, varför ska man göra något mer komplicerat än absolut nödvändigt, tycker de.
Det är samma sak oavsett vad det gäller, de är så vana att matas med omedelbara fakta så de klarar inte av att vänta och ta reda på om något annat kanske ger annat och bättre resultat.
Bonusdottern sade dock en dag till mig strax innan hon fyllde år att hon skulle vilja ha en stereo på sitt rum, jag tänkte att det är inte värt att köpa något dyrt för hon uppskattar verkligen inte det, tyvärr. Hittade då en hyfsad bluetoothhögtalare som jag själv tänkt ha som medtagbar/garage spelare på rea och gav den till henne istället för att köpa den till mig själv, den uppskattas väldigt mycket och används regelbundet. Det känns kul för mig. :)
Sonen kommer nog få en lite dyrare riktig anläggning så småningom men då är dottern utflyttad så hoppas hon inte känner sig mindre värd :oops:
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2017-04-19 23:25

sportbilsentusiasten skrev:
IngOehman skrev:Tyvärr ser man ofta samma utveckling - när olyckskorparna kraxar om att en marknad kommer att försvagas, så blir det självuppfyllande då ALLA ger upp samtidigt.

Forskning inom området visar på motsatsen, när en marknad försvagas (kunder byter till andra produkter) - har tillverkare/handlare ofta otroligt svårt att inse detta och håller benhårt kvar vid de gamla produkterna.
Tex Fazit, Hasselblad, Nokia, Kodak.

Hur många har inte hört optimalt injusterade Ino-system eller optimalt fixade rum (av dig) och trots det väljer att inte köpa?
Det låter skitbra (hört flera själv) men det är helt enkelt svårt att motivera familjen att husera ett stort antal burkar i v-rumet eller avvara helt rum till hifi - då småsystem o tfn är så pass bra numera. till pyttesummor.

Hasselblad: Cheferna på bolaget ville utveckla digitalkameror. Men i samma veva hade man fått ny ägare i form av ett riskkapitalbolag som inte ville investera ett öre utan plundra bolaget på det som redan var utvcklat så länge det gick. Istället för att tjäna pengar höll man på att sätta bolagt i konkurs. Man kan säga att dom i bolaget gjorde vad dom kunde för att hänga med, men ägarna var mest intressrade av vad man kunde få ut dom närmaste kvartalen...

Nokia: Tog in en ny "fräch" chef från Micro$soft som beslöt att lägga ned Nokias eget OS och framtida satsningar och istället gå över till Microsofts mobila OS som ingen ville ha, och som microsoft inte promotade. Sällan har en enskild person haft så stor skada på ett företag.

Ino-system: Finns ju små, smidiga också. Och man behöver inte bygga om hela huset. Inte ha 18 kanalr heller. 2 räcker. T.ex. i14 med en array med 4 st 10" basar i slutna lådor. Lägg dukar på baslådorna och sätt blomkrukor eller andra prydnader uppepå. Fruktansvärt diskret och elegant. Men ser egntligen inte att det är högtalare. Topparna blir ju synliga dock... Så det finns bra lösningar, som funkar i vanliga möblemang. Men som det framgår i tråden; folk bryr sig inte. Många, även audiofiler, har aldrig hört en bra stereo (och då menar jag riktigt bra, vilket kräver delat system).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-04-20 06:26

Max_Headroom skrev:Så det finns bra lösningar, som funkar i vanliga möblemang. Men som det framgår i tråden; folk bryr sig inte. Många, även audiofiler, har aldrig hört en bra stereo (och då menar jag riktigt bra, vilket kräver delat system).

Audiofilerna behöver aldrig övertygas, för de är fast i träsket redan och kommer alltid att prioritera ljudprylar och rumsakustik. Resten bryr sig inte så mycket, men uppskattar, eller skulle uppskatta, bra ljud om dom fick välja. Men det finns inga bra lösningar som fungerar i vanliga möblemang. Allt är lådor av olika storlek i svart eller nån träfärg. Kolla inredningsprogrammen; inga starta lådor när Ernst, Lollo, Timell eller vad dom heter är klara med nya "looken".

Jag tror inte alls det är omöjligt att få in bra ljudåtergivning i gemene mans hem igen, men det krävs att designen passar dagens inredningsideal, för annars blir det stopp direkt och ljudsystemet begränsas till en TV-limpa eller blåtandhögtalare. Hur många här har inte haft fikasnacket om när egna eller nån annans fru/flickvän har satt stopp för inkopplingen av traditionella högtalare i vardagsrummet?

Tänk nåt som en serie: "Guru Design" med inbyggnadshögtalare och/eller hela paneler från golv/tak eller som "tavlor" som hängs på väggen. Anpassningsbart mellan olika takhöjder och med en mängd olika fronttyger och färger. Ljud antingen "Traditionell hifi" eller "Lounge" omkopplingsbart med mjukvara. Inbyggd stärkare och anslutning trådlöst WiFi/Blåtand eller med "sändarmoduler" från analoga källor eller från TV:n/digitalboxen. Återförsäljare erbjuder allt från snickarhjälp till akustisk rådgivning. Den lösningen tror jag folk skulle betala bra för.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-04-20 07:16

Conan skrev:...Tänk nåt som en serie: "Guru Design" med inbyggnadshögtalare och/eller hela paneler från golv/tak eller som "tavlor" som hängs på väggen. Anpassningsbart mellan olika takhöjder och med en mängd olika fronttyger och färger. Ljud antingen "Traditionell hifi" eller "Lounge" omkopplingsbart med mjukvara. Inbyggd stärkare och anslutning trådlöst WiFi/Blåtand eller med "sändarmoduler" från analoga källor eller från TV:n/digitalboxen. Återförsäljare erbjuder allt från snickarhjälp till akustisk rådgivning. Den lösningen tror jag folk skulle betala bra för.

Folk flyttar. Folk renoverar. Folk möblerar om. Plötsligt hamnar de inbyggda högtalarna bakom bokhyllan.
Klart att riktig hifi kräver delade system. En kanal för vänster och en kanal för höger. Eller kanske inte, om man ska tro De Geer.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-04-20 08:25

Conan skrev:Tänk nåt som en serie: "Guru Design" med inbyggnadshögtalare och/eller hela paneler från golv/tak eller som "tavlor" som hängs på väggen. Anpassningsbart mellan olika takhöjder och med en mängd olika fronttyger och färger. Ljud antingen "Traditionell hifi" eller "Lounge" omkopplingsbart med mjukvara. Inbyggd stärkare och anslutning trådlöst WiFi/Blåtand eller med "sändarmoduler" från analoga källor eller från TV:n/digitalboxen. Återförsäljare erbjuder allt från snickarhjälp till akustisk rådgivning. Den lösningen tror jag folk skulle betala bra för.

Jag misstänker att det ändå är få som skulle anlita en sådan återförsäljare. Intresset hos många är inte kanske inte tillräckligt stort? Vi har väl alla haft besök som inte varit speciellt intresserade av musikreproduktion men som ändå hasplat ur sig superlativer när de fått lyssna på lite bättre installationer (som vi aktörer förmodligen har på forum som detta). Det handlar ofta om att prioritera det ena framför det andra. Jag menar att ett kalt och odämpat vardagsrum, ofta med öppen planslösning som gör att man kan lyssna till diskmaskin och annat kökslammer, är nästan standard i inredningsprogrammen. Där prioriteras ofta umgänge före avkoppling med musik eller film. Personligen föredrar jag att separera olika aktiviteter, inte för många i samma rum men det kräver tillgång till flera rum. Jag tror det är viktigt att man kan få ha sin aktivitet ostörd och heller inte påtvinga den andra i boendet. Det är nog behovet av att kunna isolera sig som gjort att många tillgriper hörlurar. De som har följt inredningsprogrammen hamnar ofta med någon typ av loungelösning, lite musik i bakgrunden. En sådan lösning är för mig överflödig, spelas aldrig på det sättet hos oss. Vi har möjligen en fördel då musiksmaken är ungefär densamma inom familjen och man kan lyssna på rätt hygglig ljudnivå utan klagan. Utanför audioforum som faktiskt känner jag ingen som har ett dedikerat lyssningsrum av typen "man cave". Många av oss på forumen har förstås en anläggning någorlunda välriggad men har antagligen fått kompromissa en hel del... Jag vet att några är lyckligt lottade och kan gå in i sin "man cave" utan att stöta sig med familjen. Hos en del skulle det möjligen betraktas som lite osocialt beteende.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi