Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Jag upptäckte jazz och sen upptäckte jag att det var vad som spelades på mässor, att det, lite föraktfullt, kallas mässjazz, begrep jag inte förrän ganska sent och då var "skadan" redan skedd. Jag gillar mässjazz (och mycket mer) och jag står för det.
sportbilsentusiasten skrev:hifikg skrev:Jag upptäckte jazz och sen upptäckte jag att det var vad som spelades på mässor, att det, lite föraktfullt, kallas mässjazz, begrep jag inte förrän ganska sent och då var "skadan" redan skedd. Jag gillar mässjazz (och mycket mer) och jag står för det.
BRA!
Jag gillar det med, ja jag gillar all musik.
Utom värsta hiphop'en då dess texter kan vara något ja...våldsbejakande och kvinno-nedsättande.
Carola är tex grymt bra, och dansband är skitkul, även live.
Det vågar få tillstå tror jag.
PerStromgren skrev:Angående Harry James' Sheffield Labs-skivor: är de verkligen fullt utstyrda? Jag måste kolla.
hcl skrev:Det skrivs om hur ointresserade gemene hen är av hifi, medan de samtidigt är relativt musikintresserade. Det jag kan tycka är trist, tråkigt och sorgligt är att många som spelar loudness-mastrad, snålkodad musik från telefonen strömmat till sina Bluetooth högtalare går miste om en massa bra, berörande och fantastisk musik som hen p.g.a. av all skit inte förmår ta till sig. Det är ju faktiskt så att dessa brister inte bara påverkar hur det låter, ur ett akademiskt fisförnämnt sätt, det påverkar och minskar vår benägenhet och förmåga att förstå och därmed tycka om eller på annat sätt beröras av musiken vi hör. Att man tycker att musiken är bra, berörande, världsomstörtande ändå, trots all skit mellan artisten och lyssnaren är ju bra, men ... betänk den värld som skulle kunnat öppna sig om det varit så bra som det kunde varit.
hifikg skrev:sportbilsentusiasten skrev:hifikg skrev:Jag upptäckte jazz och sen upptäckte jag att det var vad som spelades på mässor, att det, lite föraktfullt, kallas mässjazz, begrep jag inte förrän ganska sent och då var "skadan" redan skedd. Jag gillar mässjazz (och mycket mer) och jag står för det.
BRA!
Utom värsta hiphop'en då dess texter kan vara något ja...våldsbejakande och kvinno-nedsättande.
Jag lyssnar på Rolandz, men bara på små grusvägar ute i skogen när jag är helt ensam. Och på väg till hifimässor. Någon gång ska jag smyga in skivan i demohögen hos Nordost...
Vad gäller Carola kan jag bara hålla med. Den tösen har en gudabenånad röst!
hifikg skrev:sportbilsentusiasten skrev:hifikg skrev:Jag upptäckte jazz och sen upptäckte jag att det var vad som spelades på mässor, att det, lite föraktfullt, kallas mässjazz, begrep jag inte förrän ganska sent och då var "skadan" redan skedd. Jag gillar mässjazz (och mycket mer) och jag står för det.
BRA!
Jag lyssnar på Rolandz, men bara på små grusvägar ute i skogen när jag är helt ensam. Och på väg till hifimässor. Någon gång ska jag smyga in skivan i demohögen hos Nordost...
Vad gäller Carola kan jag bara hålla med. Den tösen har en gudabenånad röst!
Laila skrev:"Dansbandsmusik" . . . hrrfm, Vikingarna, finns det några andra värt namnet, duger gott å blir över
för mig . . . typ.![]()
sportbilsentusiasten skrev:Sven Ingvars så klart!
hcl skrev:Det skrivs om hur ointresserade gemene hen är av hifi, medan de samtidigt är relativt musikintresserade. Det jag kan tycka är trist, tråkigt och sorgligt är att många som spelar loudness-mastrad, snålkodad musik från telefonen strömmat till sina Bluetooth högtalare går miste om en massa bra, berörande och fantastisk musik som hen p.g.a. av all skit inte förmår ta till sig. Det är ju faktiskt så att dessa brister inte bara påverkar hur det låter, ur ett akademiskt fisförnämnt sätt, det påverkar och minskar vår benägenhet och förmåga att förstå och därmed tycka om eller på annat sätt beröras av musiken vi hör. Att man tycker att musiken är bra, berörande, världsomstörtande ändå, trots all skit mellan artisten och lyssnaren är ju bra, men ... betänk den värld som skulle kunnat öppna sig om det varit så bra som det kunde varit.
Nattlorden skrev:Så piP(s) med teenage engineerings elektronik byggt in?
Laila skrev:"Dansbandsmusik" . . . hrrfm, Vikingarna, finns det några andra värt namnet, duger gott å blir över
för mig . . . typ.![]()
Sportis skrev:Sven Ingvars så klart!
Nattis skrev:Ingmar Nordströms.
PerStromgren skrev:
Vad kan hända härnäst?
PerStromgren skrev:Vad ser jag? En diskussion om det bästa dansbandet på faktiskt?Laila skrev:"Dansbandsmusik" . . . hrrfm, Vikingarna, finns det några andra värt namnet, duger gott å blir över
för mig . . . typ.
Bill hänger på med Sven Ingvars, Men Natiis kontrar:Nattis skrev:Ingmar Nordströms.
Vad kan hända härnäst?
petersteindl skrev:PerStromgren skrev:Vad ser jag? En diskussion om det bästa dansbandet på faktiskt?Laila skrev:"Dansbandsmusik" . . . hrrfm, Vikingarna, finns det några andra värt namnet, duger gott å blir över
för mig . . . typ.
Bill hänger på med Sven Ingvars, Men Natiis kontrar:Nattis skrev:Ingmar Nordströms.
Vad kan hända härnäst?
Vad sägs om lite Operett? Glada Änkan.
Per, fyll på.
Med vänlig hälsning
Peter
PerStromgren skrev:Vad ser jag? En diskussion om det bästa dansbandet på faktiskt?Laila skrev:"Dansbandsmusik" . . . hrrfm, Vikingarna, finns det några andra värt namnet, duger gott å blir över
för mig . . . typ.
Vad kan hända härnäst?
Bill50x skrev:sportbilsentusiasten skrev:Sven Ingvars så klart!
Dom har/hade en särställning i svenskt musikliv. Dels så har dom haft The Beatles som förband på en spelning, dels så har dom uppträtt på Hultsfreds-festivalen med snudd på en rockig framtoning. Jag har framträdandet på kassettband någonstans.
/ B
Harryup skrev:Nattlorden skrev:Harryup skrev:pIP är i pris och storlek något som skulle passa vem som helst men skulle jag säga till mina vänner att sen får du sätta upp dämpskivor för att dom skall prestera normalt så kommer ingen vilja göra det.
Men säg inte det då! Dämpskivor är finlir för oss, för en normalperson är en icke rumsbehandlad piP gott och väl bättreän något de träffat på. Uppgraderingen kan du ju berätt om någon annan dag när de redan blivit bitna.
Jag spelar mina piP i tv-rummet väldigt fel (upp mot sidoväggar, halvmeter från bakvägg och ingen dämpning) - fungerar utmärkt det med, men självklart når jag inte optimum.
Saken är den att vanlig folk har tappat intresse för att ha en förstärkare ens. Bluetooth eller WiFI till högtalarna är väldigt vanligt och inte särskilt billigt. Vill man ha en köper man en vill man ha 7 köper man det. Alla kan spela samma ljud synchront. Obs detta gäller alltså icke HiFi men väl mycket musikintresserade vanliga människor enligt mina erfarenheter. Och när man umgås så kommer man ofta inte längre än till köket och matplatsen om den är tillräckligt stor. Och då spelar det ingen roll vad som står i vardagsrummet. För de som redan är intresserade är det ju inget problem men det är ju dem som tråden handlar om.
/Harryup
oj håller fullständigt med dig Ingvar, bra inläggIngOehman skrev:Misstänker att jag möjligen missförstods, så jag förtydligar:
Musik som socialt klister är vanligt och det är väl bra, men näppeligen det som kräver de bästa musikanläggningarna.
Musik som socialt klister är gångbart i nästan alla grupperingar av människor* - det gillas, rätt användt, av de flesta, även de som är totalt musikointresserade.
- - -
Så det jag ville säga var inte att musik "är socialt klister". Nästan tvärtom - det jag ville säga var att musik är så otroligt mycket mera än så, och att världen har blivit väldigt sorglig om musik reduceras till att BARA användas som socialt klister.
Och alla de som verkligen älskar musik, typ som en drog utan negativa bieffekter, tror jag förstår vad jag menar.
Det är musik (som det magiska det är, något så outgrundligt fantastiskt) som gör att det behövs kvalificerade audioanläggningar för dem som verkligen bryr sig. Alltså INTE de som bara använder musik som ett socialt klister. Och det är dessa människor som KAN få riktig HiFi att bli "stort" igen. Men senaste generationens medborgare har inte ens fått chansen att bli audiofiler. Branschen har ju liksom allt mera övergivit de riktiga audiofilerna och istället försökt börja rikta sig till den stora rätt så ointresserade massan, som egentligen inte bryr sig så mycket utan bara vill ha möjlighet att spela lite musik, som socialt klister.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster