Moderator: Redaktörer
AndreasArvidsson skrev:Jag skulle säga att den är riktigt bra, men att 105 är bättre. Hur de jämför sig med 668 vet jag inte.
meshuggener skrev:Välj 105 om du även vill ha optimal bild på köpet.
Välj 95 om du inte behöver optimal bild.
Dom båda låter väldigt väldigt bra.
avr7000 skrev:668 är riktigt bra för vad den kostade ny och löjligt bra för vad du kan hitta en beg för idag.
Oppo105 är dock märkbart bättre, artikulation i basen och "svärta" i ljudet, tydlighet.
Jag har båda.
Oppo 103 har jag tyvärr ingen aning om men den har ju inte den finare DAC'en/analogdelen som Oppo 105 har...
Harryup skrev:Om du inte letar beggade apparater så är det snarare 203 som du kanske är nyfiken på?
103 lär nog vara på uppehällningen om den nu ens finns som ny.
/Harryup
MorganM skrev:Harryup skrev:Om du inte letar beggade apparater så är det snarare 203 som du kanske är nyfiken på?
103 lär nog vara på uppehällningen om den nu ens finns som ny.
/Harryup
Frågan är bara om Oppo 203 låter lika bra som cd spelare som Oppo 105?
lennartj skrev:Egentligen är mitt svar helt OT för jag har inte lyssnat på Oppo 103 alls.
Jag har en Oppo 95 (var för het på gröten) men ville inte sälja av den till underpris och byta till Oppo 105 utan kompletterade i stället med en Mytek Stereo 192 DSD DAC.
Jag har samtidigt haft en Oppo 105 på långlån.
Skillnaderna i återgivningen mellan de tre är mycket små och jag skulle inte slå vad om att kunna skilja dem åt blint,
men inbillar mig ändå att vid CD-avspelning via de balanserade utgångarna är 95 som använder 4 DACar per kanal något bättre än 105 som bara använder en DAC per kanal.
Mytek använder också 4 DACar per kanal och matad via hemslöjad 25 cm kort SPDIF-kabel från min Oppo 95 tycker jag den är bäst i gänget vid CD-avspelning.
Skillnaden i återgivningsvalitet mellan Oppo 95 och Mytek är alldeles för liten för att motivera köp av det skälet, utan det var Oppo 95's avsaknad av digitalingångar som var huvudskälet, samt dess möjligheter att spela upp DSD-filer.
meshuggener skrev:Har både oppo 103 och 105. Även haft oppo 95 en sväng.
Kommer du från 668 lär inte 103 hålla måttet.
Välj 105 om du även vill ha optimal bild på köpet.
Välj 95 om du inte behöver optimal bild.
Dom båda låter väldigt väldigt bra. Och det finns nog massor med annat att pyssla med innan dom blir en begränsning.
Men alla har olika tycke och smak vad som är "bäst"
Annars enklare cd/dvd som transport och en Benchmark Dac 1 är inte fel.
Onkyo 838 har riktigt fin dac och försteg. Ingen hörbar skillnad mot oppo 105 i mina öron i mitt inorum
Finns säkert många andra vägar att gå med
Det skulle vara jätte intressant om du hade möjlighet att ta med oppo 105 till mig och prova den mot min 668.
Om du har en Oppo 105,så bjuder jag gärna på fika om du vill ta med dig den för test mot 668.
Vi bor ju nästan grannar så det kanske går att hitta på något
MorganM skrev:Någon som vet om primare cd 32 är bra?
PekkaJohansson skrev:MorganM skrev:Någon som vet om primare cd 32 är bra?
Den är mycket bra.
Med vänlig hälsning
Pekka
Johan_Lindroos skrev:Jag brukar skriva nedanstående och jag skriver det igen:
På Oppo och de allra flesta BD- och DVD-spelare är det ingen skön spolningsfunktion när man spelar CD! För mig går detta fetbort! Felet är alltså att spolningen går jävligt långsamt och man måste dutta för att den ska gå fortare (vet inte om det brukar vara tyst också?) Sedan måste man trycka play för att den ska sluta spola. Nä usch, det ska vara som en gammal hederlig CD-spelare, att den spolar fort med ljud och slutar när man släpper knappen. För mig är detta den primära anledningen ha både en BD-spelare, UHD-spelare, och ha kvar 668:an (och ett gäng fler vanliga CD-spelare). 668:an är en av få DVD-spelare som kan spola CD på ett bra sätt. Är man inte tillfreds med DAC:arna i en traditionell CD-spelare kan man ju oftast koppla in en separat DAC om man vill, och då behålla all vanlig CD-funktionalitet.
MorganM skrev:Beställde en Oppo 105 idag.Får hoppas man märker en förbättring mot Pioneer dv 668.
hifikg skrev:Johan_Lindroos skrev:Jag brukar skriva nedanstående och jag skriver det igen:
På Oppo och de allra flesta BD- och DVD-spelare är det ingen skön spolningsfunktion när man spelar CD! För mig går detta fetbort! Felet är alltså att spolningen går jävligt långsamt och man måste dutta för att den ska gå fortare (vet inte om det brukar vara tyst också?) Sedan måste man trycka play för att den ska sluta spola. Nä usch, det ska vara som en gammal hederlig CD-spelare, att den spolar fort med ljud och slutar när man släpper knappen. För mig är detta den primära anledningen ha både en BD-spelare, UHD-spelare, och ha kvar 668:an (och ett gäng fler vanliga CD-spelare). 668:an är en av få DVD-spelare som kan spola CD på ett bra sätt. Är man inte tillfreds med DAC:arna i en traditionell CD-spelare kan man ju oftast koppla in en separat DAC om man vill, och då behålla all vanlig CD-funktionalitet.
Varför vill man spola när man spelar musik? Hoppa mellan spår kan väl vara okej ibland. Lyssnar jag på en CD så lyssnar jag på en CD.
sprudel skrev:Ja, du kan ticka fram dig
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster