Skillnader Deezer jmf Spotify?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Adhoc

Skillnader Deezer jmf Spotify?

Inläggav Adhoc » 2017-04-28 18:52

Om "Generellt om hifi" är rätt ställe för frågan vete fasiken. Tycker att det är skillnader på att lyssna på en och samma låt via Deezer respektive Spotify (snikversionen i båda fallen). Spotify tycker jag ger ett "plattare ljud med mindre lyster och djup", när jag växlar direkt emellan dem vid samma avsnitt.

Album: Peter, Paul & Mary: Live in Japan, 1967 .
Albumet på Deezer: http://www.deezer.com/album/6140476
Jag körde låt 22:
http://www.deezer.com/track/62549310?ut ... medium=web

Ren inbillning, överföring, inställningar eller vad kan det bero på?

Användarvisningsbild
Figge77

Re: Skillnader Deezer jmf Spotify?

Inläggav Figge77 » 2017-04-28 19:16

inte så att dom använder olika komprimeringsmetoder? (vet inte)
fick en mac G3 av farsan för en 10-15 år sen. den va väl från sent 90-tal (jag hadde aldrig använt en mac innan) och reagerade på att ja tyckte den lät mycket bättre än min dåvarande PC som hadde rätt ok ljudkort. båda spela samma MP3/Flac fil. så jag vet inte riktigt vad som är i görningen här. detta har väl kanske inget med frågan att göra. men skumt va de, sluta med att jag slängde den iaf för den va seeeeeg!

vill minnas att jag använvände ljudkortet i båda och macen lät ändå bättre. nu minns jag M-audio 2496? PCI kort va det
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-04-29 09:43

Det finns rätt många variabler i en sådan kedja. Vet vi med säkerhet att det är exakt samma version på båda tjänsterna? Olika ned- och uppackningsmetoder har redan nämnts? Vilken väg tar filen genom apparaterna hemmavid och hur är de inställda?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-04-29 10:31

Låter fint på Deezer Adhoc, orkar inte jämföra. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2017-04-29 10:36

Startade upp Deezer och det lät mycket disktantigare än Spotify både via mobil och PC.

How is in sharge for the settings, Remaster and Servers?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-04-29 11:26

sprudel skrev:Låter fint på Deezer Adhoc, orkar inte jämföra. :)

Provar lite fram och tillbaka nu, krispigare och mer lyster via Deezer, föredrar denna här i Mollösund. Jag vet tyvärr inte vad jag jämför dock. Mastringar, och allt vad det mer kan vara som skiljer. Läste lite om skillnader på nätet och det tycks vara olika preferenser beroende på låtval mm. Sedan är det ju en personlig smakaspekt som ska läggas till. Ska spela ett tag med Deezer på olika mtrl jag lyssnar på så får vi se. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2017-05-03 07:54

Borde inte MasVis kunna vara ett verktyg för att se om det är någon skillnad.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-05-03 21:07

Om man studerar konvoluten på resp källa ser man att Deezer har ett rödmärkt HQ på sin upplaga vilket inte Spotifyversionen har. Antagligen är det olika masters man jämför, i vanlig ordning, :P
Deezer har en antrykning av att låta hårdare, mer presens än Spotify, vilket som är närmast originalet är omöjligt att säga.
Detta avlyssnat i fin-anläggningen i stan. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-05-03 21:25

Glöm det där med HQ. Det är en stämpel som läggs på varje konvolut beroende på mina inställningar i appen.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-05-03 22:39

Verkar som fler uppfattar en skillnad, om nu inte skrivna ordets makt är stor i form av påverkan av åsikter. :?: Jag har inte gjort något försök att försöka kolla upp om det är olika versioner av plattan på Spottan och Deezer, släppdatum är i båda fallen april 2012. Jag har annars bara växlat direkt mellan Deezer och Spotify i Chrome. (Hur som helst föredrar en snåljåp som jag Deezers mer lågmälda reklamavbrott än dom på Spotify som är / varit bra mycket mer irriterande. Jag har så gott som slutat med Spotify av den anledningen.)

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2017-05-03 23:05

Men vänta här nu. Reklam? Då kör du inte premium på Spotify, och därmed inte bästa kvalitet?
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-05-03 23:27

Nä, som jag skrev i 1:a trådposten: " .. snikversionen i båda fallen ... )

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2017-05-04 00:12

Ah, sorry!
Helt ok, sålänge man är helt på det klara att det är lättöl man jämför... 8) :wink:
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-05-04 08:06

Tja, är det lättöl som lättöl eller någon märkbar skillnad? Typ; känns den ena mer avslagen eller inte. Tycker någon sig märka skillnad mellan betalversionerna är det lika intressant så klart, om inte mer.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2017-05-04 08:24

Adhoc skrev:Tycker någon sig märka skillnad mellan betalversionerna är det lika intressant så klart, om inte mer.

Nu har jag bara Spotify så det blir ju utanför grundfrågan.
Men där tyckte jag det blev skillnad vid uppgradering. (Kan det bara vara inbillning?)
Det är ju hur som helst väldigt lätt att prova för den med premium.
Bara att ändra inställningen musikkvalitet så är man tillbaka på den mer snål-kodade varianten.

p.s. har varit hemma hos några som uppgraderat till premium men glömt bort/inte-vetat-om den inställningen.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-05-10 22:27

Lyssnat lite mer nu tex LPs de Luxe Edition, ni vet hon med Lost on You. Det finns andra spår med just Lost on You på Spotify som är bättre än de Luxe men det är också skillnad på Deezers de Luxe och Spotifys version.
Deezer ger lyssningströtthet, lite mer ilsket, vi pratar nyanser nu, men det finns där. Basen är bättre på Deezer, inte lika grumlig som på Spotify.
Jag har provperiod på Deezer med bästa upplösningen, Spotify Premium med maxad upplösning där också.
Vore kul om fler lyssnade på just LP de luxe versionen av Lost on You, det är ingen tråkig musik så outhärdligt är det inte :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-05-11 08:05

"Lost on you" från två olika tjänster dock inte Deezer.

Bild

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2017-05-11 08:09

Förvillande lika.
Båda har i ätit falukorv till frukost :(

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-05-11 08:14

sprudel skrev:Lyssnat lite mer nu tex LPs de Luxe Edition, ni vet hon med Lost on You.

Mycket intressant platta!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-05-11 12:16

Bill50x skrev:
sprudel skrev:Lyssnat lite mer nu tex LPs de Luxe Edition, ni vet hon med Lost on You.

/ B

Ja, hon är häftig.
Låter bra här:

https://open.spotify.com/user/lpofficial/playlist/2dNGDYHW7GWJ8njaF0Pytp

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-05-11 13:55

sprudel skrev:
Bill50x skrev:

Ja, hon är häftig.
Låter bra här:

https://open.spotify.com/user/lpofficial/playlist/2dNGDYHW7GWJ8njaF0Pytp

Har just lyssnat igenom allt på Spotify och tex "Spotify Sessions" är helt godkänd, även kvalitetsmässigt. Spottan gör bra inspelningar och det finns inspelningar med ganska många bra artister. Tänk om dom kunde fixa rejält bra kvalitet också så skulle det vara super.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-05-11 14:30

Jag tycker "Lost on You" förutom att vara lite väl typ mastringslimiterad, låter toppklippt och distar lite väl mycket i de starka partierna. Tillagda fel som inte går att få bort i efterhand. Låter inte bra i mina öron. "Death Valley" låter ännu värre. Synd.
Bättre kvalité från skivbolaget vore (som vanligt) önskvärt. Det är troligen inte Spotifys fel.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Perka

Inläggav Perka » 2017-05-11 16:14

Nu testar Spotify Lossless streaming på riktigt. Låt oss hoppas att det är de bra versionerna och "pressningarna" som rippats (ja eller vad det är dom gör hos Spotify).

Är det måhända någon här som har blivit utvald att testa? Verkar vara ett random förfarande för att utse testpersoner och någonstans läste jag att det var tyngdpunkt mot amerikanske användare...

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-05-12 07:56

RogerJoensson skrev:Jag tycker "Lost on You" förutom att vara lite väl typ mastringslimiterad, låter toppklippt och distar lite väl mycket i de starka partierna. Tillagda fel som inte går att få bort i efterhand. Låter inte bra i mina öron. "Death Valley" låter ännu värre. Synd.
Bättre kvalité från skivbolaget vore (som vanligt) önskvärt. Det är troligen inte Spotifys fel.

Det är uthärdligt, skön musik. Klart att det vore spännande att få lyssna till detta via en fin mastring, absolut. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-05-12 10:22

Dom hade inte behövt ändra något annat vid mastringen än att backa några dB med nivån innan limitering/toppklippning. En mycket liten arbetsinsats hade alltså behövs för att erbjuda en "fin mastring" som alternativ (för det låter i alla fall även i det här fallet som att det skett efter mixsummering). Irriterande att det så sällan eller typ aldrig erbjuds. Åtminstone den hörbara klippdisten kunde man väl få slippa...
-På självvald "semester".

Återgå till Generellt om hifi