Akustikreglering i min betongbunker till lägenhet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

jinithin

Akustikreglering i min betongbunker till lägenhet

Inläggav jinithin » 2017-05-12 21:10

Akustiken i mitt vardagsrum är så skrattretande dåligt att man kan höra ekot av om man klappar i en sekund. Har tänkt att göra någonting åt detta nu men är osäker på hur jag ska gå till väga.

Vet om att det är viktigt att få bort den första reflektionen ifrån högtalarna, men detta kan bli svårt då soffan är skjuten emot väggen, så det är lätt att ljudet blir konstigt om man dämpar precis över soffan.
Har ni några förslag på hur jag kan lösa akustiken? Ska jag istället för att dämpa första reflektionen (över soffan), diffusera den?
Bör jag skaffa dämpning bakom högtalare (går detta när det finns ~15cm till godo bakom högtalare)?

Tänk gärna även på att detta är ett vardagsrum och inte ett dedikerat lyssningsrum, så sambon inte går i taket när man monterar dämpning i hela vardagsrummet :D

Bifogar lite halvkassa bilder på vardagsrummet.
http://imgur.com/a/gQHDI

Användarvisningsbild
Conan

Re: Akustikreglering i min betongbunker till lägenhet

Inläggav Conan » 2017-05-13 05:43

Diffusion är nog vägen att gå bakom soffan. Dämpning i närheten av dig som lyssnare brukar bara låta underligt, men "första reflexen" brukar man nog normalt kalla studsen från väggen bakom högtalarna alternativt reflexen från sidoväggen beroende på högtalarplacering. Första reflexen sett från högtalaren alltså.

Vill man inte lägga ner tid och pengar på professionell konsultering alternativt lära sig själv en massa om smårumsakustik, så går det ju bra att göra några "basic-åtgärder. Kolla t.ex. på Thomanns sida om studioakustiska element:

https://www.thomann.de/se/studioakustiska-element.html

Utifrån vad det finns (absorbent bakom högtalarna, diffusion bakom soffan) gäller det nu att hitta nåt som din bättre hälft kan leva med. :) Dämpningen bakom högtalarna ska ju vara en rätt stor yta, så kanske kan man klä in dämpningen i ett snyggt tyg (som bättre hälften kan få välja).

http://www.sofsci.com/sv

Här finns ju andra absorbenter i form av ljuddämpande tavlor. Kanske kan vara möjligt att få in ett par rejäla såna i vardagsrummet?

Sidoväggen mot fönstret skulle kunna få tjockare draperier. Draperier har ju fördelen att kunna dras isär för ljusinsläppet när det inte finlyssnas.

Soffan din är redan ganska stor och det är en avsevärd dämpare i sig. Skulle du kunna få in en fåtölj i samma serie för ännu mer dämpande yta och volym?

Återstår golvet då, och här skulle du med fördel kunna in med en större och tjockare matta. Allra helst borde du fundera på en heltäckande.

Så det finns en hel del saker att göra för akustiken i ditt rum. Lycka till!

Användarvisningsbild
Noak

Inläggav Noak » 2017-05-13 11:05

Håller med Conan, diffusor bakom soffan skulle nog lugna ner en hel del! Även jag hade övervägt en större matta. Några tavlor (inte nödvändigtvis särskilda för akustik) skulle kunna göra lite nytta på väggen där högtalarna är också.

Personligen tycker jag att diffusorer kan vara prydande, exemplet nedan faller mig i smaken:
Bild
/Noak

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-05-13 21:43

Instinktivt tycker jag att du bör möblera upp rummet ordentligt.
En stor väggbonad av broderad typ bakom soffan och en bokhylla med plats för elektroniken framför soffan.
Dämpa reflektionsytorna så blir det mycket bättre.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-05-13 22:32

Ett problem med betongbunkers är att det ofta uppstår störande basresonanser. Tipsen i tråden råder knappast på dem, snarare framträder de ännu tydligare efter att högre frekvenser åtgärdats.

Användarvisningsbild
Grahnbarr

Inläggav Grahnbarr » 2017-05-14 09:04

Diffusion bakom soffan gör nog inte så mycket eftersom soffan är så nära väggen? Diffusorer brukar vad jag vet behöva placeras minst en halvmeter/meter från lyssnaren för att "hinna" diffusera.
Men mer saker på väggarna(tygtavlor med isolering bakom, tavlor, bokhyllor, hyllor med massa saker på osv.) är inte dumt, klappekot uppstår ju när ljudet studsar mellan två parallela ytor.
Har du någon baston som stör så kan ju en eller flera Svanå Varitunes (http://www.diffusor.com/Basabsorbenter.htm) vara ett alternativ. LennartJ här på forumet har ju lyckats gömma den fint i möbleringen.
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-05-14 11:53

ditt rum är ganska likt det jag använder.

Här är en äldre bild på hur det ser ut
Bild

Det är alltså två stora absorbenter 10cm tjocka. till vänster i bild står det bokhyllor, väggen till höger är det fönster med gardiner precis som för dig. bakom soffan finns det några prydnadshyllor och nån tavla. men det är ju ovanför huvudhöjd. På golvet finns en större ullmatta.

Men jag tycker det räcker långt som det är. kunde kanske haft större absorbenter på högtalarväggen.
Bas området är ju dock svårare att råda på med enkla akustikingrepp. Men då jag har två baslådor och en minidsp så har jag lyckats få till bra ljud även där. Men dsp är nog enda chansen att fixa basområdet.
Mitt rum har en ganska tydligt resonans vid 50 Hz. Att kunna sänka med 10 dB i det området gör ljudet bättre med hästlängder.

edit: många tjatar om väggen bakom huvet när soffan står kloss mot väggen. Jag upplever inte att det stör alls. Men det kanske är individuellt?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-05-15 13:02

Spontant:

Högtalarna ser ut att vara placerade alldeles för brett.
Hur långt isär står dem och hur brett är rummet?

Mina råd är väldigt ovetenskapliga och går ut på att fylla ut med så mycket bråte och framförallt textil som det nånsin går, för att få ner ljudnivån i rummet generellt.

Jag hade dragit gardinerna ända in till väggen och haft ett lager tyg bakom också, t ex mörkläggningsgardin från IKEA.

Bakom högtalarna hade jag satt paneler från sofsci, allra helst tre st per sida, placerade med längsta måttet uppåt och lixom staplat dem.
http://www.sofsci.com/sv/Hertz-Ljudabso ... Camira-tyg

Givetvis lär du investera i en enorm matta. Antingen en riktigt stor, kanske två brevid varandra eller en måttanpassad variant. Jag hade nog köpt en till likadan som du redan har och placerat den framför den andra, eller ev haft båda två på rummets längd. Bara för att få in mer textilier.

Bakom soffan kan du sätta en hylla i höjd med soffan, cirka, där du sen kan ställa stora tavlor och/eller annat krimskrams. Lampor, statyetter, LED-ljussinglor eller you name it. Det är jävligt trevligt, det ger en mycket bättre känsla av rymd när man väl sitter i soffan.. jämförelsevis känns det "trångt" när man väl sitter i en soffa med huvudet väldigt nära väggen. (Kanske känns det igen att man i vissa rum måste akta huvudet för att inte göra sig illa mot väggen?)

Mer blomster. Ett litet träd eller två.

Dessa ändringar i möblering skulle göra en förhållandevis stor skillnad i hur trevligt det är att umgås i rummet.

För nån månad sen så målade vi om vårt vardagsrum och då plockades gardinerna ner och mattorna byttes ut. Min sambo anmärkte väldigt snabbt på hur illa det lät och jag har för mig att hon uttryckte sig som "men gud vad det ekar och låter här inne nu!!".
Min bror har ett väldigt fint hus som är mycket spartanskt inrett - några tavlor, inga växter och inga mattor - och det är fruktansvärt jobbigt att vistas där. Givetvis blir det än jobbigare när man vet något om hur ljudnivåerna påverkas av inredningen och sen hur det påverkar människorna i rummet.

Mitt vardagsrum är supertrevligt. 8)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Återgå till Generellt om hifi