Hifi har länge haft fel image. => minskat intresse

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

RogerJoensson

Re: Hifi har länge haft fel image. => minskat intresse

Inläggav RogerJoensson » 2017-04-29 14:22

BORIS skrev:Om “Roggemannen“ och andra stofiler med samma attityd specifikt menar ljudkvaliteten eller musiken spelar mindre roll. Resultatet är detsamma, igen förståelse, förakt och tröttsamma gubbar som gör allt annat än attraherar en yngre generation.

Nej, naturligtvis spelar det ingen roll för dig vilka åsikter någon egentligen har. Hittar du ingen anledning att rikta dina slag så hittar du bara på något.
Och varför skulle en yngre generation överhuvudtaget bry sig om, om en gammal stofil inte skulle gilla deras musik? Det vore något nytt. :mrgreen:

Vad tycker du själv i ämnet? Kan du för ovanlighetens skull nämna något om det?

Och förresten, vet du vem jag är? Har vi träffats (i verkligheten)? -Om inte, hur kan du då veta allt du verkar veta om mig?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-04-29 15:32

[ ... ] bråk historiskt på diverse forum kan ju likaväl vara en faktor som gör att folk inte tycker att HiFi verkar så kul om de som håller på med det verkar osams och oense ganska ofta. Tror inte att det händer mellan Sonos och Bose-kunder lika frekvent.

/Harryup[/quote]

Lite så ja :) Själv lyssnar jag på musik när jag jobbar hemma och då sitter jag med ryggen mot min anläggning. Den är förövrigt helt OK och uppställd med m h t sweetspot, så att jag ska kunna lyssna riktigt intensivt när tid bjuds och andan faller på. Om någon vanlig människa skulle råka surfa in här för att få reda på mer om välljud skulle de nog backa rätt fort. :D
Senast redigerad av CODY 2017-04-29 16:17, redigerad totalt 1 gång.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-29 16:17

BORIS skrev:
RogerJoensson skrev:Det mesta av den söndermastrade populärmusiken passerar som skval i köksradion. Det låter visserligen fan men är urhärdligt tack vare att skiten druknar i dist, kass akustik och beskuret frekvensomfång, men om jag provar att lyssna på detsamma i någon av de bättre stereoanläggningarna så stänger jag hellre av.

Denna och liknande föraktfulla beskrivningar av dagens musik och indirekt dagens unga är en talande bild av “problemet“. Ingen som helst förståelse för andras tycke och smak tillsammans med en orubblig tro på att den egna uppfattningen är den “rätta“ kan rimligen inte annat än alienera den nya generationens hifi-intresserade.

Exakt

Är för mycket snack om att ""de som inte lyssnar på hifi-system inte fattar"...och hur kass inspelningarna är...
Tröttsamt. Ingen förståelse för vad andra tycker.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-04-29 16:31

sportbilsentusiasten skrev:
BORIS skrev:
RogerJoensson skrev:Det mesta av den söndermastrade populärmusiken passerar som skval i köksradion. Det låter visserligen fan men är urhärdligt tack vare att skiten druknar i dist, kass akustik och beskuret frekvensomfång, men om jag provar att lyssna på detsamma i någon av de bättre stereoanläggningarna så stänger jag hellre av.

Denna och liknande föraktfulla beskrivningar av dagens musik och indirekt dagens unga är en talande bild av “problemet“. Ingen som helst förståelse för andras tycke och smak tillsammans med en orubblig tro på att den egna uppfattningen är den “rätta“ kan rimligen inte annat än alienera den nya generationens hifi-intresserade.

Exakt

Sanslöst. -Var sågar jag musiken och hur skulle det jag säger komma i konflikt med ungdomars musiksmak?
Varför skulle mitt argumenterande om att de flesta förmodligen skulle tycka att en lättare typ av mastring skulle låta bättre och göra dem mer intresserade av bättre ljudanläggningar, alienera den nya generationen hifi-intresserade?

Vad tycker du själv? Tycker du att modern högdistande hårdmastring låter bra?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-04-29 16:32

sportbilsentusiasten skrev:Är för mycket snack om att ""de som inte lyssnar på hifi-system inte fattar"...och hur kass inspelningarna är...

Jodå. Berätta!
Tycker du att modern högdistande hårdmastring låter bra?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-29 16:46

RogerJoensson skrev:
RogerJoensson skrev:Jag förstår dem!
-I vissa fall så är det ju svårare att hålla fokus borta från mastringsoljudet i välljudande hifi-anläggningar än i ur hifimässigt dåliga anläggningar.

Söndermastringar visar ofta sitt fula tryne bättre i bra anläggningar, så många kanske föredrar en på många sätt sämre anläggning som lägger ett lager mildrande sameness över alltihop. Då får man tyvärr inte heller någon stor upplevelse av sådant som låter rent och dynamiskt (om man nu skulle råka spela något med hög kvalité) och man vet inte vad man går miste om.

Tror du helt missuppfattat vad hcl skriver om.

De välljudande hifi-anläggningarna du talar om är exakt det problem hcl talar om.
Det viktiga är ju hur hifi-anläggningen återger musiken.
I en verkligt BRA hifi-anläggning spelar ev söndermastring och andra fel mindre roll, man dras in i musiken oavsett.

Den anläggningen har jag nog aldrig hört i så fall.
Det mesta av den söndermastrade populärmusiken passerar som skval i köksradion. Det låter visserligen fan men är urhärdligt tack vare att skiten druknar i dist, kass akustik och beskuret frekvensomfång, men om jag provar att lyssna på detsamma i någon av de bättre stereoanläggningarna så stänger jag hellre av.
Själva söndermastringen hindrar eller försvårar mig från att dras in i musiken och ju mer jag hör av bieffekterna dess värre. Jag har ännu inte hört en hifi anläggning (inkl akustik) som klarar av att minska mastringsskräpet utan att lägga till något annat som jag tycker låter ungefär lika illa. Den anläggningen (inkl akustiken) blir samtidigt sämre för välljudande inspelningar. Så för mig. -Nej, det finns ingen lösning än att stå över och spela något annat (om det söndermastrade inte är in i h---e intressant ur musikalisk aspekt).
-Och där var poängen. Att många som vill spela det som jag ratat, kanske inte tycker det är värt att satsa på den där BRAiga hifi-anläggningen eftersom de upplever att det inte ger så stor hörbar vinst. Lyssnar man mycket till sådant material så blir det kanske även så att man inte ser någon poäng att lyssna koncentrerat, utan väljer att enbart skval-lyssna, vilket blir ännu en anledning att inte intressera sig för den där BRA-iga hifianläggningen.

Eftersom skadan tillfogats signalen redan före den distribuerats, så finns inte mycket konsumenten kan göra för att reparera skadan. Source först ligger i studion/mastringsfabriken.

Vissa så kallade "bra hifi-anläggningar" gör mer skada på signalen än andra. (eller...klarar inte av att återge alla inspelningar). De enda inspelningarna som låter bra är sk superinspelningar.
Som ett förstoringsglas förstärks alla felaktigheter.
Att återge distade ljud är svårare än att återge rena signaler - för vissa anläggningar.
Därför demas det med gles mässjazz på mässor. Sätta på en skitig rockplatta vill inte alla utställare göra...

Som jag skrev, I en verkligt BRA hifi-anläggning spelar ev söndermastring och andra fel mindre roll, man dras in i musiken.
Välkommen hem till mig så spelar vi sk söndermastrad musik så får du höra. Mitt system är inte perfekt, men bra nog att spela alla musik med behållning.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-29 16:47

RogerJoensson skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Är för mycket snack om att ""de som inte lyssnar på hifi-system inte fattar"...och hur kass inspelningarna är...

Jodå. Berätta!

Är ju givetvis bättre utan högdistande hårdmastring, men att skylla allt på det är ju fel..

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-04-29 17:01

Det är varken svart eller vitt enligt mig. Jag anser att en bra anläggning gör återgivningen bättre oavsett material. Dvs även om ljudet är helt sönderkomprimerat så spelar jag hellre detta på min egna anläggning än på någon klockradio. Komprimerade och skräniga inspelningar kan vara olyssningsbara i en del anläggningar, men de låter helt ok hemma hos mig. Riktigt bra blir det dock inte oavsett anläggning om källan redan är förstörd.

Det är en kedja som ger resultatet och två fel ger sällan(men kan) ett rätt, så både inspelning och anläggning måste vara bra för att resultatet skall bli bra. En bra anläggning är dock inte bortkastat på en dålig inspelning som jag ser det.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-04-29 17:20

Det jag försöker säga är att det söndermastrade funkar som skval-lyssning, men att jag inte gillar att sätta mig ner och lyssna ordentligt på sådant. Eftersom köksradion låter som den gör är endast skval-lyssnande aktuellt där. Alla felen i köksradion är så starka att söndermastringen inte stör i samma utsträckning, samtidigt som ljudet i sig inte inbjuder till fokuserad lyssning. Skrället står på och låter medan man gör annat bara och då störs jag inte särskilt.

Kanske är jag gnälligare än många av er andra vad gäller just denna typ av tillförda oljud, men in mina öron hjälper tyvärr ingen anläggning som jag hört att ta ner de tillförda skador på inspelningarna som jag hör. Om jag försöker höra igenom dist och illaljudande topplimitering så hör jag det nästan ännu mer, till skillnad från vinylknaster.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-04-29 17:23

RogerJoensson skrev:

Jodå. Berätta!

Är ju givetvis bättre utan högdistande hårdmastring, men att skylla allt på det är ju fel..

Skyller jag allt på det?

Forts...
Jag accepterar din åsikt, men tror inte att jag skulle hålla med om det jag hörde hemma hos dig oavsett vilken anläggning du har, med de mixarna/mastringarna jag avser. Jag har hört mer än en anläggning i mina dar och ingen har på ett vettigt sätt kunnat dämpa den här typen av skador i tillräcklig utsträckning, utan att tillföra något annat som jag inte heller gillar. Om man gillar det ena eller det andra är upp till var och en att tycka. Din åsikt behöver inte var min och tvärt om.

-Men, var sågade jag musiken och hur skulle det jag skrev komma i konflikt med ungdomars musiksmak?
Varför skulle mitt argumenterande om att de flesta förmodligen skulle tycka att en lättare typ av mastring skulle låta bättre och göra dem mer intresserade av bättre ljudanläggningar, alienera den nya generationen hifi-intresserade?
Och varför var det ok att angripa mig i en fråga jag inte ens tagit upp i inlägget, med personangrepp därtill?

Du svarade ju "Exakt" på halmdockeangreppet. Det är ett väldigt exakt uttalande.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-04-29 17:23

Roger: Kan säga att du är inte ensam om att störa dig på detta och enligt mina öron så är det oförståeligt varför man gör så med en master.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-04-29 18:37

Mitt tidigare inlägg med: "Musikälskare använder hifi-anläggningen till att lyssna på musik, audiofilen använder musik att lyssna på hifi-anläggningen" har ju lite allvar i sig om jag så bara talar för mig själv.

Kan hålla med om att modern musik t.o.m. via reklamradion stör mindre via köksradion eller bilstereon än från fina hifi-anläggningen i vardagsrummet. När jag sätter mig och lyssnar i vardagsrummet vet jag hur fantastiskt bra det kan låta där och kontrasten blir för stor till hur det då låter om det sönderkomprimerade. Kan funka som bakgrundsmusik eller för att specifikt lyssna på ny musik (t.ex. reggae), men för "finlyssning" väljer jag alltid nåt som faktiskt är snällare mot öronen.

Sen vill jag nog tycka att min vardagsrumsanläggning även är bra "på riktigt" och i reella termer såklart låter bättre än köksradion oavsett material, men det spelar ingen roll när man blir ledsen över att höra det sönderkomprimerade. Det är ju därför det är viktigt även för en audiofil att välja anläggning utifrån de egna musikpreferenserna. Ens favoritmusik ska ju inte låta illa oavsett hur dyra prylar det är man lyssnar på.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-04-29 18:38

AndreasArvidsson skrev:Roger: Kan säga att du är inte ensam om att störa dig på detta och enligt mina öron så är det oförståeligt varför man gör så med en master.

SÅ är det ju, men att säga att i princip "allt" låter skit och är förstört lär inte heller locka folk att lägga extra pengar på en anläggning så att dom hör hur illa det är om dom inte tycker att det låter dåligt om modern musik för det låter ju som det låter. Om folk gillar LadyGaga så spelar man den musiken. Är sedan musiken söndermastrad så spelar det ingen roll för det går inte att välja en LadyGaga inspelning som är mastrad på annat sätt. Man spelar inte en gammal Pink Floyd istället för att den är bättre mastrad om man får tag på en gammal utgåva. Det är en helt annan sak att kunna välja en annan klassisk inspelning eller en tidigare jazzutgåva.
Däremot kan man ju fundera på om det är bra anläggningar som låter dåligt på söndermastrad musik eller om det är dåliga anläggningar.
Och jag tycker inte att man kan sätta likhetstecken mellan högdistande och låg dynamik. En inspelning kan vara både och men måste inte vara det.

/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-04-29 19:17

RogerJoensson skrev:Det jag försöker säga är att det söndermastrade funkar som skval-lyssning, men att jag inte gillar att sätta mig ner och lyssna ordentligt på sådant. Eftersom köksradion låter som den gör är endast skval-lyssnande aktuellt där. Alla felen i köksradion är så starka att söndermastringen inte stör i samma utsträckning, samtidigt som ljudet i sig inte inbjuder till fokuserad lyssning. Skrället står på och låter medan man gör annat bara och då störs jag inte särskilt.

Kanske är jag gnälligare än många av er andra vad gäller just denna typ av tillförda oljud, men in mina öron hjälper tyvärr ingen anläggning som jag hört att ta ner de tillförda skador på inspelningarna som jag hör. Om jag försöker höra igenom dist och illaljudande topplimitering så hör jag det nästan ännu mer, till skillnad från vinylknaster.

+1, kan inte annat än att hålla med i/om dina slutsatser . . . men jag har välan för dålig Sterio . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-04-29 20:42

Harryup skrev:
AndreasArvidsson skrev:Roger: Kan säga att du är inte ensam om att störa dig på detta och enligt mina öron så är det oförståeligt varför man gör så med en master.

SÅ är det ju, men att säga att i princip "allt" låter skit och är förstört ...

Vilket jag inte gör heller!
Jag visar gärna för de som inte vet hur det kan låta när det inte är söndermastrat. Må hända kan man inte hitta vilken modern musik som helst, men man kan kanske sporra den intresserade till att bredda sitt urval och även börja leta efter sådant som låter bra, vilket i förlängningen gör det mödan bättre värd att skaffa en bättre ljudanläggning (förutom att det även låter bättre spelat med telefonen).
...lär inte heller locka folk att lägga extra pengar på en anläggning så att dom hör hur illa det är om dom inte tycker att det låter dåligt om modern musik för det låter ju som det låter. Om folk gillar LadyGaga så spelar man den musiken. Är sedan musiken söndermastrad så spelar det ingen roll för det går inte att välja en LadyGaga inspelning som är mastrad på annat sätt.

Nej, men man kanske inte heller blir frestad att lägga en massa pengar på en fin anläggning heller, när det stora förbättringen uteblir.
...Och jag tycker inte att man kan sätta likhetstecken mellan högdistande och låg dynamik. En inspelning kan vara både och men måste inte vara det.

Nej, det kan man verkligen inte! Har jag sagt det? -Nej, det har jag inte!

Kompression ett viktigt verktyg inom pop/rock som jag inte vill ha bort, men den tvångsmässiga mastringsanvändningen skulle jag i många fall vilja se mindre av.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-04-29 21:24

RogerJoensson skrev:
Harryup skrev:

SÅ är det ju, men att säga att i princip "allt" låter skit och är förstört ...

Vilket jag inte gör heller!
Jag visar gärna för de som inte vet hur det kan låta när det inte är söndermastrat. Må hända kan man inte hitta vilken modern musik som helst, men man kan kanske sporra den intresserade till att bredda sitt urval och även börja leta efter sådant som låter bra, vilket i förlängningen gör det mödan bättre värd att skaffa en bättre ljudanläggning (förutom att det även låter bättre spelat med telefonen).
...lär inte heller locka folk att lägga extra pengar på en anläggning så att dom hör hur illa det är om dom inte tycker att det låter dåligt om modern musik för det låter ju som det låter. Om folk gillar LadyGaga så spelar man den musiken. Är sedan musiken söndermastrad så spelar det ingen roll för det går inte att välja en LadyGaga inspelning som är mastrad på annat sätt.

Nej, men man kanske inte heller blir frestad att lägga en massa pengar på en fin anläggning heller, när det stora förbättringen uteblir.
...Och jag tycker inte att man kan sätta likhetstecken mellan högdistande och låg dynamik. En inspelning kan vara både och men måste inte vara det.

Nej, det kan man verkligen inte! Har jag sagt det? -Nej, det har jag inte!

Kompression ett viktigt verktyg inom pop/rock som jag inte vill ha bort, men den tvångsmässiga mastringsanvändningen skulle jag i många fall vilja se mindre av.

Varför skall man ändra folks musiksmak bara för att något är bättre inspelat? Det är sådant här som skrämmer bort mera lyssnare än om en inspelning är överkomprimerad, eftersom det är det folk vill ha som lyssnar i lurar på stan. Varför skall man lockas att köpa bättre Hifi-utrustning och bli tvungen att byta smak, fullständigt galet tycker jag. Observera att jag inte är emot bättre inspelningar men vanligt folk ser inte inspelningar som ett problem. De har ingen aning om vad loudness war är. Känner folk som jobbar inom musikerbranschen och de har absolut ingen aning om vad det är. Man kan skylla på kabelprat eller kabellyftare eller vad som helst men det är ingen utanför HiFi-branschen som har en aning om vad det är heller. Folk som sitter ner i mitten och lyssnar på sin stereo i timtal är på utdöende av många skäl. Men hur HiFi-branschen fungerar är inte ett av dom oavsett vad en del här verkar tro. Det hela är en total förändring i samhället, tillgänglighet är den enda prioriteringen.

/Harryup

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-04-29 21:36

Fullständigt absurda vantolkningar. Du får det dessutom att låta som om jag försöker tvinga någon att ändra sin musiksmak. Så är det verkligen inte! :roll:

Själv tycker jag det är trevligt när folk visar mig saker som kan vidga mina vyer, så att jag själv kan ge mig ut vidare och hitta och lära om sådant som jag eventuellt har missat. Om det skulle visa sig att det inte var något för mig, så är jag glad ändå för möjligheten jag gavs.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-04-29 22:07

sportbilsentusiasten skrev:På Sweetspot förra helgen så är detta tydligt. Begäran att sätta på "vanlig" musik utlöser ofta ett "neeee kass inspelning". Men det skiljer verkligen agnarna från vetet!!!
Ola i Larsen-rummet är ett lysande undantag :D

Jag upplevde det annorlunda. I Nordostrummet påstod de att de var de enda som INTE spelade Hotel California (fast jag inte hörde den någonstans överhuvudtaget under de timmar jag var där). I ett rum sa demonstratören att han inte hittade "Keith don´t go" och möttes av stort jubel från publiken (som uppenbarligen tyckte att den spelades för ofta (fast jag inte hörde den heller när jag var där)) och så var det han med de engensnidade högtalarna som lovade att inte spela, vad det nu var, till publikens stora glädje, i rör-rummet spelade man gamla LP-skivor o gjorde en grej av att man minsann inte spelade mässjazz. Det var riktigt skönt att åtminstone en aktör vågade lira Krall och Bremnes (kopparhögtalarna). HA lirade Terje Isungset som börjar likna "mässjazz" fast det inte alls är jazz och japanska trummor (Kodo?) som kanske inte alla lirar hemma på lördagkvällen. Vad de lirade i vintagestugan minns jag inte, men det var ingalunda mässjazz.

Och Ola har inte varit i närheten de gånger jag varit inne hos Larsen. Brukar börja och sluta mina mässbesök där, för att kalibrera mig ;-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-29 22:31

BORIS skrev:

Exakt

Är för mycket snack om att ""de som inte lyssnar på hifi-system inte fattar"...och hur kass inspelningarna är...

Roger har helt rätt.

Ni har totalt fel.

Och det ni påstår att Roger skriver är heller inte vad han skriver. Det är bara vad ni väljer att läsa för att ni skall kunna kokettera med er spelade kränkthet.

- - -

Fakta är att den kvalificerade audioutrustningen förlorar mening allt mera ju mera musiken förlorar de parametrar sig gör ljudkvalitet meningsfull. Det är inte en kritik mot musiken som sådan (eller mot produktionerna!), bara ett konstaterande att när det ser ut som det gör idag så blir inte en anläggning av högsta klass någon större poäng - och därför säljs det mindre sådant. Mening för dem som bara lyssnar på något väldigt snävt kommersiellt vill säga.

Med det sagt skall man inte överdriva ljudkvalitetsförsämringen de senaste 30-40 åren. Allt var långt ifrån bra då.

Det finns ju även fortfarande MASSOR av fantastiskt välljudande, även helt nygjort, musik (talar absolut inte bara om akustisk musik). Men det mesta av det är musik som den stora massan inte kommer i kontakt med alls. Den är ofta esoterisk och underground. Fjärran från det kommersiella mög (min åsikt, inte fakta) som "trendintresserade" musiklyssnare primärt kommer i kontakt med. Och det är ju inget konstigt eller fel med det heller. Framförallt yngre människor vill ju ofta ha musiken som ett socialt klister, medvetet eller omedvetet. De vill lyssna på samma sak som alla andra (vilket i deras värld betyder de som är lika gamla, ofta nästan på året när) lyssnar på, så att de "hänger med" och inte hamnar utanför.

Så är det nu och så har det alltid varit. Det är inget nytt. Men alla är inte sådana, varken nu eller förr. Det har alltid funnits de som lyssnar på musik utan att det handlar om en önskan att hänga med kulturellt.

Men, Boris och Sportis - det är ER attityd som varit den förhärskande, hur gärna ni än vill framstå som den som ställer upp för den lilla människan. Ni är det motsatta - ni ställer upp för massan, mot den lilla människan, som bryr sig.

Ni är exempel på dem som gjort att dagens musik fått "utvecklas" ljudkvalitetsmässigt till dagens nivå (jämntjocka korvar), och som sedan i sin tur lett fram till det läge som hifi-branschen är i idag: Högklassig återgivning är poänglöst för majoriteten av den musik som konsumeras.

De som hör det ni inte hör eller förstår, har klagat högljutt under flera årtionden! Och sedan unga år. Alltsedan loudness war började skena utan annan kontroll än att en korv inte kan bli mera odynamisk än att helt sakna dynamik*. Och de som klagade när eländet fick ordentlig fart (80-talet) var alls inga stofiler. Det var musikälskare som såg vartåt det bar, och som fram till idag sett historielösheten och oförståendet växa. Det var alltför stort redan när problemet började växa, men det blev bara värre ju flera "nya öron" som saknar erferenheter av hur det varit, som kom in.

Ni är båda två exempel på detta oförstående.

Och så länge ni inte hör (eller minns/förstår/bryr er...) så kommer ni inte att kunna bidra till en förändring. Men det gör i sig ingenting! Ni behöver inte förstå problemet. Ni behöver inte vara de som gör saker bättre. Ni kan vara vanliga oförstående konsumenter utan att det spelar någon större roll. De är ju så många ändå.

Så er inställning till det gör varken till eller ifrån. Däremot är det viktigt och av världe att de som förstår problemet agerar mot en bättre utveckling. R128 är ett exempel på detta. Det är ett resultat av det arbete som de som hör och förstår, lagt ned.

Men som sagt - en eller några flera extra som är clueless spelar ju ingen roll, det finns ju hur många som helst kvar även om ni plötsligt skulle förstå vad debatten handlar om. Kul i så fall, men helt oviktigt.

Det är bara de som förstår det som kan göra något åt det - och de som med sina inlägg visar att de inte fattar (t ex det rätt så självklara som Roger skriver) går det ju troligen inte att göra så mycket åt. Ni får helt enkelt vara kvar där ni är, bland den blinda och aningslösa massan. Det gör inget. Massan är så stor ändå, oavsett om ni är en del av den eller inte.

Det är för dem som bryr sig som saker behöver förändras, inte för er, som inte bryr er.

Så ni kan gå och lägga er av avstå den här debatten. Det den strävar efter att uppnå är inte varken av betydelse för er eller ens av värde att ni förstår - det spelar ingen roll. Ni kommer att kunna hitta och fortsätta att ha glädje musik även om dess medelvärde läggs ned på en vettigare nivå för att ge ALL musik chansen. Så ni har inget att oroa er för. Simma lugnt!

- - -

Och nu brakar väl helvetet löst... :wink:

Vi får se hur lättprovocerade ni är. Personkommenterar drypande av nedlåtande förakt är en bra mätare, spelad kränkthet en annan. Jag är beredd. 8)

Vh, iö

- - - - -

*Utvecklingen av kompressorer visar för övrigt med önskvärd tydlighet att de flesta (absolut inte alla) inte alls vill ha den ljudkvalitet som komprimeringen tenderar att leda till. De vill BARA ha en så hög nivå som möjligt, för att konkurrera ut annat programmaterial.

Talar alltså (så ingen missförstår det) inte om dem som med avsikt vill "skita ned" musiken, utan bara om de som skitar ned som bieffekt av att de har krav om maximal nivå.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2017-04-30 00:38

sportbilsentusiasten skrev:Som jag skrev, I en verkligt BRA hifi-anläggning spelar ev söndermastring och andra fel mindre roll, man dras in i musiken.
Välkommen hem till mig så spelar vi sk söndermastrad musik så får du höra. Mitt system är inte perfekt, men bra nog att spela alla musik med behållning.

Sportbilsentusiasten, vad har du för anläggning?
I viss mån kan jag hålla med om det jag citerade, t.ex. mina Staxlurar har den egenskapen, det låter i princip aldrig illa/påträngande/olyssningsbart, däremot hör man såklart brister i produktionen men det går att dra på bra rätt bra ändå och njuta av musiken.
Mycket få anläggningar jag hört funkar dock på det sättet.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2017-04-30 08:31

IngOehman skrev:Det är bara vad ni väljer att läsa för att ni skall kunna kokettera med er spelade kränkthet.

Kul formulering. Jag vet inte om det är så, men jag fick samma känsla av inläggen.

Själv stör jag mig mest på komprimerade remastringar av musik jag vet kan låta bra. "Stör" är förmodligen ett för milt ord - provocerad är nog bättre. Ibland kan jag känna att jag vill slå till någon som misshandlat musiken så. VARFÖR gör ni på dette viset?

Ny musik som är komprimerad stör jag mig inte lika ofta och lika mycket på. Kanske för att jag inte kan jämföra med en välljudande förlaga, eller kanske för att det inte låter lika illa när det är tänkt att musiken ska vara så komprimerad. Men jag kan inte spela särskilt starkt - då låter det för illa.

När jag letar inspelningar av (klassisk) musik på spotify, är alltid inspelad dynamik en faktor. Det finns allt för mycket komprimerad klassisk musik också. Och den låter helt enkelt sämre. Odynamiskt och platt. Det finns mycket klassisk musik som inte är fulldynamiskt utan bara litet komprimerat. Denna kan låta helt OK och inget jag tänker på att det låter sämre. Men när jag stöter på fulldynamiska inspelningar, inser hur bra det kan låta. Och litet grand sörja att inte mer musik är inspelad på detta sätt.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-04-30 09:02

MichaelG skrev:..., men jag fick samma känsla av inläggen.

Jag fick känslan att, av någon anledning så läggs tonläget onödigt högt, eller så har jag missat magnutiden av åsiktsskillnaden.

MichaelG skrev:Själv stör jag mig mest på komprimerade remastringar av musik jag vet kan låta bra. "Stör" är förmodligen ett för milt ord - provocerad är nog bättre. Ibland kan jag känna att jag vill slå till någon som misshandlat musiken så. VARFÖR gör ni på dette viset?

Ny musik som är komprimerad stör jag mig inte lika ofta och lika mycket på. Kanske för att jag inte kan jämföra med en välljudande förlaga, eller kanske för att det inte låter lika illa när det är tänkt att musiken ska vara så komprimerad. Men jag kan inte spela särskilt starkt - då låter det för illa.

Jag håller med(!) och det är defacto våldsam skillnad mellan att komprimera en hel mix (för att krana upp medelnivån) och att komprimera delarna (för att nå en motsvarande medelnivå). Komprimering av färdig mix leder ofelbart (borde kanske stå felbart) till att de i mixen svagare ljuden sänks nivåmässigt till fördel för de för tillfället starkaste komponenterna (s.k. "ducking", en låt där denna effekt är extremt tydlig är Eva Dahlgren "Vem tänder stjärnorna", där basen (varje gång den kommer in) sänker ljudnivån på resten av musiken. Jag är rätt säker på att det hade varit bättre om denna effekt hållits mindre, men det hade påverkat medelnivån ganska rejält. Att utgå ifrån en äldre (förmodat) färdig mix ger liknande effekter och skall man kunna få upp medelnivån mycket så krävs stora ingrepp som multibandskompression och t.o.m. toppklippning.

Att tygla dynamiken redan i mixfasen kan avsevärt begränsa de negativa effekterna och rätt använt så kan det snarare höja upplevelsen än försämra denna (t.ex. att mycket svaga ljud kan ges ett fokus de svårligen skulle kunna ha i en helt dynamik-korrekt inspelning. Överanvändning ger dock en torftigare upplevelse även då det tillämpas i mixfasen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-30 17:41

MichaelG skrev:
IngOehman skrev:Det är bara vad ni väljer att läsa för att ni skall kunna kokettera med er spelade kränkthet.

Kul formulering. Jag vet inte om det är så, men jag fick samma känsla av inläggen.

Själv stör jag mig mest på komprimerade remastringar av musik jag vet kan låta bra. "Stör" är förmodligen ett för milt ord - provocerad är nog bättre. Ibland kan jag känna att jag vill slå till någon som misshandlat musiken så. VARFÖR gör ni på dette viset?

När jag letar inspelningar av (klassisk) musik på spotify, är alltid inspelad dynamik en faktor. Det finns allt för mycket komprimerad klassisk musik också. Och den låter helt enkelt sämre. Odynamiskt och platt. Det finns mycket klassisk musik som inte är fulldynamiskt utan bara litet komprimerat. Denna kan låta helt OK och inget jag tänker på att det låter sämre. Men när jag stöter på fulldynamiska inspelningar, inser hur bra det kan låta. Och litet grand sörja att inte mer musik är inspelad på detta sätt.

Håller förstås med om allt det där.

Och för att vara lite on topic så menar jag att det helt enkelt inte GÅR att plocka bort det sätt som musik behandlas på innan vi får köpa den, ur ekvationen.

Men kan försvara det som görs (som t ex Boris gör) och man kan även bete sig som en idiot och hävda att de som inte giller det är stofiler, och man kan hävda att den som tycker det låter dåligt och vill ha det annorlunda har fel - med det hjälper ju liksom inte!

Det är ÄNDÅ så att det sätt som musiken låter, påverkar meningen med en högklassig musikanläggning! Det bara är så. Och det är tämligen självklart.

VAD SKÄLET ÄN ÄR till att musiken gjorts att låta som den så ofta låter. Det spelar ingen roll. Konsekvensen blir densamma - en högklassig anläggning tillför inget. Det blir meningslös för den som bara lyssnar på sådant.

- - -

Ett stort hifi-intresse i betydelsen att MÅNGA vill ha väldigt goda anläggningar, kräver musik som växer med anläggningens kvalitet, och sådan musik blir allt ovanligare, i betydelsen allt färre procent av det som görs.

- - -

Alldeles bortsett ifrån det så tycker även jag att förstörda (remastrade) inspelningar av äldre datum är mycket mera upprörande. Och att Spotify och de där norrmännen därtill med avsikt plockar bort de äldre högklassiga överföringarna således att bara de sämsta blir kvar, säger något om den historielöshet, aningslöshet och... ja totala okunskap, möjligen ackompanjerat av dåligt omdöme, som råder i den delen av branschen.

Det som sker är ett kulturmord. Originalen förstörs och ersätts av dåliga kopior. :?

Vh, iö

- - - - -

PS. kul att mitt förra inlägg togs rätt och inte bara resulterade av en massa motattacker.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-04-30 17:59

IngOehman skrev:Alldeles bortsett ifrån det så tycker även jag att förstörda (remastrade) inspelningar av äldre datum är mycket mera upprörande. Och att Spotify och de där norrmännen därtill med avsikt plockar bort de äldre högklassiga överföringarna således att bara de sämsta blir kvar, säger något om den historielöshet, aningslöshet och... ja totala okunskap, möjligen ackompanjerat av dåligt omdöme, som råder i den delen av branschen.

Det som sker är ett kulturmord. Originalen förstörs och ersätts av dåliga kopior. :?

Vh, iö

- - - - -

PS. kul att mitt förra inlägg togs rätt och inte bara resulterade av en massa motattacker.

Håller med, men jag tror att det är skivbolagen som är boven i dramat. Det är förmodligen de som väljer vad Spotify och andra ska få dela. Hur det än är med den saken så är det väldigt, väldigt sorgligt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-04-30 18:30

Inte bara Spotiful som rensar bort gamla album till förmån för nymastrade. Tidal gjorde likadant, vilket gjorde mig så besviken att jag sade upp abonnemanget. Rätt som det var så var en drös fina utgåvor av Fleetwood Mac borta.
Nu har jag så dålig koll på mitt eget kartotek av musik att jag av en slump upptäckte att jag hade de flesta som flac, och äldre utgåvor dessutom.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-04-30 19:17

RogerJoensson skrev:
IngOehman skrev:Alldeles bortsett ifrån det så tycker även jag att förstörda (remastrade) inspelningar av äldre datum är mycket mera upprörande. Och att Spotify och de där norrmännen därtill med avsikt plockar bort de äldre högklassiga överföringarna således att bara de sämsta blir kvar, säger något om den historielöshet, aningslöshet och... ja totala okunskap, möjligen ackompanjerat av dåligt omdöme, som råder i den delen av branschen.

Vh, iö

- - - - -

Håller med, men jag tror att det är skivbolagen som är boven i dramat. Det är förmodligen de som väljer vad Spotify och andra ska få dela. Hur det än är med den saken så är det väldigt, väldigt sorgligt.

Ja, det är förmodligen skiv- eller publicistbolagen som bestämmer vad som skall ligga på Tidal, Spotify, iTunes, m.fl.

Dessvärre är trycket på hög medelnivå starkt i hela ledet. Även musikerna och de som mixar vill ha sina mixar så heta som möjligt. Vår (Rocred Production) strävan är först och främst att den musik vi släpper, i möjligaste mån skall spegla de intentioner och känslor som musikerna vill förmedla med sin musik. Vi talar givetvis om vad vi anser om hur saker kan göras, men vi anser inte att det är hur vi ser på musiken som skall vara styrande. Detta har hittills resulterat tämligen normalt dynamiskt material (något är lite mer dynamiskt än vad som är norm idag), men ganska långt ifrån hur materialet lät i de preliminära mixarna (som i ärlighetens namn nog skulle sticka ut som tämligen tyst - låg medelnivå - i ett typiskt Spotify-flöde). Vi kommer dock trycka hårdare på värdet av att använda dynamiken som ett kraftfullt uttryckssätt och kanske styra oss mot musiker som är mer öppna för nya (gamla) ideer. Framtiden får utvisa hur vi lyckas. Allt måste börja med bra material, framfört med musikaliskt djup, komprimerat eller ej.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-30 20:44

Bra inlägg där, och ett som får mig att än en gång känna hur viktigt det är att inte jag eller någon annan "utomstående" lägger sig i hur produktioner görs "soundmässigt".

Det är inte dålig ljudkvalitet som sådan som är det stora problemet, speciellt inte sådan som är med avsikt dålig. Skitiga ljud där de som skapat dem vill att de skal vara skitiga, helt enkelt.

Problemet är oönskad skitighet. När önskan om hög medelnivå omöjliggör allt annat än låg ljudkvalitet. DÅ är det inte önskad dålig ljudkvalitet, utan en ljudkvalitet som man acceptera för att nå det andra målet - låta mycket.

Allt det där kommer man i ordning med genom att reglera medelvärdet istället för toppvärdet. Den som vill skapa skitigt ljud (vilket kan vara hur bra och rätt som helst, beroende på sammanhanget) han fortsätta att göra det, men den som inte vill, kan skapa musik utan att bli dränkt av sådant som skriker högre.

R-128.

Och även om inte all musik kommer att låta bättre så kommer mycket musik att göra det. Den som vill göra det. Och ju större andel som utnyttjar dynamikområdet och låter musiken få leva mera dynamiskt (om de vill det) desto mera kommer den bättre anläggningen att kunna visa framfötterna och dess bättre egenskaper få ett värde. Den framtiden hoppas jag på.

Vh, iö

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-01 11:50

RogerJoensson skrev:
RogerJoensson skrev:Jodå. Berätta!

Skyller jag allt på det?

Alltså det var en kommentar till vad flera i tråden verkar tycka. Hur ofta skrivs det inte på forumet om dålig mastring och dåliga inspelningar?
Tråden handlar ju om varför det är minskat intresse.
Kolla på vad du skriver här i ditt inlägg - det jag ursprungligen kommenterade. Det tolkar jag som att du anser det är dåliga inspelningars fel. Är det inte så?

RogerJoensson skrev:
hcl skrev:Detta har gått så långt att man i vissa kretsar betraktar hifi som något negativt för musikförmedlingen, då många hifi-anläggningar förskjuter fokus från musiken till ljuden som bär musiken.

Jag förstår dem!
-I vissa fall så är det ju svårare att hålla fokus borta från mastringsoljudet i välljudande hifi-anläggningar än i ur hifimässigt dåliga anläggningar.

Söndermastringar visar ofta sitt fula tryne bättre i bra anläggningar, så många kanske föredrar en på många sätt sämre anläggning som lägger ett lager mildrande sameness över alltihop. Då får man tyvärr inte heller någon stor upplevelse av sådant som låter rent och dynamiskt (om man nu skulle råka spela något med hög kvalité) och man vet inte vad man går miste om. I en distande anläggning där allt låter orent så blir inte dåligheterna från söndermastringar lika uppenbar, åtminstone inte ur alla aspekter och man kan lättare vänja sig och undvika att reagera på just dem.

För att det ska kännas meningsfullt att lägga en massa pengar på en dyr anläggning, så behövs nog för merparten av köparna att det ska vara värt det i form av positiva hörbara upplevelser och många av dom som lyssnar på modern populärmusik har kanske aldrig fått höra några sådana ur en hifianlägning eftersom musiken de köper inte levererar mycket av sådana kvalitéer.
När en bättre anläggning inte levererar så mycket mer än den billiga eller t o m gör att man hör trasigheten bättre i de inspelningar man lyssnar till, varför ska man intressera sig för att lägga pengar på den dyra?
Att äga en stor dyr hifianläggning har inte längre den status som den en gång hade (snarare tvärtom mode- och inredningsmässigt) så av den anledningen är den nog för många helt ointressant att lägga pengar på.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-01 11:55

hifikg skrev:
sportbilsentusiasten skrev:På Sweetspot förra helgen så är detta tydligt. Begäran att sätta på "vanlig" musik utlöser ofta ett "neeee kass inspelning". Men det skiljer verkligen agnarna från vetet!!!
Ola i Larsen-rummet är ett lysande undantag :D

Jag upplevde det annorlunda. I Nordostrummet påstod de att de var de enda som INTE spelade Hotel California (fast jag inte hörde den någonstans överhuvudtaget under de timmar jag var där). I ett rum sa demonstratören att han inte hittade "Keith don´t go" och möttes av stort jubel från publiken (som uppenbarligen tyckte att den spelades för ofta (fast jag inte hörde den heller när jag var där)) och så var det han med de engensnidade högtalarna som lovade att inte spela, vad det nu var, till publikens stora glädje, i rör-rummet spelade man gamla LP-skivor o gjorde en grej av att man minsann inte spelade mässjazz. Det var riktigt skönt att åtminstone en aktör vågade lira Krall och Bremnes (kopparhögtalarna). HA lirade Terje Isungset som börjar likna "mässjazz" fast det inte alls är jazz och japanska trummor (Kodo?) som kanske inte alla lirar hemma på lördagkvällen. Vad de lirade i vintagestugan minns jag inte, men det var ingalunda mässjazz.

Och Ola har inte varit i närheten de gånger jag varit inne hos Larsen. Brukar börja och sluta mina mässbesök där, för att kalibrera mig ;-)

Har du missat Ola har du missat mycket! :D
Kunnig o trevlig. Dessutom bra musik-smak.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-01 12:00

IngOehman skrev:
BORIS skrev:

Exakt

Roger har helt rätt.

Ni har totalt fel.

Och det ni påstår att Roger skriver är heller inte vad han skriver. Det är bara vad ni väljer att läsa för att ni skall kunna kokettera med er spelade kränkthet.

Kan försäkra att jag inte är det minsta krängt. :wink:
Vi tycker bara olika.

Min erfarenhet med en dröse barn o deras kompisar samt tränare för några sportlag (=många ungdomar o deras föräldrar )är att de är HELT oförstående till allt snack om ljudkvalitet och loudness war mm. Tro mig, har försökt. O demat.
Inget kan få dom att investera i en dyr stationär hifi-anläggning.
Att spotify ibland byter version på Hotell California är inget de bryr sig om. Heller...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi