LyssningsTrötthet, Vad gör ljud ansträngande att lyssna på?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo

LyssningsTrötthet, Vad gör ljud ansträngande att lyssna på?

Inläggav dewpo » 2017-05-08 15:06

Senast jag satt i bilen och åkte en lite längre sträcka började jag fundera på vad som gör att vissa högtalare är ansträngande att lyssna på i långa stunder,
medans andra fungerar bra som skval högtalare i bakgrunden timme ut och timme in?
Först tänkte jag att ju bättre det låter desto trivsammare borde det vara i längden!
Men efter lite övervägande kom jag fram till att det inte stämde med min erfarenhet.
Bilens ljud är till exempel låter inte rätt på något vis, Sned stereobild diffust-ljud i allmänhet men ändock fungerande i långa stunder.
Medans ljud från bättre hemmastereos kan låta fantastiskt några låtar men sen känner man sig utmattad av intrycken :roll:
Så med brist på fler idéer kastar jag ut frågan till de ljud kunniga här på faktiskt vad är det som gör en ljudbild ansträngande att lyssna på?
Och går det kombinera detaljrikt ljud med vilsamt ljud?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: LyssningsTrötthet, Vad gör ljud ansträngande att lyssna

Inläggav Nattlorden » 2017-05-08 15:36

Hjärnan gör sitt bästa för att reda ut det som skvalar in, så tro inte att det du tycker du hör är vad du tar emot. Ju mer hjärnan behöver gå på högvarv för att få rätt på det - desto tröttare blir du. VIlka former av fel på ljudet som kräver mest processande har jag ingen aning om.

När man rör sig mellan olika sorters gott ljud, då är det mest hur stor avslappning man kan ha som skiljer - du hör ingen skillnad som sådan att sätta fingret på... men det ena känns bara mer rätt. Dvs. mindre processande behövs.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-05-08 15:47

Ja, (en del former av?) störning eller fel kräver kompensation, som är tröttande.

Men när det låter "inte så bra" låter vi väl också bli att försjunka, vi förmår inte / väljer att inte ta in det lika helhjärtat. Att verkligen leva sig in blir tröttande på ett annat sätt, en mer mättande upplevelse.

Antagligen är det skillnad på brister som är uppenbara (risig köksradio) och fel som vi inte uppmärksammar (men ändå måste processa).
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2017-05-08 16:12

Jag undrade mer om vissa ljudkaraktärer är mer vilsamma än andra?
Som jämförelse kan man ju minska på blåljuset på kvällen på skärmen för att minska stressen på ögonen.
Är neutralt ljud vilsamt eller skall man minska/öka bas, mellanregister, eller diskant för att slippa lyssnings trötthet?
Jag är inte ute efter vad som är korrekt utan vad som upplevs som tillbakalutat respektive aggressivt?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-05-08 18:54

Tror inte du hittar svar i de parametrar du kan reglera, det rör sig nog snarare om olika sorts dist.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-05-08 20:24

SPL?
... tycker jag!

Per

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-05-08 20:59

Nu vet jag inte om du lyssnade på radio eller inte. Jag "har hört" att i alla fall vissa radiosändningar är kodade för att återge tal och sång på ett bra sätt, så att man lättare skall höra vad som sjungs på låg volym.
Jag har pillat en del med codecs för telefoni, men jag kan inte bekräfta detta påstående som "jag hört" tyvärr. Om någon här VET så får man gärna lära mig :) (och länka till någon referens)

Men ponera att det faktiskt stämmer... så skulle man ju kunna tänka sig att det skulle vara mindre tröttande i längden...

Men jag har ändå svårt att tro på vad "jag hört" själv, då en codecs huvudsakliga uppgift är konvertering/approximering/komprimering... typ

En enkel EQ vore väl bättre på plats?

Ja, mycket "om" "men" och "kanske" i mitt inlägg... :oops:

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2017-05-08 21:15

Bjorn_ skrev:Nu vet jag inte om du lyssnade på radio eller inte. Jag "har hört" att i alla fall vissa radiosändningar är kodade för att återge tal och sång på ett bra sätt, så att man lättare skall höra vad som sjungs på låg volym.
Jag har pillat en del med codecs för telefoni, men jag kan inte bekräfta detta påstående som "jag hört" tyvärr. Om någon här VET så får man gärna lära mig :) (och länka till någon referens)

Men ponera att det faktiskt stämmer... så skulle man ju kunna tänka sig att det skulle vara mindre tröttande i längden...

Men jag har ändå svårt att tro på vad "jag hört" själv, då en codecs huvudsakliga uppgift är konvertering/approximering/komprimering... typ

Om man spelar från en dator så kan man ju enkelt lägga diverse effekter på ljudet med FIR-filter,
Men då ska man ju först veta hur man ska manipulera ljudet för det ska låta korrekt på lägre volym...
Om det nu är rätt väg att gå?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-05-08 21:23

För mig så är det dist och vasst ljud som är de störst bidragarna och självklart nivå.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-05-08 21:47

dewpo skrev:
Bjorn_ skrev:Nu vet jag inte om du lyssnade på radio eller inte. Jag "har hört" att i alla fall vissa radiosändningar är kodade för att återge tal och sång på ett bra sätt, så att man lättare skall höra vad som sjungs på låg volym.

Om man spelar från en dator så kan man ju enkelt lägga diverse effekter på ljudet med FIR-filter,
Men då ska man ju först veta hur man ska manipulera ljudet för det ska låta korrekt på lägre volym...

Just det ja, kom på att jag faktiskt pillat lite med fir-filter också, men det var någon annan som gjorde själva implementationen, men jag kunde testa det lite kommer jag ihåg :)

Men det är frågan om radiosändningar använder sig av det?

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2017-05-08 22:21

Bjorn_ skrev:
dewpo skrev:

Just det ja, kom på att jag faktiskt pillat lite med fir-filter också, men det var någon annan som gjorde själva implementationen, men jag kunde testa det lite kommer jag ihåg :)

Men det är frågan om radiosändningar använder sig av det?

Det tror jag inte men vem vet :roll: Det blev nog ett så kallat syftnings fel i mitt tidigare inlägg,
fick alltid bannor under skolåren för mina fel syftningar och störande upprepningar med för den delen :D
oj där blev det en fel syftning till :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-05-09 07:51

dewpo skrev:Det tror jag inte men vem vet :roll: Det blev nog ett så kallat syftnings fel i mitt tidigare inlägg,
fick alltid bannor under skolåren för mina fel syftningar och störande upprepningar med för den delen :D
oj där blev det en fel syftning till :wink:

Var det ingen som hjälpte dig med särskrivning i skolan?

Syftningsfel är det riktiga sättet att skriva det ordet på ;-)

/ Språkpolisen
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

JM

Inläggav JM » 2017-05-09 08:51

-
Lyssningströtthet är ett brett begrepp.

Bild

Ibland misstas lyssningströtthet för arrogans, slöhet eller att över huvud taget inte bry sig. Innehållet i tal och musik spelar roll. Allt fångar inte lyssnarens uppmärksamhet.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2017-05-12 07:19

Personligen drabbas jag av olika typer av lyssningströtthet.

Det kan vara ljud som jag inte hör förrän dom försvinner.
t.ex ventilationsanläggningen på ett ställe jag jobbade. Vissa kvällar jobbade jag över
och kl. 18 stängdes ventilationen av. Hela kroppen slappnade av och sa puh.. vad skönt det blev nu.

Musik jag inte tycker om, särskilt på hög nivå. Då aktiveras lyssningströttheten snabbt.

Vänners anläggningar som på fest står och spelar långt över klippning.

Min egen anläggning, vissa dagar låter den skit, andra dagar alldeles underbart.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-05-12 07:53

2-ch skrev:Personligen drabbas jag av olika typer av lyssningströtthet.

Det kan vara ljud som jag inte hör förrän dom försvinner.
t.ex ventilationsanläggningen på ett ställe jag jobbade. Vissa kvällar jobbade jag över
och kl. 18 stängdes ventilationen av. Hela kroppen slappnade av och sa puh.. vad skönt det blev nu.

Musik jag inte tycker om, särskilt på hög nivå. Då aktiveras lyssningströttheten snabbt.

Vänners anläggningar som på fest står och spelar långt över klippning.

Min egen anläggning, vissa dagar låter den skit, andra dagar alldeles underbart.

Ja, ibland är man helt enkelt inte mottaglig. Bara att göra något annat och inte börja leta fel o ändra.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2017-05-12 07:57

sprudel skrev:Ja, ibland är man helt enkelt inte mottaglig. Bara att göra något annat och inte börja leta fel o ändra.

Precis. Att börja ändra saker en dålig dag blir inte bra.
Jag brukar stänga av och konstatera att just nu är det tydligen inte musik jag vill lyssna på :)

JM

Inläggav JM » 2017-05-13 11:22

Bild

Stökiga elever placerades längst bak i klassrummet på min tid.
Längst fram satt de duktiga tjejerna.
Läraren hördes tydligt och klart på de första raderna. Längst bak satt de med koncentrationssvårigheter och blev omedvetet (?) dubbelt bestraffade. Läraren tal var där allt annat än tydligt och nära. Lärarens tal upplevdes som odistinkt, luddigt och långt borta. Ungar med koncentrationssvårigheter drabbades även av lyssningströtthet.

Liknande ej nära upplevelser med lyssningströtthet kan uppträda i bla grottor, klassrum, små lyssningsrum mm trots att det objektiva fysiska avståndet är nära.

Lenard Audio sound systems förklarar något överförenklat att näraljud är ljud närmare än den kritiska distansen. Direktljudet är starkare än reflexljudet för en konstant ljudkälla.

Icke akustiskt kompenserat rum.
Bild

Akustiskt kompenserat rum.
Bild
http://education.lenardaudio.com/en/04_acoustics_3.html

David G förklarar på ett lite annorlunda sätt att i en given lyssningsposition upplevs ljudet som nära om ett direktljud inte dränks av reflexljudet över tiden. Med LOC > 3 är ljudet nära.

Bild

http://www.davidgriesinger.com/attention.pptx

Grov förenklat är direktljudet mer än 3 dB starkare än reflexljudet i lyssningspositionen upplevs ljudet som nära och fångar uppmärksamheten.

Är reflexljudet dominerande inträder snart lyssningströtthet.

Jag har uppfattat det som att flera här på faktiskt.se medvetet eller omedvetet har dominerande reflexer i lyssningspositionen. Är det så?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-13 11:30

Nattlorden skrev:Hjärnan gör sitt bästa för att reda ut det som skvalar in, så tro inte att det du tycker du hör är vad du tar emot. Ju mer hjärnan behöver gå på högvarv för att få rätt på det - desto tröttare blir du. VIlka former av fel på ljudet som kräver mest processande har jag ingen aning om.

När man rör sig mellan olika sorters gott ljud, då är det mest hur stor avslappning man kan ha som skiljer - du hör ingen skillnad som sådan att sätta fingret på... men det ena känns bara mer rätt. Dvs. mindre processande behövs.

Klockren förklaring som motsvarar min erfarenhet.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-13 11:32

JM skrev:[
David G förklarar på ett lite annorlunda sätt att i en given lyssningsposition upplevs ljudet som nära om ett direktljud inte dränks av reflexljudet över tiden.

Ligger mycket i det.
Många starka (jämfört med direktljudet) reflektioner kan vara uttröttande.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-05-13 12:29

Nattlorden skrev:Hjärnan gör sitt bästa för att reda ut det som skvalar in, så tro inte att det du tycker du hör är vad du tar emot. Ju mer hjärnan behöver gå på högvarv för att få rätt på det - desto tröttare blir du.

Jag blir snarare pigg av sådant som är komplext och intressant när jag försöker klura ur hur det hänger ihop, även om det är så komplext att jag inte klarar att reda ut mönstren och hålla isär alla detaljer vid första lyssningen. Är musiken verkligen intressant kan det vara meningsfullt och intressant att lyssna på den trots dålig återgivning. Det förutsätter så klart att jag hyggligt snart hittar några nycklar att ta mig in i musiken.
Ointressant och lättavkodat skval kan jag däremot uppleva som ohyggligt tröttande oavsett hur bra en ev ljudanläggning är på att återge den.
Senast redigerad av RogerJoensson 2017-05-13 12:35, redigerad totalt 3 gånger.
-På självvald "semester".

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2017-05-13 12:34

JM skrev:Jag har uppfattat det som att flera här på faktiskt.se medvetet eller omedvetet har dominerande reflexer i lyssningspositionen. Är det så?
JM

För egen del lyssnar jag i liten triangel ca 150cm mellan diskantaxlarna samt lyssningsposition 250cm från baffellinje.
Avstånd högtalaraxlar till sidovägg även där ca 150cm.

Har ingen speciell akustikreglering förutom tjock vävd matta mellan högtalare och fåtölj samt draperi mellan högtalare och bakvägg.
Hade jag haft lite mer ljudtryckskapacitet är det möjligt att jag flyttat ut lite, men inte så väldigt mycket trots allt.
Backar jag så att jag dubblar avståndet till ljudkällorna, alltså till ca 5m, då skulle det behöva vidtas rumsåtgärder för att vara nöjd.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2017-05-13 19:47

Dist och komprimerat ljud är ju inte våra öron utvecklade för så det känns skälvklart. Jag tänker om man vänder på frågeställningen och istället frågar -vad gör att ljud går att lyssna länge på?
Jag blir sällan/aldrig lyssningstrött om det är låg dist och hög dynamiska inspelningar som avlyssnas.
En viss "mjukhet" i ljudet kan också hjälpa mot lyssningströtthet. Jag tänker då på hur det låter hos mig, nämligen mjukt.. Det kan bero på låg dist, men också att jag har lite kortare efterklang än övriga register i frekvensområdet 1,5-4khz ungefär. Detta tror jag medverkar till en mjukhet i ljudet som gör att det går att lyssna länge utan att det känns påträngande.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-13 20:41

Rille skrev:Dist och komprimerat ljud är ju inte våra öron utvecklade för så det känns skälvklart.

Finns massa sådana ljud i verkligheten enl mig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-05-13 21:28

Orent och hårt ljud gör mig lyssningstrött. Dålig dynamik gör mig mer ointresserad av på att lyssna på viss musik som jag vet borde låta annorlunda men jag blir inte lyssningstrött, men om det är så att det är en del av framförandet så funkar det.

/Harryup

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-05-13 21:30

Det behövs inga referenser. Vi har analog FM-radio i Sverige. :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2017-05-13 22:57

sportbilsentusiasten skrev:
Rille skrev:Dist och komprimerat ljud är ju inte våra öron utvecklade för så det känns skälvklart.

Ja visst finns det det tyvärr. Men jag förstår inte vad du vill säga med det.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-13 23:38

Rille skrev:
sportbilsentusiasten skrev:

Ja visst finns det det tyvärr. Men jag förstår inte vad du vill säga med det.

Om sådana ljud finns i verkligheten, då ÄR ju våra öron utvecklade för sådana ljud...o då faller ditt argument enl mig.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2017-05-14 01:52

dewpo skrev:Bilens ljud är till exempel låter inte rätt på något vis, Sned stereobild diffust-ljud i allmänhet men ändock fungerande i långa stunder.
Medans ljud från bättre hemmastereon kan låta fantastiskt några låtar men sen känner man sig utmattad av intrycken :roll:

Jag har exakt samma erfarenhet och har ställt mig exakt samma fråga (nästan allt låter typ bra i min V70, även hela vägen Stockholm-Malmö, medans samma låtar kan ge en så ansträngs upplevelse på hemmastereon att jag börjar "zappa".

Ja, varför?
Staplar upp lite olikheter:
1. Trots att hemmastereon har säkerligen mycket lägre dist och rakare tonkurva (i mitt fall åtminstone)
2. Trots att i hemmamiljön är störljuden färre
3. Hemma är man mer koncentrerad på lyssningen kanske?
4. I bilen är man ev. därmed mer okoncentrerad på lyssningen och därmed mer okänslig för ev. fel?
5. I bilen är akustiken helt annorlunda, relativt dämpad, hög andel direktljud och inga sena reflexer
6. Mer?

Det kanske handlar om punkt 3 och 4, att mindsetet avgör huruvida man tycker det låter bra eller inte.
Jämförelse att alkohol kan få en ganska distat återgivning att uppfattas som bra.... :D
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

ante_77

Inläggav ante_77 » 2017-05-14 05:13

BellsnWhistles skrev:
dewpo skrev:Bilens ljud är till exempel låter inte rätt på något vis, Sned stereobild diffust-ljud i allmänhet men ändock fungerande i långa stunder.
Medans ljud från bättre hemmastereon kan låta fantastiskt några låtar men sen känner man sig utmattad av intrycken :roll:

Jag har exakt samma erfarenhet och har ställt mig exakt samma fråga (nästan allt låter typ bra i min V70, även hela vägen Stockholm-Malmö, medans samma låtar kan ge en så ansträngs upplevelse på hemmastereon att jag börjar "zappa".

Ja, varför?
Staplar upp lite olikheter:
1. Trots att hemmastereon har säkerligen mycket lägre dist och rakare tonkurva (i mitt fall åtminstone)
2. Trots att i hemmamiljön är störljuden färre
3. Hemma är man mer koncentrerad på lyssningen kanske?
4. I bilen är man ev. därmed mer okoncentrerad på lyssningen och därmed mer okänslig för ev. fel?
5. I bilen är akustiken helt annorlunda, relativt dämpad, hög andel direktljud och inga sena reflexer
6. Mer?

Det kanske handlar om punkt 3 och 4, att mindsetet avgör huruvida man tycker det låter bra eller inte.
Jämförelse att alkohol kan få en ganska distat återgivning att uppfattas som bra.... :D

Nja, det är väl kombinationen alkohol när du kör bil, som gör att det låter bra

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-05-14 09:31

Jag tycker att det finns många olika orsaker till lyssningströtthet:
1.Riktigt dålig akustik i lyssningsrummet, med lång efterklang och fladderekon tycker jag är värst.
2. Hårt komprimerat och i värsta fall även pumpande ljud
3. Presens- eller diskanthöjning och distorderat basfattigt ljud
4. För hög upplösning i förhållande till kontroll = "ordning och reda". Detta trodde jag inte förekom i så uppenbar form längre, men vid en DAC-test för några år sedan, där vi bl.a. hade med marknadens billigaste DAC med ESS 9018, chipet som även sitter i den då nyutkomna Oppo BDP-105 som presenterade våra utvalda inspelningar i god och begriplig ordning. Så icke med den kinesiska Matrix-DACen. Först kunde man imponeras av den detaljrika återgivningen, men snart blev hjärnan alldeles matt av att försöka bringa reda bland alla ostrukturerade detaljer som väller över lyssnarna.
Motsatsen, överdriven kontroll, är heller inte heller kul att lyssna på, men eventuell trötthet beror då snarast på uttråkning, eftersom ingen musik "svänger".
På mässor har jag tydligast upplevt fenomenet i anläggningar med all elektronik från Electrokompaniet.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Nästa

Återgå till Generellt om hifi