Kvallité då och nu?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
andre

Kvallité då och nu?

Inläggav andre » 2006-01-24 17:27

Tänkte varna lite för hks av förstärkare och dvd efter mycket trubbel med båda.Nya modellserien(designen).
På avn Bla volymen höjdes automatisk utan någon rörde nåt. 8O :x Livsfarligt i alla fall för högtalarna.Stänger ned sig själv (standby).Hoppar mellan ingångar,visar locked när någon slår på lyset i rummet trots ström fillter. Dvdn inte mycket bättre den Hoppar låtar på slutet på nya skivor, tar inte en del brända,stannar i power on läge i tre min innan den börjar spela.
Detta gäller inte bara en av och en dvd utan flera olika som jag provat,dock ej dvd 31 som verkar funka än.

Det jag då undrar är, var har kvalitéts märket Harman kardon tagit vägen?
Förr var det bra grejer som höll !
Gammla effektsteg står fortfarande och pumpar ut watt.
Pottar behöver smörjas men.....det funkar !

Jag tror inte det bara är hk problem. Jag tror många har haft liknande problem på andra grejer.

Jag skyller eländet på Data helvetet :twisted: som fins i varje liten pryl nu för tiden.
Miss förstå mig inte, jag är ingen bakåtsträvare men visst måste det gå att göra grejer som håller OCH funkar med data=processorer o dyl i våra hifigrejer på 2000 talet???
Eller är det back to basics som gäller?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-01-24 17:30

Har hört att det skulle finnas stora problem med DVD-20 och/eller 25 också, någon som kan konfirmera detta?

/J
admin

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-01-24 17:33

Har liknande erfarenheter av H/K. Både cd:n och förtärkaren jag hade var verkligen skrämmande dåliga. Fick starta om förstärkaren ett par gånger. Det där med volymen har jag varit med om också.

CD-spelaren jag hade var det mer fel än rätt på. Vet inte vart jag ska börja. Visslande mekanik, dålig knapprespons, kräsen med skivor. Smällande släde.

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-01-24 17:50

Har liknade erfarenheter med Onkyo och Denon, plus att en polares h/k strulade enormt.

Jag anser att dessa märken inte är några äkta hifi-märken med enastående kvalitet längre!

Skulle aldrig komma på tanke att köpa något av dessa.
Hur är det med pioneer?

:)

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-24 17:52

Är det inte så att just dom märkerna har blivit betydligt billigare också....kan det ha något samband :roll:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-01-24 17:57

The_Man skrev:Är det inte så att just dom märkerna har blivit betydligt billigare också....kan det ha något samband :roll:

Troligtvis är det nog så.

De passar bra in i sibas, onoff och el-gigantens sortiment.
:wink:

Användarvisningsbild
andre

Inläggav andre » 2006-01-24 18:07

Måste det vara så ? Musik till massorna = dålig kvallité

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-24 18:25

andre skrev:Måste det vara så ? Musik till massorna = dålig kvallité

nä det behövr inte vara så..utan snarare: Musik till massorna=billigare

sen så är ofta billigare=lika med sämre kvalitet(av naturliga skäl) men inte alltid

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2006-01-24 20:01

made in kina där ligger problemet i dag billigt producerade apparater
sen är det väl frågan om det är någon kvalitets kontrol på apparaterna

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-24 20:07

boom skrev:made in kina där ligger problemet i dag billigt producerade apparater
sen är det väl frågan om det är någon kvalitets kontrol på apparaterna

Finns bra och dyra apparater det står made in china på också...men ska en apparat vara billig(och det vill dom flesta) så får man göra lite(mycket ibland) avkall på kvalitetkontoller och och använda billiga komponenter med sämre jämnhet i kvalitet...därför är det bra med forum och liknade för då kan man få tips om billiga apparater som är bra, för det finns fast inte lika vanligt som att en dyr apparat är bra

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-01-24 20:37

Tja, min Tangent DVD made in China har knäpptyst mekanik, har tagit alla skivor jag slängt åt den skumma som mindre skumma, och låter förbluffande bra.

Den har tom riktigt hyfsad mekanisk finish, inte sämre än h/k, finns bilder här på faktiskt.

Faktum är att jag inte hör någon speciell skillnad mellan denna och låtar direktavspelade från datorn genom mitt Audiophile 2496, och då är det bättre att använda DVD:n för musik eftersom datorn är utrustad med hmm 8 fläktar tror jag det är(2 fram, en bak, en i sidan, cpu, graffe, och 2 i nätdelen. Alla är lågvarviga och "tysta", men dom hörs)

Den DVD:n har erkänt bra Wolfson 24/192kHz Delta-Sigma DAC, och minimalt med filtrerande elektronik efter DAC:en. Faktum är att DAC:en sitter nästan precis vid RCA-kontakterna och det är bara en OP, en utgångstransistor och nåt motstånd emellan DAC:en och RCA-kontakten. Där kan man tala om kort signalväg.

Den DVD:n kostade 695Kr fabriksny i butik :lol:

Kan det vara så att h/k mfl försöker kränga en lika billig/billigare produkt till ett mycket högre pris utan att höja kvalitetskontroll etc som motsvarar det högre priset? Dumsnålt, för att inte säga girigt, isåfall :evil:

Tar man ut höga priser bör det åtminstone se mekaniskt gediget ut som ex Gryphon, och hålla.

Användarvisningsbild
andre

Inläggav andre » 2006-01-24 21:27

Jag tror inte Kina är boven (Dräglar efter en Shanling rör cd just nu) Håller däremot med xeizo om kvallitets kontroller och girighet.
Hur länge tror dom att dom kan leva på sitt gammla rykte? Inte länge...

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-01-24 23:04

Det är nog många av dom "gamla goa" märkena som har gått i den fällan, det är bara att hoppas att det straffar sig......

Återgå till Köpråd