Berätta om någon du inspirerat till att köpa hifi!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Berätta om någon du inspirerat till att köpa hifi!

Inläggav PerStromgren » 2017-04-21 09:43

På tal om tråden om vilken image hifi fått. Har du haft besök av någon kompis som lyssnat hemma hos dig och blivit inspirerat till att köpa en hifianläggning?

Jag hade besök av en gammal kompis för en tid sedan. Både han och jag har växt upp med ljudanläggningar och byggt högtalare och sån't. Han har tidigare haft mycket god återgivning, bland annat genom Bosses CM-3-högtalare.

De senaste 10 åren har han dock degraderat till diverse trådlöst i köksformat, kopplat till en telefon.

När vi satt hemma hos mig en kväll och lyssnade på en massa trevlig musik i mina Quad 2912 sa' han:
- F-n, Per, jag vill också ha så här bra ljud hemma!

Han började intervjua mig om vad han kunde köpa och jag tipsade om litet olika högtalare inom hans budget, bland annat Larsen-6:or. Han lyssnade runt litet och köpte till slut ett beggat par för ganska små pengar. Varje gång vi talas vid berättar han hur nöjd han är och hur mycket mer han lyssnar nu!

Har du också en sådan historia?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Berätta om någon du inspirerat till att köpa hifi!

Inläggav Nattlorden » 2017-04-21 11:25

Jag skaffade NHT SuperZero en gång i tiden efter att ha läst Corey Greenbergs recension i Stereophile (övertalade Calle på Mariedalsvägen att ta hem olyssnat) och efter att ha haft dem som datorhögtalare på jobb ett tag kände jag för att skaffa en flock till och en sub och sätta upp surround, så då kollade jag av kollegorna och fixade till ett gruppköp med rabatt. Flertalet av dem använder dem ännu.

Har hjälpt ett par kollegor till Larsen, en till ett par Audio Pro Blue Diamond, en till ett par Dali 107. Lånade ut försteg och slutsteg till en kollega som lyckats själv köpa ett par fina Canton för att han skulle kunna se om ifall det gjorde något lyft i förhållande till biostärkaren han har... "Din jävel!" var kommentaren när jag fick recensionen... Det blev mer lyft än han trott.. :mrgreen:

Sen har vi självklart ett antal pers härifrån som varit på besök hos mig och hämtat inspiration i olika former...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-04-21 11:57

Jag har fått en hand full med personer att köpa riktigt vettiga ljudanläggningar sedan vi lärt känna varandra, från att ha haft plastiga datorhögtalare till att gå på riktigt väljudande saker ! :)
Så jag drar mitt strå till att hålla väljudet vid liv !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-04-21 12:22

Jag har hjälpt två kollegor, en för länge sedan och en för några år sedan att köpa Hembio grejer 15-20tkr. Dvs. 5.1 med mindre vägghängda högtalare och sub, inkl Hembiostärkare. Och sedan har jag gett råd till flera som mest varit ute efter 2-kanal och då rekommenderat aktiva högtalare då det är det klart mest prisvärda vägen att gå om man vill få hyfsat och uppåt i ljud-kvalite.(något som jag tycker är mycket konstigt att inte fler rekommenderar då det är absolut billigaste sättet att få bra ljud) De jag mött utanför forum världen som haft mer seriöst ljudintresse har inte behövt några råd utan de har haft rejäla grejer.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2017-04-21 12:28

Det är begränsat vad jag egentligen bidragit med. Många som varit här och hört säger -Oj kan det verkligen låta så här!
I de flesta fall leder det inte längre än så. Men ok ena syrran har Pk och den andra snart ett par Mupps i poolhuset.
Så visst har man nog ändå satt en liten prägel på välljuud ute i stugorna :)
Sen får vi se vad ringar på vattnet kan ge.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2017-04-21 12:45

Nja, inga vad jag vet.
En polare är intresserad av att skaffa några vettigare högtalare men ett dussin blocketlänkar senare så har det inte ha blivit nått köp. :?

Känns lite otacksamt att sitta å leta rätt på hifiprylar och så blir det inget av det.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-04-21 13:03

Zeeall skrev:Nja, inga vad jag vet.
En polare är intresserad av att skaffa några vettigare högtalare men ett dussin blocketlänkar senare så har det inte ha blivit nått köp. :?

Känns lite otacksamt att sitta å leta rätt på hifiprylar och så blir det inget av det.

Det där känner jag igen ifrån folk som bara är lite nyfikna och egentligen inte är så intresserade,så jag brukar säga ska du köpa på riktigt eller... innan jag ger råd.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-21 13:09

Zeeall skrev:Nja, inga vad jag vet.

Så var det innan jag lyckades ge napp med Dali 107:orna... och då har han säkert 10papp mer ut i månaden än jag... :?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-04-21 13:23

De flesta har blivit lite frälsta av hur det låter men det brukar falna rätt snabbt när det undras över vad det kostar. De krävs ofta lite mera musikinstresse än vad gemene man har för att kosta på sig. Sedan är det ju delvis beroende på vilken musiksmak man har, det har ju redan framkommit i någon annan tråd vad det är man vill återge. I en del fall är det redan från början inte frågan om att återge något som finns annat än i form av ljud via högtalare. Då tycker jag musiken blir en förlängd del av högtalaren... Andra är mera förtrogna med hur mera traditonella instrument låter. Det finns en liten konflikt där som jag ser det.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-04-21 15:59

De flesta i bekantskapskretsen, som har lite musikintresse, har förvisso imponerats av "mitt" ljud och flinat lite efter biokvällar vi haft. Men alla har gemensamt att anläggningen helst inte ska synas och heller inte kosta något. Och då blir det i regel inte så mycket anläggning. En gång har jag fått uppdraget att skaffa en minianläggning till ett vardagsrum och de enda kraven jag fick med mig var maxmåtten på högtalarna (för att de skulle få plats i Stringhyllan)...

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2017-04-21 16:07

Jag får förfrågningar då och då från vänner och bekanta och det bruka sluta med ett köp som man är nöjd med. Det mesta är via typ Blocket/HiFi-Magasinet. I några fall har det varit begagnat/demoex i butik. I ett par fall har det varit nya prylar.

Syrran köpte en liten alltiett anläggning på blocket med ett par trevliga små Monito Audio för en spottstyver. En kompis "lurade" jag på ett par Carlssonhögtalare och en NAD-förstärkare. En annan kompis har ett par QLN Artec och Harmony Design försteg, samt Advance Acoustic slutsteg till. Hans senaste inköp var en skivspelare för nästan 30 papp med pickup. Och då var den ett kraftigt nedsatt demoex. En jobbarkompis skaffade en Marshall Stanmore med vilken hon är väldigt nöjd. En kompis skaffade en sub på min inrådan för att komplettera sina Dynaudio stativare. Dessa hade han skaffat efter att ha inspirerats av ljudet hemma hos mig. En annan kompis sitter med Onkyoreceiver och Q Acoustics högtalare och tycker det är overkligt vilket bra ljud han fått för små pengar. En jobbarkompis skaffade en stor Pioneerreceriver med Q Acoustics surroundhögtalare. En dotter till en arbetskamrat skaffade en Denonförstärkare med ett par Dynaudio. En kompis son skaffade Rotelförstärkare och Q Acoustic högtalare. En bekant har skaffat Denon alltiett-förstärkare med ett par små B&W. En annan bekant (men det var för länge sedan) skaffade på min inrådan ett par QLN- högtalare, en NAD-förstärkare och en Thorens skivspelare. En annan bekant (också för länge sedan) skaffade ett par Stridbeck högtalare och köpte min gamla Yamahareceiver och min gamla Sansuiskivspelare. Sonen har Denonreceiver, Revelstativare, Advance Acoustic slutsteg, m.m. Och så har sonen i sin tur gett råd till flera av sina kompisar. Begagnade, billiga, men välljudande prylar.

Detta är vad jag på rak arm kommer på att jag är skyldig till vad gäller att sprida välljud i landet.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-04-21 18:02

Oftast när man som "ljudbög" får frågan från vänner & kollegor t.ex. om vilka högtalare man ska välja (det brukar heta just "högtalare" från början har jag noterat), så slutar det ändå med att dom köper nåt från lokala Siba-butiken helgen efter eftersom det var REA där. Ett par gånger däremot, har det "nappat" efter förfrågan:

En vän/kollega fick lyssna på mitt dåvarande ljud anno slutet på 90-talet, vart grymt imponerad och han sitter nu i Ino-designad biokällare med grymma förstärkare, Oppo som källa och ett riktigt schysst NHT-system i 7.2.

Två andra kollegor helt nyligen fick lyssna på Ino piP (som personen ovan haft på hemlån en vecka - han gillar sina NHT bättre, fattar uppenbarligen inte bättre men brukar vilja lyssna på mina piP ibland för att befästa sina vanföreställningar 8) ). Båda var milt ljudintresserade redan från början (nåja den ena lirar på egenbyggd rörstärkare, så lite mer än milt då :) ) och efter hemlån även hos dessa två vart det beställning och båda håller nu på att bygga ihop sina egna par piP. Bygget fortskrider på arbetsplatsen och intresset hos vissa andra kollegor går inte att ta miste på. Kanske blir det ytterligare piP:ar den vägen vad det lider. :)

Finns ett par solskenshistorier till men då handlar det om rekommendationer på blåtandhögtalare, men nöjdheten hos de som gick på rekommendationen gick inte att ta fel på. Har nog också landat en rekommendation på skivspelare till en fjärde kollega som är väldigt nöjd, men han hade säkert köpt spelaren ändå (en superfin Thorens TD-126 MkII) så jag tar inte cred för det köpet ändå...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-04-21 18:37

Efter lite funderande, så kan jag dra mig till minnes lite rådgivning längre tillbaka i tiden. Var större intresse bland folk på 70- och 80-talet. Numera ska det stoppas undan och inte synas men lite av det fanns även tidigare. Det var inte ofta folk ställde högtalarna vettigt. En äldre kollega köpte mina AR-högtalare och fick ha dem på passande ställe i vardagsrummet. Min bror fick också sin dos av mitt hifi-intresse men är egentligen mera TV-människa. Det fixades också en del med kassettdäck och skivspelare på den tiden åt andra. Nu är det inte alls så. De allra flesta bekanta streamar på minisystem eller mobiler.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2017-04-21 20:43

Hjälpt nån till pK,5kkr
En annan till pIP, 6kkr
en annan till 10st tg9 i taket, 4st ss10" i BR(Förberett för 4st till) samt feelgood:are som frontar i källarbion, 12kkr?
en annan till sudden impact som front/sub i sin filmanläggning, 6kkr
en annan till att bygga mellforcer, 4kkr?
en annan till OA51.2, 5kkr
en annan till JBL lsr308 i två veckor o sen byggde han feelgood-basmoduler till det och nu vill han bygga surrar, han har i sin tur fått flera av hans vänner att bli väldigt sugna på lsr308 och basmoduler med :) 4kkr+3kkr+2kkr
en annan till Acoustic Illusion Ovation f8, 15kkr
en annan till Dynaudio DM6+panurge, 4kkr
+ fler antagligen som jag glömt.

De flesta anläggningarna måste jag påstå är sjukt prisvärda, särskilt källarbion & jblriggen
Och alla säger sig vara väldigt nöjda med vad jag tipsat om.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-04-21 20:58

Nattlorden skrev:Sen har vi självklart ett antal pers härifrån som varit på besök hos mig och hämtat inspiration i olika former...

Inte minst utav sällskapet och gästfriheten :) , och kanske lite den gröna färgen :D .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-04-21 23:36

Hjälpte en kompis som hade bose lifestyle nånting. Köpte några billiga dali golvare +sub till slut för 15Kkr, blev mycket nöjd. Han blev ännu nöjdare när jag var där och skruvade ned basen och flyttade fasen på subben till 0 från 180 :twisted:

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2017-04-23 20:08

Ok. En gammal barndomsväns lillebror ringde en kväll och bad om hjälp med hur han ska lösa sin musiklyssningssituation. Öppen planlösning med glas på ena sidoväggen, kök på andra och öppet upp till övervåningen genom trappen. Bas i hela köksdelen och övervåningen men ingen knappt vid lyssningsplats. "Rick hjälp med vad jag ska köpa och lös basproblemet är du snäll". Ja ok jag är snäll.. En Denonreciver och en NADförstärkare införskaffades. 2st XXLS12or bygdes lådor till som som monterades in i en akustikvägg som det spändes tyg framför som frun i huset valt ut. Till sist köpte han ett par Monitor Audio silver 6or som också monterades in i akustikväggen. Denonen fick agera delningsfilter och EQ -2db i diskanten så det klingade neutralt. Basarna monterades en bit upp och utanför sidosystemen. Totalt spenderar under 15.000kr och det lät.. Ja som ett av de bästa system jag hört. Bättre än en vänns 4miljkr system i ett rum utan någon akustik fix..
Nu har den kompisen flyttat så det är snart dags för ett nytt rum att sätta tänderna i. Ja just, han och hans bättre hälft var nöjda med resultatet. Vilket ju var det roliga i historien.

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2017-04-24 00:58

Har haft ett flertal som frågat om de får köpa min stereo rakt av genom åren, ibland har det slutat med nåt marshall påhitt, ibland har de köpt mina högtalare när jag uppgraderat och så har jag fått ge tips på förstärkare. Men oftast så vill de inte betala den summan som sakerna är värda eller så vill de ha en del och det blir för krångligt när jag säger vad som behövs då. Typ delningsfilter, ljudkort och sånt. Har även byggt och skruvat i några bilstereos, på något sätt fick jag ryktet att jag var bra på det. Kanske mest för att jag vet vad alla vred på bilstegen gör :lol:

Finns vissa som frågat vad stereon kostat mig och har varit beredda att hosta upp lika mycket, synd bara att den är värd långt mycket mer än vad den kostar :)
Jag vill ju inte sälja för att sedan inte ha råd att köpa något lika bra eller bättre.

Användarvisningsbild
guwt

Inläggav guwt » 2017-04-26 23:25

Bara senaste året har jag efter hård bevakning av blocket mm fått ut 4 eller om det är 5 par (begagnade) Guru Junior till vänner och bekanta efter att de varit på besök hos mig och därefter önskat bättre grejer till sig själva.
En reflektion är att smärtgränsen för ett par högtalare verkar gå runt 5000kr för de som egentligen inte är särdeles intresserade av hifi men gärna vill ha "bra ljud".
Just Guru Junior har av många ansetts ha hög WAF och en bra formfaktor. Hade absolut inte varit intressant i något av fallen att betala nypris dock, då hade ingen av dessa uppgraderat.

Tror avslutningsvis att jag fått ut ungefär lika många ATH-m50x under året, var en rätt bra deal under Black Friday som många vänner nappade på efter tips.

Återgå till Generellt om hifi