Läckra danskor, bildtråd

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-01-23 12:36

Som före detta ägare till Gryphon (Callisto 8O :wink: 8) ) kan jag bara instämma i att det är vackra skapelser och i mitt tycke mycket välljudande :) .

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2006-01-23 12:47

Callisto: "Jag skulle vilja prata med en försäljare som säljer kablar för t.ex. +10.000 kr som säger att den inte är mycket bättre än t.ex. EKK kabel. Frågan är då; varför tar han hem den dyra kabeln."

Så... Vad väntar du på? Ut och fråga med dig! Och publicera gärna dialogen här. Kunde vara spännande.

8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-23 13:15

Jag gjorde det för ett litet tag sedan... (Hifi Skåne) och då fick jag en massa anekdoter från folk som köpt kablar och fått aha-upplevelser.

Inga frågor om teknik (filterverkan etc) eller placebo svarades på, utan det blev svar enl. "Nu är det så här" och så kom det en anekdot samt upprop av hur länge han hållt på och "vi för bara det bästa" bla. bla. bla.

Han svarade dock "Nej" på om han någonsin lyssnat på elinstallationskabel. Litet plus i kanten för ärlighet där. Däremot antog han att det inte var bra, när han sedan redogjorde för vilken typ av förbättringar man får när man går upp i kvalité.

Likaså frågor om ifall detaljer kom fram bättre vid måttlig kompression duckades fullständigt. :lol:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-01-23 13:15

Blue skrev:Callisto: "Jag skulle vilja prata med en försäljare som säljer kablar för t.ex. +10.000 kr som säger att den inte är mycket bättre än t.ex. EKK kabel. Frågan är då; varför tar han hem den dyra kabeln."

Så... Vad väntar du på? Ut och fråga med dig! Och publicera gärna dialogen här. Kunde vara spännande.

8)

Jag har redan talat med flera säljare sedan många år tillbaka och alla de som jag talat med har ALLTID påstått att de dyrare kablarna gör att det "låter bättre". Alla de tänkbara klyschorna väller då fram ur deras munnar :lol: 8) .

DTH

Inläggav DTH » 2006-01-23 13:35

Edit: OT (kommenterade tidigare inlägg utan att kolla topic, trodde jag var i annan tråd...)
Senast redigerad av DTH 2006-01-23 15:51, redigerad totalt 1 gång.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-01-23 13:56

Tack för ett trevligt reportage, Rydberg! :)

Eftersom du inte gjort dig känd som någon förespråkare för " dyrkabel " eller "ormoljeprodukter" så litar jag på ditt omdöme när det gäller de små skillnaderna mellan kablarna 8)
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-01-23 13:59

Blue skrev:Nästan lite tokroligt att till och med en sådan här tråd kan spåra ur i i samma gamla meningslösa antidyrkabelsnack. Eller hur? :)

Nåväl, gällande NAD-tunern och bandaren från Technics så är ju det hyfsat coola retroprylar i rätt sammanhang, men dom känns på något sätt lite felplacerade i denna rigg med Gryphon-prylarna i mitt tycke...

Fast egentligen handlar det nog mest om utseendet.

:)

Ja det var precis det jag ville när jag startade en bildtråd, att den skulle utmynna i kabeldiskussionstråd (not)

Kan hålla med om att de två andra grejorna är lite malplacerade men ägaren vill ha det så helt enkelt. Han är musiker och bryr sig nog mer om ljudet än om estetiken
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-01-23 14:02

hajen1 skrev:Tack för ett trevligt reportage, Rydberg! :)

Eftersom du inte gjort dig känd som någon förespråkare för " dyrkabel " eller "ormoljeprodukter" så litar jag på ditt omdöme när det gäller de små skillnaderna mellan kablarna 8)
Tackar! :)

Lita o lita, jag skulle ju själv inte direkt litat på det eftersom det var en öppen test. Men om vi nu tyckte oss höra några skillnader så tyckte jag att det var lika bra att skriva ner dem. Mao, du kan lita på att vi tyckte oss höra dessa skillnader :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-01-23 14:14

Tolkade nog också Rydbergs utlåtande som ganska vagt, alltså att han nog tyckte sig kanske etc... :)

Kul tråd. Man måste kanske inte hoppa på varenda tillfälle som finns att rädda världen från dyrkabel?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-01-23 14:20

Almen skrev:Man måste kanske inte hoppa på varenda tillfälle som finns att rädda världen från dyrkabel?

Precis, dessutom upplevdes ju "billig-kabeln" som bättre 8)

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-01-23 14:36

Rydberg och Callisto! Var era Gryphonförstärkare tysta, jag menar brum från trafon? Hörde ett av deras slutsteg ( tror det hette Tabu ) och det brummade ganska kraftigt.
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-01-23 14:37

hajen1 skrev:Rydberg och Callisto! Var era Gryphonförstärkare tysta, jag menar brum från trafon? Hörde ett av deras slutsteg ( tror det hette Tabu ) och det brummade ganska kraftigt.
Min Callisto var tyst åtminstone :)

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-01-23 14:48

Rydberg skrev:
hajen1 skrev:Rydberg och Callisto! Var era Gryphonförstärkare tysta, jag menar brum från trafon? Hörde ett av deras slutsteg ( tror det hette Tabu ) och det brummade ganska kraftigt.

OK! Tackar :wink: Om jag får lust att byta stärkare någon gång...
McIntoshnörd!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-23 16:18

Mayro skrev:Angående tråden så får man säga att det är mycket tråkigt du får den förstörd Rydberg.

- Va! Är tråden förstörd?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-23 16:51

En sak bör man ju ha klart för sig

Hifi handlare likväl som andra handlare har naturligtvis ett intresse av att sälja det de har i sin butik, det är en förutsättning för att butiken ska finnas kvar.
Det är en för övrigt en förutsättning för allting som bygger på försäljning.
Den som har en verksamhet som är beroende av att sälja sina produkter kommer vanligtvis att göra allt i sin makt för att kunna fortsätta sälja sina produkter. Till och med dupera kunderna :wink:

Därför har det skapats en utpräglad föreställning i samhället att dyrt sannolikt är bättre, som konkurrerar med det kritiska tänkandet.

Att det kan finnas tvivelaktiga produkter i butikerna beror i huvudsak på 2 förutsättningar som är beroende av varandra.

Handlarna kan göra förtjänster på att sälja produkterna
    Det finns kunder som efterfrågar och köper produkterna

Om kundunderlaget upphör kommer produkterna att försvinna och även de handlare som inte kan ersätta de produkterna och skaffa ett annat kundunderlag

Det är naturligtvis på gott och ont
För en del människor är det så ont att det är enklare att försöka sprida en illusion om att att det inte finns några sanningar.
Senast redigerad av MP_inaktiv 2006-01-23 17:15, redigerad totalt 2 gånger.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-01-23 16:59

Hetsporren skrev:
Mayro skrev:Angående tråden så får man säga att det är mycket tråkigt du får den förstörd Rydberg.

- Va! Är tråden förstörd?
Med facit i hand borde jag inte sagt ett knyst om kablarna, det torde väl vara helt uppenbart. Man blir verkligen sugen på att göra fler "reportage" (not)

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-23 17:03

:oops:

Glömde helt bort att det inte var någon kabeltråd, läste bara de senare inläggen, förlåt mig
Ha ett fint liv.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-01-23 17:52

Rydberg skrev:

Knäpptyst :D

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-01-23 17:57

Med facit i hand borde jag inte sagt ett knyst om kablarna, det torde väl vara helt uppenbart. Man blir verkligen sugen på att göra fler "reportage" (not)
:( :evil: Fan! vad jag blir trött på alla idioter som HELA tiden ska hålla på att tjata om dyrkablage, måste vara något fel på er... 8O Som jag skrev förut så finns det mycket där ute som är betydligt mer allvarligt än att det finns folk som köper dyrkablage, ska ni hålla på att rädda folk ifrån detta så gör en insatts för svälten i världen istället, betydligt mer allvarligt.

Detta är ju rena dagsinivån på er dyrkablage hatare, de flesta efterfrågar bildreportage här, och när ett dyker upp så ska det sabbas med korkade inlägg, mycket tråkig och barnslig inställning

Som Almen skrev: "Man måste kanske inte hoppa på varenda tillfälle som finns att rädda världen från dyrkabel" Sund inställning! :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-23 17:59

Jag har sett två anmärkningar i denna tråd - och ingen handlar om dyrkablar. Den första var min, där jag ifrågasatte om man verkligen kan testa kablar med högtalare som inte spelar bas. Halvt på skämt, halvt på allvar. Den andra var Callistos kritik av Rydbergs (som han tyckte) floskelfyllda beskrivningar av en ljudskillnad. :roll:

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-01-23 18:50

Bra iaktagelse Hetsporren.

Det finns vissa ämnen som nog aldrig kommer klara sig undan vissa kommentarer och lite käbbel. På gott och ont förståss, ibland är det rätt underhållande och ibland rätt så tråkigt.

Förresten måste jag inflika med att det var ett trevligt bildreportage. Sånna ser jag gärna mer av. Gillade designen på CD-spelaren men förstärkarens volymratt såg lite för "leksaksaktig" ut för min smak.

Mvh / Christian

Edit: stavfel
Senast redigerad av Baltazar 2006-01-23 19:32, redigerad totalt 1 gång.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-01-23 18:50

Hetsporren skrev:Jag har sett två anmärkningar i denna tråd - och ingen handlar om dyrkablar. Den första var min, där jag ifrågasatte om man verkligen kan testa kablar med högtalare som inte spelar bas. Halvt på skämt, halvt på allvar. Den andra var Callistos kritik av Rydbergs (som han tyckte) floskelfyllda beskrivningar av en ljudskillnad. :roll:

Äntligen någon som kan läsa utan att koppla det till "dyrkabeldebatt" :D 8)

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-01-23 19:18

Callisto skrev:
Rydberg skrev:

Knäpptyst :D

Tack! :wink:
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-01-23 19:21

Callisto skrev:
Hetsporren skrev:Jag har sett två anmärkningar i denna tråd - och ingen handlar om dyrkablar. Den första var min, där jag ifrågasatte om man verkligen kan testa kablar med högtalare som inte spelar bas. Halvt på skämt, halvt på allvar. Den andra var Callistos kritik av Rydbergs (som han tyckte) floskelfyllda beskrivningar av en ljudskillnad. :roll:

Nä du tog bara tillfället som vanligt att vara dryg och misskreditera det jag skriver. Vad har jag egentligen gjort dig för ont?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-23 19:32

fight! fight! fight!!!

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-01-23 20:28

Rydberg skrev:
Callisto skrev:

Nä du tog bara tillfället som vanligt att vara dryg och misskreditera det jag skriver. Vad har jag egentligen gjort dig för ont?

Det kallar jag att tolka fritt.
Det var knappast min tanke. Jag tog mig bara friheten att kommentera det du skrev. De omdömen som du skrev förknippar jag med klara tydliga skillnader med tanke på dina formuleringar, typiska för hififloskler.
Nu skriver du så att man ska tycka synd om dig och utmåla mig som den :twisted: .

Tycker det är konstigt att inte fler reagerat på dina formuleringar. Jag har för mig det var en tråd om "hifi-floskler" för ett tag sedan och då fyllde alla på med liknande meningar (som dina) och skrattade åt det, konstigt 8) .

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-23 20:48

Jag reagerade också lite på flosklerna men eftersom rydberg verkar ha konverterat till de sanningssökandes skara så lät jag det bero :)

Det var i alla fall inget ovänligt i det han uttryckte :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-01-23 20:57

MP skrev:Jag reagerade också lite på flosklerna men eftersom rydberg verkar ha konverterat till de sanningssökandes skara så lät jag det bero :)

Å andra sidan ska jag ljuga och skriva att vi inte upplevde några skillnader bara för att bli accepterad och "en i gänget". Skulle knappast tro det, så kommer jag inte att agera. Dessutom skriver jag mer än tydligt att "vi upplevde" eller "tyckte oss höra", inte att det skulle vara ett faktum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-23 21:11

Självklart skall du inte det. Själv tyckte jag det var helt ok skrivet - stå på dig! (säger en som säkert räknas in i EKK-maffian, trots att jag än så länge kör Isoda av lathetsskäl)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-01-23 21:30

Rydberg skrev:
MP skrev:Jag reagerade också lite på flosklerna men eftersom rydberg verkar ha konverterat till de sanningssökandes skara så lät jag det bero :)

Å andra sidan ska jag ljuga och skriva att vi inte upplevde några skillnader bara för att bli accepterad och "en i gänget". Skulle knappast tro det, så kommer jag inte att agera. Dessutom skriver jag mer än tydligt att "vi upplevde" eller "tyckte oss höra", inte att det skulle vara ett faktum.

Förstår du inte :o . Jag reagerade inte på att du skrev att du/ni hörde skillnad på kablarna. Det var dina val av beskrivande ord som jag reagerade på eftersom de antyder stora skillnader :| .

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi