Projekt JBL Kebnekaise

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

JM

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav JM » 2017-05-09 11:47

MagnusÖstberg skrev:
rajapruk skrev:Då tänker jag mig att möjligheten skulle kunna finnas att bulta fast högtalarna mot golv och vägg.

Svårt med lite rörligt mål just nu.

Jag tror du läser för mycket skit på internet och är mottaglig för för mycket rappakalja om jag skall vara ärlig.

Personangrepp!
Kom med fakta så har vi en sansad debatt!
Har du inga fakta - skriv inget.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-05-09 13:59

Det är inget personangrepp överhuvudtaget.

Skärp dig.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-05-09 14:55

Att säga detta.
Jag tror du läser för mycket skit på internet och är mottaglig för för mycket rappakalja om jag skall vara ärlig.
Det är absolut personangrepp det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2017-05-09 15:43

Adhoc skrev:
Om du nu inte vill att annat ska börja vibrera och återutsända /reflektera som ljud den energi som det tagit emot av det vibrerande elementet, ljudvågor via luften inne i lådan eller mekaniskt via fastsättningen av elementet i lådan och därifrån vidare, vad behöver du göra och vilka möjligheter finns att göra det?

+1

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-05-09 23:29

MagnusÖstberg skrev:

Uppenbarligen, jag läste just ovanstående! ;)

Jag försöker tänka själv, och gå min egen väg, med ett öppet sinne. Inte fastna i ett binärt mindset med hårdkodat rätt och fel.
Det tycker jag är roligast. Även om jag förmodligen kommer köra i diket några gånger på vägen :)

Resan är vägens mål.

Jag gjorde en väldigt rolig resa när jag vågade gå min egen väg att göra om mina original passiva JBL 4365 till aktiv delning. Där hade jag otroligt många belackare under resans gång, naturligtvis. Jag lärde mig mycket på den resan, och hade väldigt kul på vägen. Dessutom blev slutresultatet fantastiskt :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-05-10 02:48

Kul att läsa :)

Jag gjorde de flesta av mina belackare innan internet fanns, och hade nog sparat en och en annan slant om jag tänkt till lite :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-05-16 02:17

Adhoc skrev:
rajapruk skrev:Tillför hifikitslisten någon form av fjädring/avkoppling mellan element och låda?
Den känns spontant väldigt (för) tjock. Jag vill ha så absolut lite fjädring som möjligt där. JBL kör ju med tunna hårda "motorliknande" packningar. Hmmm....

Den kläms ihop till "ingenting" när du skruvar dit elementet. Tätar av väldigt lätt och bra mellan korgen och lådan. :) Ger därför en närmast stum koppling mot lådan vilket överför driverns vibrationer på alldeles utmärkt sätt till baffeln. (Vilket alltså inte är eftersträvansvärt om du inte vill att lådan ska vibrera med ... :wink: : http://www.linkwitzlab.com/Driver%20Decoupling.doc)

Hmmm, den där referensen väger tungt. Jag får nog göra en kovändning här igen. Koppla ur sportläget och gå in i avkopplande komfortläge igen, med mjuk stötdämpning och fjädring. Det är ju trots allt jenkar-style på mitt bygge.

Hur skulle man göra för att uppnå att woofern är avkopplad från baffeln? Förslag? Dra skruvarna löst?

Om TAD avkopplar woofern från kabinettet på sin finaste modell (som det sägs i marknadsföringen) är jag beredd att svälja konceptet med hull och hår :)

Alltså tillbaka då på dämplimmat kabinett, avkopplande fötter, samt kanske också då avkopplande mjuk packning mellan woofer och baffel, om möjligt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-05-16 06:11

vad är du orolig för att lådan ska ställa till med i ditt fall, om du inte frikopplar basen från den ? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-05-16 08:16

Jag är inte orolig för någonting! Det är mer kul att försöka optimera, och ta det till nästa nivå. Nu när jag har chansen att göra precis vad jag vill.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-05-16 09:23

För att avkoppla baselementet räcke det inte med mjuk packning under elementet, man måste ha minst lika mjuk anliggning mellan fästskruvar och elementchassi också, annars går vibrationerna via skruvarna. Fästskruvarna får naturligtvis inte ligga emot skruvhålens kant någonstans heller.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-05-16 09:41

rajapruk skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Jag försöker tänka själv, och gå min egen väg, med ett öppet sinne. Inte fastna i ett binärt mindset med hårdkodat rätt och fel.
Det tycker jag är roligast. Även om jag förmodligen kommer köra i diket några gånger på vägen :)

Resan är vägens mål.

Jag gjorde en väldigt rolig resa när jag vågade gå min egen väg att göra om mina original passiva JBL 4365 till aktiv delning. Där hade jag otroligt många belackare under resans gång, naturligtvis. Jag lärde mig mycket på den resan, och hade väldigt kul på vägen. Dessutom blev slutresultatet fantastiskt :)

MagnusÖstberg skrev:Kul att läsa :)

Jag gjorde de flesta av mina belackare innan internet fanns, och hade nog sparat en och en annan slant om jag tänkt till lite :D

Ehhh... Vad tror du ordet belackare betyder egentligen? :lol:

Belackare betyder inte "misstag"!

Det betyder snarare typ "kritiker och baktalare". En balackare är oftast en person som kritiserar, smäder eller ja till och med angriper med stor syra, baserat på att de inte tror på det som den de kritiserar gör.

Men de kan även vara en person som ger sig på en annan utan synbara skäl.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-05-16 09:44

IngOehman skrev:
rajapruk skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Resan är vägens mål.

MagnusÖstberg skrev:Kul att läsa :)

Ehhh... Vad tror du ordet belackare betyder egentligen? :lol:

Belackare betyder inte "misstag"!

Det betyder snarare typ "kritiker och baktalare". En balackare är oftast en person som kritiserar, smäder eller ja till och med angriper med stor syra, baserat på att de inte tror på det som den de kritiserar gör.

Men de kan även vara en person som ger sig på en annan utan synbara skäl.

För övrigt har du självklart rätt i att frasen; "Jag tror du läser för mycket skit på internet och är mottaglig för för mycket rappakalja om jag skall vara ärlig", inte är ett personangrepp. Det är den bedömning som du gjorde bara. Den kan vara fel, den kan vara rätt, men att få det till ett personangrepp är ju bara dumheter. Bra att du stod på dig där!

Vh, iö

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-05-16 10:13

paa skrev:För att avkoppla baselementet räcke det inte med mjuk packning under elementet, man måste ha minst lika mjuk anliggning mellan fästskruvar och elementchassi också, annars går vibrationerna via skruvarna. Fästskruvarna får naturligtvis inte ligga emot skruvhålens kant någonstans heller.

Mmm, mjuka skruvar, finns det ?!
Linkwitz fäster elementet i magneten såg jag på hans hemsida.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-05-16 11:30

Jag har alltid funderat över att ha två lådor, med elementet monterat på en minimalt framstikande ring från den inre lådan och så mjuk avkoppling mellan lådorna internt... så den yttre lådan inte ska påverkas av smårörelser/vibrationer i den inre.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-05-16 12:50

Det finns möjlighet att använda hårda skruvar i mjuka bussningar.

Det är en standardlösning för när man vill isolera elementet från baffeln.

Vh, iö

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-05-16 13:02

IngOehman skrev:Det finns möjlighet att använda hårda skruvar i mjuka bussningar.

Det är en standardlösning för när man vill isolera elementet från baffeln.

Vh, iö

Intressant. Hade varit kul att se ett foto eller skiss på hur det skulle kunna se ut.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-05-16 13:09

men har du tänkt på massförhållandet mellan membran och låda då?
1000ggr är det lagom? 8)
Mvh
Magnus

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-05-16 13:15

Kraniet skrev:men har du tänkt på massförhållandet mellan membran och låda då?
1000ggr är det lagom? 8)

så tung låda som möjligt är det bästa ur den aspekten, har jag tänkt.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-05-16 13:31

rajapruk skrev:
paa skrev:För att avkoppla baselementet räcke det inte med mjuk packning under elementet, man måste ha minst lika mjuk anliggning mellan fästskruvar och elementchassi också, annars går vibrationerna via skruvarna. Fästskruvarna får naturligtvis inte ligga emot skruvhålens kant någonstans heller.

Mmm, mjuka skruvar, finns det ?!
Linkwitz fäster elementet i magneten såg jag på hans hemsida.

Om du vill grotta ned dig mer, så kan du läsa ett "White Paper" från Kef: https://www.kefdirect.com/media/wysiwyg ... _paper.pdf Jag försökte mig på något liknande men det det var så trångt och bökigt i mina lådor att jag gav upp försöket. I stället gjorde jag som Paa skrev. En stor o-ring med Ø 5 mm sektion mellan elementkorg och träbaffel. Maskinskruv som gick igenom elementkorgens hål och 1 mm större hål i baffeln, mutter +bricka + o-ring id 5,94 x Ø 3,53 på insidan av baffeln. Inuti lådan satte jag ett stag mellan sidoväggarna. Staget skålades och kompletterades med en vitongummibit för att bli stöd under magneten på drivern. För att centrera och montera drivern måste man lägga den med baffelhålet uppåt, på 2 bockar eller dylikt, -lite halvbökigt om man inte har orangutangarmar.

(Gummibussningarna som TAD-Andrew Jones skrev om går visserligen att anskaffa men 15"-drivern i ditt bygge är för tung för att dom ska vara lämpliga.)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-05-16 13:36

rajapruk skrev:Linkwitz fäster elementet i magneten såg jag på hans hemsida.

Ja det är ju i magnetspalten som krafter och reaktionskrafterna mot talspolen uppstår, inte i kanten av högtalarchassiet.
Mellan magnet och chassiets montagehål kan diverse resonanser uppstå.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-05-16 14:41

Ja, på illa gjorda korgar så kan man oftast se artefekter i tonkurvan på grund av dessa resonanser. :?

Min erfarenhet är att man oftast får bäst resultat om man kopplar ett element med bra formad korg till en tjock (=tung) baffel som i sin tur är kommpad i kanterna till ett kabinett med tunnare väggar. Allra bäst blir det om de tunnare väggarna dessutom är kraftigt dämpade medan den tjocka baffeln är så homogen som möjligt.

Dock behöver man självklart i det enskilda fallet alltid göra en beräkning av Q-värden som ALLA enskilda moder får. Gör man inte det kan man lika gärna välja en konventionell infästning. Oddsen att en speciallösning vald med en tumregel skall vara bättre än en normallösning är inte jättebra.

Att fästa in elementet mjukt i lådan ger en undertryckning av dåliga korgars resonanser (tillsammans med de massor som ändarna bidrar med, låda resp motor) men i gengäld så tillkommer en ny resonans mellan elementmassan och den elastiska infärstningen... Den hamnar som regel lägre ned i frekvens. Fäster man in elementet i magneten så blir frågan stället hur man undviker resonanser i det som infärstningen kopplar till...

Man kan även göra lite av varje - närmare bestämt fästa in i baffeln men även applicera en massa direkt till magnetsystemet via en fjädrande men högdämpande infästning (likt Citroens Batteur).

Vh, iö

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-05-18 15:03

Paketöppning.
Väl förpackade woofrar måste jag säga :)
Bilagor
IMG_0824.jpg
IMG_0824.jpg (1.65 MiB) Visad 9832 gånger
IMG_0845.jpg
IMG_0845.jpg (1.75 MiB) Visad 9834 gånger
IMG_0841.jpg
IMG_0841.jpg (1.83 MiB) Visad 9834 gånger
IMG_0836.jpg
IMG_0836.jpg (1.29 MiB) Visad 9834 gånger
IMG_0835.jpg
IMG_0835.jpg (1.52 MiB) Visad 9834 gånger
IMG_0830.jpg
IMG_0830.jpg (1.23 MiB) Visad 9834 gånger
IMG_0827.jpg
IMG_0827.jpg (1.65 MiB) Visad 9834 gånger

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-05-18 15:24

8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-05-18 22:30

Elfsberg skrev:8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O

Shockad? :)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-05-19 17:37

Rejäla doningar! :D

Ang vibrationer från elementet i lådan.

Om man gör såhär:

elementet skruvas fast i en INNRE BAFFEL, som i sin tur är LIMMAD med DÄMPGUKKA på baksidan av en STÖRRE och YTTRE BAFFEL. Den INNRE BAFFELN ska vara så liten att den inte har någon kontakt med någon annan yta, enbart det monterade baselementet och YTTRE BAFFELN genom DÄMPGUKKA.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-05-19 19:44

Elfsberg skrev:Rejäla doningar! :D.

Du har inte sett min 5kg diskant ännu, där snackar vi rejäla doningar :)

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-05-21 01:02

Fick lite griller i huvudet av orginal JBL 4365 högtalargrillerna som jag fick på köpet.

De är 547mm breda, precis som hornen.

Vill gärna använda dem pga av 20st klåfingrar hemma.

Spånade fram följande ritning ikväll. Jag vill helst upp på 140L volym också.

Den blir något grotesk. Men går ju att få in djupt i hörn. Hmmm... Får ta och klippa ut en mall i papper av fotavtrycket, och se hur det blir.

trekantig.png
trekantig.png (293.84 KiB) Visad 9569 gånger

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2017-05-21 10:44

I en välsorterad järnaffär såg jag skruvar med integrerade mjuka bussningar. Liknade de där expanderprylarna man har till att fästa i gipsskivor.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-05-21 11:32

DrBoar skrev:I en välsorterad järnaffär såg jag skruvar med integrerade mjuka bussningar. Liknade de där expanderprylarna man har till att fästa i gipsskivor.

Kanske kunde vara något!
Någon som provat?
Senast redigerad av rajapruk 2017-05-21 11:34, redigerad totalt 2 gånger.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-05-21 11:34

En grej jag verkligen gillar med den här diamant-formen på lådan är att formen även skulle funka bra för en liggande center i hörnet tak/framvägg eller golv/framvägg.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum