
Stökiga elever placerades längst bak i klassrummet på min tid.
Längst fram satt de duktiga tjejerna.
Läraren hördes tydligt och klart på de första raderna. Längst bak satt de med koncentrationssvårigheter och blev omedvetet (?) dubbelt bestraffade. Läraren tal var där allt annat än tydligt och nära. Lärarens tal upplevdes som odistinkt, luddigt och långt borta. Ungar med koncentrationssvårigheter drabbades även av lyssningströtthet.
Liknande ej nära upplevelser med lyssningströtthet kan uppträda i bla grottor, klassrum, små lyssningsrum mm trots att det objektiva fysiska avståndet är nära.
Lenard Audio sound systems förklarar något överförenklat att näraljud är ljud närmare än den kritiska distansen. Direktljudet är starkare än reflexljudet för en konstant ljudkälla.
Icke akustiskt kompenserat rum.

Akustiskt kompenserat rum.
http://education.lenardaudio.com/en/04_acoustics_3.htmlDavid G förklarar på ett lite annorlunda sätt att i en given lyssningsposition upplevs ljudet som nära om ett direktljud inte dränks av reflexljudet över tiden. Med LOC > 3 är ljudet nära.
http://www.davidgriesinger.com/attention.pptxGrov förenklat är direktljudet mer än 3 dB starkare än reflexljudet i lyssningspositionen upplevs ljudet som nära och fångar uppmärksamheten.
Är reflexljudet dominerande inträder snart lyssningströtthet.
Jag har uppfattat det som att flera här på faktiskt.se medvetet eller omedvetet har dominerande reflexer i lyssningspositionen. Är det så?
JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.