Som en av dom som är mitt mellan "dom yngre" och "dom äldre" med mina 28år och med vänner och bekanta ner till 19års åldern, så vill jag ändå hävda att det jag skrev förrut har potential att vara en av dom största faktorerna.
När jag talar med andra i min ålder och ner till under 20år, då är det mycket tydligt att total tillgång är den enda "användar faktor" som anses avgörande.
Detta resulterar ju i att allting ska vara litet, uppkopplat och billigt, detta är alltså vad samtliga jag har talat med vill ha !
Orsaken till att dom vill ha detta är också något som jag har talat mycket med dessa personer om, det som är tydligt är att bland dom jag har talat med, så har dom aldrig ens övervägt att ha något annat än litet, uppkopplat och billigt.
Helt enkelt för att allt annat är ju helt oförsvarbart, när något kan vara så oerhört tillgängligt, varför då välja något sämre pga att det är större och dyrare och kanske inte ens uppkopplat vart som helst du befinner dig ?!
Det är ju jätte uppenbart att man INTE ska köpa något annat än i bästa fall enliten blåtand högtalare

Min känsla är att dom upplever detta på samma sätt som vi "hifi nördar", bara det att deras krav är på helt andra delar än för oss...
Dom tycker att: Hur kan vi nöja oss med våra stora hopplösa högar man apparater och högtalare... när dom kunde ha ljud i en liten låda i storlek av en snusdosa ?!
Så dom har alltså aldrig från första början fattat vittsen med att ha en återgivning som är en någorlunda korrekt version av det dom finns i deras ettor och nollor, pga att detta kräver något som för dom är totalt dumt bara...
Det intressanta är att det inte sällan blir så att om någon av dessa som tycker så kommer hem till mig och lyssnar, så inser dom att woooww fanns det såhär mycket att hitta i musiken, kunde det vara såhär häftigt med musik, vilken upplevelse osv osv...
Men!
Ändå så är det inte mer än att dom sedan i alla fall förstår lite mer och accepterar förekomsten av onödigt stora, dyra och jobbiga ljudanläggningar...
Men dom har oftast svårt att förstå att man ens kan tänkas vilja ha en riktig stereo ändå.
Dom återgår till sin iphone liggande på bordet och spelandes skrikande hemskheter och är precis lika nöjda som innan

Och orsaken till detta har i varje fall jag varit så nyfiken på att jag gärna pratar om det och just litet, uppkopplat och billigt är dom helt avgörande faktorerna, ingenting oavsett hur bra det är eller häftigt kan påverka detta i nuläget hos dom dom absolut flesta unga jag träffat.
Vi har helt olika syn på tillvaron och därmed också helt olika syn på detta med vad för ljudanläggning man bör ha.
Att just total tillgång har blivit styrande hos yngre är det jag tror är den starkaste orsaken till att ljudanläggningarna blir sämre och sämre.