Moderator: Redaktörer
JM skrev:- Artefakter i ljudet/musiken ger lyssningströtthet. Hjärnan är som bekant dålig på att ta bort ljud som hjärnan förväntar sig skall vara där.
Goldfinger skrev:Jag tror också att prylhysteri hos många orsakar symptom som liknar lyssningströtthet.
Alltså, man vill så hemskt gärna ha den och den prylen så man sitter och intalar sig själv att återgivningen man har är sämre än den egentligen är, men skulle bli så fantastiskt mycket bättre bara det byttes till den där speciella prylen.
Historien upprepar sig sedan när en ny pryl hamnar i skottgluggen för begär.
BellsnWhistles skrev:dewpo skrev:Bilens ljud är till exempel låter inte rätt på något vis, Sned stereobild diffust-ljud i allmänhet men ändock fungerande i långa stunder.
Medans ljud från bättre hemmastereon kan låta fantastiskt några låtar men sen känner man sig utmattad av intrycken![]()
Jag har exakt samma erfarenhet och har ställt mig exakt samma fråga (nästan allt låter typ bra i min V70, även hela vägen Stockholm-Malmö, medans samma låtar kan ge en så ansträngs upplevelse på hemmastereon att jag börjar "zappa".
sportbilsentusiasten skrev:BellsnWhistles skrev:dewpo skrev:Bilens ljud är till exempel låter inte rätt på något vis, Sned stereobild diffust-ljud i allmänhet men ändock fungerande i långa stunder.
Medans ljud från bättre hemmastereon kan låta fantastiskt några låtar men sen känner man sig utmattad av intrycken![]()
Jag har exakt samma erfarenhet och har ställt mig exakt samma fråga (nästan allt låter typ bra i min V70, även hela vägen Stockholm-Malmö, medans samma låtar kan ge en så ansträngs upplevelse på hemmastereon att jag börjar "zappa".
Gillar man att spela musik på bilstereon MER än hemma...ja då är ju bilstereon bättre.
sportbilsentusiasten skrev:Rille skrev:Dist och komprimerat ljud är ju inte våra öron utvecklade för så det känns skälvklart.
Finns massa sådana ljud i verkligheten enl mig.
sportbilsentusiasten skrev:Goldfinger skrev:Jag tror också att prylhysteri hos många orsakar symptom som liknar lyssningströtthet.
Alltså, man vill så hemskt gärna ha den och den prylen så man sitter och intalar sig själv att återgivningen man har är sämre än den egentligen är, men skulle bli så fantastiskt mycket bättre bara det byttes till den där speciella prylen.
Historien upprepar sig sedan när en ny pryl hamnar i skottgluggen för begär.
Hur skulle detta påverka anser du?
Jag tror inte det.
IngOehman skrev:Tycker hela tråden är full av otydligheter och en massa grundlösa spelulationer.
Den som vill ta illa upp av det får det, man jag hoppas ingen gör det. När jag läser tråden så ser jag bara en massa försök att förenkla ned lyssningströtthet till någon så orsakerna till det kan beskrivas på ett enkelt sätt, men något sådant svar (som är sant) finns inte. Tumreglerna jag sett beskrivas i tråden av några, är verkligen oförnuftiga, och väldigt långt ifrån sanningen.
Vh, iö
DVD-ai skrev:Jag har nästan helt slutat att tänka på fenomenet som tråden behandlar, detta pga att jag bryr mig mindre och mindra om hur det låter "ute i världen".
Ju mindre jag bryr mig ju mindre påverkas jag
Så jag bryr mig egentligen bara hemma, hos vänner med bra ljud och i vissa extremfall där det helt enkelt låter alldeles för hemskt dålig för att kunna blockera det... (och där att gå sin väg inte är ett alternativ)![]()
Hemma så kan jag bli mör i öronen pga att det har spelats mycket musik och allt detta ljud som har hanterats mattar ju ut öronen, det är ändå en bahaglig matthet, mer som när man har tränat.
"Känns bra i kroppen" helt enkelt
Besvär med trötthet i hjärnan har jag inte upplevt hemma sedan jag tog tag i akustiken för 3år sedan och hade skaffat pi60s 1år dessförinnan
Det är befriande att ha en sådan obesvärande, naturlig och självklar återgivning att min hjärna bara säger "Ja tack vad trevlig, mer avxdet snälla!" till allting som spelas upp
lennartj skrev:Intensiv och engagerande musik, realistiskt återgiven, SKA ge lyssningströtthet, annars är återgivningen för mesig, tycker jag.
joakimfors skrev:sportbilsentusiasten skrev:Rille skrev:Dist och komprimerat ljud är ju inte våra öron utvecklade för så det känns skälvklart.
Finns massa sådana ljud i verkligheten enl mig.
Du får gärna ge exempel på sådana ljud. I evolutionär tid så förekom(mer) nog inte sådana ljud öht. Iaf inte så de skulle utgöra något selektionstryck.
IngOehman skrev:Inga av de där exemplen är på "dist och komprimerat ljud". Snarare på motsatsen, så du ser ut att bekräfta det Rille skrev.
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Inga av de där exemplen är på "dist och komprimerat ljud". Snarare på motsatsen, så du ser ut att bekräfta det Rille skrev.
Du definerar du dist IÖ?
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Inga av de där exemplen är på "dist och komprimerat ljud". Snarare på motsatsen, så du ser ut att bekräfta det Rille skrev.
Du definerar du dist IÖ?
Johan_Lindroos skrev:sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Inga av de där exemplen är på "dist och komprimerat ljud". Snarare på motsatsen, så du ser ut att bekräfta det Rille skrev.
Du definerar du dist IÖ?
Det som "alla" undrar är ju hur DU definierar distorsion och komprimerat ljud.![]()
(alltså med tanke på de helt vanliga naturligt förekommande ljuden du tog upp)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster