Spontant:
Högtalarna ser ut att vara placerade alldeles för brett.
Hur långt isär står dem och hur brett är rummet?
Mina råd är väldigt ovetenskapliga och går ut på att fylla ut med så mycket bråte och framförallt textil som det nånsin går, för att få ner ljudnivån i rummet generellt.
Jag hade dragit gardinerna ända in till väggen och haft ett lager tyg bakom också, t ex mörkläggningsgardin från IKEA.
Bakom högtalarna hade jag satt paneler från sofsci, allra helst tre st per sida, placerade med längsta måttet uppåt och lixom staplat dem.
http://www.sofsci.com/sv/Hertz-Ljudabso ... Camira-tygGivetvis lär du investera i en enorm matta. Antingen en riktigt stor, kanske två brevid varandra eller en måttanpassad variant. Jag hade nog köpt en till likadan som du redan har och placerat den framför den andra, eller ev haft båda två på rummets längd. Bara för att få in mer textilier.
Bakom soffan kan du sätta en hylla i höjd med soffan, cirka, där du sen kan ställa stora tavlor och/eller annat krimskrams. Lampor, statyetter, LED-ljussinglor eller you name it. Det är jävligt trevligt, det ger en mycket bättre känsla av rymd när man väl sitter i soffan.. jämförelsevis känns det "trångt" när man väl sitter i en soffa med huvudet väldigt nära väggen. (Kanske känns det igen att man i vissa rum måste akta huvudet för att inte göra sig illa mot väggen?)
Mer blomster. Ett litet träd eller två.
Dessa ändringar i möblering skulle göra en förhållandevis stor skillnad i hur trevligt det är att umgås i rummet.
För nån månad sen så målade vi om vårt vardagsrum och då plockades gardinerna ner och mattorna byttes ut. Min sambo anmärkte väldigt snabbt på hur illa det lät och jag har för mig att hon uttryckte sig som "men gud vad det ekar och låter här inne nu!!".
Min bror har ett väldigt fint hus som är mycket spartanskt inrett - några tavlor, inga växter och inga mattor - och det är fruktansvärt jobbigt att vistas där. Givetvis blir det än jobbigare när man vet något om hur ljudnivåerna påverkas av inredningen och sen hur det påverkar människorna i rummet.
Mitt vardagsrum är supertrevligt.

Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)