Utomhus-subwoofer till altanen

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
molle

Utomhus-subwoofer till altanen

Inläggav molle » 2017-05-14 08:28

Kära välljudsvänner,

jag står i startgroparna för att bygga en altan här hemma. Den kommer vara lite upphöjd från marken, som sluttar neråt. I den högre delen av altanen kommer det finnas ett ganska så rejält utrymme, drygt 80 cm från marknivå till altanens golvreglar. Det här ger fina förutsättningar att installera en subwoofer som ska komplettera de synliga högtalarna, som jag tänkte montera mot fasaden.

Subwoofers för utomhusbruk är inte någon storsäljare, kan jag konstatera efter en snabb googling. Hembiobutiken säljer en modell från Niles, en bandpasstunna som ska grävas ner så bara portröret sticker upp https://www.hembiobutiken.se/produkter/subwoofers/utomhus/184490-niles-gss10-tradgards-subwoofer/ 10 papp känns lite saftigt, särskilt som jag inte behöver ta några estetiska hänsyn. Den kommer ju inte synas ändå, så jag kan go way ugly utan att frugan kommer klaga.

Andra varianter är lite mindre kapabla från TIC eller Dayton audio. Den senare har en modell som partsexpress säljer https://www.parts-express.com/dayton-audio-r08s-omni-radiant-8-outdoor-garden-subwoofer-green--310-156. Billigt billigt även med frakt och tull. Men den verkar lite smäckig där den väger in på 5 kg, och övertygar inte riktigt.

Återstår ett litet gör det själv-projekt :D Innan jag går vidare vore det förstås intressant att ta del av era synpunkter. Det jag överväger är en eller ett par LTC Promarine SUB10 element https://nardik.se/produkt/LTC-PROmarine-SUB10 monterad i en vägtrumma på drygt 40 liter.

Råd och tips är mycket, mycket välkomna!

/Molle
Ignorantia juris nocet

Användarvisningsbild
lennartj

Re: Utomhus-subwoofer till altanen

Inläggav lennartj » 2017-05-14 09:57

Jag har inga konkreta rekommendationer mer än att det sannolikt är att elda för kråkorna att bygga subwoofer som går djupare än 35-40 Hz.
Inga PA-basar som jag sett är specifikationerna på går djupare än så, ändå kan man uppleva ett mäktigt bastryck på utomhuskonserter.
Jag tror tricket är att ha präktigt överdriven nivå 40-80 Hz.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-05-14 09:59

Du menar permanent utomhus... jag är skeptisk. Är det inte bättre att köpa en mindre PA-sub och ha i garderoben. Bygg en lucka i altanen där du kan sänka ner subben vid behov och sedan enkelt ta in den igen when the party is over. Kablage kan ju finnas permanent framdraget till en uttagslåda i IP65.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-05-14 10:14

Jag säger horn eller bandpass (sluten låda till elementet oavsett) och hela lådan låda buggd i plast !
dessutom element som helt saknar ingående komponenter i papper eller tyg...
Det går ju att bygga själv, men du ska då plasta en hela låda och knöla... jobbigtv:(

Jag hade inte pallat ! :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-05-14 10:19

Tänk så fint att slippa skotta altanen. 5 minuter ompaompa så är det rent :) .

Jag är också skeptisk till idén, det behövs mycket mer kapacitet för att nå samma nivå som inomhus, och har man grannar bara lite nära så kommer de att klaga (eller bli irriterade, vilket inte heller är kul i längden) om man använder den till något annat än enstaka fester. Låga frekvenser hörs på långt håll.

Sen kommer allt det praktiska som att elementen ska tåla regn (, snö?) och kondens.

Ska du kanske sätta en shaker i verandan i stället? Eller inte.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-05-14 10:57

Om du inte bor så att du har kilometervis ifrån närmsta granne så hade iaf jag lagt ner idéen, att sitta och poppa på altanen är ett bra sätt att göra sig ovän med grannarna.
En JVC Boomblaster eller Marshall modell lite större räcker redan mer än väl för att grannar skall greppa efter facklor och grepar.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2017-05-15 22:27

Vilken rolig idé , ett sub rör monterat i inner hörnet mot fasaden.
Hängs ut i maj plockas in september .
Som sagt redan med en zone 2 lösning stör man grannarna rätt bra. Jag antar att du inte bor med någon nära inpå.

Jag öppnar bara dörrarna ut mot altanen och kan utan problem bli osams med minst 4 grannar.
Spelar alltså inne och det stör redan förmycket.
Bor iofs jäkligt trångt mycket små tomter.
Tomas Egerskog
Chronos 509|| Canton Smart Connect 5.1 | IB 2x18 AE|

Användarvisningsbild
molle

Inläggav molle » 2017-05-22 14:20

Tack för engagemanget! En viktig, kanske den viktigaste, egenskapen är enkelhet. Jag vill inte behöva ta in låddan för vintern. Den ska vara hållbar men behöver inte flytta mängder med luft. Grannarna behöver inte oroa sig. En Niles gss10 vore fint, men är för dyr.

Jag går vidare med min idé om en portad markrörscylinder med ett vattensäkert element. Röret kommer vara skyddat till 98 procent mot regn och snö men inte kyla.

När det konkretiserats postar jag vidare här i tråden!

Mvh M
Ignorantia juris nocet

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2017-05-22 15:13

Även jag avråder från hela projektet såvida du inte bor flera kilometer från närmaste granne. Dina grannar betalar också för sitt boende och har rätt att inte bli störda.

Jag kollade för övrigt på Niles GSS10. Hur i XXX man komma på idén att marknadsföra en "trädgårds subwoofer"?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-05-22 15:18

PekkaJohansson skrev:Jag kollade för övrigt på Niles GSS10. Hur i helvete kan man komma på idén att marknadsföra en "trädgårds subwoofer"?

Dessutom med "Lifetime Limited Warranty"! 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-05-22 17:28

PerStromgren skrev:
PekkaJohansson skrev:Jag kollade för övrigt på Niles GSS10. Hur i helvete kan man komma på idén att marknadsföra en "trädgårds subwoofer"?

Nu blev det intressant.
För mig ser Pekkas inlägg ut såhär: "hur i XXX kan man komma på idén ..." men när per citerade blev det "hur i helvete kan man komma på idén ...". Censureras innehåll för alla utom moderatorer?

Test: helvetes jävla skit idé (medveten särskrivning för att eventuell censur ska funka)

För att komma med någon som helst input till tråden tycker jag inte att man ska känna något behov av att spela så starkt och djupt på altanen att man känner kommer till slutsatsen att en sub behövs. På altan hör bara en liten distande och komprimerande batteridriven radio hemma så att man kan njuta av sommarpratet, eller godmorgon världen från solstolen.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-05-22 17:31

Det fins ingen automatisk censur av svordomar på faktiskt.

Jag tycker också att en subwofer utomhus låter som en mindre bra idé. Ett par justa högtalare bör räcka när man vill lyssna på altanen oavsett om man har grannar som blir störda eller inte.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-05-22 17:34

Tarzan skrev:
PerStromgren skrev:

Nu blev det intressant.
För mig ser Pekkas inlägg ut såhär: "hur i XXX kan man komma på idén ..." men när per citerade blev det "hur i helvete kan man komma på idén ...". Censureras innehåll för alla utom moderatorer?

Test: helvetes jävla skit idé (medveten särskrivning för att eventuell censur ska funka)

För att komma med någon som helst input till tråden tycker jag inte att man ska känna något behov av att spela så starkt och djupt på altanen att man känner kommer till slutsatsen att en sub behövs. På altan hör bara en liten distande och komprimerande batteridriven radio hemma så att man kan njuta av sommarpratet, eller godmorgon världen från solstolen.

Jag tror att Pekka redigerade sig när Per redan hade citerat.
Don’t just do something, sit there.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2017-05-22 17:39

Nej. Man kan som bekant inte redigera ett inlägg när det väl är citerat utan det skedde samtidigt.

Mvh

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-05-22 17:48

PekkaJohansson skrev:Nej. Man kan som bekant inte redigera ett inlägg när det väl är citerat utan det skedde samtidigt.

Mvh

Pekka

Vi menar samma sak.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2017-05-22 17:51

PekkaJohansson skrev:Nej. Man kan som bekant inte redigera ett inlägg när det väl är citerat utan det skedde samtidigt.

Mvh

Pekka

Wikipedia skrev:
Konsekvenser av speciella relativitetsteorin
Speciella teorins postulat om konstant ljushastighet och avsaknad av absoluta referensramar har flera konsekvenser som intuitivt kan uppfattas som bisarra, exempelvis:

Tidsskillnaden mellan två händelser är inte något objektivt, utan beroende av observatörernas rörelse i förhållande till varandra.
Två händelser som tycks ske samtidigt (men på olika platser) ur en observatörs synpunkt, kan uppfattas ske vid olika tidpunkter och i godtycklig ordning av andra observatörer.
Ett föremåls observerade storlek beror på observatörens relativa hastighet. Samma sak gäller för ett föremåls avstånd till en observatör.
Tvillingparadoxen, ett tankeexperiment där en tvilling beger sig ut på en rymdresa med höga hastigheter och den andra tvillingen stannar kvar på jorden. Har den kvarvarande tvillingen åldrats mer än resenären när de återförenas?
Förutom att speciella teorin förändrat vår föreställning om tid och rum tvingar den oss också att omvärdera begreppen massa, rörelsemängd och energi. Liksom den för samman de båda förstnämnda till begreppet rumtid, visar den att rörelsemängd och energi kan ses som olika aspekter på samma sak. Detta ger konsekvenser såsom:

En partikels massa ökar när dess hastighet ökar (den kinetiska energin ger ett tillskott till massan), men universums massa minskar i relation till partikelns massa.

Det känns som om vi glider ifrån varandra här. 8O
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Återgå till DIY-forum