Moderator: Redaktörer
philipbtz skrev:Jag rekommenderar dig att läsa denna tråd http://www.avsforum.com/forum/23-screen ... andex.html
Det finns mycket bra information där. Är lite inne på DreamScreen V6 efter jag läst den tråden men det är alltid är alltid en avvägning för vad man prioriterar. De dukarna som inte har någon struktur vid korta avstånd verkar ligga på runt 0,8 allihop.
niklasmagnus skrev:philipbtz skrev:Jag rekommenderar dig att läsa denna tråd http://www.avsforum.com/forum/23-screen ... andex.html
Det finns mycket bra information där. Är lite inne på DreamScreen V6 efter jag läst den tråden men det är alltid är alltid en avvägning för vad man prioriterar. De dukarna som inte har någon struktur vid korta avstånd verkar ligga på runt 0,8 allihop.
Sjyst, ska läsa igenom det. Har kollat flera tråden på amerikanska forum men missat denna.
Johan_Lindroos skrev:Jag har 3,5 m bred bild (16:9-format på duken) och VW500 och Seymour XD. Den kombinationen funkar OK om rummet är mörklagt. Jag har ett vitt tak som stör svärtan något. Om man tänder en lampa blir det blaskigt. VW95 kanske ger lite mindre ljus jämfört med min, men å andra sidan skulle du få mindre yta. Så det kanske bli "same same". XD och UHD funkar fint hos mig, kanske för att duken är så stor.
Johan_Lindroos skrev:Jag har 3,5 m bred bild (16:9-format på duken) och VW500 och Seymour XD. Den kombinationen funkar OK om rummet är mörklagt. Jag har ett vitt tak som stör svärtan något. Om man tänder en lampa blir det blaskigt. VW95 kanske ger lite mindre ljus jämfört med min, men å andra sidan skulle du få mindre yta. Så det kanske bli "same same". XD och UHD funkar fint hos mig, kanske för att duken är så stor.
-Palle- skrev:Johan_Lindroos skrev:Jag har 3,5 m bred bild (16:9-format på duken) och VW500 och Seymour XD. Den kombinationen funkar OK om rummet är mörklagt. Jag har ett vitt tak som stör svärtan något. Om man tänder en lampa blir det blaskigt. VW95 kanske ger lite mindre ljus jämfört med min, men å andra sidan skulle du få mindre yta. Så det kanske bli "same same". XD och UHD funkar fint hos mig, kanske för att duken är så stor.
Får man fråga varför du valde XD framför UF, eller fanns inte UF när du köpte din?
Till TS, jag har också en VW95 och ska beställa en UF-duk från Seymour, min kommer bli 3,6m bred (2.1:1). Det är egentligen för stor duk för den projektorn men rätt storlek för tittavståndet.
Duken kommer jag kunna ha många år så det känns dumt att köpa en för liten duk och byta igen nästa gång man byter proj, så jag får leva med det tills UHD standarden känns mera färdig och dom projektorerna kommit ner lite mer i pris.
Johan_Lindroos skrev:Jag har inte mätt, men skulle tippa på cirka 4,5 - 5 m från objektivet. Projens objektiv är max utzoomat och står i läget 3840 x 2160, alltså inte 4096 x 2160. Med den infon kanske det går att räkna baklänges via någon webbkalkylator om du får lust.
-Palle- skrev:Till TS, jag har också en VW95 och ska beställa en UF-duk från Seymour, min kommer bli 3,6m bred (2.1:1). Det är egentligen för stor duk för den projektorn men rätt storlek för tittavståndet.
Duken kommer jag kunna ha många år så det känns dumt att köpa en för liten duk och byta igen nästa gång man byter proj, så jag får leva med det tills UHD standarden känns mera färdig och dom projektorerna kommit ner lite mer i pris.
niklasmagnus skrev:Ja du har ju en poäng med det. Kanske lika bra att köpa en så stor duk som möjligt utifrån SMPTE ref. Men min 2.1:1 setup blir duken 2,4m x 1,1m och gör man om det till en 2.35:1 med den höjden blir bredden 2,6m. Så varför inte köpa en 2.35:1 duk med bredden 2.6m direkt. Utgår ifrån SMPTE referens om avståndet=3xbildhöjden + lite extra
Johan_Lindroos skrev:Niklasmagnus, det finns en tråd här om bildgeometrier som du bör läsa om du inte redan gjort det. Jag tycker ditt förslag verkar litet på höjden. Tänk även på att vanlig tv är 16:9 och fundera på vad du tittar mest på.
-Palle- skrev:niklasmagnus skrev:Ja du har ju en poäng med det. Kanske lika bra att köpa en så stor duk som möjligt utifrån SMPTE ref. Men min 2.1:1 setup blir duken 2,4m x 1,1m och gör man om det till en 2.35:1 med den höjden blir bredden 2,6m. Så varför inte köpa en 2.35:1 duk med bredden 2.6m direkt. Utgår ifrån SMPTE referens om avståndet=3xbildhöjden + lite extra
Gör så, köp så stor duk som projektorn kan grejja på ditt kastavstånd så tror jag det blir bra.
Ser också att jag skrev fel, min duk kommer bli 340cm bred, det var max vad som går att krama ur Sonyn på 460cm kastavstånd.
Tarzan skrev:Flytta fram sittplatsen lite och vips så känns duken större och du får bättre vinkel till högtalarna, dessutom längre till väggen bakom dig. Perfekt på alla sätt och vis. Öronen längre från projektorn också.
niklasmagnus skrev:Tarzan skrev:Flytta fram sittplatsen lite och vips så känns duken större och du får bättre vinkel till högtalarna, dessutom längre till väggen bakom dig. Perfekt på alla sätt och vis. Öronen längre från projektorn också.
Problem är jag kommer för nära och riskerar att se dukväven, skulle snarare behöva back 40-50 cm.
Tarzan skrev:niklasmagnus skrev:Tarzan skrev:Flytta fram sittplatsen lite och vips så känns duken större och du får bättre vinkel till högtalarna, dessutom längre till väggen bakom dig. Perfekt på alla sätt och vis. Öronen längre från projektorn också.
Problem är jag kommer för nära och riskerar att se dukväven, skulle snarare behöva back 40-50 cm.
Jag sitter strax över 2 m från seymour UF och det funkar tycker jag, så har du något att gå på.
niklasmagnus skrev:Johan_Lindroos skrev:Niklasmagnus, det finns en tråd här om bildgeometrier som du bör läsa om du inte redan gjort det. Jag tycker ditt förslag verkar litet på höjden. Tänk även på att vanlig tv är 16:9 och fundera på vad du tittar mest på.
Minns du vad tråden heter?
Prova söka på bildgeometrier men ingen träff.
niklasmagnus skrev:Tarzan skrev:niklasmagnus skrev:
Jag sitter strax över 2 m från seymour UF och det funkar tycker jag, så har du något att gå på.
Det var bra att veta. Har fått hem provbit på både UF och XD samt Severtson screens SAT-4K material.
Hur stor duk kör du? format?
Tarzan skrev:Flytta fram sittplatsen lite och vips så känns duken större och du får bättre vinkel till högtalarna, dessutom längre till väggen bakom dig. Perfekt på alla sätt och vis. Öronen längre från projektorn också.
Kalejdokom skrev:niklasmagnus skrev:Johan_Lindroos skrev:Niklasmagnus, det finns en tråd här om bildgeometrier som du bör läsa om du inte redan gjort det. Jag tycker ditt förslag verkar litet på höjden. Tänk även på att vanlig tv är 16:9 och fundera på vad du tittar mest på.
Minns du vad tråden heter?
Prova söka på bildgeometrier men ingen träff.
Denna?
viewtopic.php?f=18&t=64470
Adhoc skrev:Hur spridningen är horisontellt för frontarna spelar roll.
Oavsett om tillverkaren talar om det någonstans eller inte, skulle jag provat vilken placering som verkar bli lämpligast före man bygger fast sig. Ställ dit höger och vänster front och spela några skivor, brus eller någon testskiva och flytta in högtalarna från hörnen mot mitten lite vartefter. Troligen blir lämpligast kompromiss om frontarna vinklas in så att vänster högtalare pekar mer mot yttersta högerplatsen och vice versa. Dom kommer då korsa ”en bit” framför soffan. Målet är att person på ytterplats även ska höra högtalaren på diagonalen bra, inte att den som är närmast framför överröstar den andra. Om det visar sig att placering utanför duken blir bäst, kan man göra en ram från golv till tak med högtalartyg och ställa framför om man stör sig på synliga högtalare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster