Hifi har länge haft fel image. => minskat intresse

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Hifi har länge haft fel image. => minskat intresse

Inläggav Nattlorden » 2017-05-02 18:00

Så piP(s) med teenage engineerings elektronik byggt in?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-05-02 18:44

Det skulle vara en helt annan sak, ja. Folk vill spela direkt ifrån mobilen bara mer och mer. Och OD-11 lät bra i ett hörn hemma hos Jansson utan att nån funderade på vilken inspelning som spelades medans vi åt. Vi betedde oss som helt vanliga människor. Åt lyssnade och var glada.

/Harryup

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-02 18:59

hifikg skrev:Jag upptäckte jazz och sen upptäckte jag att det var vad som spelades på mässor, att det, lite föraktfullt, kallas mässjazz, begrep jag inte förrän ganska sent och då var "skadan" redan skedd. Jag gillar mässjazz (och mycket mer) och jag står för det.

BRA!
Jag gillar det med, ja jag gillar all musik.
Utom värsta hiphop'en då dess texter kan vara något ja...våldsbejakande och kvinno-nedsättande.

Carola är tex grymt bra, och dansband är skitkul, även live.
Det vågar få tillstå tror jag.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-05-02 19:17

sportbilsentusiasten skrev:
hifikg skrev:Jag upptäckte jazz och sen upptäckte jag att det var vad som spelades på mässor, att det, lite föraktfullt, kallas mässjazz, begrep jag inte förrän ganska sent och då var "skadan" redan skedd. Jag gillar mässjazz (och mycket mer) och jag står för det.

BRA!
Utom värsta hiphop'en då dess texter kan vara något ja...våldsbejakande och kvinno-nedsättande.

Jag lyssnar på Rolandz, men bara på små grusvägar ute i skogen när jag är helt ensam. Och på väg till hifimässor. Någon gång ska jag smyga in skivan i demohögen hos Nordost...
Vad gäller Carola kan jag bara hålla med. Den tösen har en gudabenånad röst!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-05-02 20:53

Det skrivs om hur ointresserade gemene hen är av hifi, medan de samtidigt är relativt musikintresserade. Det jag kan tycka är trist, tråkigt och sorgligt är att många som spelar loudness-mastrad, snålkodad musik från telefonen strömmat till sina Bluetooth högtalare går miste om en massa bra, berörande och fantastisk musik som hen p.g.a. av all skit inte förmår ta till sig. Det är ju faktiskt så att dessa brister inte bara påverkar hur det låter, ur ett akademiskt fisförnämnt sätt, det påverkar och minskar vår benägenhet och förmåga att förstå och därmed tycka om eller på annat sätt beröras av musiken vi hör. Att man tycker att musiken är bra, berörande, världsomstörtande ändå, trots all skit mellan artisten och lyssnaren är ju bra, men ... betänk den värld som skulle kunnat öppna sig om det varit så bra som det kunde varit.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-05-02 21:35

PerStromgren skrev:Angående Harry James' Sheffield Labs-skivor: är de verkligen fullt utstyrda? Jag måste kolla.

Jodå, min CD (den beigegula) med låten Cherokee är fullt utstyrd. Just på den låten är det fortet på slutet som snor åtskilliga dB av utrymmet.

PS. Vinlyen är direktgraverad och låtarna inspelade i en tagning per sida, och då borde låtarna få olika toppvärde, men så verkar det inte vara på CD:n.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-02 22:19

hcl skrev:Det skrivs om hur ointresserade gemene hen är av hifi, medan de samtidigt är relativt musikintresserade. Det jag kan tycka är trist, tråkigt och sorgligt är att många som spelar loudness-mastrad, snålkodad musik från telefonen strömmat till sina Bluetooth högtalare går miste om en massa bra, berörande och fantastisk musik som hen p.g.a. av all skit inte förmår ta till sig. Det är ju faktiskt så att dessa brister inte bara påverkar hur det låter, ur ett akademiskt fisförnämnt sätt, det påverkar och minskar vår benägenhet och förmåga att förstå och därmed tycka om eller på annat sätt beröras av musiken vi hör. Att man tycker att musiken är bra, berörande, världsomstörtande ändå, trots all skit mellan artisten och lyssnaren är ju bra, men ... betänk den värld som skulle kunnat öppna sig om det varit så bra som det kunde varit.

Vad värre är...snart kanske alla orginalutgåvor är borta. Allt är om-mastrat o förstört då ägarna till orginalmusiken tillslut inser... Hemska tanke.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-02 22:20

hifikg skrev:

BRA!

Jag lyssnar på Rolandz, men bara på små grusvägar ute i skogen när jag är helt ensam. Och på väg till hifimässor. Någon gång ska jag smyga in skivan i demohögen hos Nordost...

Hehe :lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-05-02 22:46

hifikg skrev:

BRA!

Man kan ju tycka vad man vill om dansbandsmusik (och det gör jag - inte) men man måste se den som bruksmusik. Den är helt enkelt till för att stimulera parningsakterna och öka födelsetalen :-)
Var hemma hos en kollega för ett tag sedan som älskar sådan musik, han och frun är riktiga dans-freaks. Naturligtvis spelades det dansbandsmusik under de timmar besöket varade men det tog över en timma innan jag insåg (efter påpekande från frun) att det var en (ny) singel på repeat vi lyssnade på!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-05-02 23:37

"Dansbandsmusik" . . . hrrfm, Vikingarna, finns det några andra värt namnet, duger gott å blir över
för mig . . . typ. 8O :evil:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-03 00:41

Laila skrev:"Dansbandsmusik" . . . hrrfm, Vikingarna, finns det några andra värt namnet, duger gott å blir över

Sven Ingvars så klart!
De är de två största banden enl mig
http://lajkat.se/de-21-sexigaste-svensk ... m-tiderna/
:mrgreen:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-05-03 05:50

sportbilsentusiasten skrev:Sven Ingvars så klart!

Dom har/hade en särställning i svenskt musikliv. Dels så har dom haft The Beatles som förband på en spelning, dels så har dom uppträtt på Hultsfreds-festivalen med snudd på en rockig framtoning. Jag har framträdandet på kassettband någonstans.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-05-03 06:15

Ingmar Nordströms.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2017-05-03 09:42

hcl skrev:Det skrivs om hur ointresserade gemene hen är av hifi, medan de samtidigt är relativt musikintresserade. Det jag kan tycka är trist, tråkigt och sorgligt är att många som spelar loudness-mastrad, snålkodad musik från telefonen strömmat till sina Bluetooth högtalare går miste om en massa bra, berörande och fantastisk musik som hen p.g.a. av all skit inte förmår ta till sig. Det är ju faktiskt så att dessa brister inte bara påverkar hur det låter, ur ett akademiskt fisförnämnt sätt, det påverkar och minskar vår benägenhet och förmåga att förstå och därmed tycka om eller på annat sätt beröras av musiken vi hör. Att man tycker att musiken är bra, berörande, världsomstörtande ändå, trots all skit mellan artisten och lyssnaren är ju bra, men ... betänk den värld som skulle kunnat öppna sig om det varit så bra som det kunde varit.

Sanna ord.
Musik är kul, men blir ju ännu bättre om det låter bra. Eller...? Kan ju nämna att bland dom bästa musikminnena från inspelad musik har varit i bilen. Måttligt bra ljud, men det har varit så mycket annat som också spelat in dårå. På rena, sol och fint, naturskön omgivning och stora förväntningar på resan. "Long Distance Lover" med Sue Folley på slingriga vägar längs vättern. Jag tror det gör sitt till också att jag aldrig ens hade hört talats om varken låten eller artisten innan.

Men, nästan alla musik som konsuumeras, är sådan som vi känenr till sedan innan. Och kan man då få den serverad i yppersta klass hemma, så varför inte? Att lyssna på "Father, Son" med Peter Gabriel i ett par phwxing hörlurar ute på stan blir liksom inte samma sak som hemma i soffan. Men (och här kommer det): I hörlurar en vårdag när man går på promenad långs älven... Det kan nog fan vara lika bra alltså. Men det gäller då att synka in rätt muzak till omgivningen.

Givetvis finns inget som hindrar att man lyssnar på båda sätten (dock svårt att göra samtidigt eftersom det är problem att befinna sig på flera platser vid samma tillfälle).

Peter Gabriel - Father, Son
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

ante_77

Inläggav ante_77 » 2017-05-03 09:43

Nattlorden skrev:Så piP(s) med teenage engineerings elektronik byggt in?

Hade inte varit helt fel

Användarvisningsbild
PerStromgren

Historiskt?

Inläggav PerStromgren » 2017-05-03 09:47

Vad ser jag? En diskussion om det bästa dansbandet på faktiskt?

Laila skrev:"Dansbandsmusik" . . . hrrfm, Vikingarna, finns det några andra värt namnet, duger gott å blir över

Sportis skrev:Sven Ingvars så klart!

Bill hänger på med Sven Ingvars, Men Natiis kontrar:

Nattis skrev:Ingmar Nordströms.

Vad kan hända härnäst? 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Historiskt?

Inläggav Max_Headroom » 2017-05-03 09:53

PerStromgren skrev:

Dax att höja nivån. Frank Valdor var förståss rätt ute med sitt Dynamic Party Sound. Och bärbart ljud. En sann visionär.

Bild
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

MassaAstrom
Inaktiverad

Inläggav MassaAstrom » 2017-05-03 10:19

Hm kanske är ute och seglar i det blå. En gång för länge länge sedan så pratade frugan och jag om att varför vi har så dåligt umgänge, vet inte om det är så att vissa måste festa och ha sig som bara den, vilket inte passar oss. Då såg vi på facebook https://www.facebook.com/groups/1717149765234459/b (träffa nya vänner genom knytkalas). Vilket vände hela steken för min familj, nu träffar vi fler folk utan att det blir för mycket folk så att säga, det blir billigare eftersom var och en tar något med sig till fikan. Rätt ofta har vi något skoj för oss. Vad tusan har detta med denna tråd att göra. Jo jag tänkte på en trevlig grej man kunde inte på. Man kunde ju hitta på leken, gissa bästa inspelningen, eller Mats kollar hur läget ligger till med vanligt folk. Det vill säga att jag spelar upp en låt som dels är bra inspelad och en dåligt inspelad. Där på ett papper anonymt skall de skriva upp vilken version de gillade bäst, dels kön och ålder.

Jag vet hade det har länkats upp lite låtar här någonstans, men kommer inte ihåg var. Vilket skulle varit bäst för en anläggning som består av (jag säger bara frontarna) Monitor audio Silver RX 6, Marantz 5010, Panasonic 900 uhd, apple tv 4? Min tanke som kanske är helkorkad att få folk att reagera att oj så mycket bättre det låter om man struntar i att fördärva ljudinspelningen, för jag tror inte många har hört en bra ljudinspelning.

Mats

Ps är det någon som vill vara med på våra knytkalas här så är ni hjärtligt välkomna.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-05-03 11:41

PerStromgren skrev:Vad ser jag? En diskussion om det bästa dansbandet på faktiskt?

Vad sägs om lite Operett? Glada Änkan.

Per, fyll på.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

MassaAstrom
Inaktiverad

Inläggav MassaAstrom » 2017-05-03 11:43

petersteindl skrev:
PerStromgren skrev:Vad ser jag? En diskussion om det bästa dansbandet på faktiskt?

Vad sägs om lite Operett? Glada Änkan.

Per, fyll på.

Med vänlig hälsning
Peter

lite sunig musik
Fanatisk musik
känna sig svår musik

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-03 12:17

50 itopp!
Bara kramgoa låtar
http://ihregren.se/musik/Dansband/danslatar.html

Hur många kan ni texten till? :mrgreen:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-05-03 13:15

Bill50x skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Sven Ingvars så klart!

Dom har/hade en särställning i svenskt musikliv. Dels så har dom haft The Beatles som förband på en spelning, dels så har dom uppträtt på Hultsfreds-festivalen med snudd på en rockig framtoning. Jag har framträdandet på kassettband någonstans.

/ B

Fast att Sven-Ingvar skiljer sig från huvuddelen av dansbandsmöget är ju inte så konstigt, de är ju inget riktigt dansband.

De spelar ju vispop, och kan ibland dra åt rock-hållet. Eller för all del åt Tijuana Brass-hållet!

https://m.youtube.com/watch?v=4Cd84vlQaAs

Tycker inte att det är jusst mot dem att sortera in dem som dansband.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-05-03 13:34

Vad sägs om Vikingarna. :)

Nästan som Miles Davis.

VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2017-05-03 13:44

petersteindl skrev:Vad sägs om Vikingarna. :)

[ YouTube ]

Nästan som Miles Davis.

[ YouTube ]

Helt enig!

Det finns dagar då man önskar att det inte existerade högtalare Ö.H.T

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-05-03 13:58

Harryup skrev:
Nattlorden skrev:
Harryup skrev:pIP är i pris och storlek något som skulle passa vem som helst men skulle jag säga till mina vänner att sen får du sätta upp dämpskivor för att dom skall prestera normalt så kommer ingen vilja göra det.

Men säg inte det då! Dämpskivor är finlir för oss, för en normalperson är en icke rumsbehandlad piP gott och väl bättreän något de träffat på. Uppgraderingen kan du ju berätt om någon annan dag när de redan blivit bitna.

Jag spelar mina piP i tv-rummet väldigt fel (upp mot sidoväggar, halvmeter från bakvägg och ingen dämpning) - fungerar utmärkt det med, men självklart når jag inte optimum.

Saken är den att vanlig folk har tappat intresse för att ha en förstärkare ens. Bluetooth eller WiFI till högtalarna är väldigt vanligt och inte särskilt billigt. Vill man ha en köper man en vill man ha 7 köper man det. Alla kan spela samma ljud synchront. Obs detta gäller alltså icke HiFi men väl mycket musikintresserade vanliga människor enligt mina erfarenheter. Och när man umgås så kommer man ofta inte längre än till köket och matplatsen om den är tillräckligt stor. Och då spelar det ingen roll vad som står i vardagsrummet. För de som redan är intresserade är det ju inget problem men det är ju dem som tråden handlar om.

/Harryup

Fast nu visar du ju bara att musikintressest är mer eller mindre dött. Det finns bara kvar som socialt klister i de exempel du tar upp.

Dock är det ju så det sett ut i alla tider för kreti och pleti.

"Vanliga människor" har aldrig haft något stort musikintresse utan för dem har musik (möjligen med undantag för några av ungdomsåren) bara varit en bruksvara. Just det du beskriver.

Men för människor med ett genuint HiFi-intresse har ju alltid musiken haft en helt annan roll. Musiken har funnits där även om man inte har gäster, som ett livselixir.

Så igen - varför bry sig om de människor som du beskriver? De är nöjda om de har tillgänglighet. Strunt i dem!

De riktiga HiFi-anläggningarna behövs inte för dessa (precis som du visar/berättar) utan för dem där musiken (eller/och föralldel film) har en helt annan betydelse i deras liv.

Sp mitt råd är: Glöm de där människorna som inte bryr sig! De har inget i diskussionen om hifi-anläggningsr att göra. De kommer alltid att vara i majoritet och därför är det för många naturligt att tänka att det är till dem man skall sälja hifi, men det är feltänkt. Det är den lilla intresserade minoriteten som är de som bryr sig och som är skälet till att det har ett värde att göra högklassiga musikanläggningar. De som älskar musik så mycket att de sätter sig ned, sätter på ett fonogram med musik som de älskar, och sluter ögonen.

Eller som sätter på en film och... Håller ögonen öppna! Men släcker ljuset. :)

- - -

Det spelar ingen roll att de inte är så många i procent räknat. Det som betyder något är att de har ett behov och att de förtjänar att få det tillgodosett även om de är få.

Människor är olika, och en värld där allt skall anpassas och optimeras för majoritetens behov suger. Det blir en snäv värld där vissa kommer väldigt i kläm. Och allt det bara för att vissa inte förstår hur normalt det är, att människor är väldigt olika. Normalbegreppet behöver vidgas, och alternativen och möjligheterna skall vara många och olika.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-05-03 14:32

petersteindl skrev:Vad sägs om Vikingarna. :)

[ YouTube ]

Nästan som Miles Davis.

[ YouTube ]

Jo, största skillnaden ävälan antalet i publiken samt att både Carlos å Robben
ä lite flinkare på å gnugga gurahals än Crister Sjögren . . . typer. :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2017-05-03 15:28

Ja det här med musik och vilken som är bäst och var och när man lyssnar. Musiken är väl, som Ingvar skriver, ett ”socialt klister”. Och så har vi dom där som bara måste prova en ny kabel för att dom är så sugna på att pilla. Och så finns dom som sitter käpprakt i soffan och försöker gå ut i köket men inte kan. För musiken just då pratar med dom så ininhelvete.
Alla har vi förstås våra olika preferenser både vad gäller musik och anläggningar. Och branschen förändras. Nu finns det inga ”pojkbutiker” kvar, bara skor och kläder.
Förr var HiFi nåt som många pillade med. Nu är det mer eller mindre dött. När man går in i en Hifi-butik nu (om man hittar nån) är det som att gå in i en heminredningsbutik. Och så måste man ha hyfsat med pengar (även om prylarna faktiskt har blivit billigare med åren. Ett par OD 11:or i början på sjuttiotalet kostade uppåt 7000 kr räknat i dagens penningvärde). Vi får nog tillstå att allting har förändrats. Klart att det är kul att stå ute i vårvädret, grilla, dricka öl och lyssna på Black Sabbath genom en Bluetoothlimpa. Inget fel med det, men det är ju en viss skillnad att sitta i den stora gillestugan i sjuttiotalshuset och lyssna på hårdrock genom dedicerade tolvtummare som subbar. Ensam. Men man vill ju umgås.
Man vill ju att barnet (grannen, svågern) rycker till lite när man spelar och utbrister
”oj, kan det låta så där”. Men det händer väldigt sällan. Vi får väl bygga våra subwooferntorn, experimentera med högtalarplaceringar och kablar, jaga ”sweetspot” och grämas över partnerns bristande intresse. Det är slut nu. Det varade en kort period och det var kul, men nu är vi inte så många kvar, och nu är det slut.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-05-03 17:28

Misstänker att jag möjligen missförstods, så jag förtydligar:

Musik som socialt klister är vanligt och det är väl bra, men näppeligen det som kräver de bästa musikanläggningarna.

Musik som socialt klister är gångbart i nästan alla grupperingar av människor* - det gillas, rätt användt, av de flesta, även de som är totalt musikointresserade.

- - -

Så det jag ville säga var inte att musik "är socialt klister". Nästan tvärtom - det jag ville säga var att musik är så otroligt mycket mera än så, och att världen har blivit väldigt sorglig om musik reduceras till att BARA användas som socialt klister.

Och alla de som verkligen älskar musik, typ som en drog utan negativa bieffekter, tror jag förstår vad jag menar.

Det är musik (som det magiska det är, något så outgrundligt fantastiskt) som gör att det behövs kvalificerade audioanläggningar för dem som verkligen bryr sig. Alltså INTE de som bara använder musik som ett socialt klister. Och det är dessa människor som KAN få riktig HiFi att bli "stort" igen. Men senaste generationens medborgare har inte ens fått chansen att bli audiofiler. Branschen har ju liksom allt mera övergivit de riktiga audiofilerna och istället försökt börja rikta sig till den stora rätt så ointresserade massan, som egentligen inte bryr sig så mycket utan bara vill ha möjlighet att spela lite musik, som socialt klister.

Vh, iö

MassaAstrom
Inaktiverad

Inläggav MassaAstrom » 2017-05-03 18:57

IngOehman skrev:Misstänker att jag möjligen missförstods, så jag förtydligar:

Musik som socialt klister är vanligt och det är väl bra, men näppeligen det som kräver de bästa musikanläggningarna.

Musik som socialt klister är gångbart i nästan alla grupperingar av människor* - det gillas, rätt användt, av de flesta, även de som är totalt musikointresserade.

- - -

Så det jag ville säga var inte att musik "är socialt klister". Nästan tvärtom - det jag ville säga var att musik är så otroligt mycket mera än så, och att världen har blivit väldigt sorglig om musik reduceras till att BARA användas som socialt klister.

Och alla de som verkligen älskar musik, typ som en drog utan negativa bieffekter, tror jag förstår vad jag menar.

Det är musik (som det magiska det är, något så outgrundligt fantastiskt) som gör att det behövs kvalificerade audioanläggningar för dem som verkligen bryr sig. Alltså INTE de som bara använder musik som ett socialt klister. Och det är dessa människor som KAN få riktig HiFi att bli "stort" igen. Men senaste generationens medborgare har inte ens fått chansen att bli audiofiler. Branschen har ju liksom allt mera övergivit de riktiga audiofilerna och istället försökt börja rikta sig till den stora rätt så ointresserade massan, som egentligen inte bryr sig så mycket utan bara vill ha möjlighet att spela lite musik, som socialt klister.

Vh, iö
oj håller fullständigt med dig Ingvar, bra inlägg

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-05-03 20:10

Tack Mats!

Inser att jag glömde att utveckla asterisken, alltså den som sprungar ur denna mening: "Musik som socialt klister är gångbart i nästan alla grupperingar av människor* - det gillas, rätt användt, av de flesta, även de som är totalt musikointresserade."

Och här kommer det:

*Lustigt nog är det min uppfattning att det är skapligt vanligt att just de mest uttalade musikälskarna, är de som ofta är minst intresserade av musik som socialt klister! De till och med störs rätt så ofta av okynnesmusik avsedd att utgöra bakgrund, enligt konceptet "musik har sin tid, äta och/eller prata har sin".

Själv känner jag att jag kanske borde räkna mig till den där "stäng av musiken-gruppen", men ändå är jag positiv till viss taffelmusik (eller om man föredrar urstavningen som väl kommer från tyskan: tafelmusik) omän känslig således att jag tycker det är viktigt att den passar.

Tafel musik skall vara harmonisk, gles och svag. Gillar t ex lite glest arrad kinesisk folkmusik svagt spelad på kina-restauranger.

Kort sagt: När man skall välja musik för sociala begivenheter som t ex förspisning så gäller det att inte ta-fel-musik.

(Förlååååt! :oops: )

Och små hemtrevliga musiktävlingar tycker jag är jätteskoj! Alltså att någon satt samman en lite spellista som alla samlade sedan skall försöka berätta så mycket intressant om som de kan.

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi