Tips på lämpligt 8" baselement

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Tips på lämpligt 8" baselement

Inläggav BellsnWhistles » 2017-04-26 08:16

Jag har två tomlådor som jag verkligen vill göra någonting av (i.e. två basmoduler).
Lådorna har en innervolym på c:a 38-40 liter, är avsedda för två 8"-element per låda (se bild) och är basreflexavstämda med port på baksidan, kring 30Hz tror jag men det går ju att ändra lite.

Jag behöver alltså hitta 8-tummare som passar bra till basmoduler och som funkar bra i basreflexlådor på kring 20 liter!

Jag har tittat lite på Ino w85:

Sd: 220 cm2
Vas:82
Mm: 43 g l
BL: 10,6
Re: 6,0 Ohm
Fs: 24 Hz
Qts: 0,305

enligt chriss här http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=488353 och de borde funka.
Hur är det med Ino W84?
Andra förslag?

Edit:
Får inte bilder att funka men så här ser de ut:
http://forumbilder.se/G835G/supreme-basmodul
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Re: Tips på lämpligt 8" baselement

Inläggav Emanuelgbg » 2017-04-26 09:15

Om jag tolkar tidigare tråden rätt passar elementen för 20L slutet inte BR. Dock är det på data tidigt i tråden och jag vet inte om det ändrar sig så mycket med de senare mätningarna?

"Om man räknar med den gamla tumregelformeln för toretiskt optimal volym för basreflex Vb=15 x Qts^2,87 x Vas blir det följande:

IÖ data: Vb= 36 l
Uppmätta data: 38 l

För en sluten låda med Qtc= 0,65

Blir det med IÖs data V= 20 liter & Fc = 55 Hz
Med mina duppmätta data V= 22 liter & Fc= 53 Hz
"

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2017-04-26 09:31

Korrekt, men det går ju alltid att kompromissa lite och få fram mindre lådor, det gör ju även IÖ ibland om omständigheterna kräver så. I detta fall är lådorna redan bestämda och jag prioriterar ljudtryck framför djupbas (inom rimliga gränser såklart, det är ju basmduler som ska delas vif 80Hz).
Jag sitter just nu på Mac och har inte tillgång till något vettigt beräkningsprogram men använder man http://www.micka.de/ så ser det görbart ut, de föreslår 24 liter för nämnda element BR, (svart kurva), 15 liter slutet (blå kurva).
Röd kurva är BR 20 liter avstämd till 32 Hz.

Bild: http://forumbilder.se/G835H/loudspeaker ... ameter.png (varför funkar inte bilder? Jag använder Img-taggen ur vertygsmenyn).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-26 11:48

BellsnWhistles skrev:Korrekt, men det går ju alltid att kompromissa lite och få fram mindre lådor, det gör ju även IÖ ibland om omständigheterna kräver så. I detta fall är lådorna redan bestämda och jag prioriterar ljudtryck framför djupbas (inom rimliga gränser såklart, det är ju basmduler som ska delas vif 80Hz).
Jag sitter just nu på Mac och har inte tillgång till något vettigt beräkningsprogram men använder man http://www.micka.de/ så ser det görbart ut, de föreslår 24 liter för nämnda element BR, (svart kurva), 15 liter slutet (blå kurva).
Röd kurva är BR 20 liter avstämd till 32 Hz.

Bild: http://forumbilder.se/G835H/loudspeaker ... ameter.png (varför funkar inte bilder? Jag använder Img-taggen ur vertygsmenyn).

Använd följande formulär om du vill bifoga en eller flera filer till ditt inlägg.

Filnamn: bläddra bifoga filen
Filkommentar:
Finns under denna text när du svarar.
Leta rätt på bilden och bifoga så kommer den med.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-04-26 11:57

Du kanske missade filnamnstillägget? Här är bilden:

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-04-26 12:15

Har du kvar gallren? Dom påminner i formen om Gamma BBK200, som ju poppar upp i diverse trådar. Jag har själv haft dessa basar för länge sedan och har positiva minnesvibbar. Det är ju dock ett lite knepigt element som simulerar kasst i basreflex. Men en hint om var man hamnar kanske framgår av simuleringen i WinISD nedan (2 element/40L/30Hz). Billigt är det, men du kanske är ute efter lite tyngre artilleri?
http://www.hifikit.se/hogtalarelement/bbk-200
Bilagor
bbk200.jpg
bbk200.jpg (91.22 KiB) Visad 3442 gånger

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2017-04-26 12:35

Kalejdokom skrev:Har du kvar gallren? Dom påminner i formen om Gamma BBK200, som ju poppar upp i diverse trådar. Jag har själv haft dessa basar för länge sedan och har positiva minnesvibbar. Det är ju dock ett lite knepigt element som simulerar kasst i basreflex. Men en hint om var man hamnar kanske framgår av simuleringen i WinISD nedan (2 element/40L/30Hz). Billigt är det, men du kanske är ute efter lite tyngre artilleri?
http://www.hifikit.se/hogtalarelement/bbk-200

Jag har kvar gallren.
Originalelementen är Peerless med dubbla talspolar, ett element som inte verkar gå att få tag på idag.
Jag hade nog tänkt mig tyngre saker än BBK-200, jag har tidigare erfarenhet av dem och har inte för mig att de kan flytta speciellt mycket luft, även om det är ett trevligt element för den pengen.

Ingen annan som byggt små basmoduler med 8-tummare och har lite tips?

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2017-04-26 14:26

Jag har inte testat själv, men en idé kan vara två Dayton RSS210 HO-8 i varje låda. Ser rätt trevligt ut i 40 liter avstämt till ~30 Hz, men aningen mindre låda hade inte skadat. Dock tar ju elementen upp ca en liter var :)

http://www.daytonaudio.com/index.php/da ... 8-ohm.html

Bild
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2017-04-26 14:41

Tack, intressant element!
Låg känslighet och den tyngsta konen jag sett på en 8-tummare, men det kanske blir så om man vill kunna ha små lådor.
Jag ska simulera lite!

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2017-04-26 15:51

Så kan det vara. Och i gengäld har det stor effekttålighet och xmax, så man får kompensera det genom slutsteget. :)
Mycket kul - lite tid

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-04-26 19:31

knepigaste är ju dock att få plats med en port med tillräcklig area för att kunna utnyttja elementet.
Med en slitsport går det kanske att lösa. En slitsport med 22mm höjd och arean ca 60cm2 skulle kanske kunna fungera. För en avstämning vid 25 Hz skulle porten då bli ca 60cm lång enligt Basta. Dvs en portöppning på 22x280mm med längden 600mm med avrundade (ca 5mm radie) kanter runt öppningarna. Porten bör ju även ha en liten baffel runt öppningen som är inne i lådan.
Porten tar då ca 4 liter och elementen kanske tar 1 liter styck så fysiska lådvolymen blir då 34 liter. Med tanke på att porten brukar bli kortare än simulerat så kanske det blir nära 60cm längd i den lådvolymen.
Mer area vore ju bättre men det blir kanske svårt, beror ju lite på hur mycket utrymme det finns i lådan. Samtidigt vill man nog inte ha längre än ca 60 cm för att undvika resonans i porten.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2017-04-26 19:50

Porten blir ju väldigt lång. Jag slänger in en annan idé. Vad sägs om att plugga porten, och sätta ett 8-tumselement och en 8-tums slavbas i varje låda? Bara en idé, jag har inte simulerat detta så jag vet inte om det funkar och vilka element som skulle passa. Men jag tror det kan vara värt att lägga en stund på det.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-26 20:08

Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-04-26 23:03

Hej, jag funderar själv på att slå ihop en låda med en åttatummare i BR. Orkade inte starta en egen byggtråd då jag är mitt i en husrenovering, inte har någon dator tillgänglig etc... men jag hittade detta element när jag letade:

https://loudspeakerfreaks.com/Product.a ... ct_ID=7094

Vad tror panelen om det?

Mvh
Björn

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-04-26 23:22

Fostex skrev:Jag har inte testat själv, men en idé kan vara två Dayton RSS210 HO-8 i varje låda. Ser rätt trevligt ut i 40 liter avstämt till ~30 Hz, men aningen mindre låda hade inte skadat. Dock tar ju elementen upp ca en liter var :)

http://www.daytonaudio.com/index.php/da ... 8-ohm.html

[ Bild ]

Missade denna post, ser ju ännu bättre ut...

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2017-04-26 23:43

Lådorna finns som sagt, är jättesnygga och välbyggda samt har basreflexrör på baksidan komplett med strömningsanpassade portar så det blir inga slitsar här!
Avstämmningen verkar ligga nära 30Hz (ska kontrollmäta sen) så 2 x Dayton RSS210HO-8 borde passa som gjutet, tack för tipset Fostex!
Enda förbehållet är att Daytonelementet är dryga 20mm djupare än originalelementet vilket kan ställa till problem med porten då den kanske hamnar för nära magneten.

Riktigt kittlande tanke detta, skulle bli rejält kapabla basmoduler i mycket kompakta mått, de där Daytonelementen flyttar väldigt mycket luft för att vara så kompakta och kräva så små lådor.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2017-04-27 00:23

Vänd då det element som ligger nära porten med magneten utåt. Då får du dels porten fri och en andratonsdistorsionsminskning på köpet.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-27 08:53

BellsnWhistles skrev:de där Daytonelementen flyttar väldigt mycket luft för att vara så kompakta och kräva så små lådor.

Nästan så man började fundera bilbastankar...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2017-04-27 09:57

Kul att du uppskattade tipset!

Svårigheten blir mycket riktigt att få rum med en lagom stor port, speciellt då elementen kan flytta så mycket luft. Du vill hamna över 90 mm för att utnyttja elementen till fullo, men då blir den lång. :roll:

Slutet med lite EQ är inte fy skam heller tror jag, de presterar parvis bättre än SLS10 som brukar användas i samma lådvolym (+ 2 liter). Vid Xmax verkar 100 dB @ 25 Hz vara inom räckhåll, och det är för en låda. Lite roomgain på det så :P En RSS210 kan flytta lika snudd på lika mycket luft som en SLS10.

Här är en jämförelse mot SLS10 i 42 liter (röd), båda med 80 % fluff i Basta!:
Bild
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-27 10:03

PEM slang 90mm i en snygg looping på utsidan?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2017-04-27 13:08

Fostex skrev:Slutet med lite EQ är inte fy skam heller tror jag, de presterar parvis bättre än SLS10 som brukar användas i samma lådvolym (+ 2 liter). Vid Xmax verkar 100 dB @ 25 Hz vara inom räckhåll, och det är för en låda. Lite roomgain på det så :P En RSS210 kan flytta lika snudd på lika mycket luft som en SLS10.

Hur illa är det att ha en for liten port egentligen (den som sitter i är 3", dvs strax under 70mm innerdiameter)?
Under förutsättning att den inte flåsar och för missljud utan att den helt enkelt har för stort strömningsmotstånd när man utnyttjar elementen till max?
Resultatet borde ju bli att basreflexverkan minskar och den börjar övergå till sluten låda, hur uppfattar man det hörselmässigt?
Man tappar djupbas och får ökad dist (pga ökade konutslag) men det är ju fortfarande bara vid rejält höga ljudtryck. Alternativet vore kanske att
1. det inte gick att spela så högt överhuvudtaget (element med mindre slaglängd) eller att
2. den ökade disten och begränsade djupbasen gällde hela tiden (sluten låda).

Eller är det extra störande då detta är ett dynamiskt beteende kanske, någon typ av pumpningseffekt/kompression, som gör att alternativen ovan är att föredra, vad tror ni?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-04-27 14:07

Om inte annat så är det ju slöseri att bara kunna använda halva xmax effektivt. Då kan du ju köpa ett billigare element med kortare slaglängd lika gärna.
En någorlunda tumregel är att portens diameter ska vara tumstorleken i cm. Dvs 8 tums bas= 80mm diameter. Och eftersom du har två basar skulle det då krävas två 80mm portar.
I detta fallet så är ju basarnas xmax dubbelt vad ett "normalt" element är så det krävs fyra portar för att inte ge kompression.

Om avstämningen är 30 Hz så är skillnaden mellan en port på 70mm och en tillräckligt stor port, 13dB vid 30 Hz enligt Basta! Det är en ganska stor skillnad. Även om det i verkligheten bara är hälften så illa som simuleringen säger så har du bara 1/4 av kapaciteten vid 30 Hz.
Förmodligen skulle du i det fallet spela lika starkt med ett element i lådan. Det är helt enkelt ett slöseri.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2017-04-27 17:25

Är du säker på att originalelementet ät peerless? Åke blom brukade ju mest använda sig av isophon och dynaudio.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2017-04-27 20:40

landa skrev:Är du säker på att originalelementet ät peerless? Åke blom brukade ju mest använda sig av isophon och dynaudio.

Helt säker, jag har ett originalelement kvar, det är en specialversion av Peerless 831858 (även känt som 220 WR 39 115 PPX AL DVC...) fast med 2x4 ohmslindningar istället för 2x8 ohm.
Åke visade mig själv dessutom ett sådant element i mitten på 90-talet någon gång när han precis börjat använda det.
I flera modeller av Supreme 28 använde han också (andra) Peerless 8-tummare.
I vilka modeller användes Dynaudio?

Kraniet skrev:En någorlunda tumregel är att portens diameter ska vara tumstorleken i cm. Dvs 8 tums bas= 80mm diameter. Och eftersom du har två basar skulle det då krävas två 80mm portar.
I detta fallet så är ju basarnas xmax dubbelt vad ett "normalt" element är så det krävs fyra portar för att inte ge kompression.

Tack Kraniet för bra åsikter, jag ska leka lite själv i Basta när jag får igång min PC.
Vill ha Basta för Mac..... :D

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2017-04-27 23:58

Vågar inte svara på exakt vilka modeller som hade dynaudio. Men är ganska säker på att han uppdaterade 28 med dynaudio i alla fall.

Återgå till DIY-forum